Presidenttejä moneksi

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Suomen presidentit:

Svinhuvud: Itsenäinen Suomi.

Ståhlberg: Perustuslain valvoja.

Relader: Reissu-Lasse ei reissannut.

Kallio: Vastuussa vaikeana aikana.

Ryti: Kantoi vastuunsa vaikeanikin aikana.

Mannerheim: Kelpasi Stalinille vaikean ajan jälkeen.

Paasikivi: Rauhan mies.

Kekkonen: Presidentti.

Koivisto: Kansansuosikki.

Ahtisaari: Ansioitui kuitenkin ulkomailla.

Halonen: Nainen.

Lierikki Riikonen

Kommentit (5)

Vierailija

Tuo Juhani Suomen uusi kirja askarruttaa. Näillä lihaksilla en sitä varmaan jaksa lukea, mutta arvosteluja toki.

Mikä ihme Koivistossa on voinut niin kamalasti Suomea juruppia, että liki 700-sivuisen opuksen väänsi, ihan Manua mollatakseen.

Hänhän on erityisrahoituksella ja yksinoikeudella Kekkosen arkoistoihin saanut vuosikausia tehdä kirjasarjaansa Urkista.

Jonkun niistä yritin lukeakin, mutta silmät puutuivat päähän. Lisäksi epäilytti se, ettei hänen käyttämiinsä lähteisiin kukaan muu päässyt tutustumaan.

Onko kukaan muu tuumaillut tätä lähihistoriaa?

Mummo

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Uudisvuodossa tänään ainaki Tervo ja Jörn Donner sanailivat kiivaasti. Menin "keskusteluun" kesken kaiken ja vasta ensi kerran kuulin asiasta. Kulemma Suomen mukaan Koivisto on ollut paljon enemmän Venäläisten perään kuin Kekkonen. Toverit olivat kuitenkin sanoneet Koivistosta: "Ettei siitä tiedä mitä ajattelee, vai ajatteleeko mitään", Vähän fraasilta kuulostaa tuo. Yhteenvetona juontaja veti lässytyksen suomisuomettuisuomensuomettumisen suomen...

Lierikki Riikonen

Vierailija

En itsekkään ole tutustunut kyseiseen teokseen mutta jotain kuvaa voi muodostaa Paavo Lipposen kommentista, jossa hän ihmettelee että miten Juhani Suomen mielestä Koiviston olisi sitten pitänyt johtaa sen aikaista Suomea: toisaalta presidentin olisi pitänyt puhua venäläisille joka paikassa puolueettomuudesta, toisaalta tuli olla naapurin kanssa hyvissä väleissä.

Lipposen mukaan Koiviston toimintatapaa voi vain ymmärtää tarkastelemalla sen ajan suomea.

Lainataanpa tuosta Turun sanomien jutusta:

[code:e5m4u8a3]Kykenemättömyyttä suurissa yhteyksissä

Lipposen mielestä Suomen kirjan suurin heikkous ei ole virheellisissä yksityiskohdissa, vaan kykenemättömyydessä nähdä asiat suuremmassa yhteyksissä. Tässä Suomi on hänen mielestään monta luokkaa jäljessä Max Jakobsonin suvereenista käsittelytavasta.

- Koivisto todella pyrki lähelle neuvostojohtoa kahdesta syystä. Hänen oli tietenkin hälvennettävä Suomesta ruokittuja ja naapurissa esiintyviä epäilyjä suhtautumisestaan Neuvostoliittoon ja kyvystään hoitaa idänsuhteita. Toisaalta Koivisto oli oikeasti huolissaan kansainvälisen tilanteen kärjistymisestä ja mahdollisista seurauksista Suomelle, jopa yya-sopimuksen sotilaallisten artiklojen esille nousemisesta, kirjoittaa Lipponen.

Puhemies huomauttaa, että Koivisto joutui lyhyessä ajassa tutustumaan kolmeen Neuvostoliiton johtajaan. Nämä olivat Lipposen näkemyksen mukaan ilmeisen ihmeissään pienen naapurin presidentistä, joka puhui venäjää ja tunsi Venäjän historian isäntiäänkin paremmin.

Lipponen hämmästelee myös sitä, että Suomi pitää Koiviston suurimpana ulkopoliittisena laiminlyöntinä laiskuutta Pohjolan ydinaseettoman vyöhykkeen edistämisessä. Hänen mielestään Suomen esittämä aineisto osoittaa kuitenkin ulkopolitiikan amatööreillekin, että hankkeella ei ollut Pohjoismaiden erilaisten asenteiden vuoksi menestymisen mahdollisuuksia.

- Suomi ei ymmärrä, että kramppimainen aloitehääräily ei enää toiminut 1980-luvulla, hän kiteyttää.[/code:e5m4u8a3]

Koivisto ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole kommentoinut Suomen kirjaa.

EDIT:Lipponen oli 1979-82 Koiviston sihteerinä, lähellä vallan "ydintä" siis.

Vierailija
Mummo
Mikä ihme Koivistossa on voinut niin kamalasti Suomea juruppia, että liki 700-sivuisen opuksen väänsi, ihan Manua mollatakseen.

Ehkä J. Suomi on ateisti. Koivisto kun vihaa ateisteja, näin hän on itse sanonut.

Mummo
Jonkun niistä yritin lukeakin, mutta silmät puutuivat päähän. Lisäksi epäilytti se, ettei hänen käyttämiinsä lähteisiin kukaan muu päässyt tutustumaan.

Kekkosesta en tiedä, mutta Koivisto-kirjan ainestot ovat Kansallisarkistosta, Koiviston omia arkistoja ei ole julkaistu vaikka ne luvattiin julkaista heti kun Koivisto ei ole enää presidentti. 11 vuotta on kulunut mutta arkistoja ei ole tullut julki. Taitavat olla arkaluontoisia.

Ahtisaari kuulemma suostui suostuttelun jälkeen presidentiksi, ei oikein pitänyt koko touhusta. Minusta Halonen on ollut hyvä presidentti ja tulee voittamaan uudetkin vaalit ellei nyt mitään ihmeitä satu. Kannatus kun on puolta suurempaa kuin muiden yhteensä, melkein. Itse olen syntynyt Kekkosen Suomeen ja itse asiassa luulin, että valitaan uusi Kekkonen kun oli presidentinvaalit . Kekkonen kun oli ollut niin kauan vallassa. 25 vuottako? Samoin tavoin Keisari tuli Julius Caesarista. Hän oli niin pitkään vallassa että virkaa kutsuttiin jo nimellä. Näin kertoi lukion historian opettajani.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Asimov
. Itse olen syntynyt Kekkosen Suomeen ja itse asiassa luulin, että valitaan uusi Kekkonen kun oli presidentinvaalit . Kekkonen kun oli ollut niin kauan vallassa. 25 vuottako? Samoin tavoin Keisari tuli Julius Caesarista. Hän oli niin pitkään vallassa että virkaa kutsuttiin jo nimellä. Näin kertoi lukion historian opettajani.

Hah, hah, niin tein itsekin tuossa aloituksessa. Ja ihan alitajuisesti, kun ei muuta tullut mieleen.

Lierikki Riikonen

Uusimmat

Suosituimmat