Liivatteesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä hiljattain pohtinut seuraavaa seikkaa, josta olen pyrkinyt tarkempaa tietoa löytämään. Kävin läpi Oikeutta eläimille -foorumia sun muita, mutta varsinaista tieteellistä tietoa asiasta en onnistunut saamaan.

Perinteisestihän liivate on valmistettu eläinkudoksesta, jos olen oikein asian käsittänyt. Yhtäkaikki olen kuullut kerrottavan, että näinä päivinä ei-eläinperäisen liivatteen käyttö olisi yleistynyt, muunmuassa kasvaneen muslimiväestön vuoksi. Ymmärtääkseni heillä on asiaa koskevia säännöksiä?

Mutta mistä sen oikein tietää, millaista liivatetta milloinkin on käytetty? Ovathan nuo karkkipussit, muunmuassa, täynnä kaikenlaista tuoteselostetta, mutta varsinaisen tiedon löytäminen tuntuu välillä todella hankalalta. Onkohan asia kenties piilotettu noihin E-koodeihin?

Olisin varsin kiitollinen, jos joku osaisi edes osoittaa mihin suuntaan minun kannattaisi etsintäni suunnata. Elintarvikeviraston sivuilta asia ei aivan täydellisesti auennut, minua kun kiinnostaisi ylipäätään koko liivatekuvio juuri ei-elänperäisten raaka-aineiden kannalta. Itse kun en asiasta ole juurikaan tieteelliseltä taholta saanut tietoa, pikemminkin kuullut sieltä sun täältä. Varmistuksia siis kaivataan.

-Niko

Kommentit (4)

Vierailija

Käsittääkseni suurin osa Suomessa käytettävästä liivatteesta on sika-peräistä, joten kyllä siitä voi joku sitten keksiä, että se ei sovellu kasvisruokavaliota nauttivalle.

Liivate tulee aina merkitä tuotteeseen, mutta sen alkuperää ei tarvitse ilmoittaa. Jotkin yritykset (kuten Leaf) ilmoittavat sivuillaan sen mitä liivatetta he käyttävät.

Liivatteen korvaaminen esim. pektiinillä mahdollista, mutta käsittääkseni osittain prosessin takia ja osttain kustannuksien vuoksi siihen ei olla siirrytty laajalti.

Jos olet kiinnostunut tietämään E-koodien takaa löytyvät mahdollisesti eläinperäiset raaka-aineet, niin tutustu (jollet jo ole tutustunut) E-Koodi avaimeen:

http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/p2768.pdf

Kiitoksia kysymyksestäsi. Hyväksyn erikoisruokavaliot, mutta toisinaan menee näin maalta kotoisin olevan silmissä yli joidenkin tahojen "eläintenoikeuksien" puolustaminen. Sen takia pyrin itse välttämään informaatiota, jota ko tyyppisten sivustojen kautta saa.

Vierailija

Liivate on valmistusaine, joten sillä ei ole E-koodia.

Tosiaan, valmistajien on pakko merkitä liivate aineosaksi, jos sitä on käytetty. Luonnollisestikin jokainen yhtiö pyrkii voiton maksimoimiseen, joten todennäköisimmin kyseinen liivate on sitä mitä halvalla saa, eli eläinpohjaista.

Noin muslimiaspektiin, perusliivate ei toki ole 'halal', joten hyvänä vaihtoehtona voi käyttää esim. agar-agaria, ruskoleväpohjaista liivatteen tapaista ainetta. Sitä saa esimerkiksi apteekeista ja luontaistuotekaupoista, hinnasta ei havaintoa.

Käsittääkseni "kasvispohjainen liivate" on juuri agar-agaria, pektiiniä tai vastaavaa. Liivate kuitenkin itsessään on eläinperäistä, gelatiinia. Kasvispohjaiset vaihtoehdot ovat hiilihydraatteja, eivät proteiinia kuten liivate, joten olettaisin, (tämä siis veikkaus), että tämän pitäisi näkyä erillään tuoteselosteessa koska eri asioista kyse?

Edit: Agar näyttäisi olevan E406, määritellään erikseen sakeuttamisaineeksi. Vastaavat voi katsoa itse:)

Vierailija

Liivatteesta kohistiin paljon viimeisimmän BSE- episodin aikana (hullun lehmän tauti). Liivatetta tuotetaan eläintein, usein tuotantokarjan luista ja kudoksista. Epäiltiin, että liivatteessa voi olla vaara saada BSE. En sitten muista miten asia loppupeleissä selvitettiin, oliko sitä riskiä vai ei.
Nyt minulla on kaapissa liivatetta (ihmisravinnoksi tarjoitettu gelatiini), joka on valmistettu siannahasta (paketissa sanotaan niin.) Nahasta ei sitä BSE:tä voi mielestäni saada, ja nyt olen kakista liivatepussukoista joita olen ostanut lukenut saman, että valmistettu siannahasta.

Agar-agar käyttäytyy leivonnassa mielestäni hieman eritavoin kuin tavallinen eläinperäinen liivate, jonka vuoksi sen käyttö ei vielä ole niin yleistynyt. (syynä myös saatavuus, hinta jne...) mutta omaa käyttöä ajatelle, en ole "tottunut" agar-agaria käyttämään, pysyttelen eläinperäisessä.

Teen "paljon" jugurtti-rahkakakkuja, ja käytän liivatetta (meillä ei tavallisia kakkuja syödä, kaikki kakut ovat ns hyytelökakkuja). Havaittavia haittavaikutuksia ei vuosien varrella ole tullut.

Uusimmat

Suosituimmat