Australian kirjeenvaihtaja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lupasin joskus taannoin palstalla kertoilevani Australian havainnoistani. Nyt voisi olla oikea hetki aloittaa. kunhan saan kotisivut taas toimimaan, niin linkitän tänne myös kuvia kertomusteni rinnalle.

Aiheita, joista kerrottavaa jo tulisi, ovat:

Kuivuus

Käyttäytyminen, kieli

Ihmiset, elämäntyyli

Talot ja asuminen

Koirat

Sää, luonto

Elaimet ja linnut ja hyonteiset ja kaikenlaiset sellaiset

Talviaamun kuvaus ja kevaan merkit
EDIT: tekstit katosivat menneessa myllakassa. Mutta vaihde on jo ohi joten voisin keskittya siihen mita on nyt meneillaan.

Kulutushyödykkeet ja hinnat

Autot, liikenne, ajokorttiprosessi

Kännykättömyys payphones

Alkoholia kestämättömyys suomalaiseen verrattuna

Kyläbaarin väki ja viihteellinen sosiaalinen ympäristö

1.9 paikallinen vapun ja uuden vuoden sekoitus, Riverfire Brisbane

Byrokratia, terrorismipelko, vaikutus viisumi-politiikkaan

Tulli- ja rajavalvonta elintarvikkeiden kannalta, kasvi- ja elaintaudit

Voitte ehdottaa uusiakin aihepiirejä ja kerron jos osaan. Näiden purkamisen jälkeen voisin myös alkaa paneutua itsellekin uusiin aiheisiin.

Sivut

Kommentit (152)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Kävelläänkö siellä pää alaspäin? Putoaako roina ylöspäin? Pyöriikö vesi väärinpäin valuessaan viemäriin? Onko siellä kengurutakseja? Onko vesinokkaeläin biologinen kummajainen? No onkos tullut kesä, nyt talven keskelle?

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Hehe, siellä Lappeenrannassahan kävellään nyt minuun nähden pää alaspäin. Mutta siitä huolimatta olen tuota synnyinkaupunkiani maailmankartalle täällä ajanut, ja moni haaveilee joskus pääsevänsä sinne Saimaan rannalle yöttömän yön juhannusta viettämään.

Mutta ensimmäiseen aiheeseen, eli kuivuus:

Australia on luonnostaankin maailman kuivin manner. En muista oliko Antarktiksellakin kosteutta enemmän, jos mitataan sademäärästä eikä ilmankosteudesta.

Australia on kärsinyt jo muutaman vuoden epänormaalin voimakkaasta kuivuudesta. Tällä hetkellä kerrotaan että on kuivinta sataan vuoteen. Lehdissä ja televisiossa muistutetaan tunteisiin vetoavasti, ettei vettä pitäisi tuhlata. Paikalliset kuluttavat paljon keskivertoa eurooppalaista enemmän vettä, vesihanat ja pesukoneet ovat useimmiten vanhoja ja vettä kuluttavia. Pihanurmikoita kastellaan, uima-altaat ovat yleisiä, ja autoja pestään usein. Kaupungit ovat jo antaneet säädöksia kellonajoista, joiden välisenä aikana saa tehdä mitäkin noista, mutta lehtien mukaan ihmiset eivät noudata niitä. Alueella jossa itse oleskelen, vedenkorkeus patojen takana on laskenut 37.2%:iin, muuallakaan Australiassa ei paljon paremmin mene, ja Perthissä jo kaavaillaan suolanpoistolaitoksen rakentamista, jos vedenkorkeus padossa laskee alle 34%:in.

Karjaa ja maanviljelyä kuivuus on rokottanut pahasti, osa karjasta jo jouduttiin teurastamaan pari vuotta sitten. Nälkäinen ja janoinen nauta ei kasva ja tuota rahaa. Nyttemmin täällä risteytetään intialaisia sonneja länsimaisen nautojen kanssa, koska intialainen pystyy varastoimaan vettä kamelin tapaan niskaansa, ja kestää paremmin kuivuutta ja pysyy tuottavana. Ulkonäkö poikkeaa paljon tavallisesta ruskeasta lihanaudasta, joten näiden kahden risteymiä on ollut hauska tutkailla.

EDIT: Linkkilisays http://www.marsuli.net/~delite/syyskuu/ ... GP1233.htm

Kylässä/kaupungissa jossa asun, on muutettu kaavoitusmääräyksiä. Uusiin taloihin kuuluu tulla sadevedenkeräys ja säiliö. Maalla tämä on ollut yleinen käytäntö jo ennenkin. Sadevesi kerätään katolta ja suodatetaan, jonka jälkeen se on juomakelpoista. Ja voisin sanoa että parhaimman makuista mitä olen koskaan juonut. Kaupungin kraanavesi maistuu voimakkaasti kloorille, ja sitä pystyy käyttämään enintään suihkuun, hampaidenkin pesusta jää usein paha maku suuhun. (sitä veden kiertoa viemäriin en ole tutkaillut, ja tuskin se niin tärkeä juttu onkaan.)

Mutta sen olen huomannut että pyykki kuivaa jopa kahdessa tunnissa auringonpaisteella.

Linkkejä kuivuuteen, ja vielä jotain Australian taloudesta.

Patojen kuivumisesta:
http://www.theaustralian.news.com.au/co ... 17,00.html

Ennätyskuivuus uhkaa talouskasvua
http://www.finpro.fi/markkinatieto/coun ... tem=113589

Australian taloudesta
http://www.kauppapolitiikka.fi/netcomm/ ... SAID=30805

EDIT: Vesijohtoveden paine pidetään kanssa kulutuksen pienentämiseksi alhaalla. kun avaa täällä hanan, vedentulo hiljenee hissukseen. suihkussakin joutuu taistelemaan kuuma- ja kylmävesi -tasapainon kanssa. Luulin ensin että se johtuu vanhoista hanoistamme, mutta olen kohdannut samaa muillakin kyläläisillä.

--------------------------------------------------------------------
EDIT: Vesimaarayksista ja kuivuudesta

Googlettamalla vesimaarayksista loysin naislehden eraan kirjoituksen:
http://www.bellaonline.com/articles/art36220.asp

Ja Brisbane City Council - Water restrictions
http://www.brisbane.qld.gov.au/BCC:BRIS ... pc=PC_1903

Vierailija

Ihmiset ovat täällä avoimempia kuin suomessa, ja alkuun se tuntui jopa tungettelevalta, eikä tiennyt miten vastata kun tuntematon kysyy vointia. ’How are you?’ on täällä tavallisin tervehdys, menitpä lehtikioskille, kauppaan taikka virastoon. Ja tavanomaisuutensa vuoksi siihen kuuluukin vastata jotain ympäripyöreää takaisin, kuten ’kiitoksia hyvää’, taikka ’vielä täällä potkitaan’. Myöskin junissa ja julkisilla paikoilla joutuu usein paikallisten kanssa juttusille. Ihan mukaviltahan nuo vaikuttavat.

Ainoa asia mikä paikallisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä häiritsee on vanhoillinen sukupuolijaottelu, jossa naiset ovat ladyja ja miehet miehiä. Naisten ja miesten myöskin oletetaan käyttäytyvän tämän mukaisesti, ja tämä aiheuttaa ainakin minun osaltani kommunikaatiossa häiriöitä. Täällä baarissa ei mies lähde naisen seurasta edes tiskillä tai vessassa käymään, ellei selittele ensin mitä aikoo tehdä ja pyytele sen perään anteeksi. Ja työpaikalla en olisi saanut mitään 10kg painavampaa kantaa ilman että siitä väännettiin joku ihmeellinen juttu. Miksen saisi kantaa jos kerran jaksan? Onneksi kanssaihmiseni ovat olleet ymmärtäväistä sorttia, olen saanut rauhassa tuskastua ja kertoa mikä ei ollut niin hauskaa ja miksi. Tämä kasvatuksellinen pohjavire tuntuu asiassa kuin asiassa, ja olen saanut hyviä vääntöjä paikallisten kanssa. Varsinkin kun mielipide saattaa olla luokkaa; että naisen tehtävä on synnyttää lapsia, ja miehen huolehtia taloudesta. Olen kuitenkin saanut vastaväittäjiäni myöntämään, että minäkin olen oikeassa omalta kannaltani.

Paikalliset naiset ovat pääosin tyytyväisiä asemaansa ladyina. Miehinen toverinimitys ’mate’, ja sen käytön laajentuminen jopa naisista puhumiseen, on aiheuttanut närää. Hallitustasolla oli jonkin aikaa kiellettyä kutsua naiskollegoita tällä nimityksellä, koska osa koki sen loukkaavaksi. Kielto kuitenkin kumottiin pian.

Kielessä on monia sanoja ja sanontoja, jotka poikkeavat saamastani suomalaisesta englanninopetuksesta. Kiitoksiin voidaan vastata ’no worries’, miestä kutsutaan 'bloke'ksi, jonka voisi ehkä suomentaa meidän vanhassa puheenparressamme olevaksi sälliksi. Yleinen äännähdys mm. toista kuunnellessa kuulostaisi olevan ehkä ’aye’, joka lausutaan tosin vähän eri tavalla kuin irlannissa. En ole tosin kirjoitusasua mistään tarkistanut, vaikka osaan jo käyttää sitä oikeissa yhteyksissä. Myöskin 'reckon' on täällä tiiviissä käytössä, vaikka en ole muualla puhutussa englannissa sitä näin paljon nähnyt.

Paikallinen aksentti taas olisi oma lukunsa, jota ei voine tässä tekstillä esittää, ja vaatii yhä omakohtaista harjoittelua. Paras tapa oppia miltä se kuulostaa, on katsoa krokotiilimies-elokuvat.

Mutta nyt on jo ilta pimennyt täällä, ja aamulla aikainen herätys..

EDIT: Meinasi melkein unohtua että puhekielessä sana 'my' on 'mi'.

Vierailija

Lähetä mulle Victoria Bitteriä postissa!

Tai juo ainakin yks pullo mun puolesta!

EDIT: Ja Koshille tiedoks tosta viemärijutusta, että testasin joskus ku kävin ja pyöri kyl ihan niinku täälläkin, kumpaankin suuntaan riippuen alkupyörteistä.

Vierailija
Armitage
Lähetä mulle Victoria Bitteriä postissa! :D

Tai juo ainakin yks pullo mun puolesta! :P

Tuon jälkimmäisen voin toteuttaa vaikka heti, kunhan kävelen jääkaapille. Paikalliset vitsailee siitä vitamiini beenä. =)

Täällä on muuten jokapaikassa saatavissa sellaisia solumuoviputkiloita joihin pannaan kaljapullo. Kostealla helteellä kylmä pullo keräisi kosteuden ja viilentäisi kättä kaljan lämmetessä. Mutta tällainen eristesuojus huolehtii kaikesta. Lähetin suomeen niitä jo kymmenkunta, oiva keksintö vaikka saunakaljalle. Kun ei siellä nyt niitä helteitä enää taida olla.

Vierailija

Suomalaiseen/metsäkansalaiseen kulttuuriin kuuluu, ettei vain uskonto vaan KAIKKI asiat (mielipide) ovat niin salatun yksityisii, ett ei niist tohdita sanoo ääneen yhtikäs mitään... ei edes pimeässä peiton alla ... eli näin vähän (?) liioitellen sanottuna ...

Vierailija

Juu, se on hyvää, eikä sitä saa mistään täältä, olen kyllä yrittäny etsiä. Musta se on jännää että foster'sia ei musta juurikaan siellä Australiassa näe paikallisten huulilla tai muutenkaan, enemmän vientiolut taitanee olla, tai sit olin vaan sokea...

ViiBii...

Vierailija
Armitage
Juu, se on hyvää, eikä sitä saa mistään täältä, olen kyllä yrittäny etsiä. Musta se on jännää että foster'sia ei musta juurikaan siellä Australiassa näe paikallisten huulilla tai muutenkaan, enemmän vientiolut taitanee olla, tai sit olin vaan sokea...

ViiBii...

Et ollut sokea. Fosters on surkein olut mitä oz-maa tuottaa. VB on tosi hyvä perusolut, mutta jos tykkää tummasta, suosittelen Tooheys Old'a.

Vierailija

En ole minäkään täällä fostersia nähnyt. Olutta täällä juodaan paljon, myös erilaiset viski- ja rommikolat ovat jopa miesten keskuudessa suosittuja. Suomessa moisten hinta oli muistaakseni oli paljon enemmän kuin muiden mietojen juomien, ja suosio niinikään pienempi. Täällä saa siksarin sellaista 12 dollarilla, olutta sama määrä maksaa 7 (?) dollarista ylöspäin, ja strongbowta saa kympillä. Nuo siis kylän drive-in pullokaupan hintoja.

Aikaisempaan kielitekstiin voisin vähän jatkoa tänään kirjoittaa. Enempää en jaksa kun työpäivä ja aurinko vei voimat, ja viideltä aamulla taas pitäisi nousta.

Tänään sain taas vaihteeksi naurahtaen huomata, että suomen kielen ääntäminen on paikallisille vaikeaa. Jotenkin suomea puhuttaessa nielu pidetään rentona joten vokaalit tulevat syvempää. Englanninkielisillä taas vokaalit syntyvät lähempänä suuaukkoa ja omaavat jonkinlaisen jännitteen. Mitenkä sitä nyt kuvailisi..? Kun kuitenkin näillä jännittyneillä vokaaleilla yrittää lausua suomea, lopputulos on hassu. Koetin opettaa tänään tuttavaani lausumaan koiramme nimeä 'Retu', ja lopulta päädyimme pelkkään ääniharjoitteluun; 'eee', 'uuu', mutta sekään ei auttanut. Nielua ei saanut rentoutettua.

Tulipa muuten tuosta mieleen että tietynlaiset ääntämismallit vaihtelevat kielestä/kulttuurista riippuen. Ne opitaan vanhemmilta kielen ohella, tulevat osaksi ilmaisua. Tämän jälkeen niiden olemassaoloa ei edes tiedosteta, ne vaan ovat. Ja pois oppiminen voi olla hankalaa.
Näiden jännittyneiden vokaalien lisäksi täälläpäin naiset puhuvat yleensä korkeammalta kuin normaali ääni olisi. (Voimakkaampaa tällainen lienee monissa aasialaisissa kielissä.) Minun kurkkuni ei taas tuollaista kykenisi tekemään, ainakaan lausetta pidemmälle.
Suomalaista kieltä varmaan vaivaa sellainen tasapaksuus ainankin muita kieliä puhuttaessa. Välillä omakin tuntuu rautakangelta ja kuulostaa formulakuskilta. Toisaalta suomen kieltä puhuttaessa pystyn taas sellaisiin uskomattomiin äännesuorituksiin, joihin muut täällä eivät kykene.

.../En nyt muista mikä tämän pohdinnan päämäärä alunperin oli, joten lienee hyvä aika käydä nukkumaan. Editoin tätä myöhemmin jos muistan minkä väläyksen sain.

Vierailija

Jeps, suomi on yleisesti melko takainen kieli, verratkaa mielessääne esim. venäjään, joka on hyvin etinen. Sitä puhutaankin suu vähän törröllään ja vielä huulilla vielä yhen kerran muljautetaan.

Monilla puhealueilla naiset todella puhuvat korkeammalla äänellä, kuin heidän luonnollinen anatominen äänialansa on. Korkea ääni on naisellisuuden merkki. Samoilla alueilla toisaalta matalaa ääntä, naisenkin, pidetään vakuuttavampana.

Suomi on sävelkulultaan kovin lattea. Tavupainot menevät aina samalla tavoin ja sävelkulku laske synkästi lauseen loppua kohti, vaikka lottovoitosta olisi puhe. Meillä myös puhutaan harvinaisen hitaasti. Kuulemma anglosaksit saavat pelkokohtauksia katsoessaan suomalaisia tv-uutisia. Mitä muuta noin vakava naama ja harva puhe voi tarkoittaa kuin maapalloon törmäävää asteroidia.

Ne muut eivät ole kummallisia, me olemme. Sori

Mummo

Vierailija
Katja.
Kielessä on monia sanoja ja sanontoja ... miestä kutsutaan 'bloke'ksi, jonka voisi ehkä suomentaa meidän vanhassa puheenparressamme olevaksi sälliksi.

Paikallinen aksentti taas olisi oma lukunsa, jota ei voine tässä tekstillä esittää, ja vaatii yhä omakohtaista harjoittelua. Paras tapa oppia miltä se kuulostaa, on katsoa krokotiilimies-elokuvat.

Juu. Mutta mielenkiintoista on se, että puheessa "guy" ei enää aina olekaan miestä tarkoittava sana, vaan voipi sanoa vaikka "You guys, ..." vaikka joukkoon kuuluu sekä miehiä että naisia.

Aksettia voi parhaiten luonnehtia termillä nasaali. Ja sen kyllä oppii kun aikansa Australiassa viettää; se voi tarttua vaikkei tietoisesti opettelisikaan.

Vierailija

Minä haluaisin ostaa australialaisen karjapaimenen takin, sellaisen pitkän jota ne pitää ratsastaessaan. Voisitko panna tänne sellaisen australialaisen nettikaupan osoitteen, josta karjapaimentakkeja saa tilata. En ole onnistunut googlettamaan osoitetta kun en tiedä millä nimellä ko. takkia kutsutaan. Tässä kuva takista

Vierailija

[quote="geena"]Minä haluaisin ostaa australialaisen karjapaimenen takin, sellaisen pitkän jota ne pitää ratsastaessaan. Voisitko panna tänne sellaisen australialaisen nettikaupan osoitteen, josta karjapaimentakkeja saa tilata. En ole onnistunut googlettamaan osoitetta kun en tiedä millä nimellä ko. takkia kutsutaan. Tässä kuva takista
quote]

Se on Driza-bone. Voitaneen kirjoittaa myös yhteen tai erikseen.
Tuotemerkillä valmistetaan monensorttista takkia nykyään.

Vierailija

Tämä onkin kiva aihe. Toivottavasti Katjan sormenpäät kestävät vastauksien näpyttelyn.

Oletko ajatellut pistäytyä Uudessa Seelannissa? Täältä näin karttaa katsellessa se näyttää olevan siinä aivan vieressä... heh

Miten paikalliset suhtautuvat nykyään aboriginaaleihin? Oletko ollut tekemisissä alkuperäisväestön kanssa?

(Yksi hullu ehtii kysyä enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata. Suomalainen sanonta)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat