Häkäpöntöstä autoilijoiden pelastus..?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voisiko häkäpönttö olla Suomalaisten pelastus bensariippuvuuteen?¨
Onko pönttöä TODELLA tutkittu ja mietitty puusta saatavan energian mahdollisuuksia suhteessa öljyyn?
Klapeja valtakunnassaan laskien.... Me Kunkku..!!!

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Häkäpönttöauto on hieno keksintö, mutta valtiovalta vain on niin pönttö, että tuntuu olevan maapallon ilmasto vähempi arvoinen tekijä suhteessa hyviin verotuloihin

Suomi hilaa tässä aika pahasti jäljessä.

Muualla maailmassa tuetaan ekologista tekniikkaa käyttävien autojen hankintaa, Suomessa yritetään kaikin keinoin estää.

No onhan Suomessa totta puhuen havahduttu tähän asiaan, mutta taas kerran oli pakko pistää hanttiin viimeiseen asti. Taisi tuo Ruotsin mallin näkeminen olla potku perseelle, jota vanhat eduskunnan jäärät kaipasivat.

Voisiko valtiovalta kerrankin edes jossain asiassa edistää kehitystä, eikä koittaa laeilla kampittaa...

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Siis tuleeko häkäpönttöautollekin autoveron lisäksi "polttoaine"vero?

Eihän siinä nyt ole mitään järkeä taas.

Mikä tosin on todettu jo aiemminkin.

Mutta kyllä ne siitä tokenevat kun tulee joku pula joko öljystä tai rahasta jolla sitä voi ostaa, tai molemmista. Surullinen totuushan on, että monikansallisten öljy-yhtiöiden lobbauksen vuoksi esimerkiksi ajoneuvoteknologia ei kehity kovinkaan nopeasti, kun ei ole painetta kehityksen suuntaan.

Michael Moore (hieno mies) on kirjoittanut eräseen kirjaansa kohtauksen, jossa hän juttelee lastenlastenlastensa kanssa vanhana paappana:

-Isoisoisä, onko totta että silloin kun sinä olit nuori niin öljyä oli niin paljon että siitä tehtiin muovia?

-Juu, lapsikullat. Sitä oli niin paljon, että sitä poltettiin lähes kaikissa autoissa, lentokoneissa, laivoissa ja junissa että siitä saatavalla energialla päästäisiin liikkeelle.

-Mutta eihän öljyä ole voinut olla niin paljon!

-Ei siinä kaikki, sitä poltettiin myös lukuisissa voimalaitoksissa, että siitä saataisiin lämpöä.

-Öljyhän loppui, enää meillä ei ole öljyä. Eivätkö ihmiset käsittäneet sitä?

-Eivät, koska monikansallisten öljy-yhtiöiden johtajat sanoivat meille ettei öljy lopu vielä pitkään aikaan. No tietenkin he sanoivat näin, he halusivat myydä kaiken öljyn kuluttajille omana elinaikanaan, eihän heitä kiinnostanut hirveästi mitä heidän kuolemansa jälkeen tapahtuu.

-JA nyt meillä ei ole muovia, lämpöä, bensiiniä eikä muitakaan öljyyn perustuvaa teknologiaa käytössä ja uusi jääkausi painaa päälle...

Ehkä pipentä liioittelun makua, mutta muutenkin suosittelen näitä kirjoja, varsinkin niille jotka ihmettelevät mitä kummallista tai huonoa Bush nuoremman hallinnossa oikein on. Antaa tietyllä tavalla uuden näkökulman asioihin...

Yhdysvalloissa on muuten erikseen veronpalautuslomake sellaisille henkilöille jotka saavat jonkin tietyn arvon ylittävät, miljoonien dollarien veronpalautukset. Mielenkiintoista, häh?

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Stirling-moottori käyttäisi puuta paremmalla hyötysuhteella kuin häkäpönttö+ottomoottori -yhdistelmä. Stirling-moottorissa polttoaineen ei tarvitse muuta kuin vain palaa uunissa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Yritin läytää hiilimonoksidille kiehumispistettä. En löytänyt. Tietääkö joku?

Ja kyllä. Valtiovalta lätkäisee tuollaiset 3000 euroa "dieselveroa", jos joku kuriton käyttää verotonta polttoainetta. Taitaa olla vuosimaksu. Ja tuo vero tulee myös jos hakee ennakkopäätöksen. Vai tuliko tuohon joku järkiperäistys jo viime vuonna?

Sitten se tekniikaa. Minusta auton rakenteessa voi aivan hyvin olla lämpöeristetty säiliö, jossa hiilestä tehdään häkää. Säiliö voi olla vaihdettavaa lajia. Tankkaus tapahtuisi säiliötä vaihtamalla. Säiliön regenerointi tehtäisiin erillisessä uunissa, jollainen voisi olla itse kullakin. Säiliö täytettäisiin sekapuulla ja uunissa kuivatislattaisiin hankala terva pois ja poltettaisiin talon lämmitykseen. Luulisin sopivan säiliön koon olevan 30...70 litran koossa. Tietenkin häkä olisi vain kakkospolttoaine. Tuolla 70 litran latingilla voisi tasaista pienikuormituksista ajoa tehdä... Hmm paljonko? Hiilikiloja siinä on 20...? Kyllä tuolla ainakin 200 kilometriä pääsisi, kun kiihdytykset hoidettaisiin etanolilla tai bensalla.

Antiteesit ovat olleet ainakin tällä foorumilla niin tiukkoja, että hiilen käyttö on aivan varmasti mainio juttu. Pitäisi varmaan testata muitakin foorumeita.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
ilaiho
Stirling-moottori käyttäisi puuta paremmalla hyötysuhteella kuin häkäpönttö+ottomoottori -yhdistelmä. Stirling-moottorissa polttoaineen ei tarvitse muuta kuin vain palaa uunissa.

Olen samaa mieltä... Ja jos nyt ei uskokaan välttämättä stirlingin mahdollisuuksiin, niin tuskin häkäpönttö ainakaan on mikään ratkaisu...

Minun täytyy myöntää, että jossain vaiheessa pidin sitä mielenkiintoisena, olihan niillä pärjätty ennenkin, mutta sitten tutustuin asiaan hieman tarkemmin, ja ymmärsin että häkäpönttö muistuttaa melkeimpä pientä öljynjalostamoa. Jotkut ovat viritelleet semmoisia autoihinsa, ja tuloksena on ollut laitteistoja joiden mukana rahtaamiseen on käytetty jopa peräkärryä. Ja ongelmia on riittänyt, mm. tärpätti ja terva ovat ainaisena riesana. Enkä yhtään ihmettele vaikka hiukkaspäästöt olisivat sallittua korkeampia.

Ehkäpä osa noista ongelmista voitaisiin saada jotenkin kuriin käyttämällä enemmän rahaa tutkimukseen ja kehitykseen, mutta en oikein jaksa uskoa että häkäpöntöstä saataisiin edes kohtuullisen vaivatonta ja turvallista järjestelmää. Häkäpöntöistähän pitää aina muistaa että ne tuottavat häkää, ja se taas on myrkyllistä.

Ja sittenkin pitää muistaa, että vaikka Suomessa nyt puuta onkin, niin muualla ei sitä olekaan ihan samoissa suhteissa, joten puupolttoisesta autosta tulisi muutenkin harvinaisuus. Tämä taas tarkoittaa sitä, että häkäpöntöt jäisivät mitä suurimmalla todennäköisyydella kansalliseksi erikoisuudeksi, mikä heikentää niiden kilpailukykyä. Tarkoittaen sitä, että tuotanto jää vähäiseksi, ja sarjat pieniksi, mikä tarkoittaa käytännössä suuria yksikkökustannuksia.

Kysymys kuuluukin, kuka haluaa ajokkiinsa ruman ja epäkäytännöllisen laitteiston, ja on vielä valmis maksamaan suuria summia siitä?

Toisekseen, johan se puu käytetään jo nykyäänkin. Eli vaikka puun käyttöä voidaankin lisätä paljon, niin ei kuitenkaan määrättömästi. Mielestäni olisi jo kova saavutus jos puulla korvattaisiin öljy lämmityskäytössä. Ja lämmöntuottamiseen puu soveltuukin ihan hyvin.

Ja noista stirlingeistä tuli mieleeni, että niitähän voitaisiin valmistaa samaan tapaan kuin pannuja, eli kone ja poltin erikseen. Kun yhteen ja samaan koneeseen voisi kiinnittää melkein minkätahansa polttimen, niin sitten voitaisiin tehdä vaikka sellaisia kansallisia ratkaisuja, mitkä mahdollistaisivat mm. etanolin käytön Brasiliassa, ja puun polton Suomessa, ja vieläpä samalla koneella. Myös biodiesel ja biokaasu olisivat ihan hyviä vaihtoehtoja, ja tarpeen vaatiessa voitaisiin biodiisseliä vaikka jatkaa tavallisella diisselillä, ja biokaasua maakaasulla.

Stirling olisi siis todella joustava ratkaisu polttoainevalikoiman suhteen, ja positiiviseksi asiaksi voitaneen laskea myös stirlingin hiljaisuus.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Unterseeboot
[
Kysymys kuuluukin, kuka haluaa ajokkiinsa ruman ja epäkäytännöllisen laitteiston, ja on vielä valmis maksamaan suuria summia siitä?

Mutta voihan olla aivan minimaalinen mahdollisuus, että joku hoksaa sijoittaa häkäpöntön alustarakenteeseen. Onhan siellä nykyäänkin hehkuvan kuuma katalysaattori. Ja supereristeillä voi pöntön eristää viileäpintaiseksi.

Ja lienee niinkin, että itse kaasunmuodostusprosessi onnistuu muutaman litran mötikässä, johon kuljetetaan hiili jollain nerokkaalla putkella.

Kuka takaa, ettei hiiltä voi hienojakoisena kuljettaa jollain kätevällä liuoksella. Vaikka bensalla tai alkoholilla ja höyrystää alkoholi ensin moottoriin ja kuiva hiili vasta kaasutetaan.

Minusta maailma ei ole valmis hiilimonoksidin valmistamisen kohdalta jollain näkymättömillä vehkeillä.

Tai sitten olen väärässä. Autosuunnittelijat hahmottelevat jo niita 40-luvun pönttöjä auton sivulle käyttäen yhden takaoven tai takaluukusta törröttämään. Voisihan pönttä tietenkin olla auton katollakin kuin muinaisessa höyrylaivassa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Stirlingmoottoriin siirtyminen tietäisi tavallaan paluuta höyrykoneaikaan. Höyrykoneen tavattoman huono hyötysuhde johtui hyvinkin pitkälti siitä, että polttoainetta poltettiin kattilassa ja energia siirrettiin putkia pitkin työsylintereihin. Polttomoottorin ja etenkin dieselmoottorin vallankumous perustui siihen, että hyötysuhde kasvoi valtavasti kun itse palamistapahtuma sijoitettiin juurikin sinne missä energiaa tarvittiin, näin päästiin eroon kattilan ja siirtolinjojen valtavilta energiahäviöiltä.

Minäkin pidän strirling-moottoria erinomaisen hienona keksintönä. Ymmärtääkseni Stirling yritti parantaa lämpövoimakoneen hyötysuhdetta muuttamalla kaasun työkiertoa fiksummaksi, mutta seurauksena palamisen pitää tapahtua sylinterin ulkopuolella, mikä ei ymmärtääkseni ole paras mahdollinen ratkaisu. Jos stirling-moottori olisi oikeasti käyttökelpoinen, se tuskin olisi jäänyt pelkäksi teknologian kuriositeetiksi.

Vierailija
Heksu
Stirlingmoottoriin siirtyminen tietäisi tavallaan paluuta höyrykoneaikaan. Höyrykoneen tavattoman huono hyötysuhde johtui hyvinkin pitkälti siitä, että polttoainetta poltettiin kattilassa ja energia siirrettiin putkia pitkin työsylintereihin. Polttomoottorin ja etenkin dieselmoottorin vallankumous perustui siihen, että hyötysuhde kasvoi valtavasti kun itse palamistapahtuma sijoitettiin juurikin sinne missä energiaa tarvittiin, näin päästiin eroon kattilan ja siirtolinjojen valtavilta energiahäviöiltä.

Minäkin pidän strirling-moottoria erinomaisen hienona keksintönä. Ymmärtääkseni Stirling yritti parantaa lämpövoimakoneen hyötysuhdetta muuttamalla kaasun työkiertoa fiksummaksi, mutta seurauksena palamisen pitää tapahtua sylinterin ulkopuolella, mikä ei ymmärtääkseni ole paras mahdollinen ratkaisu. Jos stirling-moottori olisi oikeasti käyttökelpoinen, se tuskin olisi jäänyt pelkäksi teknologian kuriositeetiksi.

Jos tuo mitä sanot olisi totta, niin varmaan voisit selittää myös sen miksi 70-luvulla onnistuttiin sovittamaan autoon stirlingmoottori, ja kulutuskin saatiin n. 30% pienemmäksi kuin vakiokoneella. Tehon kärsimättä.

Ainoaksi haitaksi väitetään sitä että sen käynnistyminen vei jotain 20 sekuntia, ja sittenkin tehoa oli juuri ja juuri liikkumista varten. Se on selvä haitta, jos sillä yritetään korvata normaalia polttomoottoria, mutta jos tarkoituksena onkin käyttää sitä vain generaattorina sähköautossa, siinä tapauksessa koko ongelmaa ei ole.

Toisekseen, sen verran kuin minä olen ymmärtänyt, niin höyrykoneen hyötysuhteen voi selittää myös Carnot teorialla, eikä siinä mainita puolella sanallakaan mahdollisia lämpöhäviöitä kattilan seinistä, ja vastaavista rakenteista.

Kolmannekseen stirlingissä lämpö toki johtuu koneistoon sen seinämien läpi, mutta eihän johtuminen kuluta lämpöä... Vai osaatko sinä kenties selittää mihin energia häviää, jos sitä joudutaan johtamaan seinämän lävitse?

Ja mitä polttomoottoreihin tulee, niin olet väärässä. Stirlingin yksi ongelma on männän ja sylinterin välisen raon tiiveys. Polttomoottoreissa tämä ei ole kovinkaan suuri ongelma, sillä "työkaasu" vaihdetaan aina uuteen, sen sijaan stirling on suljettu koneista, joten kaasu pysyy samana, mikäli kaasua vuotaa jatkuvasti ulos, niin kaasun määrä vähenee. Kaasuvuotoa toki voidaan kompensoida painamalla kompressorilla lisää kaasua koneistoon, mutta se syö hyötysuhdetta...

Tämän vuoksi stirling-koneen sylinterien pitää olla todella tiiviitä, mitä enemmän se vuotaa sitä huonompi on kokonaishyötysuhde. Viimevuosisadan alkupuolella ei koneen osia kyetty tekemään läheskään yhtä tarkasti kuin nykyään, minkä vuoksi silloisella tekniikalla toteutettuna polttomoottori oli kiistatta tehokkaampi. Nykyään kuitenkin tekniikka on kehittynyt. Ja ehkäpä suurin ongelma on siinä että stirlingit maksavat paljon, mutta niiden korkea hinta johtuu kuitenkin lähinnä siitä ettei niitä tehdä sarjavalmisteisina.

Vierailija
Paul M
Unterseeboot
[
Kysymys kuuluukin, kuka haluaa ajokkiinsa ruman ja epäkäytännöllisen laitteiston, ja on vielä valmis maksamaan suuria summia siitä?




Mutta voihan olla aivan minimaalinen mahdollisuus, että joku hoksaa sijoittaa häkäpöntön alustarakenteeseen. Onhan siellä nykyäänkin hehkuvan kuuma katalysaattori. Ja supereristeillä voi pöntön eristää viileäpintaiseksi.

Ja lienee niinkin, että itse kaasunmuodostusprosessi onnistuu muutaman litran mötikässä, johon kuljetetaan hiili jollain nerokkaalla putkella.

Kuka takaa, ettei hiiltä voi hienojakoisena kuljettaa jollain kätevällä liuoksella. Vaikka bensalla tai alkoholilla ja höyrystää alkoholi ensin moottoriin ja kuiva hiili vasta kaasutetaan.

Minusta maailma ei ole valmis hiilimonoksidin valmistamisen kohdalta jollain näkymättömillä vehkeillä.

Tai sitten olen väärässä. Autosuunnittelijat hahmottelevat jo niita 40-luvun pönttöjä auton sivulle käyttäen yhden takaoven tai takaluukusta törröttämään. Voisihan pönttä tietenkin olla auton katollakin kuin muinaisessa höyrylaivassa.

Vaikka laitteisto muotoiltaisiin miten fiksusti, ja eristettäisiin, niin laitteisto on silti suuri. Eikä häkäkaasulla saada moottoreista irti samanlaisia tehoja kuin bensalla. Toisekseen, häkä on jo valmiiksi puoliksi hapettunutta hiiltä, eli siinä ei ole läheskään samaa energiasisältöä kuin alkuperäisellä polttoaineella.

Ja mikäli tarkoitat "hiilellä" oikeasti jotain puuhiiltä, tai vastaavaa, niin siinäkin on semmoinen ongelma, että bioenergian riittävyys on jo muutenkin kyseenalaista, ja sitten sinä vielä ehdotat että poltetaan siitä "liiat" energiat pois... Minusta koko ajatuskin kuulostaa järjettömältä.

Jos jossain olisi puuhiiliä saatavana tuhansien tonnien päivätahdilla, niin olen aivan varma että terästeollisuus olisi oikein kiinnostunut moisesta puuhiilen tuottajasta. Valitettavasti vain jo 1700-luvulla ymmärrettiin ettei puuhiiltä riitä kaikkeen, ja nykyään sille olisi kysyntää enemmänkin. Ja sitten se pitäisi saada riittämään vielä liikennepolttoaineeksikin?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Unterseeboot

Ja mikäli tarkoitat "hiilellä" oikeasti jotain puuhiiltä, tai vastaavaa, niin siinäkin on semmoinen ongelma, että bioenergian riittävyys on jo muutenkin kyseenalaista, ja sitten sinä vielä ehdotat että poltetaan siitä "liiat" energiat pois... Minusta koko ajatuskin kuulostaa järjettömältä.

Jos jossain olisi puuhiiliä saatavana tuhansien tonnien päivätahdilla, niin olen aivan varma että terästeollisuus olisi oikein kiinnostunut moisesta puuhiilen tuottajasta. Valitettavasti vain jo 1700-luvulla ymmärrettiin ettei puuhiiltä riitä kaikkeen, ja nykyään sille olisi kysyntää enemmänkin. Ja sitten se pitäisi saada riittämään vielä liikennepolttoaineeksikin?

Tarkoitan kaikkea kävyistä ruokohelpiin. Sammalta ja turvetta unohtamatta. Myöskin valtoimena rehottavat lepikot saattavat mielen kuvitelmissa vilahdella. Niin kauan kuin näen jatkuvasti hoitamatonta metsikköä silmän kantamattomiin, on minulla kuvitelma, että sieltä voisi jotain ottaa hyötykäyttöön. Vai väitätkö, ettei voi? 10 kiloa tervettä kuivaa puuta vastaa 5 litraa polttoöljyä lämpöarvoltaan. Antiteesit eivät tuota asiaa miksikään muuta vaikka sanoina käytettäisiin mitä "järjettömiä" ja "hulluja". Kaikki muu on kiinni tutkimuksesta ja tuotekehityksestä.

Eräät heput ajavat kilpaa aurinkoenergialla satoja kilometrejä. Aurinkokennoista tuleva teho on mitätön verrattuna vaikka höyrykoneeseen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
kunkku
Voisiko häkäpönttö olla Suomalaisten pelastus bensariippuvuuteen?¨
Onko pönttöä TODELLA tutkittu ja mietitty puusta saatavan energian mahdollisuuksia suhteessa öljyyn?
Klapeja valtakunnassaan laskien.... Me Kunkku..!!!

Häkäpöntöllä saadaan noin 70% diesel-moottorin tehoista. Muttei siitä miksikään yksityisautoilun pelastajaksi ole. Vaatii liikaa tietotaitoa, jotta tavallinen perheenäiti voisi sillä kaupassa käydä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
googeli
kunkku
Voisiko häkäpönttö olla Suomalaisten pelastus bensariippuvuuteen?¨
Onko pönttöä TODELLA tutkittu ja mietitty puusta saatavan energian mahdollisuuksia suhteessa öljyyn?
Klapeja valtakunnassaan laskien.... Me Kunkku..!!! :shock:



Häkäpöntöllä saadaan noin 70% diesel-moottorin tehoista. Muttei siitä miksikään yksityisautoilun pelastajaksi ole. Vaatii liikaa tietotaitoa, jotta tavallinen perheenäiti voisi sillä kaupassa käydä.

Siirrytäänpä sata vuotta taaksepäin. Joku on sanonut samat sanat jostain senaikaiseta automobiilista. Ja silloin olikin taidetta hoitaa kaikki starttaukset pilotilla, voitelemiset ajon aikana, vaihtamiset mitä moninaisimmilla vivustoilla ja jarruttaminen millä lienee kapuloilla rattaissa.

Minä epäilen, että on ollut olemassa jokin systeemi. Systeemi, jossa on vaikka eräs harvemmin esiin tuotu laite. Ja se systeemi on: Kompuutteri. Googlea kompuutteri! Sieltä tule vastaus, jotta "se oli eräs muinainen 2000-luvun apparatus, joka sisälsi matematiikkaälyn ja eräänlaisen muistin, johon saattoi sijoittaa toistuvia, jopa monimutkaisia käskytyksiä. Jopa paperikoneita ja avaruussukkuloita ohjattiin moisella härpäkkeellä. Ja kenties oli jopa kaavailtu tuollaisella pidettävän kertaluokkia moninaisempia prosesseja vakaina ja tuottoisina. Prosesseja, joissa vaikka hehkuvien hiilien läpi johdatetaan ilmaa vajavaisesti. Mutta tuollainen vajavainen poltto tuskin olisi onnistunut millään suoritusnopeudella noilla vehkeillä."

Ja korostaa voi, että kyseessä on vain epäilys tuollaisen älyhirviön käyttömahdollisuudesta jopa naisen älyn ylittäviin ohjaustapahtumiin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Paljonko hiilen tiheyttä voi nostaa? Puuhiili on kevyttä tavaraa. Mikä prosessi on/oli koksaus?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Deckers
Kätevän oloinen vehje tuollainen häkäpönttö näyttäisi olevan

Teepä itse kotitallissasi vaikkapa tietokone ja tuo se sitten näytille kylänraitille! Ei ehkä mahdu povitaskuun..?
Ennakkoluuloisuus on pahin vihollinen..!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat