Mikä taika häkäpönttöä perässä roudata ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Autoporukka kehittelee hirmusia häkäpönttöjä jotkä ovat kärryissä perässä tai takakontissa, miksi ? Eikö voisi olla suurempia yksiköitä mitkä tekisivät kaasua esim. puusta, turpeesta, oljesta jne. Nyky tekniikalla saisi varmaan optimoitua tuotannon ja saannot hyväksi. Sitten vaan pulloon paineeseen ja nätisti käyttöön !

Ooon prosessi ihminen, voisiko joku laittaa kaavion ja kriittiset rosessit jotta näkisin millanen se hään tekorosessi on. Ei voi olla kummonen systeemi kun kyläsepätkin tekivät laitteita 65 v. sitten.

Kommentit (3)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ei ne halua sitä autoonsa tuhota. Parempi on viksata vaikka kotona dieselmoottori sillai että se ei hirveesti kärsi kasviöljystä jota ei ole tarkoitettu moottoriin. En rupeis ainakaan diedelautoon rakentamaan häkäpönttöö. Koska vaihtoehtoja on enemmänkin ja yhtä helppoja.

Mursut ja valaat olisi kuollu sukupuuttoon jos alunperin oltaisiin noudatettu keksiän ideoita tuon dieselmoottorin kanssa.

kasviöljyllä sitä on taas tavalliset ihmiset innostuneet ajamaan kuin on kallista polttoainetta.

En kuitenkaan ole kuullu että joku olisi eläin rasvaa keittäny nykyään ja ajanu sillä. Vaikka se moottori alunperin on siihen tarkoitettu.

Voisi ehkä ruveta kerään kissoja ja koiria kun on kävelyllä kaupunkilla,

tankkiin pistää kissoja ja koiria nestemäisessä muodossa.

Onse nykyään kauheeta vauhkoomista noista kaikenlaisista polttoaineista ja energia muodoista. Jos ennen kerroit että ajoit dieselillä kasvisöljyllä kaverit vaan nauroivat. Nykyään ne ei enään muista mitä ne on nauranu kuin ne kyselee neuvoja eri ihmisiltä.

Vierailija
JarppaH
Autoporukka kehittelee hirmusia häkäpönttöjä jotkä ovat kärryissä perässä tai takakontissa, miksi ? Eikö voisi olla suurempia yksiköitä mitkä tekisivät kaasua esim. puusta, turpeesta, oljesta jne. Nyky tekniikalla saisi varmaan optimoitua tuotannon ja saannot hyväksi. Sitten vaan pulloon paineeseen ja nätisti käyttöön !

Ooon prosessi ihminen, voisiko joku laittaa kaavion ja kriittiset rosessit jotta näkisin millanen se hään tekorosessi on. Ei voi olla kummonen systeemi kun kyläsepätkin tekivät laitteita 65 v. sitten.

Prosessi on melko yksinkertainen, häkää muodostuu kun tuli palaa ilman riittävää happea. Sivutuotteina tulee mm. nokea, tervaa ja tärpättiä.

Periaatteessa tervahaudalla ja häkäpöntöllä ei ole juurikaan eroa, samoja aineita ne tuottavat, oikeastaan ne erottaa vain käyttötarkoitus, eli se mitä noista halutaan, ja mitä pidetään sivutuotteina. Jos tarkoituksena on tehdä tervaa, niin häkä tulee siinä sivussa...

Käytännössä häkäpönttö toimii siten, että yläpäässä on pilkkeitä, ilma otetaan sisään jostain puolesta välistä, siinä ilmasuuttimien kohdalla palaminen on suhteellisen puhdasta, mutta alaspäin mentäessä happi vähenee, ja muodostuu häkää. Arinassa pitää olla joku mekanismi mikä estää sitä tukkeutumasta. Itse häkäpönttö muistuttaa mielestäni etäisesti masuunia.

Saatava kaasu sisältää paljon terva- ja tärpättihöyryjä, mitkä kondensoituvat kaasun jäähtyessä. Tämä pitää huomioida jäähdytintä suunnitellessa.

Kaasu pitää myös puhdistaa tuhkasta ja noesta, ennenkuin sitä uskaltaa moottoriin päästää. Kaasu kyllä jäähtyy jonkin verran ennen suodatinta, mutta siitäkin huolimatta suodattimen pitää kestää suhteellisen korkeita lämpötiloja. Lopuksi kaasua jäähdytetään vielä lisää. Ja ymmärtääkseni joka vaiheessa kondensoituu tärpättiä.

Uusimmat

Suosituimmat