Ajan jakaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yhteinen ajankäyttö?
Yritän olla mahdollisimman puolueeton... Olemme olleet yhdessä 2v joista avoliitossa 1,5v.
Mieheni on 32v ja minä 25v. Kultani tykkää pelata netissä jotain räiskintäpeliä johon kuuluu harjoituksia ja sotaa ja muutenkin hän viihtyy koneella paljon.

Miehelläni on viikollakin silloin tällöin vapaapäiviä. Kun tulen töistä hän saattaa olla ollut koneella koko päivän ja saattaa olla siellä myös koko illan ja tulee nukkumaan joskus niin että minä jo nukun. Juttelemme kyllä välillä jotain ja syömme ehkä yhdessä ja ei tälläisiä päiviä kyllä onneksi joka päivä ole. Teemme kyllä yhdessäkin paljon asioita. Mutta menen nukkumaan yksin ehkä n. 5 X viikossa ja mieheni saattaa tulla nukkumaan vasta 6 aamulla koska jotkut sotaharjoitukset alkavat vasta 4 aamuyöllä.

Riitelemme asiasta joskus kun pinnani kiristyy esim. jos netissä oloa on ollut mielestäni kohtuuttoman paljon. Olemme ajautuneet tilanteeseen jossa minä en ymmärrä oikein kultani rakasta harrastusta ja mieheni taas ei ymmärrä mitä minä konkreettisesti haluan hänen tekevän kanssani enemmän. Minä haluaisin yhteistä aikaa jossa mies olisi oikeasti läsnä kotona. En haluaisi välttämättä mitään yhteistä uutta harrastusta vaan vain yhdessä oloa.
Eilen juuri kun asiasta riideltiin niin mieheni sanoi että jos me emme ymmärrä toisiamme ja tilanne jatkuu samanlaisena jossa hän saa kovassa syyllisyyden tunteessa harrastaa peliään ja minun taas on paha olla jos hän istuu paljon koneella, emme tulisi olemaan onnellisia yhdessä. Minusta tuntuu siltä niinkuin hauskempaa olisi viettää aikaa koneen kanssa kuin minun. Olemme yrittäneet pohtia mistä asia johtuu ja ajattelimme eilen että jos tilanne on mennyt niin pahaksi siksi että minä elän vielä rakkauden alkuhuumassa ja mieheni taas on "arkiintunut" ja haluaa myös omaa aikaa enemmän kuin ennen.

Aina kun asiasta riitelemme niin minä pystyn taas ymmärtään mieheni harrastuksen tärkeyden joksikin aikaa kunnes taas hän on ollut niin paljon koneella että pinnani katkeaa.

Pari yötä sitten kun mieheni tuli sänkyyn vasta 6 aamulla ja minun piti pian herätä töihin niin sanoin tuon pelaamisen olevan aivan järjetöntä ymym. Töihin lähtiessänikin olin vielä niin surullinen etten tapani mukaan käynyt suukottelemassa miestäni ja hän tiesi minun olevan vihainen/pahoilla mielin vielä kotiin tullessani. Mies tuli vähä minun jälkeeni kotiin ja sanoi illemmalla kun asiasta keskutelimme että hän oli aivan säikähtänyt nähdessään autoni että olen kotona.

Tämä on aivan kamalaa välillä. Tunnen olevani huono nalkuttava noita ja liian vaativa. En tiedä kuinka tästä suosta pääsee takaisin ylemmäs.
Vielä lisäys: Jos mieheni ei ole koneella kuten esim. viikko sitten lauantaina hän piti kokopäivän koneen kiinni niin minä olin jotenkin hämilläni ja luulin että mun pitää keksiä kaikkia tekemistä että mies viihtyy kanssani.

En tiedä mitä nyt pitää tehdä?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ei ehkä olekaan oikea paikka mutta ajattelin että täältä löytyy viisaita ihmisiä vastaamaan
Tämän viesti saa poistaa jos tämä on ihan väärässä paikassa.

Vierailija

Etsi jostakin tietoa netti/tietokone riippuvuudesta. Sinänsä paha lähteä sanomaan mitään, koska ei tiedetä teidän elämää kokonaisuudessaan ym. ja sellaiset yksityisasiat eivät kuuluisi tulla kerrotuksi tänne vaan asiansa osaavalle auttajalle ( ehkäpä pariskuntaneuvoja vai mikä liekään ), joka ehkä voisi auttaa teitä asiassa eteenpäin. Ainut asia miten ehkä voi auttaa nyt täällä on vain kertoa miten voisitte lähteä yhdessä selvittämään asiaa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Monet ovat asiassa osittain jäävejä, muistelen että oli jotain, ei kuitenkaan noin vakavaa, jollakin ja voi antaa parempia neuvoja kuin minä. Meillä ei nähdäkseni tuollaista ongelmaa ole. Ei siitä ainakaan puhuta. Kumppanikin taiteilee omia asioitaan päivät pitkät, ja jotenkin ilmaisee jos jotain muuta pitää minun tehdä, kuin tätä. Enemmän oikeastaan harmittaa, että jää omat reaalisemmat asiat tekemättä. Kuten automankkakin on purettuna tinausta odottanut jo kuukauden. Sitten vasta tulee mieleen, kun johonkin lähtee, kun ei saa radiota päälle. Mietitään.

Enkä kyllä ymmärrä, miksei tuosta saisi puhua täällä. Enemmän Foorumissa voi selvitä asiasta kuin jossain päihdeneuvonnassa, vai onko niin monella oma lehmä ojassa? Ongelma on ainakin aluksi sellainen, miksi kukin sen kokee. Eikä tarvi kenenkään sanoa: "Mene muualle"

En minä kuitenkaan esimerkin paljon aikaa vietä tietokoneen ruudun ääressä. Pelaamisessa en ollenkaan. Tämä on kanssa työkalu.

PS. Voisit mimmu muokata noiden kappaleiden välit välilyönneillä, niin olisi helpompi lukea.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Voihan suhteenne ongelma sinulle ja kummppanillesi olla jossain muussakin, kuin tietokoneen käytössä. Monet menevät kantapubiin viettämään aikaa jos kotona tuntuu tukalalta. Miehet etenkin. Tai tuijottavat TV:tä. Sitäkin voi tehdä yötäpäivää nykyisin. Tai pelkästään lukevat kirjoja, tai katsovat elokuvia. Silloinkin saattaa käydä näin, vaikkei kyseinen henkilö suhteessa mitään ongelmaa kokisikaan, Kauanko olette asuneet yhdessä? Jos yli kaksi vuotta, se selittäisi jotakin. Yhdessä olon alkuhuuman päättyminen ei kummallekin tule välttämättä yhtä aikaa. Onko teillä lapsia?

Edit: Aha, sanoitkin tuolla alussa. Luin uudestaan ja nyt oli helpompaa, kiitos korjauksesta. Kriittiset ajat on, miehesi voi vielä tuossa iässä olla sinua "oikeastikin" vanhempi. Kumpi sinua enemmään harmittaa. Huomiotta jääminen, vai miehesi pelaaminen ja nettailu?

Lierikki Riikonen

Vierailija

Kai ajattelin enemmän tunnepohjalta vastatessani. Itse en osaa antaa minkäänlaista omakohtaista vastausta nimim. mimmun kysymykseen.

Sinällään kyllä mielenkiintoinen aihe.

Jäin miettimään että olenko minä nettiriippuvainen. Kun olen kotona niin minulla on yleensä yhteys nettiin koko ajan. Katson täältä tv-ohjelmatiedot, jos on jotakin kiinnostavaa töllössä niin katselen sitä ja kone pyörittää SETIä.

Ellei kiinnostavaa töllössä ja luen kirjaa kaivan Winampilla esiin jotakin kivaa taustamusiikkia soimaan hiljaisella.

Pelattua ei tule kovin paljoa. En ole harrastanut näitä internetin online-pelejä koskaan. Olikohan tuo nyt oikea termi?

Jos joskus pelaan omalla koneellani niin pelailen Steel Panthersia tai muita sen tapaisia strategiajuttuja.
Nytkin on hyllyssä kolme kappaletta kesällä tarjouskorista ostettuja pelejä avaamattomina pakkauksissaan odottamassa inspiraatiota.

Lähinnä jos addiktiota haluaa hakea niin se on tämä palsta. Tämä saattaa vain jäädä minulla auki tuntikausiksi siten että olen kirjautuneena sisään ja laitan vaikkapa ruokaa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tunnepohjalta minäkin, anteeksi Baltti kiivaat sanani. Ja velä kirjoitin etten pelaa milloinkaan ajatellen "oikeita" pelejä joita kaupasta ostetaan. Tytön kanssa pelaan niitäkin, missä pitää ratkaista jotain ongelmia. Kuten Sam & Max tai Larry6 , Ei kun Day of The Tentaclea. Vasta eilen pelasin netissä alykaapio tai jotain tietokilpalua. samalla lailla olen kirjautuneena kuin sinäkin vaikka en tällä mitään tekisikään. Saati sitten sammuttaisin koneen, käynnistyminen kestää.

Edit: Se on Älypää-Tietovisa, menenkin palaamaan sitä. oli ihan hauska. Aapelissa voi pelata ainakin ristinollaa oikeasti. Ihmisiä vastaan.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Aapelissa voi pelata ainakin ristinollaa oikeasti. Ihmisiä vastaan.

Sopiiko haasteturnaus joskus, pidän itsekin pelistä.

Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Itse olen koneella melkein 24 tuntia vuorokaudessa, pakosta tai sovinnolla. En edes itse huomaa koko asiaa muuten kuin siitä, että silmiä särkee.

Meillä yksi kone (tämä, muut pojan huoneessa) on olohuoneessa, jossa on myös telkkari ja vaimo(minä, huonojen virkkeiden mestari kirjoitin tuon -Sinuhea mukaellen) Tuo telkkari on ollut meillä kymmenen vuotta ja vaimo 22 vuotta (noin suurinpiirtein tasan reikäreikä), ja ennen tuo telkku lähtee kuin vaimo (ei ymmärrä lähteä ). Pakko hankkia jokin digipoksi parin vuoden sisällä. Onko olemassa digivaimoja?

Kone on päällä koko ajan ja minä olen koneella koko ajan, muttaolen kuitenkin myös läsnä koko ajan. En pelaa oikeastaan mitään pelejä, työ tietysti vaatii keskittymistä, mutta silloin ei ole onneksi muita paikalla, joten se ei haittaa.

Ketjun aloittaja kirjoitti yhdessä vaiheeaa hieman kummallisesti, "Juttelemme kyllä välillä jotain ja syömme ehkä yhdessä ja ei tälläisiä päiviä kyllä onneksi joka päivä ole." Siis "ei onneksi ole", olikohan tuo totta vai freudilainen lipsahdus?

Kosketelkaa toisianne. Frank Pappa joskus kymmenen vuotta sitten

Vierailija
mimmu
Yhteinen ajankäyttö?

Tuota, tuota kyllä tässä täyttä asiaa kirjoitettiin. Tämä voi olla nykyään hyvinkin tyypillinen elämänkuvio. Erittäin visainen kysymys. Ehkä jonkinlaisia kompromissi ratkaisuja pitäisi hakea yhteiseen ajankäyttöön.

Vierailija

Mimmu, jotain omakohtaista voin kertoa itsekin:

Minä myös viihdyn koneella useita tunteja päivässä. suosikeissani on monia linkkejä ja foorumeita joita käyn lueskelemassa ja lisäksi pelään erästä sotapeliä. Miehesi pelaa ilmeisesti Clan-pelejä jossahän on sovitut peliajat, silti minua ihmetyttää peli-ajat, aamu neljältä alkavat "taistelut" ei kyllä ole houkuttelevimpia omasta näkökulmastani. Itse en jaksa pelata puoltayötä myöhempään enkä yli kahta tuntia kerrallaan.

Oma puolisoni on vielä ymmärtänyt pelaamistani, sillä teeveen katselu ei oikeastaan liiemmin kiinnosta turruttavien tositeeveetarjontien takia. Itse hän katselee teeveestä ruoka, sisustus ynm muita naisten harrastuksia hipovia ohjelmia, niitä en rupea katselemaan väkisin hänen kanssaan yhdessäolon vuoksi. Toisaalta katselemme paljon elokuvia yhdessä ja käymme yhdessä myös kuntosalilla joten yhteisiä harrastuksia riittää niiltä osin.

Mutta teillä ei ilmeisesti ole näitä vähäisimpiäkään yhteisharrastuksia tällä hetkellä joten ymmärrän kyllä turhautumisesi. Miehesi on venyttänyt tuota ajankäyttönsä rajaa jo aikoja sitten ja tulee varmasti olemaan hankalaa sovittaa se teidän yhteiseen ajankäyttöönne. Olet todennäköisesti ottanut asian jo esille hänen kanssaa, ja yhden asian voin sanoa hänen pelaamistestaan: Jos pelit loppuu parhaimmillaan aamu kuudelta niin kyllä jossain mättää. Ei nuo ole ihmisen aikatauluja.

Kai noihin tiimipeleihin löytyy järkevämmätkin aikataulut. Tai sitten tiimin vaihto. Juuri tuon takia en pelaa tiimi-pelejä. Saa mennä pelaamaan silloin kun huvittaa ja suht. normaaliin aikaan.

Vierailija

Mimmu, voisit olla eräs parhaista naisystävistäni. Kaikki, jopa suhteen kesto, täsmää.

Mitä harrastuksia sinulla itselläsi on? Jos olet aerobickaamassa, luet kirjaa, katsot TV:tä, hölkkäät, kokkailet tms, niin poikaystävän tekemiset eivät varmaan silloin häiritse. Tarkoitan, että et voi olettaa että keksisitte poikaystäväsi kanssa aina jotain kivaa tekemistä. Itse sellaista täytyy itselleen keksiä. Sanon tämän koska edellä mainitun naisystäväni tilanne on näin: hänellä on vähän kavereita ja harrastuksia, joten hän turhautuu siitä, että poikaystävällä on kokoajan jotain tekemistä. Silloin kun ärsyttää, ei auta kuin keksiä jotain mukavaa hommaa itselle. Mitä teit päivisin ennen seurustelua?

Toisaalta voisitte yrittää sopia, että teette yhdessä joka toinen päivä esimerkiksi tunnin kävelylenkin. Silloin teillä on varmaa yhteistä aikaa ja voitte jutella.

Yleensä noissa kriiseissä auttaa myös pienen välimatkan otto. Matkusta jonnekin. Käy kotona tai kavereilla. Takaisin tullessa kumppani ärsyttää aina vähemmän.

En ole sinua vastaan, vaikka siltä kuulostaakin. Ei sinun tarvitse potea huonoa omatuntoa jos koet ettei sinua huomioida tarpeeksi. Olkoon kuinka rakas harrastus tahansa, niin kyllä kumppanin pitää välillä pistää kone kiinni ja istua sohvalle juttelemaan mukavia ja halailemaan. Tunti yhdessäoloa ja sitten voi taas hyvällä omatunnolla uppoutua harrastuksen pariin. Toivottavasti miehesi ymmärtää tämän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat