Avaruuskapseli

Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Olisiko mahdollista, että myös huoltomoduuli varustettaisiin lämpökilvellä, ja se palaisi komentomoduulista erillään takaisin maan pinnalle?

Miksei muuten avaruussukkulaa varusteta kertakäyttöisillä lämpökilvillä, ne kun ovat mekaanisesti kestävämpiä kuin uudelleenkäytettävät?

Edit: Mekaanisesti

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllähän se olisi mahdollista, mutta käytännön hyötyä siitä ei ehkä ole. Mitä enemmän painoa sitä kalliimpi operaatio.

Nykyiset sukkulat alkaa olla tiensä päässä, mä hommaisin kokonaan uusia sukkuloita ja hankiutuis erron noista NASA:n vanhoista sukkuloista.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
ilaiho
Miksei muuten avaruussukkulaa varusteta kertakäyttöisillä lämpökilvillä, ne kun ovat mekaanisesti kestävämpiä kuin uudelleenkäytettävät?

No kas perhanaa kun sukkulan ideana oli nimenomaan ja juurikin se, että päästäisiin eroon kertakäyttöisyydestä. Sukkulan oli tarkoitus vähentää kustannuksia dramaattisesti ja mahdollistaa saman aluksen laukaisu lyhyellä aikavälillä yhä uudestaan ja uudestaan. Käytännössä idea ei kuitenkaan onnistunut, vaan härvelistä tuli hävyttömän kallis ja epävarma kapistus.

Vierailija
ilaiho
Olisiko mahdollista, että myös huoltomoduuli varustettaisiin lämpökilvellä, ja se palaisi komentomoduulista erillään takaisin maan pinnalle?

Miksei muuten avaruussukkulaa varusteta kertakäyttöisillä lämpökilvillä, ne kun ovat mekaanisesti kestävämpiä kuin uudelleenkäytettävät?

Edit: Mekaanisesti


Oletettavasti tarkoitat näitä Apollo ja Sojuz tyyppisiä aluksia, joissa on erillinen komentomoduli ja erillinen huoltomoduli. Joten kyseessä on yksinkertaisesti painonsäästö. Kilvet ovat aika painavia. Joten kun kilven jättää pois saa sen tilalle enemmän hyötykuormaa.

Progess:ssa taas sen viimeinen tehtävä on toimia ilmakehässä tuhoutuvana roskasäiliönä joten siitä lämpökilpi olisi jopa haitallinen.

Kuten tuossa edellä kerrottiinkin, niin Sukkulan idea on nimenomaan uudelleenkäytettävyydessä. Amerikkalaisten sukkuloiden lämpökilvessä on ongelmana se, että suunnittelu on ollut luvattoman heikkoa eikä sukkuloiden käytön aikana ole lämpökilpien materiaaleja ole uusittu vaikka materiaalitutkimus suuria lämpötiloja kestävissä materiaalessa on mennyt reippaasti eteenpäin.

Mutta tästä kilpasiasta tuli mieleeni, että olisikohan mahdollista rakentaa ilmakehään palaavalle alukselle sähkömagneettinen suoja. Plasmahan on sähköä johtavaa joten periaatteessa riittävän voimakkaalla sähkömagneettisella kentällä sen voisi ohjata turvallisesti aluksen ohitse.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Mistäpä virta moiseen?

Kestomagneetilla tuskin saisi aikaan tarpeeksi voimakasta magneettikenttää siirtämään varattuja hiukkasia pois tieltä, kun ilmakehän tiheys kasvaa alaspäin tultaessa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Mistäpä virta moiseen?

Kestomagneetilla tuskin saisi aikaan tarpeeksi voimakasta magneettikenttää siirtämään varattuja hiukkasia pois tieltä, kun ilmakehän tiheys kasvaa alaspäin tultaessa.

Niimpä tarvitaisiin todella paljon energiaa.
Mutta nopeasti liikkuvan kuuman plasman hallinta voisi olla aika vekkuli tutkimuksen aihe. Vaikka siitä ei heti saisikaan aikaan valmista laitetta.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
tapani
Mutta tästä kilpasiasta tuli mieleeni, että olisikohan mahdollista rakentaa ilmakehään palaavalle alukselle sähkömagneettinen suoja. Plasmahan on sähköä johtavaa joten periaatteessa riittävän voimakkaalla sähkömagneettisella kentällä sen voisi ohjata turvallisesti aluksen ohitse.

En tiedä on oikea vertaus, mutta tulee mieleen autolla jarruttaminen. Eli äkkijarrutuksessa renkaat ja jarrulevyt kuumenevat, koska auton liike-energia muuttuu lämmöksi. Jos halutaan päästä tuosta lämmöntuotosta eroon menetetään samalla kyllä jarruttava voimakin.

Tuon riittävän voimakkaan kentän tuottaminen vaatii käsittääkseni (ainakin) yhtä paljon energiaa kuin mitä sisältyy tuohon kuumenevaan plasmaan. Mihinkäs se lämpö johdetaan?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kyllä ne sukkulan tiilet vaihdetaan joka lennon välissä. Siitäkin syystä lennolle valmistautuminen vie kuukausikaupalla aikaa. Sitä en tiedä, vaihdetaanko kaikkia tiiliä jokakerta.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

BTW: esim. SpaceShipOnessa ei ollut mitään lämpökilpiä, vain ohut lasikuitukoppa, jonka pinta tuskin missään vaiheessa kävi edes +150°C lämpötilassa. Toki reissu tehtiin vain lähiavaruuteen, mutta siltikin...

Kai asiaan vaikuttaa myös se vauhti, jolla ilmakehään tullaan. Sukkulalla vauhti on kova, SpaceShipOnella ei. Eikö lämpökilpien massa voitaisi vaihtaa jarrurakettien polttoaineen massaksi? Lienee joku kalkuloinut tuon vaihtoehdon sukkulan kannalta kannattamattomaksi.

Gravity sucks.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23119
Liittynyt16.3.2005
de Selby

Kai asiaan vaikuttaa myös se vauhti, jolla ilmakehään tullaan. Sukkulalla vauhti on kova, SpaceShipOnella ei.



Kyllä, jarrutettava liike-energia on verrannollinen nopeuden neliöön. Vaikka tuolla Space Ship Onella muodollisesti avaruudessa käytiinkin, laitetta ei voi mitenkään verrata varsinaiseen kiertoradalla tapahtuvaan avaruustoimintaan. Tekniset vaatimukset ovat (kirjaimellisestikin) eri planeetalta.

Eikö lämpökilpien massa voitaisi vaihtaa jarrurakettien polttoaineen massaksi? Lienee joku kalkuloinut tuon vaihtoehdon sukkulan kannalta kannattamattomaksi.

Kyllä noin voitaisiin tehdä, periaatteessa. Jos lämpökilpi jätettäisiin kokonaan pois, nopeudesta pitäisi kuitenkin pudottaa pois yli puolet. Se vaatisi valtavasti polttoainetta, satoja tonneja näin perstuntumalta. Pehmeitä laskeutumisia raketilla jarruttamalla on tehty tietääkseni ainoastaan Kuuhun, jossa muita vaihtoehtoja ei ole. Ilmakehällisille kappaleille laskeuduttaessa lämpökilpi on monin verroin energiataloudellisempi tapa hukata ylimääräiset kilometrit sekunnissa.

Uusimmat

Suosituimmat