Tapaus D-vitamiini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomessa on kiistelty ainakin neljännesvuosisata siitä, tarvitaanko vitamiineja ravintolisänä. Virallinen käsitys on ollut, etteivät aikuiset ainakaan niitä tarvitse. Todellisuus näyttää olevan toisenlainen, esimerkkinä D-vitamiini.

Vaikka D-vitamiinia lisätään jo moniin elintarvikkeisiin ja ravintolisiin (kuten kalaöljyvalmisteisiin), saavat suomalaiset edelleen liian vähän tätä vitamiinia, osoittaa Heli Viljakaisen tuore väitöskirja. Murrosikäisillä tytöillä havaittiin suurta vaihtelua eri vuodenaikoina. Suurimmat pitoisuudet veressä mitattiin syyskuussa ja pienimmät maaliskuussa. Vastaava vaihtelu havaittiin lannerangan ja reisiluun mineraalitiheydessä. Viljakainen tutki myös eri suuruisten D-vitamiinilisien vaikutuksia 11–12-vuotiailla tytöillä, 21–49-vuotiailla miehillä ja 65–85-vuotiailla naisilla. Tutkittavat nauttivat joko lumevalmistetta tai 5-20 mikrogammaa (µg) D3-vitamiinia. Tulosten mukaan vitamiinin saantia pitäisi lisätä kaikissa tutkituissa ryhmissä. Vitamiinilisä vahvisti tyttöjen luumassaa. Riittävä D-vitamiinin saanti murrosikäisille tytöille on 15 µg ja yli 65-vuotiaille naisille jopa 24 µg päivässä, sanoo Viljakainen. Eräät muut tutkijat suosittelevat suurempiakin päiväannoksia. Turvallinen yläraja jatkuvassa käytössä on 250 µg päivässä. Sen verran saa jo puolessa tunnissa ottamalla aurinkoa kokovartalolle.

Perinteisesti D-vitamiinin puute on yhdistetty riisitautiin ja luukatoon, mutta viime aikoina puute on liitetty myös muihin kroonisiin sairauksiin kuten astmaan, diabetekseen, fibromyalgiaan, masennukseen, reumatauteihin, tuberkuloosiin, sydän- ja verisuonitauteihin ja syöpään. Professori Pentti Tuohimaan johtamissa tutkimuksiin Tampereen yliopistossa osallistui 19 000 40-58-vuotiasta miestä, ja seuranta-aika oli 13 vuotta. Vähäinen D-vitamiinin pitoisuus veressä liittyi aggressiivisen eturauhasyövän riskiin. Kalifornian yliopiston tutkimus, joka käsitti 107 eri maata, viittaa siihen, että D-vitamiini ehkäisee rintasyöpää. Kanadalaiset tutkijat ovat samaa mieltä. He esittivät tutkimuksensa tulokset viime viikolla Yhdysvaltain syöpäjärjestön (ASCO) kokouksessa. Vain joka neljännellä rintasyöpään sairastuneesta naisesta oli ollut riittävästi veressään D-vitamiinia. Kolmella neljästä on piilevää puutetta, mikä on myötävaikuttanut syövän syntyyn, leviämiseen ja kuolemanriskiin.

Veren riittävän D-vitamiinipitoisuuden viitearvona on pidetty 40 nmol/l (nanomoolia litrassa), mutta se on osoittautunut aivan liian vähäiseksi. Luuston hyvinvoinnin kannalta veren D-25-vitamiinipitoisuuden tulisi olla yli 80 nmol/l. Syövän torjunnan kannalta optimaalinen pitoisuus on 80-120 nmol/l.

D-vitamiinilla on neljä kemiallista muotoa, joista tunnetuimmat ovat D3 eli kolekalsiferoli ja D2 eli ergokalsiferoli. Edellistä syntyy iholla auringon UVB-säteiden (290 to 320 nm), vaikutuksesta. D3:a saadaan myös rasvaisesta kalasta, kananmunista ja maksasta. D3:n uskotaan olevan biologisesti aktiivisempaa kuin D2, jota saadaan kasviksista. Maksassa ja munuaisissa ne muuttuvat biologisesti aktiiviseksi 1,25-OH-D-vitamiiniksi, jonka pitoisuus voidaan mitata verestä..

Mistä sitten ihminen voi tietää, saako hän riittävästi D-vitamiinia vai ei? Ainoa luotettava keino asian selvittämiseksi on mitata seerumin vitamiinipitoisuus. Syöpälääkärit kehottavatkin nyt ihmisiä ottamaan asian puheeksi lääkärin vastaanotolla ja pyytämään veren vitamiinianalyysia.

Quod scripsi, scripsi
Tempora mutantur, et nos mutamur in illis.

Sivut

Kommentit (10071)

Vierailija

Hyvä Peter H, että otit esille tämän uudenlaisen näkökohdan, D-vitamiinin antidepressiivisen vaikutuksen. Vaikka mainitsinkin sen edellä, ja olen siitä kirjoittanut muuallakin, siitä eivät taida vielä tietää kovinkaan monet terveydenhuollon ammattihenkilöt, maallikoista puhumattakaan.

Masentuneilla on todettu veressä tavallista pienempi D-vitamiinin pitoisuus ja vastaavasti kohonnut parathormonin (lisäkilpirauhashormonin) pitoisuus. Näiden seikkojen yhteyttä masennukseen tutkittiin äskettäin Hollannissa tohtori Witte J. G. Hoogendijkin johdolla (Vrije Universiteit, Amsterdam).

Hänen työryhmänsä analysoi tulokset 1282 naiselta ja mieheltä, jotka osallistuvat ikääntyneiden (65–95 v) terveystutkimukseen (Longitudinal Aging Study Amsterdam). Lähes 40 prosentilla miehistä ja 57 prosentilla naisista oli veressä liian vähän D-vitamiinia. Tutkituista 169 henkilöä raportoi kärsivänsä lievästä ja 26 vakavasta masennuksesta. Masentuneiden D-vitamiinpitoisuus oli keskimäärin 14 % pienempi ja parathormonin pitoisuus vastaavasti suurempi kuin ei-masentuneiden verrokkien. Mitä vähemmän D-vitamiinia, sitä vakavampi masennus. Lievästi masentuneiden parathormonin pitoisuus oli 5 % ja vakavasti masentuneiden 33 % tavallista suurempi. Liika parathormoni voi haurastuttaa luustoa.

D-vitamiini on hormoni, joka vaikuttaa mielialaan ja useisiin neurologisiin toimintoihin monella tavalla. Jos D-vitamiinin puute on masennuksen syytekijä, sitä tulisi antaa ravintolisänä myös aikuisille. Nykyisinhän D-vitamiinia suositellaan yleensä vain pikkuvauvoille (neuvoloissa). D-vitamiinia syntyy myös ihossa aurinkoa ottamalla, he huomauttavat.

Molekyylibiologian professori Bruce N. Ames ja tohtori Joyce McCann (Children's Hospital and Research Center Oakland) sanovat, että D-vitamiini edistää ja pitää yllä kognitivisia taitoja kuten oppimista, muistia, motorisia toimintoja sekä äidillistä ja sosiaalista käyttäytymistä. Aivoissa on kaikkialla D-vitamiinireseptoreja, joiden kautta nämä toiminnat välittynevät.

Hoogendijk WJG, Lips P, Dik MD et al. Depression Is Associated With Decreased 25-Hydroxyvitamin D and Increased Parathyroid Hormone Levels in Older Adults Arch Gen Psychiatry. 2008;65(5):508-512.
http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/conten ... t/65/5/508

McCann JC, Ames BN. Is there convincing biological or behavioral evidence linking vitamin D deficiency to brain dysfunction? FASEB J. 2008; 22(4):982-1001
http://www.fasebj.org/cgi/content/abstract/22/4/982

Vierailija

Tämä taitaa olla yksi ensimmäisistä aiheista, joissa olen samaa mieltä Tohtorin kanssa. D-vitamiinia saadaan Suomessa talvisaikaan aivan liian vähän. Vaikka maitoon onkin sitä lisätty, jäävät määrät silti aivan liian vähäisiksi.

D-vitamiinin saantisuositukset ovat pikkuhiljaa kohonneet, tällä hetkellä se on Suomessa 7,5 mikrogrammaa, vaikka käytännössä 10 mikrogrammaa suositellaan, etenkin talvisaikaan.

Lisäksi D-vitamiini on halvempaa kuin jauhot, 100 tablettia saa apteekissa alle viidellä eurolla.

Näin tänään.

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008

Tammikuussa AamuTV:n aamutohtori Fysiatri Jukka-Pekka Kouri käsitteli suomalaisten D-vitamiini saantia.

Ja uusimpien tutkimusten mukaan jokainen suomalainen kärsii D-vitamiinin puutteesta enemmän taikka vähemmän, vaikka sitä on joissakin maitotuotteissa ollut jo vuosia lisättynä.

Kalan syönti ei riitä riittävän D-vitamiinin saamiseen.

Sitä tulisikin saada joidenkin mielestä jopa 25ug päivässä.

Itse syön elivoa 10ug päivässä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Antti P
Lisäksi D-vitamiini on halvempaa kuin jauhot, 100 tablettia saa apteekissa alle viidellä eurolla.

Se ei imeydy kovin tehokkaasti, ikävä kyllä, joten kannattaa sijoittaa deekolmoseen. Siis D3-vitamiiniin.

D-vitamiini ehkäisee paitsi osteoporoosia, myös verisuonten kalkkeutumista, sillä se säätelee elimistön kalsiumaineenvaihduntaa. Kalkki ei kerry verisuoniin, vaan luustoon jonne se kuuluukin. (tämän lisäksi tarvitset siihen myös magnesiumia ja K-vitamiinia)

Vierailija
Tohtori Tolonen
D-vitamiini on hormoni, joka vaikuttaa mielialaan ja useisiin neurologisiin toimintoihin monella tavalla.



Olen murrosiästä lähtien kärsinyt epämääräisistä neurologisista oireista, joiden ilmenemistä oli aluksi hyvin vaikea edes todeta kroonisiksi. Olen käynyt lääkäreissä ja yrittänyt saada diagnoosia muutamalle sairausehdokkaalle, mutta testitulokset eivät ole osoittaneet mitään. Lopulta oli tutustuttava neurologisiin sairauksiin, koska esim. hormooneissa ja munuaisissa ei ollut testien mukaan mitään poikkeavaa.

Olen jo ennen tuota neurologisen häiriön spekulaatiota popsinut d-vitamiinia, koska sillä olisi ollut edullisia vaikutuksia niihin aikaisemmin epäilemiini sairauksiin. Tulokset ovat olleet huomattavat.

Kärsin aikanani kroonisesti ajoittautuvasta masennuksesta. Tätä pahensi murkkuiän akne, joka taas johti huonosti syömiseen, joka johti stressiin ja lievään syömishäiriöön. Nämä kaikki ovat tietysti yhdessä vaikuttaneet entistä voimmakkaammin. Akne vaikutti psyykkisesti, joka taas lisäsi näiden muiden oireiden voimakkuutta. Lisäksi kärsin kevät / syksy väsymyksestä, jonka takia koulunkäynti meni päin metsää.

Akneen sain lääkitystä, josta sitten alkoi paraneminen näiden muiden oireiden kohdalla. Tosin nämä neurologiset oireet eivät kadonneet mihinkään, joiden nyt epäilen olevan syy numero 1, jotka laukaisi nuo muut ongelmani. Onneksi kiinnostuin terveystiedosta ja halusin tehdä asioille jotain, koska ajattelin, että en saisi ikinä selitystä näille neurologisille oireille lääkäreiden kautta, koska ne ovat niin hämäriä todettaviksi. Olen lukenutkin, että neurologisien oireiden selvittäminen on hyvin haastavaa, varsinkin jos oireet ovat lieviä. Lääkärillä ravaaminen alituiseen ei myöskään kiinnostanut.

Sitten keksin tuon d-vitamiinin ja ah, kuinka se toikaan energiat takaisin. Talven aikana oleva lihaskireys ja väsymys lievittyi. Päivät jaksan nykyään paljon paremmin, mitä enemmän vedän d-vitaminia päivää kohden. Viimeksi testailin d-vitamiini/kalsium lisäravinnetta, jossa oli 10µ/g tablettia kohti, jolloin vedin yhden aamuin ja toisen illon. 20µ päiväannoksella 2-4 viikonajan neurologiset oireet ovat hävinneet miltei kokonaan. Näin kesäisin vähennän suunkautta nautitun annoksen 5µ päivässä, koska aurinko hävittää nämä oireet kokonaan. Arvatenkin sen d-vitamiinin eritykseen vaikuttavuuden ansiosta. Jos on kuitenkin pitkiä ajankohtia, jolloin on pilvistä, on hyvä nauttia d-vitamiinia joko ravinnosta tai lisäravinteena.

Enpä voi muuta sanoa, että tämä vitamiini on tehnyt ihmeitä minulle. Viimeaikoina d-vitaaminia on tutkittu paljon ja on ollut ilo seurata uutisia, kuinka omat hypoteesini käyvät kerta kerran jälkeen toteen. On ollut palkitsevaa huomata olleensa tarkkanäköinen eikä vain hypokondrinen.

Suosittelen d-vitamiinia kaikille, jotka epäilevät omaavansa jotain neurologisia häiriöitä. Tämän lisäksi olen huomannut, että lohen nauttiminen toimii hiukan paremmin kuin lisäravinteiden popsiminen. Joten päädyin sitten kokeilemaan EPA- ja DHA-kalaöljyä lisäravinteen muodossa. Vointi on sen kun parantunut. Muisti ja jaksaminen ovat parantuneet, kuten myös ihon kunto.

Vierailija

D-vitamiini on ainoa vitamiini, jota otan säännöllisesti, ja sitäkin vain pimeänä vuodenaikana. Olen aiemmin käyttänyt muita vitamiineja, mutta lopetin niiden käytön, kun alkoi tulla tutkimustietoa niiden mahdollisista haitoista. E-vitamiinin arvellaan altistavan liian suurina annoksina syövälle, koska se saattaa aktivoida syövän esiasteita lisääntymään (E-vitamiini on solujen uusiutumista edistävä ravintoaine).

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008
Ilmateur
D-vitamiini on ainoa vitamiini, jota otan säännöllisesti, ja sitäkin vain pimeänä vuodenaikana. Olen aiemmin käyttänyt muita vitamiineja, mutta lopetin niiden käytön, kun alkoi tulla tutkimustietoa niiden mahdollisista haitoista. E-vitamiinin arvellaan altistavan liian suurina annoksina syövälle, koska se saattaa aktivoida syövän esiasteita lisääntymään (E-vitamiini on solujen uusiutumista edistävä ravintoaine).



Kyse on synteettisistä vitamiinivalmisteista, joita on suurin osa pillereistä.

http://www.luontaisnetti.fi/artikkelit_ ... nit_07.htm

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008
Tohtori Tolonen
Suomessa on kiistelty ainakin neljännesvuosisata siitä, tarvitaanko vitamiineja ravintolisänä. Virallinen käsitys on ollut, etteivät aikuiset ainakaan niitä tarvitse. Todellisuus näyttää olevan toisenlainen, esimerkkinä D-vitamiini.



Ongelma on siinä, jotta 99% vitamiinivalmisteista ovat synteettisiä ja näinollen vierasaineita elimistölle. Tästä on paljon tietoa netissä ja oikeita tutkimustuloksiakin niiden haittavaikutuksista.

Edes Biovitalla ei ole yhtäkään lunnollista tuotetta myytävänä. Miksi?

Kuka muuten omistaa nuo Biovitan osakkeet, kun mainonta vaan kiihtyy?

D3-vitamiinia saa apteekista ja sitä suositellaankin syötäväksi (on luonnollista).

Tässä oma kirjoituksesi tukiasema.net palstalla koskien E-Epaa:

""""Kapseleihin lisätään hiukan synteettistä E-vitamiinia, joka pitää öljyn taatusti tuoreena (siis ei päästä sitä härskiintymään). Lisätty E-vitamiinimäärä on niin pieni, ettei sillä ole ihmisessä mitään erityistä vaikutusta. Lisätty D-vitamiinikin (5 µg/kapseli) on synteettistä."""

Biovitan sivuilta en löytänyt lainkaan tietoa E-Epa:n sisällöstä?

Miksi?

Tosin en niitä edes söisi, vaikka ilmaiseksi saisin.

Vierailija

Onko aurinkoisissa Välimeren maissa vähemmän d-vitamiinin puutteesta aiheutuvia sairauksia? Siis näkyykö ilmasto jotenkin tutkimustuloksissa?

Vierailija

Jokin aikaa sitten Ylen aamu-tv:ssä tohtori kertoi, että uusien tutkimusten mukaan D-vitamiiniä pitäisi saada noin 20-30µg päivässä. Kesällä olisiko ollut 10-15µg tms, mutta siis huomattavasti enemmän mitä on aikaisemmin on luultu. Ja kuulemma auttaa moniin vaivoihin.

Marliini olikin tämän jo kertonut.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
väläys
Onko aurinkoisissa Välimeren maissa vähemmän d-vitamiinin puutteesta aiheutuvia sairauksia? Siis näkyykö ilmasto jotenkin tutkimustuloksissa?

Onhan näitä korrelaatioita esitetty leveysasteen ja sitä kautta D-vitamiinin puutteen, sekä sairauksien välillä, esim.:

[list:2hhhc1eq]A major problem with generating sufficient Vitamin D, according to UV-energy researcher and widely published author Michael Stepp, is that so many humans live in high latitudes where, for climatic and other reasons, they are not exposed to sufficient natural sunlight. “From his position as professor of Medicine at the Boston University School of Medicine, Dr. Michael Holick’s research has demonstrated that, for children suffering from Vitamin D deficiency, the incidence is 27% lower in Phoenix than in Boston,” Stepp said. “Much other research, including these two new studies, show a correlation between high latitudes and increases in diseases linked to Vitamin D deficiency.

http://www.newswise.com/articles/view/502957/[/list:u:2hhhc1eq]

Tai:

[list:2hhhc1eq]A link between sunlight exposure and cancer risk is suggested by new data showing that cancer rates are lowest at latitudes around the equator, where sunshine is maximal on a year-round basis, and highest at northern latitudes, where total annual sunshine is much lower.

http://healthblog.ctv.ca/blog/_archives ... 94711.html[/list:u:2hhhc1eq]

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008
väläys
Onko aurinkoisissa Välimeren maissa vähemmän d-vitamiinin puutteesta aiheutuvia sairauksia? Siis näkyykö ilmasto jotenkin tutkimustuloksissa?



Kukaan ei tiedä varmasti, mitä sairauksia D-vitamiinin mahdollinen puutos aiheuttaa.

Edes kaikkia D-vitamiinin hyötyjä ei tiedetä.

Tämä suomalaisten puutos D-vitamiinista oli tehty suomessa meillä suomalaisilla.

Olemme yksilöitä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Suurin osa sairauksista on geeniperimää, osa elintasosairauksia ja loput ympäristön aiheuttamia.

Mutta onneksi kaikki tiede ja tietämys kehittyy koko ajan.

Mutta silti emme sairauksista koskaan eroon pääse.

Vierailija
väläys
Onko aurinkoisissa Välimeren maissa vähemmän d-vitamiinin puutteesta aiheutuvia sairauksia? Siis näkyykö ilmasto jotenkin tutkimustuloksissa?



Esimerkki MS-taudista...

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_sclerosis

Although much is known about the mechanisms involved in the disease process, the cause remains elusive: the most widely-held being that the condition results from attacks to the nervous system by the body's own immune system. Some believe it is a metabolically dependent disease while others think that it might be caused by a virus such as Epstein-Barr. Still others believe that its virtual absence from the tropics points to a deficiency of vitamin D during childhood.

Since MS seems to be more common in people who live farther from the equator, another theory proposes that decreased sunlight exposure[41] and possibly decreased vitamin D production may help cause MS. This theory is bolstered by recent research into the biochemistry of vitamin D, which has shown that it is an important immune system regulator. A large, 2006 study by the Harvard School of Public Health, reported evidence of a link between vitamin D deficiency and the onset of multiple sclerosis.[2] Other data comes from a 2007 study which concluded that sun exposure during childhood reduces the risk of suffering MS, while controlling for genetic factors.[42]

Itsehän olen tuon kyseenalaisen teorian kannalla, koska minulla on omakohtaista kokemusta asiasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat