englanninkielen relatiivipronominit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on englanninkoe torstaina ja ainoa asia, mitä en niin millään meinaa muistaa on relatiivipronominien käyttö eli missä yhteyksissä kutakin pronominia käytetään.

Eli muistin virkistykseksi kerrataan vielä ne tänne:::

who=joka,jotka
which=joka,jotka,jonka,mikä
whose=jonka,joiden
what=se,mitä
that=joka,jotka

Ja aiheena on että onko teillä omia hyviä neuvoja, joitten avulla itse osaatte päätellä, minkälaisissa yhteyksissä näitä käytään. Esimerkiksi jos kokeessa tulee olemaan lauseita, ja kysymyksenä on, että sijoita oikeat relatiivipronominit paikoilleen. Niin miten voin näppärästi päätellä, mikä näistä tulee mihinkin??? Muistisääntöjä yms.

JA MINÄ EN OLE TROLLI!!!!!!

Kommentit (7)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Yksi keino on tehdä noiden sanojen avulla pieni tarina.
Lyhyitä helppoja lauseita.
Moni noista sanoista esiintyy myös laulunsanoissa.

Who's that girl a'la Madonna
jne.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
DedMoroz
Who's that girl a'la Madonna

Tuo who ei tuossa ole relatiivipronomini vaan kysymyssana.

Relatiivinen who on esimerkiksi "A man, who had a dog, walked down the street..."

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Se olikin täky

Auttakaa nyt miestä mäessä, mie oon kielisolmu.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Whitch witch was the one who cast the spell that curced the pilgrims who were praying and whose bible was stolen as they yawned: What the hell...

ääh

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Espi000
Whitch witch was the one who cast the spell that curced the pilgrims who were praying and whose bible was stolen as they yawned: What the hell...

ääh

Tulee mieleen viime vappuna tekstarina kiertänyt alkotesteri..

Three witches watch three Swatch watches. Which witch watches which Swatch watch?

X

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Josta on myös oma versio edistyneemmille kielenopiskelijoille:

Three Swiss witch-bitches, which wished to be switched Swiss witch-bitches, wish to watch three Swiss Swatch watch switches. Which Swiss witch-bitch which wishes to be a switched Swiss witch-bitch, wishes to watch which Swiss Swatch watch switch?

Nervus rerum

Uusimmat

Suosituimmat