Aurinko ja Marsin kasvihuoneilmiö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Palstan ylläpidon tuore uutinen. Kolmen vuoden aikana Marsissa hiilidiokasidijää navalla on sulanut. Epäilemättä kyseessä on kasvihuoneilmiö, sillä hiilidioksidin määrä Marsin ilmakehässä kasvaa.
Pitäisiköhän asioista julkisen kuvansa kirkastavien vaikuttajien ja maailmanparantajien nyt ottaa yhteyttä marsilaisiin, joiden tulee tehdä voitavansa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Uutinen samalla todistaa
Marsissa ehdottoman varmasti olevan elämää, sillä onhan vakaa luja Usko, että kasvihuoneilmiö ja ilmaston lämpeneminen voita johtua vain ihmisen toiminnasta. Marsilaisten tulee liittyä Kioton sopimukseen, eikä aikaa ole hukattavissa, sillä tätä menoa Marsin napajäät sulavat kokonaan, kuten jäitä on sulanut Maassakin.

Reaalisesti eli todellisesti päätekijänä Marsissakin on itse Aurinko, joka, ja jonka säteily, on lämmennyt 1970-lvun pohjanoteerauksistaan. Sitä ei
kylläkään Uskon, Toivon, ja Rakkauden piireissä olla huomaavinaankaan, sehän ei ole vihreä.

Lämmönottokyky paranee, jos valkean jään pintaan tulee pölyä. Ja niin on voinut tulla Marsissakin, tuulen tuomana. Myös tuulien voimistuminen seuraa Auringon lämmön kasvamista. Myös Maassa tuulet näyttävät voimistuneen, olen ollut jotenkin uutisista huomaavinani. Mutta tätäkin ilmiötä on torjuttava liittyen Kioton ilmastosopimukseen. Marsilaistenkin on käsitettävä velvollisuutensa. Ja myös Maassa tuulet ovat levittäneet pölyä. Siitä on kyllä osa ihmisen toiminnan tuottamaa. Mutta sitä ei huomata, koska se ei ole valkeaa eikä vihreää.

Tämän aiheen olis voinut tietysti sijoittaa Tähtitieteeseen ja avaruuteen, mutta nähty ilmiö ja ongelma kyllä nyt on varsin maanläheinen.

Ne Marsin uomat, Schiaparelli näki kanaviakin. Kiinnostavaa, mitä tuuli hiekaa pöllytellessään saa aikaan. On väitetty, että Egyptin pyramidienkin mallina alkujaan olivat Saharan tuulten puhaltamat hiekkamuodostumat.

Kommentit (3)

Vierailija

Minun silmääni otti heti tämä uutiskuva Marsin pinnasta. Minua nyt kiinnostaisi, miten tämä uoma on tarkalleen syntynyt. Kuvat ovat otettu eri aikoina, sen huomaa varjosta. Aiemmin otetusta kuvasta varjo lankeaa kuvan suunnassa ylhäältä alas ja uudemmassa kuvassa karkeasti ottaen alhaalta ylöspäin. Näin vanhemmassa kuvassa uusien uomien kohdalla havaittavat uomat. Leikkasin uuden kuvan irti laitoin uuden ja vanhan kuvan päällekäin. Ja kappas, mitä huomasin! Uomat ovat olleet vanhassakin kuvassa! (kokeilin siis päälimäisen kuvan läpinäkyvyyttä vaihtelemalla)

Eli minua kiinnostaa, että ovatko uomat sittenkin olleet siellä pitkän aikaa, mutta auringon valon luoma varjo erotti ne kunnolla vasta nyt. Vai ovatko uomat tulleet esille pikku hiljaa?

Sitten minua häiritsee se, että nämä uomat näyttäisivät olevan kohoumia. Mieleen tulee vaan omat käsivarren pullistelevat verisuonet

Vierailija

Josko asia olisi niin, että uomat sinänsä ovat ikivanhoja. Hiekan liike kumminkin muuttaa niiden muotoja jatkuvasti, se toisinaan peittää uomaa, toisinaan lakaisee sen taas puhtaaksi. Semmoistahan myös Saharassa.

Jos marsilaisia olisi, ne varmaan olisivat punertavan kellanruskeita eli
suunnilleen oranssisia, joten niitä avaruudestakin olisi vaikea nähdä. Ja silloin oletettaisiin muutosten uomissa johtuvan niistä. Ne vaikka peittelisivät viljelelemiään kasveja hiekkaan, ja sitten korjaten kuin täällä perunoita korjaisivat niitä sadonkorjuussa. Jos ne viettävät pitkiä aikoja Marsin sisuksessa, jonne ei pääse ollenkaan valoa, niille hyvinkin on voinut kasvaa päihin radioantennit, joilla ne pitäisivät yhteyttä. Näin ne voisivat liikkua Marsin pintaa myös öisin.

Uusimmat

Suosituimmat