Fortumin optiot

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Optiohuumassa johtoporras tekee lyhyen tähtäimen operaatioita, joilla saadaan yhtiön tasearvo nousemaan tai pysymään korkealla.

Muistaako joku muinaisen Soneran jupakan? Tasearvoa vedätettiin jopa ilmaa ostamalla. Miljardeja sijoitettiin mielikuvaharjoitteluun ja kai sille ilmallekin tehtiin joku odotusarvo ostoarvojen päälle. Ja tavoite oli saada näyttämään optioita varten kaikki isolta ja kannattavalta. Kuplan ollessa suurimmillaan kuitattiin optiot tunnetuilla seurauksilla.

Miten juttu on tapahtunut Fortumissa? Hyvin yksinkertaisesti. Yhtiössä on syöty pääomaa jättämällä verkostojen jatkuva kunnostus tekemättä vuosikausiksi. Ei ole kuitenkaan kirjattu heikkenevää verkostoa alas taseissa. Rappeutuvan omaisuuden vastapainona tulisi alaskirjauksia tehdä oikea-aikaisesti. Valitettavasti tuolloin ei tule voittoja vaan silkkaa tappiota, josta ei optioita kirjata niin paljon. (Tappiollisten firmojen otioitakin on kuulemma osattu kuitata pihalle.) Soneran tapauksessa alas kirjaukset tehtiin sen ilman ostamisen osalta 2-3 vuotta todellisen tappion synnyttämisen jälkeen.

Suuri verkostokupla puhkeaa Fortumin osalta ensi talvena, kun saamme kunnollisen tykkylumen puihin ja linjoille. Pankaa nyt korvan taakse tämä ennustus. Minulla on kyky ennustaa tulevaisuutta tämän tyyppisissä asioissa. Tässä olisi jopa hyvä vedon lyönnin kohde.

Miten tästä eteenpäin? Suuria katastrofeja on odotettavissa. Satoja tuhansia jäätyviä taloja ja niissä jäätyviä putkia, ihmisiä ja eläimiä. Pian on joulukinkku halpaa. Optiot on kuitattu. Fortumi voidaan ajaa selvitystilaan ja rappeutuneitten verkostojen kunnostus valtion maksettavaksi kunnon katastrofin kohdalla tai myydä se Ruotsalaisille 1/150-osan hinnalla huippuarvostaan, josta optiot on siis kuitattu. Myös saadaan ensi talvena kokea ennen näkemätön siirtohintojen korotus. Sähkön siirtohinnathan ovat kovan kontrollin alaisuudessa. Nyt valmistellaan kiireesti siirtohintojen korottamista myös kontrollisysteemissä, koska syyttävä sormiviidakko on hitaasti mutta varmasti kääntymässä kohti kontrollia. Korotusehdotus on saatava isona ja nopeasti aikaan, jotta kenenkään ei tarvitse ottaa "täyttä vastuuta". Ennustan kymmeniä prosentteja. Hätätöitten takia aluksi 50% ja laki tehdään ennakkomaksuista kuluttajille, jotta voidaan ostaa ruotsalaiset tänne avuksi.

Minulla häivähtelee nyt mielessä ostaa 10 kW dieselagregaatti. Voisin sanoutua irti sähkönjakelusta pariksi vuodeksi. Jutut ovat menossa kohti suurta fiaskoa. Tosin itse olen pienen perinteisesti hoidetun
sähkölaitoksen jakelun piirissä, mikä jarruttelee hieman. Noitten pikkutuulien aikana katkoja ei ollut vaikka niitä oli paljon ympäröivillä Vattenfallin ja Fortumin vastuualueilla. Pitää vain toivoa ettei rappiotila ole ulottumassa korkeajännitesiirtoon.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (5)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Naapurin isäntä höpötti jotain tuommosta. Sinä et tietenkään höpotä, mutta hän puhui obligaatioista, eikä optioista, niin olin ensin ihan pihalla. Jossakin on väitetty, että sähkön nykyiset hinnankorotukset aiheutuisivat Pohjoismaisesta sähköpörssistä. mikä se on , millainen ja missä, jos on.

Lierikki Riikonen

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Sähkön hintaahan voivat kaikki nostella miten vain. Mutta tuo epäilys siirtohinnan manipuloinnista kannattaa ottaa mietintämyssyyn. Kyllä herrat isoherrat osaavat juonia. Ensin vedätetaään hyvät optiot pääomaa syömällä. Sitten vedätetään pääoman palautussysteemi kuntoon. Kunnostetaan vähän. Lopetetaan, otetaan hyvät taseet ja hyvät optiot toistamiseen ja taas annetaan rappeutua, kun "ennakoiviin korjauksiin ei ole varaa". Ennen uuden rappiotilan paljastumista menee taas "hyvin" eli optiot juoksevat.

Selvä kusetusautomaatti.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Keskustelu jatkuu samasta edellisestä aiheesta, joka siirrettiin vähemmän näkyväksi Vapaan sanan puolelle. Ja samoin siirretään varmaan tämäkin, jos viestien määrä ja keskustelijoiden tästä kasvaa. Kyllä kokoomuskypäräpääpapit osaavat!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Asia on kyllä yhteiskunta-asia. Mitä suurimmassa määrin. Tosin minun panokseni kumpuaa aivan täysin MUTUsta. Eli en minä tuosta asiasta mitään tiedä. En yhtään mitään. Luultavasti olen täysin väärässäkin tai voitaisiin sopia, että olen oikeasti aivan väärässä eikä mitään tuollaista ole tapahtumassa eikä Soneran tapauksessakaan ollut tapahtumassa ennen outoja juttuja yhtään mitään. Soneran syöksi kuiluun perätön Sonerakirja, josta ei olekaan kuultu enää mitään. Vaikka kirjoittajakin kuulemman jo tiedetään.

Eihän kukaan ole kirjoittamassa perätöntä Fortum-nettikirjaa??

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Ainakin valtionyhtiöissä optiot pitäsi rahastoida muutamaksi vuodeksi odottamaan paljastuksia. Jos hyvät tulokset osoittautuvat kestävän kehityksen mukaisiksi, niin sitten optiot ratifioidaan. Muuten niillä paikataan vaurioita.

Uusimmat

Suosituimmat