photoshop?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiedättekö että kuinka saa värillisen kuvan mustavalkoiseksi, semmoiseksi vanhalla kopiokoneella kopioiduksi kuvaksi?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Taitaa olla jossain tools - valikossa. Olisikohan täällä asiantuntijoita?

EDIT: Ahaa. Jo löytyi. avaa valikko Enhance, sieltä Adjust color ja sitten remove color. Macintoshillani toimii pikavalinta (Shift)(Omena) U

Vierailija

Parempi käyttää desaturatea kuin muuttaa kuvan formaattia. Jos haluaa kellastuneen kuvan (kuten avatarini joka oli värikuva) kannattaa muuttaa väriarvoja. Vähän keltaista lisää ja punaista hiukan. Itselläni ei ole nyt photaria mutta käytin sitä vuosia. Rosoa saa Filters -> Add noise. Taitaa olla ihan tulla Photarin mukana filtteri joka tekee vanhan valokuvan näköiseksi. En näistä uusista tiedä. Kannattaa kokeilla filttereitä, se on ihan hauskaa. Ota vaikka kuva netistä ja leiki sillä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Millaisia kuvia saa vanhalla kopiokoneella? Tällaisiako?

Näyttäkää kuva vanhan kopiokoneen tulosteesta niin kerron miten sellaista jälkeä voi saada aikaan photarilla.

Vierailija

Ding Ding: juuri tuollaiseksi kuvaksi haluaisin, kuinka se tehdään?
Koklaan muitten ohjeistuksia heti.
Kiitos kun olette heti niin auttavaisia

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Minusta kätevä, ilmainen ja suomenkielinen ohjelma näihin netti-kuvahommiin on XnView

Firefoxilla Launchy-laajennuksen kanssa sillä saa avattua suoraan selaimessa olevan kuvan muokattavaksi. Ominaisuudet riittävät kevyeen muokkaukseen (esim avatarten tekoon).

Tuossa esimerkkinä 8-sävyisenä harmaana joku verkosta löytämäni kuva.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Photoshoppiin saa kuvan muokattavaksi kopioimalla kuva browserissa, avamaalla Photoshopissa uusi "canvas" ohjelman antamilla arvoilla, ja sen auettua peistaamalla kuva sille. Kuva on valmis muokattavaksi eikä sitä tarvitse tallentaa välissä, eikä browserissa tai fotarissa tarvitse olla mitään laajennuksia tai muita hilavitkuttimia.

Olen itse viimeiseen asti Photoshopihminen, koska se on ohjelma jota suurin osa visuaalisten alojen ammattilaisista käyttää Freehandin, InDesignin ja Illustratorin rinnalla. Sen parempaa ohjelmaa kuvankäsittelyyn ei yksinkertaisesti ole olemassa (ohjelma opetetaan ensisijaisena työkaluna mm. Taideteollisessa korkeakoulussa, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa, Lahden muotoiluinstituutissa, Tampereen visuaalisen journalismin linjalla yms. paikoissa, joissa ihmisiä koulutetaan visuaalisille aloille. Itse olen opiskellut näistä kahdessa.)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Allaolevaa jälkeä saa aikaan esimerkiksi näin:

1. Vaalenna kuvaa Curves-säädöillä
2. Käytä filtteriä Artistic > Poster Edges... sopivilla asetuksilla
3. Lisää kontrastia Curves-säädöillä
4. Muuta harmaasävyksi Image > Adjustments > Desaturate -toiminnolla

Tämä ilmeisesti jäljittelee vanhaa kopiokonetta kaikkine vikoineen.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Desi
Photoshoppiin saa kuvan muokattavaksi kopioimalla kuva browserissa, avamaalla Photoshopissa uusi "canvas" ohjelman antamilla arvoilla, ja sen auettua peistaamalla kuva sille. Kuva on valmis muokattavaksi eikä sitä tarvitse tallentaa välissä, eikä browserissa tai fotarissa tarvitse olla mitään laajennuksia tai muita hilavitkuttimia.

Olen itse viimeiseen asti Photoshopihminen, koska se on ohjelma jota suurin osa visuaalisten alojen ammattilaisista käyttää Freehandin, InDesignin ja Illustratorin rinnalla. Sen parempaa ohjelmaa kuvankäsittelyyn ei yksinkertaisesti ole olemassa (ohjelma opetetaan ensisijaisena työkaluna mm. Taideteollisessa korkeakoulussa, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa, Lahden muotoiluinstituutissa, Tampereen visuaalisen journalismin linjalla yms. paikoissa, joissa ihmisiä koulutetaan visuaalisille aloille. Itse olen opiskellut näistä kahdessa.)

Adobe Photoshop CS alk: 512.90 €
Jospa kaikilla ei ole varaa ostaa tuota suuresti mainostamaasi ohjelmaa (tai taitoa varastaa sitä netistä), eikä edes aikaa opetella sen lukemattomia vaihtoehtoja.

Jospa monien vaatimattomien asioiden teko onnistuu nopeammin ja halvemmin (ja helpomminkin) noilla "hilavitkuttimilla".

Esimerkki: minä näen jonkun kuvan netissä ja päätän kokeilla sitä avattarena.

Klikkaan kuvaa hiiren oikealla näppäimellä ja avaan sen XnViewiin, muutan harmaasävyseksi, käännän peilikuvaksi, pienennän kokoon 80x80, tallennan eri formaattiin (vaikkapa salai.gif), menen käyttäjätietoihini foorumilla ja tallennan tuon kuvan avattarekseni. Tähän menee yhteensä aikaa ehkä puoli minuuttia eikä tarvitse poistua selaimesta. Eikä maksa mitään, muutaman kerran harjoittelun.

Tietysti hienompaahan se opiskelu noissa paikoissa on.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Jospa kaikilla ei ole varaa ostaa tuota suuresti mainostamaasi ohjelmaa (tai taitoa varastaa sitä netistä), eikä edes aikaa opetella sen lukemattomia vaihtoehtoja.

Jospa monien vaatimattomien asioiden teko onnistuu nopeammin ja halvemmin (ja helpomminkin) noilla "hilavitkuttimilla".

Tietysti hienompaahan se opiskelu noissa paikoissa on.

Ei minullakaan aitoa versiota ole Eikä se ole opiskelupaikan "hienoudesta" kiinni, vaan siitä että Adoben ohjelmat nyt vaan ovat niitä joita ammattilaiset käyttävät - ja noista kouluista tulevat Suomen graafikot, taittajat, valokuvaajat, muotoilijat ja muut visuaalisten alojen ammattilaiset. Vähän niin kuin Suomen lääkärit noudattavat länsimaista lääketiedettä tai sähkömiehet käyttävät sekä normaaleja että Philips-ruuvimeisseleitä. Photoshop on tärkeä työkalu muiden joukossa. Toisaalta jokapäiväiseen käyttöön varmaan löytyy erilaisia tapoja, jotka eivät vaadi ohjelmistojen opettelua. Photoshop nimittäin vaatii paneutumista ja keskittymistä, sen opetteluun meni itselläni monta vuotta ja edelleen on asioita jotka teen vaikean kautta kun en tiedä helppoja kiertoteitä.

Vierailija
salai

Mitenkään vähättelemättä OSS-ohjelmia, niin Photoshopista löytyy myös karvalakkimalli Adobe Photoshop Elements 3.0 ja 4.0, hinta n. 80 €. Siitä puuttuu joitakin ammattilaisille tarkoitettuja ominaisuuksia. Kuitenkin Elementsillä voi tehdä Ding Ding:n kuvankäsittelyn.

Edit: korjattu Ding Ding:n nimimerkissä ollut kirjoitusvihreä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Mainitsen tässä että minun Photarini on ihan laillinen, työpaikan puolesta hankittu.

Itse en ole käynyt mitään photarikursseja, paitsi ne joissa olen itse ollut kouluttajana Kirjoista oppii jos on innostusta.

Photoshop Elements on ihan riittävä työkalu melkein kaikille ei-ammattilaisille. Minulle se ei kyllä riitä alkuunkaan.

Vierailija

Meillä on samassa talossa monta eri versiota Photoshopista, ja omanikin on melkein oma, eli se on saatu poikaystäväni sukulaiselta joka osti sen yrityksensä kautta (sai verotuksessa palautuksen tulonhankintakuluina). En siis ole itse maksanut siitä. Toisessa koneessa on sitten kopio siitä aidosta, eli kai me sitten olemme rikkoneet tekijänsuojalakia Olen muuten samaa mieltä tuosta Photoshop elementsistä, isäni sai sen ilmaiseksi digikameran kylkiäisenä eikä sillä kyllä tee yhtään mitään täyteen versioon verrattuna.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat