Syksyn 2005 Reaali

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tehtävä 14.

Energia säilyy, liikemäärä säilyy. Voidaanko tälle helium-ionille ottaa massa suoraan isotooppitaulukosta (4.He =4,0026033 ), josta sitten lasketaan sen toisen atomin massa.

Vai pitääkö siinä ottaa huomioon se että 4.He+ massa on 4,0026033 - m(e).
Itsellä kun oli ajatukset täysin alfahiukkasessa.

Laskekaapa paljon tulee sen pinta-atomin massaluvuksi, kiitos.

Kommentit (6)

Vierailija

Juuh siis itse kyllä otin suoraan maolista sen massan. Mutta pitääkö tässä ottaa huomioon tuo, että kyseessä on ioni, joten sillä olisi eri massa. Ei kyllä missään lukion oppimäärän terhtävissä ole nuista isotooppien atomimassoista vähennetty/lisätty elektronien massoja kun on ollu ioneista kyse.. Saapi sitten nähä mitä mieltä YTL on

Vierailija
kemisti
Juuh siis itse kyllä otin suoraan maolista sen massan. Mutta pitääkö tässä ottaa huomioon tuo, että kyseessä on ioni, joten sillä olisi eri massa. Ei kyllä missään lukion oppimäärän terhtävissä ole nuista isotooppien atomimassoista vähennetty/lisätty elektronien massoja kun on ollu ioneista kyse.. Saapi sitten nähä mitä mieltä YTL on

Kummastelisin, jos ne siitä vihreen ottaa. Riippuu tietenkin siitä, onko
ionisaation vaikutus massaan ollut opetussuunnitelmassa. Epäilen.
Valmiin ratkaisun löydät kuukkelilla muistaakseni hakusanoilla
"kimmoinen" "törmäys" "impulssi". Tai siis ratkaisun johon voit sijoittaa
massat ja nopeudet. Jouduin etsimään tuon itse, kun siis en
ole fyysikko, arpoessani nopeiden neutronien ja teräksen
seosaineiden välistä vuorovaikutusta ihan ymmärtääkseni
materiaalien käyttäytymistä joku vuosi sitten. Ratkaisu tuolle
kimmoiselle törmäykselle oli jossain vapaassa jakelussa olevassa
luentomonisteessa. Luulisin, että tarvit Acrobat readerin noihin
luentomonisteisiin.

Vierailija

Tietysti laskin 7. tehtävän massan grammoissa enkä kilogrammoissa... vastaus on sitten tuhatkertainen

Taitaa siitä yksi piste mennä.. muita virheitä ei onneksi vielä ole tiedossa. Milloin vastaukset tulevat?

Vierailija

Ei ne varmasti siitä kovin sakota mutta impulssin yksikköhän on Ns eli kgm/s^2 *s eli kgm/s joten kyllähän se grammamuoto on hiukan köh..kömpelö mut katsellaan

Uusimmat

Suosituimmat