Miksi lääketieteellistä ruumiinavausta ei tehdä kaikille

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minkä ihmeen takia pitää kysyä omaisilta ruumiinavaukseen lupaa, eikö olisi hyvä että kaikki tutkittaisiin ja lääkärit ja tutkijat saisivat itse päättää asiasta.

kuitenkin jo 90 prosenttia avataan, mutta 10 % ei.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Varmaan siksi että yhden lääketieteellisen ruumiinavauksen hinta lasketaan tuhansissa euroissa ja usein kuolinsyy on kohtuullisen selvä. Ja tuo luku on virheellinen.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Ettei Vaarin tarvitse aina näihin puuttua:
-ruumiinavaus
-kuolinsyy

Ja itse asiasta: mistä olet tuon 90% saanut? En usko ennenkuin näen mustaa valkoisella.

Same shit, different day...

Vierailija

Jos vainaja on jäänyt junan alle ja levähtänyt seitsemääntoista osaan, niin kai olisi verorahojen tuhlausta pilkkoa kaveria enempää. Omaisilta myös usein kysytään haluavatko he ruumiinavauksen, harvemmin kai haluavat.

Vierailija

Lain mukaan kodin ulkopuolella kuolleet vainajat avataan aina.

Ihan hyvä sääntö, kuolinsyy selviää myös meille jälkeenjääneille ja tieteellisesti katsoen oppi lisääntyy,

Ei me eletä Ameriikassa, onneksi

Mummo
läheisensä jo haudannut

Vierailija

Lääketieteellinen ruumiinavaus tehdään, jos kuolinsyy on epäselvä. Lääkäri ei voi laatia kuolintodistusta jos ei ole varma kuolinsyystä. Omaisilla on kuitenkin oikeus kieltää ruumiinavauksen teko, eli heiltä vaaditaan siihen aina kirjallinen lupa. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta sanoisin, että tuo 10% on varmaan aika lähellä sitä kuinka suurelle osalle vainajista avaus tehdään.

Edellä mainittu pätee kuitenkin vain jos kuoleman tiedetään aiheutuneen jostakin sairaudesta. Jos kuolinmekanismiksi epäillään tapaturmaa tai sen on aiheuttanut jokin lääketieteellinen operaatio, itsemurha tms., tai jos kuolema on tapahtunut yllättävästi, tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Tällöin omaisten lupaa ei tarvita. Tässä tapauksessa kuolintodistuksen laatii lääninoikeuslääkäri.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Mummo

Ihan hyvä sääntö, kuolinsyy selviää myös meille jälkeenjääneille ja tieteellisesti katsoen oppi lisääntyy,

Ei me eletä Ameriikassa, onneksi

Mummo
läheisensä jo haudannut

Mitä tarkoitat tolla että ei eletä Amerikassa?

Vierailija

Kävi tässä äskettäin niin että omainen kuoli ja kodin ulkopuolella, meiltä kysyttiin haluammeko, että ruumiinavaus tehdään. Emme halunneet, avausta ei tehty.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1868
Liittynyt16.3.2005
Mummo

Ei kai sentään? Ihan varmasti enemmän kuin 10% kuolee kodin ulkopuolella!
Sairaalassa kuolleiden kuolinsyy kai useimmiten tiedetään ilman avaustakin, sen sijaan nimenomaan kotona yllättäen kuolleiden kuolinsyy voi olla tarpeen selvittää ruumiinavauksella.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Luepa Noorin viesti.

Suomessa kuolinsyy selvitetään siististi ilman asianajajija. Puhelimitse olen voinut omien, rakkaitten vainajieni obduktiolöydöksistä puhua.

Vasta vanhetessa joutuu tekemisiin yhteiskunnan vaikeimpien puolien kanssa.

Isoimmat bonukset haluaisin itse myöntää Pelastuslaitoksen jätkille, kuin bensahemmoille. Hiukka tärkeempää hommaa toteuttavat.

Mummo

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Noita prosentteja hieman viilaisin.

Suomessa kuoleepi noin 50 000 kansalaista per vuosi ja yli 10 000:lle niistä tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Elikkäs jo niiden osuus on 20 % elon laskuopin mukaan. Tuohon lääketieteelliset avaukset päälle.

Lisäksi tuohon Noorin juttuun.
Myös ulkomailla kuolleille suoritetaan oikeuslääketieteelinen ruumiinavaus riippumatta siitä, onko vainaja avattu jo kuolinmaassa vai ei.
Samoin, jos on pienikin epäilys että kuolemaan liittyy rikos.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat