Liikennekamerat

Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Tuossa päivemmällä ajaessani tuli mieleen, että voidaanko autoilijaa sakottaa ottamalla liikennekameralla 2 kuvaa eri ajanhetkillä ja laskemalla auton keskinopeuden jakamalla kameroiden välisen etäisyyden (km) kuvienoton välisellä ajalla (h)?

Jos ei, niin miksei?

Ärsyttää kun sakki ajaa 120 km/h ja kameroiden kohdalla hidastaa vauhdin lähelle 80 km/h ja tämän jälkeen taas kiihdyttää.

Kommentit (8)

Vierailija

Osaisikohan tietokone lukea niistä kuvista automaattisesti rek.numeron ja vertailla sitten aikaisempiin kuviin.. kun muuten siinä olisi melkoinen työsarka.

Työllistävä vaikutus toisaalta.

Vierailija

Jokainen auto olisi kuvattava jokaisen kameran kohdalla myös ne jotka eivät aja ylinopeutta. Kuka ne kaikki kuvat kävisi läpi?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Tuli muuten mieleen aihetta sivuava mielenkiintoinen fakta: Osa Express Bus -linjojen aikatauluista on niin tiukkoja, että talvinopeusrajoituksilla bussin tulee ajaa ylinopeutta pysyäkseen aikataulussa.

Laitonta?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Nelostiellä lahti-heinola-välillä on käytössä järjestelmä, joka mittaa keskimääräisen matka-ajan. Järjestelmä otettiin käyttöön, koska kyseinen pätkä menee helposti tukkoon ruuhka-aikoina. Molemmissa päissä on taulu, joka näyttää välimatkaan kuluvan ajan; ideana on, että ruuhka-aikana ihmiset älyäisivät käyttää vanhaa heinolan tietä.

Järjestelmä toimii siten, että molemmissa päissä liikennevirtaa on kamera molempiin suuntiin, eli yhteensä 4 kameraa. Kamera tuijottaa autojen virtaa, ja kirjaa ylös autojen rekisterinumerot. Järjestelmä sitten yksinkertaisesti kyttää kauanko autoilta kestää kulkea ko. välimatka. Järjestelmä osaa siis tunnistaa autoista rekisterikilven ja tulkata kilven sisällön, sekä vielä laskea keskinopeuden. Kuulemma reilua ylinopeutta ajavat hurjastelijat suodatetaan keskiarvosta pois.

Elikäs, tällainen järjestelmä on siis jo olemassa, en kyllä tiedä miksi sitä ei voisi soveltaa liikenteen valvontaan!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Heksu

Elikäs, tällainen järjestelmä on siis jo olemassa, en kyllä tiedä miksi sitä ei voisi soveltaa liikenteen valvontaan!

Meinasin itse kirjoittaa samasta, mutta sääsyipä vaivalta.

Syitä miksi järjestelmää ei käytetä liikennevalvonnassa lienee useita. Ensinnäkin tuon järjestelmän ei tarvitse pystyä lukemaan kuin murto-osa autojen rekkareista luotettavasti toimiakseen. Näin eri syistä osa rekkareista jää tunnistamatta.

Varsinkin Suomen oloissa rekisterikilvet likaantuvat lukukelvottomiksi nopeastikin. Tämä taas mahdollistaa virhetoimintoja. Lopputuloksena joku täysin syytön voisi saada sakot järjestelmän mittausvirheen vuoksi - siis virheellisesti tulkitun rekisterikilven vuoksi.

Kameroiden välimatka on pitkä, joten sakotusmielessä kuvia pitäisi säilyttää ainakin tuon matkan ajan. Jos kuvasta saadaan rekisterilaatan numero, niin samasta kuvasta tuskin saadaan selville kuskia. Koska järjestelmä on automaattinen, kamera on varmasti kohdistettu juuri rekisterikilpien alueelle, josta se kuvaa vain rekkarin. Käytännössä rinnalla pitäisi vielä olla toinen kamera, joka kuvaa itse auton kuskeineen.

Uusimmat

Suosituimmat