Etanolimoottori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En pikaisella etsinnällä löytänyt haluamiani tietoja, joten päätin avata uuden aiheen.

Eli kysymys kuuluu: minkälaisia muutoksia bensiinimoottoriin (2t, 4t) täytyy tehdä, jotta se kävisi etanolilla?

Mökkinaapureillamme on vanha Suzukin perämoottori, mallia kerosine. Muistaakseni kyseisellä koneella voi ajaa joko pelkällä bensiinillä tai kerosiini/bensiini- seoksella.

Entäpä etanolikone...?

Kommentit (6)

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Sivusta seuranneena voin sanoa, ettei ainakaan viinakaupan rommilla toimi tavallinen perämoottori ilman säätöjä.
[list:3o64o802]Oltiin aikoinaan Affenanmaalla kalassa ja poikien venekunta oli paljon myöhässä. Oli lähes puoliyö ja pimeni, oltiin jo huolissamme.

Viimein pojat tulivat, bensa oli loppunut; eivät hölmöt olleet ottaneet heille tarjottua varasäiliötä. Pekka oli laittanut sitten rommia tankkiin ja kone oli toiminutkin hetken aikaa, kunnes sammui. Pojat sitten soutivat kilometrikaupalla nimennokkaan ja kävelivät iltapimeässä toisen mokoman maita pitkin. Olisi tehnyt mieli nauraa helpotuksesta ja vahingonilosta, mutta poikia ei näyttänyt oikein huvittavan.

No Pekan moottori oli lainassa työpaikalta ja hän yritti seuraavana paivänä mökin kuistilla putsata konetta käyttämällä sitä VESISAAVISSA. No eihän se vesi riittänyt vaan kone haukkas ilmaa ja leikkas lopullisesti kiinni.
[/list:u:3o64o802]Eli viina ei ole alunperinkään ole tarkoitettu muualle kuin ihmisen kurkkuun. Mutta voinhan johdatella itseäni harhaan.

(Jos tarinassa on sattumoisin jotain vääriä muistikuvia se johtuu senhetkisestä kohtalaisesta juopumistilastani)

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005

Rommissa on noin 60 % vettä. Vaikka sekin ilmassa sytytettäessä palaa, ei se syty sylintereissä.

Etanoli kestää muistaakseni hieman enemmän puristusta kuin bensa. Ja se haihtuu huonommin, joten kylmäkäynnistyksen voi joutua tekemään bensalla. Kaasutin voi aiheuttaa huonomman haihtumisen takia ongelmia, mutta jos sekoitat bensaa viinan joukkoon, homman pitäisi toimia. Tietysti aina voi sattua jotain odottamatonta, joten kalliisiin koneisiin en suosittele omin päin muuttelemaan polttoainetta valmistajan suosituksista.

Vierailija

E85 polttoaineen käyttämiseksi riittää useimmiten ruiskumoottorillisissa autoissa polttoainepaineen nosto. Tämä tapahtuu helpoiten lisäämällä paluuletkuun ylimääräinen paineensäädin. Joissakin uudemmissa autoissa riittää pelkkä uudelleenohjelmointi.

Ja tuo kerosiinihan on moottoripetroolia (engl. kerosene), ei siis etanolia.

Lisäys: Tuo moottoripetroolin käyttö vanhoissa venemoottoreissa kuten Olympioissa, Albineissa ja Wickströmeissä on nykyisin ongelmallista kun sitä ei mistään saa. Myöskään lentopetrooli (kerosiini) ei välttämättä sellaisenaan kelpaa, koska sen oktaaniluku on liian alhainen vaikka muutoin samaa tavaraa onkin.

Vierailija
Snaut
E85 polttoaineen käyttämiseksi riittää useimmiten ruiskumoottorillisissa autoissa polttoainepaineen nosto. Tämä tapahtuu helpoiten lisäämällä paluuletkuun ylimääräinen paineensäädin. Joissakin uudemmissa autoissa riittää pelkkä uudelleenohjelmointi.

Ja tuo kerosiinihan on moottoripetroolia (engl. kerosene), ei siis etanolia.


Ruiskutusmoottorissa näyttää siis homma toimivan melko pienin toimenpitein.

Neutroni
Kaasutin voi aiheuttaa huonomman haihtumisen takia ongelmia, mutta jos sekoitat bensaa viinan joukkoon, homman pitäisi toimia.

Kaasutinmoottori ei sitten tarvinne mitään lisukkeita/muutoksia?

Ja ainoa huono puoli (jos oletetaan, että polttoaineen saatavuus ei ole ongelma) on ilmeisesti moottorin lyhyempi käyttöikä?

2t puolella tilanne lienee sama? Jos on, niin täytynee kokeilla 3,3 hv:n perämoottorilla joskus

Uusimmat

Suosituimmat