Pienitehoinen hybridi

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Siinä kuin pienellä etanolilisäyksellä bensan joukkoon haetaan biopolttoaineen kasvua, voitaisiin jollain kivalla sähkömoottorin asennussarjalla lisätä nykyisiin autoihin vaikka 0,5 kW sähkömoottori sähkönkäytön lisäämiseksi. Miljoona tuollaista vastaisi 100.000 5 kW tehoista tai 10.000 50 kW tehoista.

Mutta tuollaisella pienellä olisi se etu, että sen teho voitaisiin aina käyttää täytenä. Jos on 50 kW hybridi menee suurin osa ajosta muutaman kW teholla.

Minusta halpa setti jokamiehen käyttöön olisi realistisempi kuin 10.000 rahamiehen hybridiä. 0,5 kW on sijoitettavissa vaikka vetoakseleihin; 250W puolellensa (etuvetoisessa). Tuo 0,5 kW vastaa jonkun mopon keskitehoa ajossa.

Antiteesitehtailijat herätkää!

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (3)

Vierailija

Tai sitten voisi kytkeä laturin pois päältä... katsoin juuri luettelosta, että "yleismallin" tuotto oli jotain 65 A, mikä tekee 12 voltin nimellisjännitteellä vähän vajaa 800 wattia...

Tässä mietiskelin, että jos vaihtaisi laturin suuremmaksi, ja kytkisi latauksen pois aina kun se on vain mahdollista, ja toisaalta liittäisi "latausautomatiikan" jarruvalosysteemiin, jolloin lataus käynnistyisi aina kun painaa jarrua vähänkin... Tuolla tavalla saisi varmaan aika helposti täyden kilowatin 'hybridin'. Myös akun vaihtaminen suurempaan auttaisi asiaa, kuten myös toisen akun lisääminen, mikä on käytännössä sama asia.

Vierailija
Paul M
Siinä kuin pienellä etanolilisäyksellä bensan joukkoon haetaan biopolttoaineen kasvua, voitaisiin jollain kivalla sähkömoottorin asennussarjalla lisätä nykyisiin autoihin vaikka 0,5 kW sähkömoottori sähkönkäytön lisäämiseksi. Miljoona tuollaista vastaisi 100.000 5 kW tehoista tai 10.000 50 kW tehoista.



Noilla teholukemilla eli n.0,7hv ei laite kaikkine liitäntöinen saisi painaa kovinkaan paljoa tai sen tuoma teholisä ei riitä korvaamaan sen tuomaa painon nousua. Perstuntumalta järjestelmän maksimipaino olisi n. 10kg (auton tehopainosuhteella 15). Tuo 0,5kW on todella vähän, sillä muistaakseni omasta autostakin löytyy 3kW starttimoottori. Lisäksi epäilisin, että noin pienen sähkömoottorin rakentaminen ei ole niin kustannustehokasta kuin vaikkapa 10kW moottorin, materiaalia kuluu tietenkin vähemmän mutta itse työn kannalta eroa ei niin paljon synny. Ja tuskin 10kW moottori on 20 kertaa painavampi kuin 0,5kW.

Mutta tuollaisella pienellä olisi se etu, että sen teho voitaisiin aina käyttää täytenä. Jos on 50 kW hybridi menee suurin osa ajosta muutaman kW teholla.

Mutta pienemmällä teholla voi ajaa pidempään.

Vähän offtopiccia. Muistaakseni raskaaseen kalustoon on saatavilla järjestelmä jossa on ilmatankki ja siihen liittymä kompressori/paineilmamoottori, riippuu ihan kumpaan suuntaan ilma kulkee. Tällä laitteella kuitenkin ajon aikana tai moottorijarrutuksella kerätään painetta ilmasäiliöön ja kuorma-auton tullessa esim. liikennevaloihin sammutetaan moottori täysin eli ei tyhjäkäyntiä. Sitten kun pitäisi lähteä liikkeelle pyöräytetään kuorma-auton moottori tällä varastoituneella ilmalla täyteen toimintaan alle sekunnissa. Vähentää polttoainekulutusta jossain määrin, koska konetta ei tarvitse käyttää tyhjäkäynnillä. Muistikuvat laitteen tarkemmasta toiminnasta ovat huterat, joten joku joka tietää paremmin voisi korjata.

Uusimmat

Suosituimmat