Miksi suuret tuulimyllyt meluavat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tv1n MOT eilen. Taloudellisen puolen osalta keskustelu ilman minuakin ennätti riittävän pitkälle. Voi sanoa, ja tullut lie todetuksi, että vihreä jääräpäisyys tässä harvinaisen hyvin yhdistyy häikäilemättömään ja varojen käytön kannalta ihan vastuuttomaan peliin.

Minä huomaisn asiassa myös teknisen puolen, jota toisessa aiheessa ei juurikaan. Miksi ne suuret myllyt, sadan metrin torneissa, meluavat kerrotun kovasti, myös Saksassa, jossa jopa ovat autioittaneet suuriakin maisemia kaikista eläimistä? Pienemmät myllyt eivät melunneet. Insinöörit ja muutkin, mikä on syy moiseen? Itse ajattelen, että lapojen
pituus, kymmenisen metriä arvelin, sopisi jotenkin tiettyyn matalaan värinäjaksoon. Siis kun värinä kulkee edestakaisin lapaa, vahvistuu matalajaksoinen pauhaava ääni. Mitä seuraisi, jos torni olisi 300 metriä
ja lapojen pituus päälle 30 metriä. Pauhu varmaan katoaisi, vaan tulisiko tilalle vielä hermostuttavampi alituinen tik-tak. Eli olisi kuin suurikokoinen seinäkello aikaa mittaamassa. Siihen tarvitsisi lisätä vain lyönnit täysin ja puolen tunnin välein - - -.

Silloin, kun tämänkokoiset myllyt keksittiin, kukaan ei vissiin vaivautunut mitenkään käsittelemään melupuolta ja mistä se johtui. Niin oli kiire ottaa käyttää tuo luontoa säästävä, hiilidioksidipäästöjä vähentävä ja liikemailmaan petokaloille niin edullinen keksintö käyttöön. Eikä ole käsitelty vieläkään. Vaan myllyjen seuduilla näin on jo ennätetty luonolle aiheuttaa suuriakin tuhoja. Vihreäthän eivät ole koskaan kuulleetkaan.

Sivut

Kommentit (68)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Se nopeutta nostava vaihde pitää ainakin kovaa meteliä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Kyllä ääni taitaa johtua ihan vaan myllyn siipien aiheuttamasta turbulenssista. Luulenpa, että myös siipien synnyttämät siivenkärkipyörteet ovat sangen vaikuttavat. Yksinkertaisesti, iso objekti joka kulkee kovalla vauhdilla ilmamassan lävitse, aiheuttaa melua.

Hvvänä vertailukohtana ihan tavallinen matkustajalentokone. Luin juuri jostain, että nykyaikaisissa lentokoneissa moottoreiden melu on saatu niin alas, että esimerkiksi laskeutumassa olevan koneen melusta 50% johtuu koneen rungosta ja siivistä, ja loput 50% moottoreista. Toki on niin, että laskeutuva kone etenee ~300km/h, mutta silti - iso roikale ja kova vauhti, kyllä tulee ääntä.

Vierailija

Suurien roottorien ääntä ei kai pysty kokonaan poistamaan, mutta onnistuisikohan vastaäänen käyttö vaimentamisessa, no on sitä varmaan kokeiltu?

Vierailija

MOTtia katsoessa tuli mieleen, että jos omaan saaristooni ilmestyisi moinen järjetön helvetinkone puhisemaan ja välkkymään niin varmasti jonkinlaista pientä pioneeritoimintaa tulisi suoritettua.

Vierailija

Mitä sitten jos mylly vähän viheltelee, pitää viedä mylly johonkin missä se ei haittaa. Jos tästä maasta loppuu mestat kesken, niin ihmetellä pitää.

Olisi ainakin itselle aika komeeta jos olisi sellainen parin megawatin voimala tuolla metsäpalstalla keskellä korpea jauhamassa. Eikä se oikeastaan haittaisi jos se ei tuottaisi täysillä koko ajan.

Mikä siinä tuulimyllyssä oli niin vastenmielistä kaiken kaikkiaan toimittajalla ja tällä haastateltavalla vanhalla herralla myllyä kohtaan.
Miten voidaan sanoa ettei myllyllä kannata tuottaa sähköä vaikka se on 2senttiä kalliimpaa kilowatilta.
Eikö kaikki ilmaiseksi tuleva energia olekaan kannattavaa ottaa talteen?

Taitaa näyttää siltä että myllysähkö on kallista koska kivihiili ja maakaasu ovat niin halpoja.

Vierailija

Eikö kaikki ilmaiseksi tuleva energia olekaan kannattavaa ottaa talteen?

Kyllä, mutta tuulimyllyllä tuotettu energia on kaukana ilmaisesta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Espi000
Suurien roottorien ääntä ei kai pysty kokonaan poistamaan, mutta onnistuisikohan vastaäänen käyttö vaimentamisessa, no on sitä varmaan kokeiltu?

Vastaäänen käyttö äänenvaimennuksessa onnistuu vain helposti ennustettavissa tilanteissa, kuten muuntamoissa, joissa hurina on suoraan verrannollinen sähköverkon taajuuteen ja kuormitusasteeseen. Nämä on helppo mitata ja tuottaa vastaava vastaääni.

Tuulivoimaloiden ääni johtuu turbulenssista, joka jo sinällään on niin kaoottista, että sitä ei voida ennustaa. Lisäksi tuulen suunta ja voimakkuus edelleen tekee jo mahdottoman asian vieläkin vaikemmaksi.

Vierailija
Heksu
Kyllä ääni taitaa johtua ihan vaan myllyn siipien aiheuttamasta turbulenssista. Luulenpa, että myös siipien synnyttämät siivenkärkipyörteet ovat sangen vaikuttavat. Yksinkertaisesti, iso objekti joka kulkee kovalla vauhdilla ilmamassan lävitse, aiheuttaa melua.

Kyseessä on sama ilmiö kuin huitaistessa miekalla reippaasti ilmaa; terän paksuudesta riippuen kuuluu terävä viuhahdus tai matala humahdus.

Kymmenien metrien pituisten tuulimyllynlapojen päät liikkuvat melkoisella nopeudella ja äänikin on sen mukainen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Muutenkin rupeaa tuo aika loppumaan, pitäisi saada puhtaampaa maapalloa aikaa.

Mutta eihän se kiinnosta koska tuskin ongelmat koskettaa meitä tai jonkun mukuloitakaan. Mukuloiten mukuloita tai niitten mukuloita se voi koskettaa jo.

Vaikka se tuntuu pitkältä ajalta niin silti maapallolle se on liian lyhyt. Mutta ihmiselle se on tarpeeksi pitkäaika niin ei tarvi vaivata omaa päätä.

Oma vika niille sitten kuin tänne syntyy. Ei se ainakaan mun vika oo.

Vierailija

Entäs jos lapojen kärkeen laitettaisiin samanlaiset wingletit, kuin uusissa matkustajakoneissa on? Miten vaikuttaisi? Enemmän tehoa, lavan ei tarvitsisi olla niin pitkä, vähemmän melua.

Mitäs jos myllyihin asennettaisiin vain yksi siipi pyörimään? Nythän niissä on kolme vain esteettisistä syistä. Auttaisi varmasti ainakin tuolla Barosundissa.

Vierailija
ArKos itse
Tv1n MOT eilen. Taloudellisen puolen osalta keskustelu ilman minuakin ennätti riittävän pitkälle. Voi sanoa, ja tullut lie todetuksi, että vihreä jääräpäisyys tässä harvinaisen hyvin yhdistyy häikäilemättömään ja varojen käytön kannalta ihan vastuuttomaan peliin.

Minä huomaisn asiassa myös teknisen puolen, jota toisessa aiheessa ei juurikaan. Miksi ne suuret myllyt, sadan metrin torneissa, meluavat kerrotun kovasti, myös Saksassa, jossa jopa ovat autioittaneet suuriakin maisemia kaikista eläimistä? Pienemmät myllyt eivät melunneet.

Noinkin pieneen lainaukseen mahtuu aika monta kyseenalaistettavaa väitettä (mm. lehmät: jospa rahaa tulee niin paljon, että ei tartte pitää niitä - monikin luopuis moisesta hommasta jos vois), mutta mulla on ääneen, siis meluun liittyen yksi iso ihmettely: resonanssi-ilmiö. Jossain tilanteessa, sopiva tuuli, on kuin juna kulkisi, kun myllyt alkavat resonoimaan ääntä.

Löysin tuosta juttua jo pari viikkoa sitten:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0010586218

ja olen yrittänyt etsiä mainintoja tuulimyllyjen äänien resonoinnista, mutta en ole onnistunut löytämään. Oliskohan ollut yllätys rakentajallekin?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Muutenkin rupeaa tuo aika loppumaan, pitäisi saada puhtaampaa maapalloa aikaa.

Juuri tästä syystä tuulivoima onkin älytöntä. Miksi rakentaa voimaloita, joiden teho on ennakoimatonta? Jokaiselle tuulivoimalalle tarvitaan varavoimala, joka syöttää virtaa verkkoon tuulen loppuessa.

Tuulivoima sopii kyllä esimerkiksi mökeille, jossa kulutus on muutenkin pientä. Pieneen tarpeeseen energiaa voidaan varastoida akkuihin aivan samoin kuin aurinkokennoillakin.

Lapsikin tajuaa, että aurinkosähköä ei saada yöllä, mutta mikä saa aikuisetkin uskomaan, että aina tuulee?

Vierailija
Terrieri
Entäs jos lapojen kärkeen laitettaisiin samanlaiset wingletit, kuin uusissa matkustajakoneissa on? Miten vaikuttaisi? Enemmän tehoa, lavan ei tarvitsisi olla niin pitkä, vähemmän melua.

Mitäs jos myllyihin asennettaisiin vain yksi siipi pyörimään? Nythän niissä on kolme vain esteettisistä syistä. Auttaisi varmasti ainakin tuolla Barosundissa.

3 siipeä on kompromissin vuoksi. 2 siipeä vaatisi korkean kierrosluvun saman tehon saamiseksi, jolloin melu kasvaisi. 4 siipeä antaisi hyvän tuoton heikolla tuulella, mutta lisäisi rakennelmaan kohdistuvia rasituksia. 3 siipeä on myös helpompi tasapainoitaa kuin 4.

1-siipinenkin voi olla käyttökelpoinen, merellä. kovatkaan tuulet eivät rasitattasi eikä meluketään haittaisi.

(melu kasvaa kärkinopeuden viidenteen potensiin)

siivet ovat sitten lapoja. en jaksa korjata

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Terrieri
Entäs jos lapojen kärkeen laitettaisiin samanlaiset wingletit, kuin uusissa matkustajakoneissa on? Miten vaikuttaisi? Enemmän tehoa, lavan ei tarvitsisi olla niin pitkä, vähemmän melua.



Eipä ole winglettejä lentokoneiden potkureissakaan...

Käsittääkseni noiden winglettejen tarkoitus on lähinnä vähentää vaarallista pyörteilyä, joka jää koneen lähdössä kentälle jopa minuuteiksi.

Wingleteistä on käsittääkseni myös hyötyä siiven kärjen pyörteilyn hallinnassa ja sitä kautta ilmanvastuksen pienentämisessä. Winglet toimii kuitenkin vain lineaarisessa liikkeessä toivotulla tavalla - tuulimyllyn siipi pyörii aika haipakkaa.

Terrieri

Mitäs jos myllyihin asennettaisiin vain yksi siipi pyörimään? Nythän niissä on kolme vain esteettisistä syistä. Auttaisi varmasti ainakin tuolla Barosundissa.

Yksi roottorinlapa aiheuttaa tasapainotuksen kanssa ongelmia. Lisäksi kun lapa on kohtisuorassa asennossa maata vasten, sen hyötysuhde pienenee, koska takana on laitoksen torni. Tästä syystä roottorit ovat yleensä kolmilapaisia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat