Vahingonkorvaus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko tietoa korvausten tasosta lievän pahoinpitelyn tapauksessa? Syyllinen myöntänyt syyllisyytensä ja mulla mahdollisuus esittää korvausvaatimus. Se oli läimäys poskelle kämmenellä joka aiheutti pienen mustelman (sinervän?) ja muutaman päivän "hermopakotusta". Rilleistä lähti linssi mutta optikko kiinnitti sen takaisin. Työkyky ei mennyt.

Viranomaisen edustaja ei halunnut ilmaista edes korvaustasotietoa (ottaa kantaa). Mikä lie korvausmarkkinoilla sitten tilanne.

Kommentit (7)

Vierailija

Asia - jos siihen syvennytään taas lainsäädännön kaikkien mutkien kautta - ei ole yksinkertainen, teoriassa. Käytännössä sen sijaan se on sitä tällaisessa sinänsä pienessä asiassa. Toki tästäkin monimutkaisen voi saada, mutta lyhyen kaavan mukaan seuraavaa, ja lisääkin kunhan saan lisätietoja tapauksesta:

Rikoksesta epäilty (ei siis "syyllinen") on siis myöntänyt teon. Kenelle? Oletan nyt aluksi, että olette molemmat olleet poliisin luona kuulustelussa, vaikka toki lievä pahoinpitely voidaan hoitaa ilman varsinaista esitutkintaakin antamalla epäillylle rangaistusvaatimus. RV voidaan antaa myös kuulustelujen jälkeen, jos olet asianomistajana antanut siihen suostumuksesi. Suostumus tosin merkitsee sitä, että mahdollisista korvauksista joudut sopimaan sinua läimineen kanssa ihan itse. Oletko vaatinut rangaistusta? Lievä pahoinpitely tutkitaan ja siitä syytetään vain jos uhri sitä vaatii. Tapauksessasi rikosnimike on esille tuomasi valossa oikein.

Jos asiasta ei ole tehty rikosilmoitusta, kyse on ihan vain siviilioikeudellisesta vahingonkorvaus- ja sopimusasiasta jossa joka pääset sovintoon tai sitten et. Yleensä käy niin, että jos sovintoon ei päästä, se maksaa lopulta kummallekin osapuolelle paljon enemmän kuin alkuperäiset vahingot.

Sekä siinä tapauksessa että juttu menee oikeuteen esim. siksi että et ole suostunut RV-menettelyyn tai että koetat sopia tämän asianomistajarikoksen itse, kunnallisesta sovittelutoimesta voisi olla apua. Kaikissa kunnissa sovittelua ei vielä ole, joten ota selvää oman paikkakuntasi tilanteesta. Sovittelijan johdolla on osapuolten hyvä käydä keskustelua ja kohdata toisensa sekä sopia korvauksista.

Syyttäjä voi oikeudenkäynnissä ajaa korvausvaatimuksiasi jos sinulla on esittää laskuja kuluistasi ja realistinen arvio kärsimistäsi muista vahingoista, myös kivusta ja särystä. Suomessa ei suhtauduta tuomioistuimissa eikä syyttäjänvirastossa vakavasti miljoonakorvauksiin: ratkaisuja ohjaavat arkijärki ja mm. vakuutusyhtiöitten korvaustaulukot.

Tuomitut korvaukset ovat olleet päiväansioitten luokkaa. Riitelytapauksissa oikeudenkäynti- ja asianajokulut ovat kertaluokkaa suurempia.

Joten asiaa paremmin tuntematta ehdotan, että annat sinua lyöneelle mahdollisuuden korvata todistetut silmälasikulusi ja pyydät kipurahaksi jotain realistista jonka hän kykenee maksamaan ja jonka voit olettaa saavasi ilman katkeruutta, jos rahaa ei tulekaan. Pääasia on, että korvaussumma tai -tapa on sellainen josta ei jää välillenne ikuista juopaa. Viikon palkka? Ravintolailta? Ja sen jälkeen kättä päälle!

49
sovinnollisuuden asialla

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

No itse sain ns. "turpiin" itseäni päätä lyhyemmältä tyypiltä, joka jostain selville saamattomasta syystä päätti lyödä minua leukaan. No huuli siinä aukesi. Onnekseni en lyönyt takaisin, sillä siitä olisi tullut todella pahaa jälkeä. Tämä sälli sitten koki läsnäolonsa niin uhkaavaksi, että pyysi kaverinsa apuun. Pääsin kuitenkin pakenemaan paikalta. Tämä tapahtui ravintolassa Lahden keskustassa.

No matka jatkui sitten terveyskeskuksen (jäykkäkouristusrokoitus) ja poliisin kautta.

Oikeudessa kivuista ja säryistä vaadin muistaakseni noin 2000 EUR, mutta sain noin 900. No sinänsä ei summalla ollut merkitystä, koska kaverilla ei ole tuloja. Valtiokonttorista sai jotain, mutta sinnekin piti lähettää jos jonkin moista lomaketta ja kerran vain maksoivat. Ei tullut tuntipalkkoja niidenkään lomakkeiden täytöstä.

Tarinan opetus: Seuraavaksi lyön takaisin.

Vierailija

Pari kertaa on tullut lentopallomailasta varoittamatta, en ole tullut tehneeksi rikosilmoitusta, kun ei ole tullut pysyviä vammoja. Vaikka vastustan väkivaltaa en ole ottanut moisista suurempaa stressiä, aamulla olen tarkistanut, onko klyyvari suorassa vai ei ja antanut olla. Ehkä pitäisi olla tiukempi, mutta kun ei jotenkin pikkunaarmuista kehtaa valittaa.

Älä nyt loukkaanu, mutta taitavat nauraa sinulle siellä poliisilaitoksella, jos kerrot että sait avokämmenestä poskelle ja poski on pipi, jos rillien korjaus maksaa maltaita se on sitten eri juttu.

Vierailija
Espi000

Älä nyt loukkaanu, mutta taitavat nauraa sinulle siellä poliisilaitoksella, jos kerrot että sait avokämmenestä poskelle ja poski on pipi, jos rillien korjaus maksaa maltaita se on sitten eri juttu.

En loukkaannu. Kävin tuoreeltaan poliisilaitoksella kuvauttamassa vammani ja sen jälkeen terveydenhoitajan pakeilla. Tämä tapahtui viime vuoden lopulla. Rillit Instru ystävällisesti korjasi ilmaiseksi.

Vierailija
Espi000

Väkivalta on väkivaltaa, eivätkä poliisit naura sille ikinä. Pienikin töytäisy saattaa joskus aiheuttaa pahojakin vammoja, oikeaan paikkaan osuttuaan... ja silmälasit voivat olla kalliita, aina niitä eivät ystävälliset Instrulaiset korjaa ilmaiseksi. Jo läpsäisy poskelle on merkki siitä, että väkivallan käyttäjän sanavarasto on tyrehtynyt ja kehittymätön itsehillintä pettänyt pahemman kerran

Vierailija
Desi

Väkivalta on väkivaltaa, eivätkä poliisit naura sille ikinä.

Voi kunpa olisitkin oikeassa, oma kokemukseni kertoo päinvastaista.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä ettei väkivaltaa tule hyväksyä missään muodossa, ellei kyseessä ole itsepuolustustilanne, jossa muuta vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
Espi000
Olen samaa mieltä kanssasi siitä ettei väkivaltaa tule hyväksyä missään muodossa, ellei kyseessä ole itsepuolustustilanne, jossa muuta vaihtoehtoa ei ole.

Hear, hear! Eli siis aivan, juuri noin.

Uusimmat

Suosituimmat