Käsijarrun toiminta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näinkin yksinkertainen asia voi tuottaa ongelmia. Haluaisin kuulla auton käsijarrun toimintaperiaatteet ja mitä tapahtuisi esim. 80 km nopeudessa suoraan ajaessa jos vetäisin käsijarrua. Entä miten tämä eroaisi 160 km tuntinopeuteen?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
Svante
Näinkin yksinkertainen asia voi tuottaa ongelmia. Haluaisin kuulla auton käsijarrun toimintaperiaatteet ja mitä tapahtuisi esim. 80 km nopeudessa suoraan ajaessa jos vetäisin käsijarrua. Entä miten tämä eroaisi 160 km tuntinopeuteen?

Yksinkertaista!

Kun vetää kahvasta niin auto pysähtyy (jos siis on liikkeessä). Jos auto ei liiku niin ei tapahdu mitään.

Jos vedät käsijarrusta kun ajat 80 km/h niin auto hidastuu pysähtyäkseen jonkin ajan kuluttua. Sama ilmiö tapahtuu 160 km/h nopeudessa, tosin vähän hitaammin.

Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi.

Vierailija

Eli auto ei ala heittelehtimään suoraan ajaessa? Tuohon oikeastaan etsin vastausta vaikkei sitä alkuviestistä tullutkaan selväksi. Toimintaperiaatteella meinasin sitä, että lukitseeko käsijarru etu- vai takapyörät.

Vierailija
Svante
Eli auto ei ala heittelehtimään suoraan ajaessa? Tuohon oikeastaan etsin vastausta vaikkei sitä alkuviestistä tullutkaan selväksi. Toimintaperiaatteella meinasin sitä, että lukitseeko käsijarru etu- vai takapyörät.

Useimmiten lukitsee takapyörät.

Tosin on merkkikohtaista.

Jos voima riittää lukitsemaan niin perä kyllä lähtee luisuun. En suosittele.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Svante
Eli auto ei ala heittelehtimään suoraan ajaessa? Tuohon oikeastaan etsin vastausta vaikkei sitä alkuviestistä tullutkaan selväksi. Toimintaperiaatteella meinasin sitä, että lukitseeko käsijarru etu- vai takapyörät.

Voi alkaa heittelehtimäänkin olosuhteista ja jarrusta riippuen. Käsijarru vaikuttaa lähes poikkeuksetta takajarruihin. Jos jarru on riittävän tehokas, niin takarenkaiden pito saattaa pettää, ja tuloksena on helposti loivassakin kaarteessa perä edellä tieltä suistuminen.

Useimmat käsijarrut eivät riitä lähellekään lukitsemaan renkaita asfaltilla. Hiekalla, märällä tiellä tai talviliukkailla tilanne on toinen. Joissakin henkilöautoissa käsijarru ei riitä lukitsemaan renkaita edes hiekkatillä, vaikka kurvissa tietenkin lisää perän irtilähtemisen riskiä joka tapauksessa.

A-mallin Vectrassa käsijarrua ei ajoon lähtiessä edes yleensä huomaa, jos on jäänyt päälle...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Niin, nythän arvatenkin tarkoitetaan seisontajarrua, jota usein erheellisesti käsijarruksi kutsutaan. Käsijarruhan on esimerkiksi polku- ja myös moottoripyörissä sekä potkupyörissä ynnä muissa rollaattoreissa, joissa jarruja käytetään käsin. Autoissa taas jarrut ovat lähes poikkeuksetta jalkajarrut. Autoissa on usein myös lisäksi seisontajarru, joka voi toki usein olla käsikäyttöinenkin. On myös jalkakäyttöisiä seisontajarruja. Seisontajarrun tekninen toteutus vaihtelee kovasti autosta riippuen. Yleisin lienee takapyöriin vaikuttava mutta esimerkiksi nelivetoautoissa seisontajarru voi vaikuttaa suoraan kaikkiin pyöriin tai koska akselisto yhdistää pyörät. On myös pelkkiin etupyöriin vaikuttavia seisontajarrujärjestelmiä. Kuorma-autoissa yleensä seisontajarru vaikuttaa kaikkiin pyöriin - se on itse ilmajarrujärjestelmän eräs toimintamuoto (paineet pois systeemistä -> kaikki jarrut lukossa).

Takapyöriin vaikuttava seisontajarru voi helpottaa pyörien sivuttaispidon menettämistä ja edesauttaa takapyöräluisuun joutumisessa jos jarrua käytetään vauhdissa. Tämä mahdollistaa kovassa vauhdissa tehtävät tiukat käännökset (kunhan harjoittelee niin että tapahtuma on hallittu) ja on näyttävää, hauskaa ja voi nopeuttaa esimerkiksi tiukoista mutkista suoriutumista kilvanajotilanteessa. Ei suositeltavaa eikä sallittua tehdä yleisessä liikentessä. Etu- tai kaikkiin pyöriin vaikuttavasta seisontajarrusta ei ole kertakaikkiaan mitään hyötyä missään tilanteessa liikkeellä oltaessa. Paitsi jos se on ainut toimiva jarrujärjestelmä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Voi olla myös kardaanijarru. Joissain vanhemmissa abs-järjestelmissä käsijarrukäännös aiheuttaa sen verran outoja nopeustietoja, että absit kytkeytyvät pois päältä. Takaisin saa sammuttamalla auton. Aika harvinainen ongelma lienee kuitenkin.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
bosoni
A-mallin Vectrassa käsijarrua ei ajoon lähtiessä edes yleensä huomaa, jos on jäänyt päälle...

B-mallin Vectralla ei kuitenkaan omien kokemuksieni mukaan peruuttaminen onnistu kovinkaan sujuvasti käsijarru päällä, eteenpäin kulkee kyllä, joskin hieman jähmeästi...

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt16.3.2005

Yleensä ottaa takarenkaisiin, mutta ainakin yhteen nelivetoiseen olen törmännyt jossa käsijarru otti eteen tai kaikkiin pyöriin (Ainoa nelivetoinen jonka käsijarrulla olen leikkinyt).

Suoraan ajaessa ei kannata testata silloin on hankala tietää minne päin se perä lähtee ja oja löytyy äkkiä. 160km/h vauhdista se oja löytyy vielä nopeampaa.

90km/h vauhdista olen itse testannut suoralla liukkaalla kapealla tiellä, eikä ollut kyllä kovin hyvä idea vaikka tiellä pysyinkin. Suoraan ajaessa on vähän hankala tietää minne päin se perä lähtee vetämään. Silloinkin vain käytin jarrua päällä.

Jäätiellä olen sitten testaillut pistämällä auton käsijarrulla "poikittain" mutkaan n. 110 - 130km/h vauhdista. Muutamalla autolla on tullut testailtua ja käyttäytyminen erilaisilla autoilla poikkeaa toisistaan todella huomattavasti.

Vierailija

Ei lähde perä luistamaan jos auto menee täydellisesti suoraan ja auto on täydellisen symmetrinen myös painon yms suhteen. Mutta pienet erot johtavat sen luisumiseen sivuille

Vierailija
teini
Ei lähde perä luistamaan jos auto menee täydellisesti suoraan ja auto on täydellisen symmetrinen myös painon yms suhteen. Mutta pienet erot johtavat sen luisumiseen sivuille

Lisäys: Ja jos tie on täysin vaakasuora. Tämä ehto täyttyy todella harvoin, ja tie yleensä viettää ojaan päin.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Vanhemmissa ysiysi Saabeissa ainakin seisontajarru vaikutti etupyöriin. Ai että mistäkö tiedän? No siitä kun faija vaihtoi Vauxhall Vivan Saab 99:iin, olin jo tottunut tulemaan kotipihalle rehvakkaasti kässärillä. Ysiysilläkin yritin sitä kerran. Ei onnistunut. Silloin opin, että kaikissa autoissa käsijarru EI vaikuta takapyöriin.

muoks: Faija ei ollut oikein iloinen.

Same shit, different day...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
teini
Ei lähde perä luistamaan jos auto menee täydellisesti suoraan ja auto on täydellisen symmetrinen myös painon yms suhteen. Mutta pienet erot johtavat sen luisumiseen sivuille

Autoissa joissa on rumpujarrut takana seisontajarrut toimivat useimmiten mekaanisesti vaijereilla. Niiden säädöt voivat olla erilaiset eri pyöriin, joten toinen pyörä voi jarruttaa enemmän. Siitäkin syntyy epävakautta.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
teini
Ei lähde perä luistamaan jos auto menee täydellisesti suoraan ja auto on täydellisen symmetrinen myös painon yms suhteen. Mutta pienet erot johtavat sen luisumiseen sivuille



Autoissa joissa on rumpujarrut takana seisontajarrut toimivat useimmiten mekaanisesti vaijereilla. Niiden säädöt voivat olla erilaiset eri pyöriin, joten toinen pyörä voi jarruttaa enemmän. Siitäkin syntyy epävakautta.

Jarrujen säädöthän voisi laittaa niin, että kun laittaa vilkun vasemmalle, vasen pyörä jarruttaisi enemmän.. jne.

Vierailija

Niin, kuten täällä jo kerrottiin niin "käsijarru" on väärä termi. Miltei kaikissa vanhemmissa jenkkiautoissa ja monissa uudemmissakin tämä seisontajarru kytketään jalkapoljinta painamalla. Vapautus voi sitten tapahtua autosta riippuen joko erillisestä vivusta tai samaista poljinta napauttamalla. No, näissä jenkkiraudoissa tuo seisontajarru vaikuttaa pääosin takapyöriin tai nelivedon tapauksessa kardaaniin ja aika guru saa olla, että sillä jalkapolkimella pystyy hallittuja käännöksiä tekemään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat