Veriryhmistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itse olen veriryhmältäni A+ , vanhin poikani on myös A+, mutta keskimmäiseni, tyttäreni onkin A-. Nuorimmaisen veriryhmä ei ole tiedossa. Olen eronnut eikä tiedossani ole mieheni veriryhmää. Mikähän se voisi olla? Kaikilla lapsilla on sama isä.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
Muru
Itse olen veriryhmältäni A+ , vanhin poikani on myös A+, mutta keskimmäiseni, tyttäreni onkin A-. Nuorimmaisen veriryhmä ei ole tiedossa. Olen eronnut eikä tiedossani ole mieheni veriryhmää. Mikähän se voisi olla? Kaikilla lapsilla on sama isä.

Se voi olla mikä hyvänsä. Noita reesustekijöitä en tosin muista, mutta jos ex-miehesi on A, voitte saada A tai O lapsia, jos B, niin AB, A, B tai O ja jos AB niin A tai B. Jos hän taas on O, voi lapsenne olla O tai A.

Linkki aikaisempaan keskusteluun: http://www.tiede.net/keskustelut/viewtopic.php?t=2818

Vierailija
Muru

Nähdäkseni isä voi olla A+, A-, AB+, AB-, 0+ tai 0-.

Mikäli tiedossa olisi sinun tai jonkun lapsesi tarkat geenialleelit, niin vastauksesta tulisi tarkempi - mahdollisesti jopa yksikäsitteinen.

Vierailija
Arla
Muru

Nähdäkseni isä voi olla A+, A-, AB+, AB-, 0+ tai 0-.

Mikäli tiedossa olisi sinun tai jonkun lapsesi tarkat geenialleelit, niin vastauksesta tulisi tarkempi - mahdollisesti jopa yksikäsitteinen.

Arla, periytyykö reesustekijä siten, että + on dominoiva ja - resessiivinen? Ei voi enää kaikkea muistaa... Mutta eikö muka B ole myös mahdollinen veriryhmä?

Ia=A-alleeli
Ib=B-alleeli
i=O-alleeli

[code:hrnab9g2]
P Iai x Ibi
Sukusolut: Ia i Ib i
F1 IaIb Iai Ibi ii[/code:hrnab9g2]
eli kahden lapsen veriryhmä olisi A.

Ja näitä asioita tuskin geenitesteillä ruvetaan tutkimaan, verikoe on helpompi ja edullisempi.

Vierailija

Reesustekijä

Rh-negatiivisuus voi aiheuttaa reesusimmunisaation, joka tarkoittaa Rh-negatiivisen ihmisen vasta-aineiden muodostusta Rh-positiivisia punasoluja vastaan. Rh-negatviiselta ihmiseltä puuttuu Rh-verisyhmäantigeeneista D, joka on tärkein.

Reesusimmunisaatio syntyy, kun Rh- henkilö altistuu Rh+ verelle (verensiirto tai Rh- äidin Rh+ sikiö). Raskauden aikana ja erityisesti synnytyksen, keskenmenon tai abortin yhteydessä sikiön punasoluja pääsee (vaikkakin minimaalisesti) äidin vereen, jossa ne aiheuttavat vasta-ainetuotannon D-antigeenia vastaan.

Ensimmäinen raskaus sujuu usein ongelmitta, mutta myöhemmissä raskauksissa immunisaatio voimistuu ja syntyy runsaasti vasta-aineita. Ne kulkeutuvat istukan kautta sikiöön ja aiheuttavat sikiön punasolujen tuhoutumista sikiön pernassa. Tästä seuraa anemisoituminen. Punasolujen hajotessa muodostuu bilirubiinia (kelt. väriaine), jonka poistuminen on vastasyntyneellä hidasta. Seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla aivovaurio.

Äidin immunisoitumista voidaan tarkkailla verikokeella. Rh- äidille, joka saa Rh+ lapsen annetaan anti-D-immunoglubuliini-pistos kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Tällä voidaan yleensä estää äidin immunosoituminen ja turvata seuraavat raskaudet.
EDIT:
Luovuttajan ja vastaanottajan veriryhmien tulee olla yhteensopivat. Ennen kuin Karl Landsteiner löysi ihmisen veriryhmät 1900-1901, moni verensiirtopotilas menetti henkensä. Merkittävät erottavat tekijät veriryhmissä ovat A-, B- ja 0-jaottelu ja reesustekijä. Punasolujen pintaproteiinit jaetaan A- ja B-tyyppiin. Sen mukaan, onko soluissa A-, B- vai molempien tyyppien pintaproteiineja, veriryhmä on A, B tai AB. Niiden, joilla ei ole kumpaakaan tyyppiä, veriryhmä on 0 eli nolla. Veressä on myös vasta-aineita puuttuvia proteiinityyppejä vastaan: A-ryhmän veressä on B-proteiinin ja B-ryhmän veressä A-proteiinin vasta-ainetta. Niillä, joiden veriryhmä on AB, ei ole vasta-aineita mitään proteiinityyppejä vastaan. Heille sopii kaikki veri. 0-veressä taas on vasta-aineita sekä A- että B-proteiineja vastaan, ja siksi 0-veren jatkeeksi sopii vain 0-veri. Sen sijaan 0-verta voidaan antaa muihin veriryhmiin kuuluville vastaanottajille. Reesustekijät ovat punasolujen proteiineja, joita ihmisellä joko on tai ei ole. Reesuspositiivisten (Rh+) soluissa on reesustekijä, ja reesusnegatiivisilta (Rh-) se puuttuu.

Tässä vain noiniinkuin yleistä jorinaa aiheesta, jos sattuupi kiinnostamaan...

Vierailija
Neiti
Reesustekijä

Kyllä googletin tuon täsmälleen saman tekstin jostain, eipä tuossa vaan mainita mitään periytymisestä

Vierailija

Seuraavat yhdistelmät tuottavat A+ ja A- -lapsia, jos äiti on A+:
AA+- ja AA+-   (=A+)
AA+- ja AA--    (=A-)
AA+- ja B0+-   (=B+)
AA+- ja B0--    (=B-)
AA+- ja AB+-   (=AB+)
AA+- ja AB--    (=AB-)
AA+- ja 00+-   (=0+)
AA+- ja 00--    (=0-)
A0+- ja AA+-   (=A+)
A0+- ja AA--    (=A-)
A0+- ja B0+-   (=B+)
A0+- ja B0--    (=B-)
A0+- ja AB+-   (=AB+)
A0+- ja AB--    (=AB-)
A0+- ja 00+-   (=0+)
A0+- ja 00--    (=0-)

Toki noilla yhdistelmillä saa muunkinlaisia lapsia aikaiseksi, mutta sitä ei nyt kysytty.

Edit: Meniköhän nyt oikein? No, joka tapauksessa isä näyttää voivan olla ilman tarkempia tietoja, esim. nuorimman lapsen veriryhmää, ihan mitä veriryhmää tahansa.

Veriryhmien esiintyvyyttä ja todennäköisyyksiä hyväksi käyttäen voisi saada tarkemman tuloksen.

Vierailija
Ihmes
Arla, periytyykö reesustekijä siten, että + on dominoiva ja - resessiivinen?

Rh+ on dominoiva ja rh- resessiivinen.

Mutta eikö muka B ole myös mahdollinen veriryhmä?

Tarkemmin ajatellen, kyllä.

Vierailija

Kiitoksia tiedoista. Varsinkin Arlalta tuli jo vähän selventävää tekstiä. Kaikkein helpointahan se olisi mennä verikokeeseen, mutta kun aina se ei ole mahdollista...esim. jos isä on vaikka kuollut.
Reesustekijä oli jo tuttua, mutta se ei todellakaan kerro vastausta kysymykseeni.
Eihän tämä mikään niin suuri asia ole, mutta olimpahan vaan utelias.

Vierailija
Muru
Kiitoksia tiedoista. Varsinkin Arlalta tuli jo vähän selventävää tekstiä. Kaikkein helpointahan se olisi mennä verikokeeseen, mutta kun aina se ei ole mahdollista...esim. jos isä on vaikka kuollut.

Jonkin verran auttaisi, jos tietäisi nuorimman veriryhmän. Lisäksi auttaisi, jos tietäisi geenialleelit sinulta ja lapsiltasi. Todennäköisesti noilla tiedoilla isä tulisi haarukoitua melko tarkasti ja siis ilman, että isältä tarvittaisiin verikoetta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat