evoluutioteoriaan uskovien määrästä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Heips!
Olis pieni problema, ja ajattelin kysyä josko täälä joku osaisi auttaa. tarttis siis löytää galluppi/tutkimus/tietoa, kuinka moni ihminen maailmasta uskoo evoluutioteoriaan, ja kuinka moni vastaavasti luomiskertomukseen. netistä en löytänyt toistaisseksi kuin maakohtaisia tilastoja. Joten josko jollain olis tietoa.. =) muistelen lukeneeni lehdestä vuosi sitten, että n. puolet ja puolet. mutta mistä löytyis faktaa..

Sivut

Kommentit (372)

Vierailija
j3nn1
Heips!
Olis pieni problema, ja ajattelin kysyä josko täälä joku osaisi auttaa. tarttis siis löytää galluppi/tutkimus/tietoa, kuinka moni ihminen maailmasta uskoo evoluutioteoriaan, ja kuinka moni vastaavasti luomiskertomukseen. netistä en löytänyt toistaisseksi kuin maakohtaisia tilastoja. Joten josko jollain olis tietoa.. =) muistelen lukeneeni lehdestä vuosi sitten, että n. puolet ja puolet. mutta mistä löytyis faktaa..

Pistä äänestys pystyyn, niin saat tilaston tiede.fi:n osalta.

Vierailija

niin no joo.. .. olis aika valikoitunut ryhmä. mutta joo´, jos kellä ois tietoo tuosta kysymästäni gallupista, niin..

asdf
Seuraa 
Viestejä10399
Liittynyt16.3.2005
j3nn1
-- kuinka moni ihminen maailmasta uskoo evoluutioteoriaan, ja kuinka moni vastaavasti luomiskertomukseen. --

Vastaukseen vaikuttaa aika paljon se, mitä tarkoitat luomiskertomuksella. Raamatun luomiskertomusta vai ihan mitä tahansa muuta myyttistä luomista kuvaavaa tarinaa? Raamatun luomiskertomukseen ei taatusti usko puolet ihmisistä, kun kristittyjäkin on vain noin kolmannes Maapallon väestöstä.

Vierailija

Niin ja tarkoitatko luomiskertomukseen uskomiselle sitä että uskoo id teoriaan vaiko muuten vaan uskoo että jumala on luonut kaiken mutta kehitys on tapahtunut kuitenkin evoluutioteorian mukaisesti.(Saikohan kukaan selvää).

Vierailija

Maailmasta en tiedä, mutta esim. Euroopasta löytyy seuraavanlaista (joskaan luotettavuudesta en tiedä, enkä jaksa alkaa selvittämään).

"The United Nations have put up a 'Planet Project' in which people all over the world are polled over the internet on diverse issues. On average about 18% of Europeans polled believes that man was created divinely by God (although this does not necessarily exclude evolution of the rest of nature) and the remaining 82% believes that humans descended from other species."
-http://www.fsteeman.dds.nl/europe/eurointro.html

Jenkeissä tilanne muistaakseni lähemmäs 50-50, mutta gallupeissa on paljon heittelyä, kaiketi riippuen siitä miten kysymykset esittää. Eli esim. "onko ihminen polveutunut aikaisemmista lajeista" ja "hyväksytkö evoluutioteorian" saattaa aiheuttaa montakin prosenttia eroa galluppien välillä.

Vierailija
j3nn1
muistelen lukeneeni lehdestä vuosi sitten, että n. puolet ja puolet. mutta mistä löytyis faktaa..

Saatat olla oikeassa. Maailman 6,4 miljardista 32% eli n. 2 miljardia on kristittyjä. Muslimeja on myös 20% eli 1,28 miljardia.
Tässä on maailman tietoja, myös uskontoja: http://www.cia.gov/cia/publications/fac ... tml#People

Tosin kaikki kristityt eivätkä muslimit onneksi usko kreationismiin. Taitaa olla aika fundamentalistinen usko jos niin ajattelee. Perstuntumalla hihhuleita on n. 10% kirkkoon kuuluvista. Ev. Lut. kirkko ei ota kantaa, sanoo etteivät Raamatun luomisoppi ja evoluutio muka sodi keskenään. Evankelislutkut kun mieltävät Raamatun enemmänkin symboliseksi, ainakin kiusallisilta kohdilta. Helvettikin on erotus jumalasta (ateismi?) kuin tulinen pätsi.

Niin ja meitä ateisteja, jotka aika varmasti uskovat evoluutioteoriaan on 2.36%.

Vierailija
Asimov
Ev. Lut. kirkko ei ota kantaa, sanoo etteivät Raamatun luomisoppi ja evoluutio muka sodi keskenään.

Miksi ne sotisivat keskenään? Eikös raamattu sano jotain että maailma "luotiin" seitsemässä "päivässä". Luomisen voi tulkita tavalla jos toisellakin ja voi ihan hyvin tarkottaa evoluutiota, tapahtuu se sitten miten vaan. Kovin on vanhanaikaista uskotella että ihminen tänne tyhjästä ilmaantui. "Päivä" taas voi olla miljardi vuotta.

Minusta tyhjänpäiväistä miettiä moniko uskoo evoluutioteoriaan jos ei ole vielä edes 100% selkeää käsitystä mitä evoluutio tarkoittaa, saati että 2000 luvun tietämys aiheesta olisi edes kantautunut kaikkialle maailmaan joka kotiin. Ihminen joka ei ymmärrä biologiaa tai tiettyjä teorioita syvällisemmin ei yksinkertaisesti voi käsittää evoluution mahdollisuutta.

asdf
Seuraa 
Viestejä10399
Liittynyt16.3.2005
Kayttaja137
Minusta tyhjänpäiväistä miettiä moniko uskoo evoluutioteoriaan jos ei ole vielä edes 100% selkeää käsitystä mitä evoluutio tarkoittaa, saati että 2000 luvun tietämys aiheesta olisi edes kantautunut kaikkialle maailmaan joka kotiin. Ihminen joka ei ymmärrä biologiaa tai tiettyjä teorioita syvällisemmin ei yksinkertaisesti voi käsittää evoluution mahdollisuutta.

Erittäin hyvin sanottu siellä perällä.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä4706
Liittynyt26.3.2005
asdf
j3nn1
-- kuinka moni ihminen maailmasta uskoo evoluutioteoriaan, ja kuinka moni vastaavasti luomiskertomukseen. --

Vastaukseen vaikuttaa aika paljon se, mitä tarkoitat luomiskertomuksella. Raamatun luomiskertomusta vai ihan mitä tahansa muuta myyttistä luomista kuvaavaa tarinaa? Raamatun luomiskertomukseen ei taatusti usko puolet ihmisistä, kun kristittyjäkin on vain noin kolmannes Maapallon väestöstä.

Niin ja kristittyjenkin joukossa on sitten monenmoista kuppikuntaa kreationisteja. Viikossa (siis oikeasti meidän viikossa) luotuun uskovat, muuten vaan nuoreen maahan (4000-6000 vuotta) uskovat tai sitten tieteen ilmoittamaan ikään uskovat, mutta kaikki tietysti uskovat että homma LUOTIIN kerralla.
Jokaikisellä kansalla näyttää olevan omat "luomiskertomuksensa". Tämähän on ymmärretävää, sillä maailma oli (tiedon puutteessa) kuitenkin jotenkin selitettävä. "Selittäjät" sitten suuren viisauden omistajina usein sitten hallitsivat ja manipuloivat kansaa.
Kun ajatellaan nykyajan tavallista tientallaajaa, niin hän hölkkäsen pölähtämää ymmärtämättä käyttää tieteen saavutuksia joka päivä, mutta pelkään kuitenkin, että kallistuu kovasti vastausta intetttäessä jonkinlaisen luomisen puolelle. ID:stä tavallinen Virtanen tuskin on kuullutkaan.
Eli kyllä rationaalisesti (uskontovapaasti) ajattelevia on pieni vähemmistö.

Vierailija
Asimov
Perstuntumalla hihhuleita on n. 10% kirkkoon kuuluvista.

Pakko kysyä: Miten sinä... tuota... tunnet ne hihhulit perseelläsi?

Lentotaidoton
Jokaikisellä kansalla näyttää olevan omat "luomiskertomuksensa".

Näin on. Ruotsalaisilla omansa, norjalaisilla omansa, ranskalaisilla omansa, belgialaisilla omansa, thaimaalaisilla omansa, laosilailla omansa, singaporelaisilla omansa, jordanialaisilla omansa, syyrialaisilla omansa, irakilaislla omansa. Juu kyllä se niin on.

Vierailija
Samum anker
Pakko kysyä: Miten sinä... tuota... tunnet ne hihhulit perseelläsi?

Arvioin kokemuksellani että ns. hihhuleita eli "tosiuskovaisia" on kymmenesosa kirkkoon kuuluvista. Ei ole siis fakta, eikä sitä voikaan sanoa varmasti. En siis rupea väittelemään siitä.

Evoluutiosta, on aika mahdoton sanoa ketkä ovat evoluution kannalla. Tiedemiehet ja -naiset varmasti suurin osa, ateistit (tutkijat muuten ovat usein ateisteja), uskovaisita vähiten fundamentalistiset. Arvioisin että puhutaan sadoista miljoonista tieteelliseen elämänkehitykseen eli evoluutioon luottavista.

Samum anker
Lentotaidoton
Jokaikisellä kansalla näyttää olevan omat "luomiskertomuksensa".

Näin on. Ruotsalaisilla omansa, norjalaisilla omansa, ranskalaisilla omansa, belgialaisilla omansa, thaimaalaisilla omansa, laosilailla omansa, singaporelaisilla omansa, jordanialaisilla omansa, syyrialaisilla omansa, irakilaislla omansa. Juu kyllä se niin on.

Sekoitat nyt lahjakkaasti kansat ja valtiot, maat. Ne eivät ole sama asia. Se onkin varsin yleinen sotien ja väkivallan lähde. Kansa haluaa oman alueen. Esim. kurdit ovat yksi kansa mutta ovat usean maan alueella. Romanit ovat kotoisin Intiasta.

Vierailija

Tuskin lienee edes mahdollista tehdä tarkkaa kyselyä siitä mihin maailmassa uskotaan. Monilla tilastonikkareilla tuntuu olevan kova kiusaus kysellä muutamalta naapuriltaan asioista ja sitten ekstrapoloida se mitä loput ihmiset ovat mieltä. Toisaalta voisi olla paikallaan pohtia, että kuinka monella on ylipäätään vahva käsitys siitä mihin uskoo ja miten hanakasti ihmiset uskomuksiaan tukevat. Sitten on vielä sekin, että onko perusteltua sanoa, että joku uskoo evoluutioteoriaan, koska sen pitäisi perustua tietoon, eikä olla uskon asia. Onhan Darwinin muotoilemaa teoriaa muutettu ja korjailtu eikä prosessi ole käsittääkseni tänä päivänäkään pysähtynyt, vaan biologit tutkivat evoluution mahdollisuutta tänäkin päivänä.
Teorioille on tyypillistä se, etteivät ne selitä kaikkea tyhjentävästi. Niihin jää pakostakin aukkoja ja ne herättävät kysymyksiä. Tämä on hyvin loogista, jos oletetaan, että ihmiskunnan huikea tietomäärä on vasta häviävän pieni osa siitä mitä kaikkea on periaatteessa mahdollista tietää. Uskonnolliset dogmat eivät yleensä sisällä kysymyksiä, joihin dogma ei riittäisi vastaukseksi. Ihmisten egot saavat dogmista suuremman tyydytyksen, koska niiden perusteella kaikki ovat tärkeitä osasia käsittämättömässä jumalaisessa suunnitelmassa. Dogmat näyttävät vakaan, toimivan maailman, jossa ei ole hämmennystä. Ihmiselle, joka ei kykene käsittelemään omaa mitättömyyttään ja ristiriitojen pirstaloimaa maailmaa, dogmat ja päiväunet ovat ihanteellinen pakopaikka. Ikävää on vain se kun jotkut alkavat taistella ristiriitoja vastaan uskoen omaan dogman pyhittämään hyvyyteensä, esimerkkinä kristittyjen säälimätön ja järjestelmällinen homoseksuaalien ihmisoikeuksien kiistäminen dogman perusteella.

Chair
Seuraa 
Viestejä2741
Liittynyt6.9.2005
Asimov
Romanit ovat kotoisin Intiasta.

Näinhän se taitaa olla. Samoin mustalaiset ja intiaanit. Intialaisista nyt puhumattakaan!

Vatikaani erotti valtion ja kirkon tosisistaan.

Vierailija

Lentotaidoton kirjoitti:

> Lentotaidoton: Raamatun luomiskertomukseen ei taatusti usko puolet ihmisistä, kun kristittyjäkin on vain noin kolmannes Maapallon väestöstä.

Kristittyjä on kuitenkin enemmistö maapallon asukkaista. Raamatussa on kuvattuna kaksi uskontoa. Luomistaru EI kuulu kristinuskoon vaan juutalaisuuteen.

> Lentotaidoton: …mutta kaikki tietysti uskovat että homma LUOTIIN kerralla.

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Kosmoksen historian tarkastelu aloitetaan 10 potenssiin -43 sekunnin päästä alusta, koska tuntemamme luonnonlait eivät päde sitä aikaisemmassa vaiheessa. Silloin ”syntyivät” myös luonnonlait ohjaamaan tulevaa kehitystä.
Tällöin eräs näkökulma olisi, että kaikki mahdollinen evoluutio, siis myös se, mikä seuraa nykyisyydestä eteenpäin, olisi ollut jo tuossa tuntemassamme alkuhetkessä mukana mahdollisuuden tasolla. Eli kaikki jatko on alun mahdollistaman mahdollisuuksien toteutumista.
Tietysti voisimme yrittää kurkistaa tuota alkuhetkeä aiempiin hetkiin, jolloin kaikki mahdollinen olisi ollut nyt tuntemaamme ja toteutuvaa mahdollisuutta vielä tuntemattomammassa muodossa läsnä.
Tieteen keinoin voidaan siis myös päätyä ajattelemaan, että kaikki ensihetken perästä syntyvä kehitys oli mahdollisuutena läsnä heti alussa ja kaikki kehitys olisi vain alun mahdollistamaa ja luonnonlakien ohjauksessa toteutuvaa toimintaa, jossa toiminnassa kaaos ja järjestys ottavat mittaa toisistaan.

> Lentotaidoton: Joka ikisellä kansalla näyttää olevan omat "luomiskertomuksensa". Tämähän on ymmärrettävää, sillä maailma oli (tiedon puutteessa) kuitenkin jotenkin selitettävä. "Selittäjät" sitten suuren viisauden omistajina usein sitten hallitsivat ja manipuloivat kansaa.

Kyllä. Ajattelen samoin.

> Lentotaidoton: Eli kyllä rationaalisesti (uskontovapaasti) ajattelevia on pieni vähemmistö.

Uskontojen perustajaprofeettojen vertauskuvallinen ilmaisutapa antaa mahdollisuuden ymmärtää tekstiä joko rationaalisesti tai irrationaalisesti. Uskonnon suhteen irrationaalisuus tarkoittaa että vertauskuvat käsitetään kirjaimellisesti tosiksi. Tieteen puolella pyritään tutkimustulokset esittämään kirjaimellisina totuuksina, irrationaalisuus olisi niistä poikkeamista.
Toisin sanoen, vertauskuvat kehittävät ihmisen kykyä löytää ja ymmärtää näennäisesti irrationaalisen tekstin taustalla piilevän rationaalisen ajatuksen. Tieteen puolella taas rationaalinen kuvaus yrittää peittää todellisuuteen kuuluvan irrationaalisen puolen.
Mutta kuitenkin niin, että uskonnon perustajat pyrkivät sosiaalisyhteiskunnallisen puolen kehittämiseen eivätkä maailmankaikkeuden aineellisen puolen kehityksen tarkkaan selittämiseen.
Rationaalisesti ajattelevat tutkivat siis uskontojen perustajien ajatuksia oman rationaalisuutensa kautta, kehittäen rationaalisuuttaan niiden pohtimisen kautta eivätkä esimerkiksi vedä johtopäätöksiään uskonnoista perustamalla mielipiteensä uskontojen seuraajien irrationaaliseen sokeaan uskoon.

Chair
Seuraa 
Viestejä2741
Liittynyt6.9.2005
kaksoispilari
Raamatussa on kuvattuna kaksi uskontoa. Luomistaru EI kuulu kristinuskoon vaan juutalaisuuteen.

Kristinuskoon kuuluvat sekä VT että UT ja myös UT:ssa tunnustetaan luomiskertomus. Sinun kannattaisi perehtyä edes perusasioihin, ennen kuin alkaa esittämään väitteitä. Myös tuo kaksi uskontoa on vähintäänkin tulkinnanvarainen juttu. Paremminkin kyse on kahdesta liitosta, jotka Jumala on solminut ihmisten kanssa: vanha juutalaisten kanssa ja uusi koko ihmiskunnan kanssa.

Okei. Tiedän, että olet bahailaisia ja sinulla on ihan omat tukintasi asioista, mutta on hivenen paksua vättää, etteikö luomiskertomus kuuluisi myös kristinuskoon.

Vatikaani erotti valtion ja kirkon tosisistaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat