Työsuhteen purku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Metalliliittolaiset ovat eilen ja tänään marssineet Tampereella ja ehkä muuallakin ulos työpaikoiltaan Tamglass oy:n pääluottamusmiehen työsuhteen purkamisen takia.

Kuka osaa kertoa, mitä työsuhteen purkamisen edellytykset ovat? Käsittääkseni kyse on rankemmasta toimestan kuin työsuhteen lopettamisesta eli " tavallisista" potkuista.

Pääluottamusmies nauttii rividuunaria paremmasta irtisanomissuojasta. Hän on periaatteessa se viimeinen. joka sanotaan irti esim. työvoimaa vähennettäessä.

Mitä pääluottamusmiehen pitää tehdä, että hänen työsuhteensa puretaan?

Kummallista on se, ettei työnantaja ole julkaissut purun perusteita, mieluummin vaikka kärsivät ulosmarssin aiheuttamat rahalliset tappiot.

Sivut

Kommentit (18)

pepe+
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt16.3.2005
Mummo

Kuka osaa kertoa, mitä työsuhteen purkamisen edellytykset ovat? Käsittääkseni kyse on rankemmasta toimestan kuin työsuhteen lopettamisesta eli " tavallisista" potkuista.

Mitä pääluottamusmiehen pitää tehdä, että hänen työsuhteensa puretaan?

Niinhän se on, purkaminen on lähes välitön erottaminen jota ei voi tehdä kuin "erittäin painavien syiden takia". Siis tavallinen duunari, pääluottamusmies on vielä toinen juttu. Käsittääkseni ainoastaan vakava rikos, joka pitäisi vielä kohdistua kyseiseen firmaan, voisi mennä oikeudessa läpi.

Tossa on linkki tietävämmälle sivulle http://www.heikniemi.net/kirj/jur/tyo/tspaatt.html

yst.pn

Vierailija

Kiitos linkistä (Jouni Heikniemi), josta lainasin seuraavan pätkän:
"
urkuperusteet ovat yksinkertaistettuna samat kuin individuaaliperusteisessa irtisanomisessa, vain erityisen painavina. Selvää on, että esimerkiksi työturvallisuuden vaarantaminen tai väkivaltaisuus työpaikalla ovat vahvoja kandidaatteja purkuperusteiksi. Myös alkoholin vaikutuksen alaisena esiintyminen on varsinkin työturvallisuuden kannalta kriittisissä tehtävissä esiintynyt hyväksyttävänä purkuperusteena. Epärehellisyys työtehtävissä tai niiden ulkopuolella voi oikeuttaa työsopimuksen purkamiseen, mutta rima on melko korkealla. Vastaavasti on arvioitava myös työnantajan kanssa kilpailevaa toimintaa."

Eli jotain todella vakavaa on pitänyt tapahtua. Mielenkiintoista noin työoikeudelliseti

Mummo

pepe+
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt16.3.2005
Mummo
"

Eli jotain todella vakavaa on pitänyt tapahtua.

Mummo

Tai sitten kyseessä on niin kuin itse arvelen, provokaatio.
(Vaikka onhan toi purkaminenkin aika vakavaa.)

yst pn

Vierailija

Kuka olisi provonnut ja ketä?

Jos firma on pannut päälm:n syyttä pihalle, Metalliliitto saa semmosen martyyrin, jotta Paavikin on kateellinen.

Jos päälm on tehnyt jotain todella raskauttavaa, niin miksi firma ei kerro, tai "vuoda" juttua julkisuuteen?

Mikähän on homman nimi? Väsätäänkö tässä jotain ennakkotapausta, jolla pyritään yleisemminkin heikentämään irtosanomissuojaa?

Ehkäpä kyseessä on salaliitto..

Mummo
sovitellen irtopartaa

Vierailija

Purku on oikeastaan ainoo mahdollisuus päästä pääluottamusmiehestä eroon, ellei sitten lopeta koko firmaa. Eikä niitä syitä kannata alkaa julkistaa ennen oikeudenkäyntiä. Meinaan, jos ei oikeudenkäyntiä ko jutusta tule, niin plm:hän silloin myöntäisi hiljaisesti purun olleen oikeutetun. Tommoset ulosmarssit etenkin muista yrityksistä ovat täysin älyttömiä toimenpiteitä. Niistä ei ole mitään apua mihinkään irtisanomisiin tai purkuihin. Ammattiliitot vaan yrittää näytellä, että ne tekee asioille muka jotain.

pepe+
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Kuka olisi provonnut ja ketä?

Jos firma on pannut päälm:n syyttä pihalle, Metalliliitto saa semmosen martyyrin, jotta Paavikin on kateellinen.

Työnantaja metalliliiton suuntaan. Tiedän että noissa piireissä voi mennä henkilösuhteet erittäin pahasti ristiin ja sitten ylilyödään oikeen urakalla, puolin ja toisin. Kummallakin puolella pitää aina välillä näyttää voimaansa välittämättä jäljistä.Ihmiset on sielläkin ihmisiä, valitettavasti.

yst. pn

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Näissä jutuissa unohtuu usein se että lait ja sopimukset joita tehdään muuten, koskevat molempia osapuolia. Jos on työntekijä työsuhteessa niin ei sieltä noin vaan saa lähteä käppäseen, jos siitä aiheutuu työnanajalle vahinkoa, niin voi joutua korvaamaan. Yleensä tämä jää irtisanomisajan palkan verran suorittettavaan korvaukseen.

Joissakin tapauksissa irtisanomisaika on pitkäaikaisella työntekijällä jotain 6kk luokkaa. Aikamoisiin korvauksiin voisi joutua jos noin tulkittaisi. Irtisanomisen perusteeksi hyväksytään työn loppuminen, mikä tietenkin on järkevää. Jos työnantajalla ei ole tarjota työtä tehtäväksi, vaan joutuu työpaikalle menemään vain viettämään aikaa ja notkuilemaan, niin se riittää työntekijälle työsuhteen irtisanomisperusteeksi.

Entinen (potkut kanssa saanut) plm

Edit: Juopottelin, enkä mennyt pariin viikkoon töihin, sain sitten paremman työpaikan. Pääluottämusmieheksi en alkaisi ikinä enää, Vi*utti kuunnella työntekijöiden ruikutusta mitä typerimmistä asioista, "Kalle sano mua siaksi". Palkoista ja niiden rakenteesta ja mistä kannattaa neuvotella ne ei ymmärrä mitään.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Kerron tuosta plm. ajasta pienen tarinan. Oltiin Rajavillen elementtitehtaalla vuosittaista huoltoa tekemässä, olin siinä työnjohtajana samalla. Sinne oli Kurt (nimi muutettu), siiten palkannut kaksi vasta ammattikoulusta päässyttä nuorta vetreää miestä opettelemaan työelämän alkeita. Nämä tarttuivat toimeen innokkaasti istuskelemalla siinä radan, missä niitä elementtejä valetaan, reunalla keskustelemassa mopon virityksestä ja musiikista, toisella oli kyllä työn merkkinä jakoavain kädessä millä välillä rumpusooloja tapaili. Enemmän kuitenkin kronometrina, ajankulua mittaamaassa, klik, klik, klik.

Kun en ole kovin hyvä sanomaan, niin en asiaan ensin puuttunut, mutta kun dead line alkoi painaa päälle parin päivän päästä, niin tiedustelin josko olisi jotain ongelmia, kun näyttää että kovin vähän tulee jälkeä, tällä vähemmän kiinnostavalla työelämän alueella. Vastaus tuli heti: ”On niin huono palkka, ettei kannata tehdä mitään”. Sanoin että olen tämän firman pääluottamusmies ja lähdetään tunne autolle tutkimaan tätä kovin ikävää asiaa, pitäähän sitä työstä palkka saada, muuten ei tule mitään.

Tutkittiin sitten tätä suurin uhrauksin ja isolla vaivalla aikaan saatua Metallin työehtosopimusta. Varsin pian selvisi että tämän laillisen kirjan mukaan poikien palkkaus oli kovinkin hyvällä mallilla, jonka kyllä aavistelinkin, ei Kurtti olisi kehdannut sentään minun työmaalleni ketään nälkäpalkalla lähettää, ei kyllä muuallekaan. Pojat siihen että ”Paljonko sun palkkas on”, yritin sitten selittää että on toki suurempi, mutta olin sen sopinut firmaan tullessani ja myynyt itseni siihen hintaan kuin olin työpanoksestani tuleva saamaan. Siitä pitää neuvotella ja sopia silloin ja voinhan minä yrittää tätä palkkaa kohottaa, mutta vaikeaa on, kun se on kuitenkin sopimusten mukainen.

Kun on tapana joskus jeesustella niin kerroin sitten vertauksen maanviljelijästä joka kasvatti perunoita:

Satoaikaan tuli perunoita niin paljon ettei tämä saanutkaan kaikkia niitä nostettua yksin, niin joutui palkkaamaan kaksi renkiä avuksi nostoon. Potut nostettiin ja farmari lähti niitä kaupunkiin myymään, Muutkin olivat kuitenkin saaneet runsaan sadon eikä viljelijä saanut perunoitaan kaupaksii. Mikäs nyt neuvoksi, rengeille piti maksaa palkka ja rahaa ei ollut. Hän keksi mielestään oivan tuuman ja ehdotti rengeille, että nämä saisivat pitää kaikki perunat, mitä ovat nostaneet. Tämän rengit tyrmäsivät oikoseltaan: ”Eihän me mitään ilman edestä aleta tekemään”.

Pojat katselivat huulipyöreänä, eivätkä ymmärtäneet löpinöistäni pätkääkään. Sain minä sitten neuvoteltua hyvät rahat viikonlopputöistä, kun se homma meinasi myöhästyä, en minä näitä vetelehtijöitä siihen haitoiksi ottanut.

Tuo ”potkut” aikaisemmin oli vähän väärin, kyllä kai se lopputili tulee, kun ei enää mene työmaalle.

Lierikki Riikonen

Vierailija

älä turhaan lausu... mutta eikös siellä rajavileenin tehtaalla käynny siihen aikaan jonkun jalkapallohölkkäpitäjän ahkeria miehiä ja kertomasi mukaisesti laiskoja poikia komennuksilla...mitähäh...? nytkinhän onpi hyvinkin pitkälti niin, että kyllähän mäkin...vaikken itse siinä mielessä...olen sitä mieltä, että pidemmän päälle tuommoiset aateekoohommelit onpi mukavenpia kuin alituinen polttoleikkailu tahi rälläköinti metallialan firmassa...taikka ei nyt niin metallialankaan firmoja kaikki, kun nehän onpi tuommoiset komennuksetkin milloin minkäkin alan firmoja, joissa joutuupi yleensä sen metallialan firman kokenein työntekijä elikästä se pääluottamustamies niitä ruosteisia nimenomaan asbestiputkia rälläköimään... mutta joskus sitä itsekukin ikäänkuin nostalgiamielessä kääräiseepi hihansa ja alkaapi vaikka meisselöimään lasten tahi naapirin rouvan kauppa-autosta sytkiä ja painettalaakereitten välyksiä...että saisi vähän mustaa kynsinauhansa alle...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Minkä ”jalkapalloholkkäpitäjän”, oli niitä kommenusmiehiä Suomesta ympäriinsä palkattu siinä puljussa. Pääasiassa Pohjois-Suomesta. Kemiläiset eivät tykänneet kun niille ehdotteli että sinne olisi hyvä saada patsas ja muistomerkki: ”Äiti, lapsi ja komennusmies” Nämä olivat kyllä ihan oululaisia.

Kuten arvelinkin, tuosta palkka-asiasta kun Kurttia valistin, niin kovin tuohtui. Oli poikien isät jo talvella soitelleet hänelle monta kertaa ja kyselleet näille töitä., ainakin kesäksi. Oli sitten hyvää hyvyyttään ottanut, vaikkei heitä ammattimiehinä pitänytkään. Olivatko, sitä en tiedä, kun ne ei mitään tehneet.

Voisi se menetellä tuo homma jos olisi päätoiminen ja saisi keskittyä erilaisiin neuvotteluihin pikkuasioiden sijaan. Vaikka nythän ne ei minua enää valitsisikaan, kun olisin niiden mielestä ”herra”: http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=2873&postdays=0&postorde...

Kyllä tulee joskus korjailtua muitten autoja, oman laitto on tympeämpää, jostain ihme syystä. Naapurin isäntä tuossa Ladaansa laittelee vähän väliä, enkä kestä kuunnella hienon tekniikantuotteen rääkkäystä, kun kuuluu tuntitolkulla: ”wow, wow, wow, wow, wooouw, woooouw, wo, wo.. Sitten pääsee rauhaan kun se lataa välillä akkua.

Ei sekään ole kovin palkitsevaa, kun se on idiootti, eikä usko kun sanoo mikä siinä on vikana. Viimeksi kun kävin laittamassa sen käytiin tuli taas inkutusta. Kun diagnostisoin vian, ja sanoin että ”Sinulla (tarkoitin autoa sillä kertaa) on puola palanut, tai konkka rikki mutta en usko sitä, kun se harvemmin menee.” Väitti vain vastaan kertoen vaihtaneensa sen uuteen jo aikaisemmin, eikä siinä voi olla mitään vikaa, mitään syytä vaihtoon ei kertonut. ”Uusi” sytytyspuola sillä oli ollut jostain jääneenä. Vaihdettiin sitten väittelyn jälkeen se vanha takaisin, laitoin sytytyksen suurin piirtein kohdalleen, niin iloisesti hörähti käyntiin.

Nyt se on ostanut uuden kiihdytyspumpun korjaussarjan, kun joku oli sanonut, että siinä se vika on, koska ei ota nyt ”kierroksia”. On sen asentamista minulle jo pariinkin otteeseen ehdotellut, mutta en siihen suostu, ennen kuin on laittanut tankkiin enemmän bensaa ja jotain tenttua veden poistamiseksi polttoainejärjestelmästä, kun se on seisonut tuossa parkissa kolmisen vuotta. Tankkikin on mittarin mukaan tyhjä.

Enkä usko että Lada-parka menee enää kovin helpolla katsastuksesta läpikään, vaikka on ulkopuolisesti melkein kuin uusi. Siinä on katalysaattori ja joku minua tietävämpi asentaja on vaihtanut siihen uuden kaasuttajan, jossa on käsi-imu kun sen on kuulemma parempi ja kulutus pienenee. Se on totta, kulutus on tuossa parkkipaikalla Ladalla ollut pieni, ei ole turhaa höpäjänyt. Tämän pätevän korjaustoimenpiteen aikana on tietenkin poistettu kaikki ylimääräiset putket, sähköjohdot ja muut härpäkkeet, kun ne ovat toiminnan kannalta tarpeettomia ja vain ”tiellä”.

Lierikki Riikonen

Vierailija

kyllähän säkin nyt vanhana automiehenä hyvin tiedät, että katsastuksessa semmoinen auto meneepi erittäinkin pitkälti nimenomaisesti päitähuimaavista mittaristolukemista johtuen ja nimenomaisesti auton sisäänajokilometrille ominaisten lastentautien ohimentyä sitä varmemmin katsastuksessa läpitte kuta päätähuimaavenpia lukemia siinä trippimittarissa onpi: nytkinhän onpi hyvinkin pitkälti niin, että tilastoista voimme kiistatta tieteelisesti tarkistella, että menevät net monestakin kohtaa läpi pär katsastuskerta... ja muutenkin kaikenlaiset hätiköidyt johtopäätelmät siittä, miksi se auto ei toimi niinkuin toimitusehdoissa luvattiin ovat vaarallisia, mikäli tahtoopi diagnooseinensa vältellä huuhahenkilöksi leimautumista, koska käytetty mittaustajärjestely voipi olla rikki tahi tilanteeseen täysinkin sopimaton...tämä pätee myöskinsä täysin puhtaaseen näppi- ja varsinkin perstuntumaan: kerranhan siinä kävi niin, että erään tässä tämä tarkemmin nimeltämainitsemattoman jakeluosaston puheille saapui kirkkaalla päivän valolla kielitaidottomat sekä vetja että igor... omaa kieltänsä polpottaen he kiivaasti viittilöivät sen osaston pihamaalla tuolloin jo vihoviimeisä jakeluitansa vetelevää transittia kohti... tietenkinsä se myymäläpäällikkö innostui siittä polpotuksesta luullen, että vetja ja igor tahtoopi sen transitin ostaa poies pihoja rumistamasta... myymäläpäällikön aikansa sitä transittia vetjalle ja igorille siä pihalla viittomakielellä myyskenneltyänsä selvisi hänelle, että ne tahtoopi siittä takavetoisesta transitista kardaaniakselin... no eihän niillä ehdoilla siinä kirkkaalla päivänvalolla mitään kauppoja syntynny, koska myymäläpäällikkö tarvitsi sitä kardaania jakelutoimintaan...eihän sitä transitilla ilman kardaania semmoisia hommia...vaikka eihän se semmoinen transitti sen kardaaninkaan kanssa liikkunnu juurikaan minnekään, jos vähänkin oli jäitä taikka lumia takapyörän alla...mutta ei niitä tavaroita tarvinnu kanniskella...riitti, että liukkaalla työnsi transittia, jolloin sai vietyä enemmän kerralla... kaupat jäi tietenkin silleen ja aamulla pojat lastasi transitin täyteen ja takaluukut kiinni ja eikun menoksi...siinä oli yöllä satannu pikkasen vitiä ja kuinka ollakaan, kun pojat nosti kytkintä, niiten perstuntuma oli semmoinen, että nyt se onpi transitti per**le juuttunnu tasaselle...eikä auta, vaikka koittaapi pakillakin...ei hievahdakaan... no ne tietenkin pukkas trukilla transitille alkuvauhtia, mutta transitti senkun vaan hyytyy vaikka kaasu on pohjassa... sitten se trukkikuski koputtaapi kuskinpuoleiseen sivuikkunaan ja karjuu nokivasaran kanssa kilpaa, että: "teitin takarenkaat ei pyöri..." ja kuski karjuu hämmästyneenä takaisin: "mitä vi**ua..." ja se trukkikuski: "teitin t a k a r e n k a a t ei p y ö r i..." no nyt on äijillä semmoinen näppituntuma, että onpi siittä transitista kytkin menny...mutta pajalla selviääpi, että se onkin se kardaaniakseli, joka onpi siittä transitista menny...niinjuuri totta se oli...sitä ei näy eikä kuulu: vetja ja igor olivat yön pimeinä tunteina käyneet sen kardaanin hakemassa...

Vierailija

no kyllähän sitä tietenkin itsekukin toisinansa pakostakin ryhtyypi syistä, joita tässä voimme ainoastansa niitten henkilöitten, joitten seljässä ei ole mainostahaalaroituna sanaa "autonasentaja", osalta arvailla, arvailemaan elikäs diagnosoimaan melko varmana tietonansa, mikä "siinä" onpi vikana, koska se autonasentaja-sanalla leimattu haalarihenkilö joutuupi tekemään sitä arvailua työnsä puolesta, ollen sitä parenpi työntekijä, mitä enänpi varaosamenekkiä ja työtunteja kohottavia helppoheikkimäisiä arvauksia suinkinsa keksiipi... itse en henkilökohtaisesti hevin moiseen ryhdy: nytkin hän onpi hyvinkin pitkälti niin, että ollessamme kerran erittäinkin hyvän ja läheisen ystäväni sir hörhön kanssa tallailemassa erään valtaisan hakettakentän...syistä, joihin en aio tässä tämän enenpiä viittoilla...reunamilla kohti kanttiinia, josta jo kantautuikin viekoittelevaa sekä tömäkän kahvin että makoisten jättimunkkipossusten tuoksua... no siihen tuli kanssa kauheella vauhdilla punainen sisu päällänsä valtaisa hakettakuorma... tietenkin se kuski yritti jarruttaa...mutta kun se sisu ei ollut edes rekisterissä...eikä sillä saannu muualla ajellakaan...hullukaan sillä liikenteesen ois menny, kun siinä oli kuulemma jarruissakin vikaa...taikka ei se nyt varsinainen vika ollut, kun pojat oli niitä paineilmaletkustoja sillai jotenkin ihmeellisesti näpräilly, että net jarrut irrottais...taikka pitihän siinä käsijarrusta vääntelemällä saada takaa pyöriä lukkoon jos tuleepi tiukka paikka... no siinä oli vissiinkin semmoinen tiukemman puoleinen paikka ja me kattottiin huulet pyöreinä, kun se siihen tuli ja meni... kyllä se sitä käsijarruvipusta näpäili siittä ohi vilahtaessansa ja sitten, kun se rytinä lakkasi, niin joku ihan vieras elikäs meitille outo tyyppi tuli siihen ja sanoi epäilevänsä, että toisen puolen takapyörät vissiinkin pikkuisen jarrutti... mutta ei sekään ryhtynny arvaileen, mitä toisella puolella tapahtui, kun ne pyörät ei sille puolelle näkynny...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

En minä noissa diagnooseissa mitään varmaa tietoa tarkoittanut. Mutta jostakinhan se on lähdettävä ja mielestäni on viisainta kokeilla sitä keinoa ensin, joka vähäisenkin tietämyksen ja kokemuksen perusteella on ainakin mahdollinen ja todennäköinen. Oli kerrän eräs Mosse (auto, ei se gay) joka alkoi savuttamaan aina silloin tällöin. Viimein huomattiin että se esiintyikin vain kohtalaisen voimakkaan jarrutuksen jälkeen. Jarrutehostajan sylinterin tiiviste vuoti, veti jarrunestettä imusarjaan silloin, kun paljon jarrutti.

Edit: Sopisi tuo siihen toiseen Mosseenkin, kun ajattelee.

Lierikki Riikonen

Vierailija

näinhän se hyvinkin pitkälti tuntuisi olevan, mutta onpi siinä kyllä mossen tapauksessa varmuudenvuoksi sellainenkin mahdollisuus otettava huomioon, jos se jostain syystä mosse äkkiä lakkaapi savuttamasta, että siinä onpi noi moottoriöljyt aikas vähissä ja sitä ei enään männänrenkaan välistä menekään sinne pyttyyn... kyllä mä nyt vähän epäilisin, että siinä kun te jarrutitte, niin ne moottoriöljyn jämät sillai läikähti siellä öljypohjassa, että öjypunpun sihti siittä hetkellisesti kastui ja tippa sitä moottoriöljyä pääsi sinne männänrenkaan väliin ja siittä pyttyyn...meinaan vaan, kun sehän ei toi jarruneste sillai varsinaisestikaan pala...vaikka kukas niistä igorin jarrunesteistä tietääpi...meinaan vaan, jos siinä mossessa onpi alkuperäiset jarunesteet, niin silloinhan net saattaapi syttyä tuleen vähänkään pidemmässä jarruttelussa...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Ei se jarruneste tietenkään pala, senhän nyt tietää kaikki, niin kuin ettei palamaton pirun kallis hydrauliikkaöljykään pala, muuten vaan liekehtiä yrittää, kun valkohehkuisen teräsaihion päälle roiskahtaa ja siitä ottaa kimmokkeen avonaisen putken nokkaan. Joka n ä y t t ä ä liekehtivän kuin uudenvuodenraketti, kysymys on vain endotermisestä reaktiosta, vai oliko se ekso. hälläväliä, tiedät mitä tarkoitan. Ei kuitenkaan suoraan palamisesta. Olkoon niin, myönnän nyt nöyrästi tietämättömyyteni auton moottorin fysiologiasta. Kun sain lähteitten kera, joita minulta aina vaaditaan ja mielelläni niitä annankin, kun eivät usko minua noissa historiakysymyksissä, parempaa tietoa. Vaan luulevat että keksin kaikki ilkeilyt omasta päästäni. Minun lahjakkuuteni ei siihen riittäisi, olenhan vain ”ryssän koira” jolta ei voi olettaakaan suuria hengenlahjoja.

Tytöllä on muuten paljon eläinkirjoja, myös tieteellisiä koirakirjoja, vaikka onkin kissafani, en löytänyt niistä kyseistä koirarotua, Siperian husky saattoi olla nimitykseltään lähin mutta en minä niin hienolta näytä selvinpäinkään. Voiko joku auttaa?

Mutta tuohon polttomoottoriin liittyen, kun tämä naapuri Ladan-omistaja paljasti minulle jälleen kerran suuren tietämättömyyteni näissä moottoriasioissa. Kun olin häntä käyttämässä Tuiran viinakaupassa viikonloppujuomia jatkaakseen vielä yhdellä viikonlopulla. Minunkin mielestä on sama viettää monta viikonloppua peräkkäin kun ne muuten olisivat niin lyhyitä. Tiedustelen sinulta, ystäväni Törttöbill, muutamaa asiaa näistä minulle tuntemattomista tähän asti jääneistä komponenteista nöyrin mielin.

Alkuperäinen lähde on tässä kuuluisa moottoriasiantuntija Pölli Pöyrämö (tässäkin nimeä vähän muutettu, itsesuojeluvaistosta johtuen) joka oli ollut linnassa yhtä aikaa tapettuaan jonkun Jonesin fileerausveitsellä. ”Seittemän tai kuus vuotta se siitä sai”. Mutta nyt ne komponentit, ja muutakin salattua:

- Väliakku, liittyy ilmeisesti soittimeen, sellainen on Ladassa, kuulostaa olevan erinomainen ratkaisu mahdollisiin audio-ongelmiin. On sijoitettuna mittarilaitteisto paneelin alle.
- Kiihdytyspumpun kalvo.
- Välimuuntaja, kehittyneempi versio väliakusta, siitä minä en ymmärrä mitään, toimii tasavirrallakin. Käytetään jos akusta loppuu virta. Oletan että korvaa myös väliakun, siinä tilanteessa.
- Hätävilkun kytkentä systeemi, joka katkaisee automaattisesti virran kaikilta muilta sähköjärjestelmän osilta, ettei syty kolaritilanteessa palamaan.
- Sellainen latauksen merkkivalo joka ei syty silloin kun virta on kytkettynä mutta moottori ei käy, ei tietenkään kun se ei silloin lataakaan, tämän vielä jotenkin ymmärsin, mutta ei se syty silloinkaan kun moottori käy koska se lataa, eikä ole tarpeenkaan syttyä kun vikaa ei ole. En ihan tätäkään ymmärtänyt, tuli kausaalisuus ongelma, kun olen insinööri ja ne ei tunnetusti tiedä mitään käytännön asioista. Selitätkö minulle?

Nämä nyt aluksi, huomenna hän tekee kaasutin remontin itse, kun minä ihosairauteeni vedoten kieltäydyin alkamasta bensan kanssa läträämään. Lupasin kuitenkin mennä assistentiksi, antamaan työkaluja ja muuta, sätkänkäärimistä, tähän operaatioon. Kun tarjosi Leijonaa ja olen kovasti isänmaallinen mies, Suomi paita leijonan kuvalla on nytkin päällä, jollette usko saa tyttö ottaa digikuvan lähteeksi.

Vaihdetaan kiihdytyspumpun kalvo, koska siinä mitä ilmeisimmin on reikä em. asiantuntijan mukaan. Oli auto korjaamolta tuotaessa pysähtynyt yhtäkkiä kesken ajon, samalla kaikki kaasuttimen tiivisteet ja suodattimet, kun se käy samalla kertaa ja ovat varmaan kuluneet jo. Mittarissakin on 50 tuhatta niin johan se on aikakin. Jakopään hihnaa ei vaihdeta, kun sitä ei ole vaan se toimii ketjulla niin kuin isossa Foortissa, joka on joskus ollut. Jos siinä olisi typerä hihnavälitys, niin se näkyisi samalla lailla kuin laturin hihnakin näkyy.

Asennusapua toivoen kaikilta palstan ”moottorimiehiltä ja –naisilta”

Niin tuosta Törttöbillin epäilyksistä ko. vian suhteen, voi se olla noinkin, mutta kun purettiin ja vaihdettiin tehostajan tiivisteet uusiin, Mosse lakkasi reagoimasta kuvatulla tavalla, eikä siihen enää kiinnitetty sen jälkeen huomiota. Ja toisekseen, minun lähipiirini autoissa ei ole moottoriöljyt vähissä. Vieläkään.

Lierikki Riikonen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat