Voiko älykkyystestissä "huijata"?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei
Sellaista vain tuli mieleen että miten noi älykkyystestit käytännössä toimivat. Eli olen itse tehnyt aika monta testi ja jokaisesta olen saanut yli 150 pistettä. Tieteen Kuvalehden sivuilla olevan testin olen tehnyt n.8 kertaa muutaman vuoden aikana ja aloinkin miettimään että eikö tulokseni pitäisi parantua jos teen testin useamman kerran.

Testitulokseni on pysynyt oikeastaan aina samana (eroa pistemäärässä eri kertojen välillä enintään 4 pistettä ) enkä käytä testiin edes kovin paljoa aikaa. Yleensä 5 - 10 minuuttia koska minulla hieman keskittymisvaikeuksia enkä pysty ihan kunnolla testiä oikeastaan ikinään tekemään.

Meillä tuli väittelyä asiasta erään ystäväni kanssa joka sanoi että tulos paranee jos sen tekee useammin, kummallista kyllä että hänen tuloksensa eikä minun tulokseni ole kuitenkaan parantunu oikeastaan laisinkaan. Mutta miten se asia sitten oikeasti on? Eli paraneeko se tulos tehtyjen testien myötä vai pysyykö testissä saatu pistemäärä vakiona?

Sivut

Kommentit (21)

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

TV3:lta tuli juuri ohjelma Älypeli.

Taidan olla erittäin älykäs, koska pystyn vastaamaan useimpiin kysymyksiin jo paljon ennen kuin soittoaika loppuu. Kyse ei ole oppimisesta, koska kysymykset vaihtelevat päivittäin. Tietysti lunttaan internetistä joskus.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Olisi mielenkiintoista tietää miten armeijan pällitestien tulokset oikein saadaan... ja miten ne muka alokasjoukkiosta mitään osaavat määrittää, kun sellainen mullilauma tulee ja vastaa kysymyksiin osittain ihan mitä sattuu.

Itsellä tuli siinä persoonallisuutta määrittävässä pällitestissä 2, ja älyllisiä kykyjä mittaavassa 9. Se persoonallisuutta määrittävä testi oli kyllä niin läppä ettei mitään rajaa.

Kysymykset olivat luokkaa "Onko isäsi huono ihminen?" ja "Oletko koskaan haaveillut kukkakauppiaan urasta?"

Vastaa siinä sitten totuudenmukaisesti kun koko ajan meinaa revetä huutonauruun. Tuli laitettua sinne kaikenlaista mielenkiintoista.

Mielenkiintoista on myös se, että periaatteessa RUK:n minimivaatimuksissa on tuon persoonallisuuspällitestin kohdalla kolme, mutta niin vain tuli Haminena keikka käytyä. Eli ei sillä vissiin oikeasti ole juuri merkitystä.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Ehdottomasti pystyy huijaamaan. Minä pystyn näyttelemään vielä
älyttömämpää, kuin olen. Siis itse asiassa olen aika hmmm.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
o_turunen
Ehdottomasti pystyy huijaamaan. Minä pystyn näyttelemään vielä
älyttömämpää, kuin olen. Siis itse asiassa olen aika hmmm.

Kaveripiireissä ainakin teinien piireissä monesti seuran viisain joutuu näyttelemään tyhmempää kuin oikeasti on. Että ei joudu kaveripiiristä ulos.

Tämä asia esimmäisen kerran huomattiin 1850 luvulla. Olisi hyvä jos viisaammat seulottaisiin peruskoulussa omaksi luokaksi ja tyhmemmät olisivat taas omassa luokassa. Myös saataisiin paljon tehokkaampia tuloksia aikaan. Mutta miksi sitten näin ei haluta tehdä kouluissa.?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Epäilisin myös että monessa yksityiskouluissa on paljon viisaampia oppilaita keskimäärin. Kuin tavallisessa kunnallisessa laitoksessa.

Minun mielestä nykyinen peruskoulutus pitäisi uudistaa. Jos suomi halutaa pitää kilpailukykyisenä tässä oli yksi oiva vaihtoehto.

Vierailija

Keskustelu ei aivan mennyt nyt siinä uomassa jossa sen ois pitänyt mennä mutta jos vielä tiivistän kysymyksen kun olin näköjään aika sekavalla viestillä aloittanut tämän.

Eli jos teet jonkin vaikkapa mensan testin, etkä saa niin korkeaa pistämäärää kuin mitä mensaan vaaditaan, niin jos yrittää tarpeeksi monta kertaa sitä testiä, niin pääseekö lopuksi mensaan. Eli auttaako testin toistaminen siinä että tulos nousee. Luulisi kuitenkin että kun olen esim. edellä mainitsemani tieteen kuvalehden testin tehnyt n. 8 kertaa, niin testin pistemäärä olisi kasvanut edes muutamalla pisteellä. Tämä siis silloin jos testin toistaminen kasvattaa tulosta.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Mensan testin saa tehdä vain kahdesti. Muita testejä voi tehdä niin useasti kuin haluaa, mutta niillä ei sitten olekaan paljon relevanssia missään.

Mensan virallisen testin oikeita vastauksia tai edes pistemääräänsä ei saa tietää, vaan testin jälkeen tulee mensan psykologilta kirje, jossa ÄO ja sitä vastaava prosenttiluku kerrotaan.

Juuri tänä aamuna kuulin että yhden tuttavaperheen lapsi oli saanut virallisessa ÄO-testissä tuloksen 178. Aika hyvin, tosin nämä lasten luvut riippuvat paljon lapsen kehitystasosta, joka voi vaihdella paljonkin, tasaantuakseen sitten vanhemmalla iällä.

Vierailija

Älykkyystestejä on monenlaisia ja monet niistä ovat sellaisia, että harjoittelemalla ja ulkoa opettelemalla niissä pärjää kerta kerralta paremmin.

Vierailija
Ding Ding
Mensan testin saa tehdä vain kahdesti. Muita testejä voi tehdä niin useasti kuin haluaa, mutta niillä ei sitten olekaan paljon relevanssia missään.

Mensan virallisen testin oikeita vastauksia tai edes pistemääräänsä ei saa tietää, vaan testin jälkeen tulee mensan psykologilta kirje, jossa ÄO ja sitä vastaava prosenttiluku kerrotaan.

Juuri tänä aamuna kuulin että yhden tuttavaperheen lapsi oli saanut virallisessa ÄO-testissä tuloksen 178. Aika hyvin, tosin nämä lasten luvut riippuvat paljon lapsen kehitystasosta, joka voi vaihdella paljonkin, tasaantuakseen sitten vanhemmalla iällä.

Jee, joku vastenmielinen kakara on jonkun testin mukaan huippuälykäs oman ikäisiinsä nähden. Samanlaisia ärsyttäviä vastenmielisiä kovaäänisiä kiusanhenkiä he ovat älykkyystesti tuloksiin katsomatta. Mielestäni kakarat ovat paitsi hyödyttömiä ja vastenmielisiä myöskin veronmaksajien riesa.
Brasiliassa poliisit ampuvat hyödyttömiä kakaroita ja saavat siitä tapporahaa.

Vierailija

Joskus tylsyyksissäni lepakkovuorossa olen älykkyystestejä tehnyt heti isona sarjana perätysten. Kyllä kieltämättä, kun samantyyppisiä testejä tuli monta, ja vastaukset näki jälkeenpäin, hahmotti huomattavasti paremmin tietyntyyppisistä matemaattis- tai kuviosarjoista oikeat vastaukset.

Olin aikanaan tehnyt jotain noita highiqsocietyn testejä, ja samana yönä myöhällä pojomäärät olivat eri luokkaa kuin aiemmin.

Sama pässi olen silti - valitettavasti...

Mutta omakohtaisena vastauksena, kyllä tuntuisi paranevan.

Toki hahmotus heikkenee mitä enemmän aikaa kuluu, mutta jos menisin tuhlaamaan Mensan testeihin itseni ja muiden aikaa, tekisin kyllä pari testiä pohjaksi. Saisipa viritettyä itseään henkisesti paremmin moodiin.

pasava
Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt7.8.2005

joo tekee helpot eka niin saa siitä jo noin 120 pinnaa

ja vaikeat ovat vain lisää plussaa

näin mä teen

eli
olen saannut noin 149 pointsia mutta lukihäiriöni on tappannut sen edun

ELi vittuas mä tässä välitän

pitää vain syntyä kultalusikka suussa niin ihan sama kuinka tyhmä on

Vierailija
Gideon
Älykkyystestejä on monenlaisia ja monet niistä ovat sellaisia, että harjoittelemalla ja ulkoa opettelemalla niissä pärjää kerta kerralta paremmin.

Niin kuin tuo Tieteen kuvalehden ÄO-testi; muutaman kerran jälkeen muistaa suoraan vastaukset useimpiin kysymyksiin. Mutta joukossa on aina muutamia, joita ei tajua, ei sitten millään (se että luulee tietävänsä ei vielä tarkoita sitä, että tietää... varsinkin, kun oikeita vastauksia ei kerrota missään). Suunnilleen sama tulos samasta testistä monta kertaa peräkkäin antaa kohtuuhyvän kuvan älykkyyden todellisesta tasosta.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Gideon
Mielestäni kakarat ovat paitsi hyödyttömiä ja vastenmielisiä myöskin veronmaksajien riesa. Brasiliassa poliisit ampuvat hyödyttömiä kakaroita ja saavat siitä tapporahaa.

Heh, tällä forumilla on tunnetusti monia jotka haluaisivat mennä ajassa taaksepäin ja tehdä sinusta munakasta

Vierailija
Ding Ding
Gideon
Mielestäni kakarat ovat paitsi hyödyttömiä ja vastenmielisiä myöskin veronmaksajien riesa. Brasiliassa poliisit ampuvat hyödyttömiä kakaroita ja saavat siitä tapporahaa.

Heh, tällä forumilla on tunnetusti monia jotka haluaisivat mennä ajassa taaksepäin ja tehdä sinusta munakasta

Ja minä en tunnetusti juokse ketään yhtä ihmistä karkuun, joten siitä vaan

Vierailija

älykkyystestit on kusetusta, koska tietyn testin keskiarvo pitäisi olla 100. Oikeasti siihen tulokseen lisätään joku +20 että ihmiset eivät tuntisi itseään tyhmiksi. Ja tuo mittaa jotain palikkalogiikkaa, ei älykkyyttä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat