Moottorijarrutus

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Säästäväisessä ajossa hidastus tehdään moottorijarrutuksella. Autokoulussa asia opetetaan nykyään luonnossa niin, että kierretään sama lenkki ensin ilman moottorijarrutusta eli hidastetaan jarruttamalla ja toisen kerran kaikilla moottorijarrutuksilla. Säästö sadalla on litran luokkaa.

Mikä moottorijarrutuksessa palauttaa tai säästää energiaa?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (168)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Keksinkin juuri yhden ehkä marginaalisen jutun. Sähköjärjestelmä saa laturista koko ajan tehoa. Jos jarruttaa ja vaihde on vapaalla tai kytkin pohjassa, niin ainakin tuon ajan laturi kuluttaa kallista polttoainetta. Moottorijarrutuksessa laturi välittää liike-energiaa sähkösysteemiin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Paul M

Nykyaikaiset polttoaineen ruiskutuksella toimivat moottorit. Moottorin ohjausyksikkö huomaa moottorin kierroksista ja kaasupolkimen asennosta, että nyt ollaan moottorijarrutuksella, ja katkaisee polttoaineen syötön kokonaan. Seurauksena polttoaineen kulutus moottorijarrutuksessa on nolla.

Mikäli kyseessä on kaasutinmoottori, vastaavanlaista säästöä ei tapahdu ensinkään.

EDIT: Paulin omaan kommenttiin lisättäköön, että vain uudet ns. hybridiautot osaavat hyödyntää jarrutusenergiaa lataamalla jarrutettaessa akkuja. Tavallisen auton laturi lataa joka tapauksessa aina kun moottori pyörii, tilanteesta riippumatta.

Vierailija
Paul M

Ruiskumoottorissa katkeaa polttoaineensyöttö moottorijarrutuksessa. Palautuu muistaakseni jossain 1500rpm tuntumassa. Säästyyhän tuossa jarrutkin.

Vierailija

Omassa autossani saa olla melkoisen jyrkkä alamäki ennenkuin se kokonaan katkaisee polttoaineen syötön, näin ainakin kulutusmittarin mukaan. Tavanomaisissa tasaisen tien ja loivien alamäkien rullauksissa kulutus on luokkaa 2-3 l/100.

Vierailija

Kone pyörii pienemmällä teholla kun moottorijarruttaa ja siten syö vähemmän bensaa. Ei siinä sen kummempaa. Taloudellisesti kun ajaa, niin kannattaa käyttää isoja vaihteita ja kiihdyttää reippaasti matkavauhtiin. Kanssa-ajajille mukavampaa ja bensaakin kuluu vähemmän. Vaimo laittaa jopa kakkoselta neloselle, itsekin olen opetellut sen. Itse otan vaihteen pois liikennevaloissa. Säästää kytkimen painelaakeria.

Vierailija

Mulla on niin pitkä kakkonen, että kiihdyttelen sillä kahdeksaan kymppiin ja siitä suoraan neloselle. Ei välttämättä polttoainetalouden kannalta paras ratkaisu, mutta ainakin auto kiihtyy kunnolla moottoritien rampista.

Saa satasen silmään jo rampin aikan, kuin jos laittaisi kolmosen silmään jo 60 vauhdista.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Heksu
...vain uudet ns. hybridiautot osaavat hyödyntää jarrutusenergiaa lataamalla jarrutettaessa akkuja. Tavallisen auton laturi lataa joka tapauksessa aina kun moottori pyörii, tilanteesta riippumatta.

Et ollut tarkkana. En tarkoita tuossa hybridiä. Kun jarrutetaan moottorilla, bensansyöttö on nollilla, moottori pyörii hidastuen ja laturi pyörii. Juuri tuossa tilanteessa kuluu likimain ajovalojen teholla liike-energiaa hyödyksi. Epäilin marginaaliseksi hyötyä. Paljonko kokonaisajoajasta voisi olla hyödyllistä moottorijarrutusta vaikka kaupungissa? 1%? 5%?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Mulla on niin pitkä kakkonen, että kiihdyttelen sillä kahdeksaan kymppiin ja siitä suoraan neloselle. Ei välttämättä polttoainetalouden kannalta paras ratkaisu, mutta ainakin auto kiihtyy kunnolla moottoritien rampista.

Saattaa jopa ollakin taloudellisinta. Se parhaiten kiihtyvän eli suurimman tehon alueen käyttäminen kun tahtoo yleensä johtaa siihen, että kiihdytys on lyhytkestoisin mutta tehokkaimmin (kuten nimikin sanoo) bensan energiaa hyödyntävä. Taloudellinen ajo perustuukin usein ripeisiin kiihdytyksiin tehoalueella ja sitten mahdollisuuksien mukaan lähes tyhjäkäynnillä tai kuitenkin hyvin pienellä syötöllä saavutetun vauhdin ylläpitämiseen ja moottorijarrutuksiin ruiskuautolla. Kaasariautoilla tietysti moottorijarrutus ei auta mitään, vaan kannattaa hyödyntää tyhjäkäyntiä.

Mummomainen "hiljaa hyvä tulee"-kiihdyttely alhaisilla kierroksilla, vaihtaen vaihde isommalle hyvissä ajoin ennen korkeimman tehon alueta, voi kuluttaa paljon enemmän polttoainetta. Ja lisäksi tukkii liikennettä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Sen verran tuota koshin kirjoitusta korjaisin, että paras hyötysuhde saavutetaan parhaan VÄÄNNÖN kierrosluvulla. Mitä korkeammalla vääntöhuippu sijaitsee, sitä nopeammin autolla pystyy taloudellisesti kiihdyttämään. Aivan liikaa nykyään arvostetaan suurta alavääntöä - mummojen autoja sellaiset.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Pääasiallinen syy moottorijarrutuksen tuomaan polttoainesäästöön on nimenomaan juuri ruiskumoottorissa tapahtuva polttoaineen syötön täydellinen katkeaminen. Toki myös moottorin apulaitteet pyörivät tällöin "ilmaiseksi". Kaasutin moottorissa moottori imee kuitenkin koko ajan tyhjäkäyntiseosta, vieläpä hanakammin kuin itse tyhjäkäynnillä, koska kierroksia on enemmän. Tästä syystä wanhat autoilijat rullaavat aina vapaalla, aivan senaikaisten autokouluoppien mukaisesti.

Kiihdyttäessä taas taloudellisin tapa todellakin on poljin melko syvällä, koska bensiinimoottorin häviöistä merkittävän osan muodostaa osakuormilla ns. pumppaushäviöt, koska moottori on "kuristussäätöinen". Niiden osuus pienenee kiihdytyksen aikana painettaessa kaasua reilusti, koska kaasuläppä on silloin luonnollisesti "levällään". Dieseli taas imee ilman "suorasta tuutista", ja tehon säätö tapahtuu ainoastaan ruiskutusmäärää säätämällä, jolloin dieselmoottorissa ei vastaavaa hyötyä äkäisellä kiihdytyksellä saavuteta.

Käsittääkseni ainakin uudemmat dieselmoottorit osaavat ainakin pienentää ruiskutusmääriä moottorijarrutuksessa, katkaisematta kuitenkaan kokonaan, suuttimien riittävän jäähtymisen takaamiseksi. Vaikea sitten sanoa kumpi tapa on dieselillä taloudellisempaa. Mutta tämä olikin vain "käsittääkseni".

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Muistan joskus lukeneeni, että moottorijarrutuksen kitkahäviöt lämmittävät moottoria ja tuosta lulee jotain hyötyä. Tai eivät lämmitä suoranaisesti, mutta hidastavat sylinterin seinämän jäähtymistä. Lieneekö palotapahtumalle tai kiertoprosessin painesysteemille eduksi kuuma sylinterin seinä kuin vähemmän kuuma? Kuuma seinämä ainakin lämmittää kaasua tai sitten ottaa vähempi lämpöä kaasusta.

Vierailija

[quote="Jyde"]Pääasiallinen syy moottorijarrutuksen tuomaan polttoainesäästöön on nimenomaan juuri ruiskumoottorissa tapahtuva polttoaineen syötön täydellinen katkeaminen. quote]

Tuo ei kyllä nykyautoissa ihan pidä paikkansa kuten aikaisemmin jo kerroin. Minulla on siis ruiskulla varustettu automaattivaihteinen bensa-auto ja hyvin harvoin se katkaisee kokonaan polttoainesyötön. Saman huomasin edellisestä vastaavasta autosta.

Vierailija
Snaut
Jyde
Pääasiallinen syy moottorijarrutuksen tuomaan polttoainesäästöön on nimenomaan juuri ruiskumoottorissa tapahtuva polttoaineen syötön täydellinen katkeaminen. quote]

Tuo ei kyllä nykyautoissa ihan pidä paikkansa kuten aikaisemmin jo kerroin. Minulla on siis ruiskulla varustettu automaattivaihteinen bensa-auto ja hyvin harvoin se katkaisee kokonaan polttoainesyötön. Saman huomasin edellisestä vastaavasta autosta.

Automaattivaihteiset ovat tässä asiassa kai erikseen. Samoin jotkut isommilla moottoreilla varustetut, esim. mondeo kutoskoneella ei katkaise ruiskutusta kokonaan, jotta katalysaattori pysyisi lämpimänä.

Vierailija

Muutama moottorijarrutuksen hyvä puoli jo mainittiinkin. Polttoaineen syötön katkeaminen säästää nykyään jo kaikenkokoisissa autoissa polttoainetta. Kuorma-autoissa ja rekoissa on usein myös ns. pakokaasujarru lattian pohjassa. Kun tätä jarrua painaa, pakoputkea säädetään pienemmälle. Näin moottorijarrutuksen teho kasvaa kun männät joutuvat tekemään työtä jarrutuksen aikana. Tämä säästää jarruja alamäessä.

Näin minulle selitettiin kun suoritin kuorma-auto kortin. Rekkamiehet voinevat korjata jos olen väärässä. Itse kokeilin asiaa autokoulussa ja huomasin että hyvin jarruttaa loivassa alamäessä. Aloin käyttää pakokaasujarrua lähes aina kun piti vain hidastaa. Sitten kerran oli todella jyrkkä alamäki ja minä päätin kokeilla jarruttamista taas pelkällä moottorijarrulla. Ajettiin 60:ä alamäkeen ja minä vaihdoin nopeasti viitoselta ykköselle ja painoin pakokaasujarrun pohjaan. Vauhti hidastui mutta ei niin paljon kuin olin odottanut. Katselin kiinnostuneena kuinka kierroslukumittari jämähti muutamassa sekunnissa tappiin. Autokoulun kuorma-auto painolastin kanssa oli ilmeisesti liikaa moottoriparalle. Opin paljon uusia kirosanoja autokoulun opettajalta. Hyvänä puolena oli se että ei tarvinnut enää ajaa vanhalla pitkänokkaisella Sisulla vaan loput tunneista ajoimme uudelta tuoksuvalla puolta pienemmällä Volvon kuormurilla. Sitä oli puolet helpompi parkkeratakin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat