Olen rikkonut tekijänoikeuslakia!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kopioinut kuukausi sitten ostamani kopiosuojatun tallenteen omaan käyttööni. Käytän kopiomaani tallennetta vain omassa tietokoneessani.

Olen myös keskustellut kopiosuojatun tallenteen kopiosuojauksen rikkomisesta kahden ihmisen kanssa.

Haluan, että rikokseni tutkitaan! Olenhan lainkuuliainen ihminen.

Samalla toivon, että kaikki ko. lakia rikkoneet itse ilmoittauvat julkisesti, jotta meitä kaikkia voidaan syyttää.

Tämä laki on toinen Suomen historiassa, joka tulee voimaan takautuvasti.

Älkää vain pistäkö sanaa kiertämään esim. IRC:ssä, ettei teitä syytetä _masinoinnista_!

Edit: Linkki http://mjr.iki.fi/decss/

Sivut

Kommentit (122)

Vierailija
Torchi
Mitä tarkoittaa lain tuleminen voimaan takautuvasti?

Sitä, että vaikka laki säädettiin tänään, niin se koskee kaikkia jo tätä päivää ennen ostettuja kopiosuojattuja tallenteita. Tässä tapauksessa siis.

Yleisesti sitä, että laki koskee kaikkia rikoksia, on ne sitten tehty ennen tai jälkeen lain säätämisen! Saat itse miettiä, mikä oli se ensimmäinen ko. laki Suomessa!

Vierailija
Mummo
Eka oli sotasyyllisyyslaki, Phony Phony

Noniin, Mummo jo ehti kertomaan. Valmiina Linnaan, eikös se ole joskus 6.12. tai silleen!

Vierailija

Mitä herra ja rouva päättäjät luulevat saavuttavansa tällä lailla? Kyllähän lähes jokainen porilainenkin tietää, että joka kloppi varettaa.

Vierailija

Olen ymmärtänyt että uusi tekijänoikeuslaki ei ole takautuvaa lainsäädäntöä ja jo otetut kopiot ovat ns. laillisia.

Kriminalisointi koskee lailla kielletyksi / rangaistavaksi säädettyä tekoa, tässä tapauksessa kopiosuojauksen murtamista. Jos teko on tehty ennen lain voimaantuloa, se ei ole rikos eivätkä myöskään sen tuotokset, rikoshyöty ym.

Millä sitten todetaan jonkin kopion laatimisaika, onkin jo ihan eri juttu.

49

Vierailija

Eikös laki astu voimaan vasta, kun presidentti sen vahvistaa? Vai muuttuikos tämäkin homma perustuslain uudistuksen myötä?

Sitten vaan Raija Pellin sanoin " nyt videot valmiina nauhoittamaan"

Mummo
pahat mielessä

Vierailija
Mummo
Sitten vaan Raija Pellin sanoin " nyt videot valmiina nauhoittamaan"
Mummo
pahat mielessä

Eipäs laitetaankaan niitä videoita nauhoittamaan ennen kuin on tv-yhtiöltä saatu lupa!

uuden lain 5. Luvun 48§ mukaan: & näihin liittyvät asetukset ja pykälät.

"Radio- tai televisiolähetystä ei lähettäjäyrityksen suostumuksetta saa lähettää edelleen taikka tallentaa laitteelle, jonka avulla se voidaan toisintaa. Ilman lähettäjäyrityksen suostumusta televisiolähetystä ei myöskään saa toisintaa tiloissa, joihin yleisöllä on pääsy maksua vastaan.

Tallennettua lähetystä ei lähettäjäyrityksen suostumuksetta saa, ennen kuin 50 vuotta on kulunut lähettämisvuodesta:

1) siirtää laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa;

2) lähettää uudelleen;

3) levittää yleisön keskuuteen;

4) välittää yleisölle johtimitse tai johtimitta siten, että yleisöön kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada tallennettu lähetys saataviinsa itse valitsemastaan paikasta ja itse valitsemanaan aikana.

Vierailija

Aion olla kuin koko lakia ei olisikaan. Aion olla ostamatta CD tai DVD formaatin tuotteita ainakin 6 kuukautta, katson sitten jatkanko boikottia.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minäkin ilmiannan itseni ja saan sakkoja, mutta minulla ei ole tuloja eli suoritan sakot vankeutena.

Eli olen ensimmäinen joka tämän lain takia pääsee vankilaan.

Vankilasta päästyäni kirjoitan warettamiseta ja kopiosuojauksita kirjan, kerron myös miten ajauduin tuollaisiin suuriin ongelmiin jotka johtivat oikeeaan vankilaa.

Näin saan julkisuutta ja minun kirja myy. Eli tienaan hyvät rahat.

Tästä voi tulla kova kilpailu jos muitakin on vankilaan saman asian tiimoilta menossa. Mutta minä kuitenkin olen Ensimäinen.

Vierailija

Vankilaan - olipa se suljettu tai avolaitos - et voi ottaa kannettavaa tietokonetta mukaan, ja vankiloitten omat nettiyhteydet on varattu vain henkilökunnalle. Varaudu kirjoituskoneaikaan - tosin Uotikin teki väitöskirjaansa samoilla ehdoilla, aikaa kun oli. Kärsivällisyyshän siinä tietysti kasvaa, ja se jos mikä on hyvä asia. Tulee tehtyä perusteellista työtä.

Mieti siis kerta tai toinenkin ettei tule kiven sisällä virtuaalinen itku!

49

Vierailija

(quote "Mummo": "Eikös laki astu voimaan vasta, kun presidentti sen vahvistaa?")

Jeps, ja lain voimaantuloaikaankin ns. voimaantulosäännöksissä eduskunta ja pressa voivat ottaa kantaa ellei sitäkin jo hyväksytty - en seurannut asian viime vaiheita.

Lakia sovelletaan vasta siitä lähtien kun sen voimaantulopäivämäärä on koittanut - eikä taannehtivasti, koska se olisi vaatinut asian käsittelyä perustuslain säätämisjärjestyksessä - ja tämä koskee myös aiemmin luvallisesti tai "harmaasti" eli vaillinaisen (Heh - niin kuin tämä parempi olisi) lainsäädännön aikana tehtyjä tekoja. Toki ihan mustavalkoistakin lainsäädäntöä asiasta on ollut ja tuomioita tullut, mutta se on taas eri asia.

On jossain määrin mahdollista, että ennen kuin uusi laki astuu voimaan, vanhan lainsäädännön soveltamista lykätään - se on kyseenalaista tuomioistuinkäytäntöä, mutta sen ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa nykyisen Rikoslain säännösten mukaan ankarampaa seurausta rikoksen tekijälle.

Kuka tästä nyt sitten tietää - osa eduskunnasta ja suuri osa oikeusoppineista on huolissaan siitä, että lakia joudutaan muuttamaan kunhan oikeuskäytäntö osoittaa miten epäjohdonmukainen se on ja miten vaikea sitä on valvoa.

Kuka tosiaan haluaa ennakkotapaukseksi, jonka juttu viedään EU-tuomioistuimeen viiden tai kuuden vuoden kuluttua?

49
legaali, ei osaa tehdä edes laillista lainausta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat