Pari kemian ongelmaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla tulisi olemaan huomenna kemiankoe ja aiheena on metallien kemia. Joten nyt kysyisin pari asiaa mitkä on jääny vaivaamaan minua ja toivoisin että te osaatte neuvoa niissä.

Ensimäinenn kysymys: 1

Miksi tämä reaktio kuvaa hapettumista 2 HCl + Fe --> FeCl2 + H2 ?

Toinen kysymys: 2

Mistä tiedän kuinka monta elektrodia kumpikin alkuaine luovuttaa ja vastaanottaa esim: Zn2+ + 2e- -----> Zn

Kolmas kysymys: 3

Miksi hopea on kahtena hopea ionina, eikä yhtenä, tässä reaktiossa jossa kupari hapettuuu ja hopea pelkistyy?

2Ag+ + Cu -----> 2Ag+ + Cu2+

Viimeinen kysymys: 4

Jos sinkkikloridin vesiliokseeen pannaan kaksi hiilisauvaa katodi ja anodi.
miksi sinkki ionit alkavat liikkua katodia kohden ja pelkistyvät. Ja miksi klorisi ionit kulkeutuvat anodia kohden ja hapettuvat?

Vastaa niihin heti, joista olet vähänkin tietoinen!!!!

Kommentit (3)

Vierailija
nuclear
Minulla tulisi olemaan huomenna kemiankoe ja aiheena on metallien kemia. Joten nyt kysyisin pari asiaa mitkä on jääny vaivaamaan minua ja toivoisin että te osaatte neuvoa niissä.

Ensimäinenn kysymys: 1

Miksi tämä reaktio kuvaa hapettumista 2 HCl + Fe --> FeCl2 + H2 ?

Mistä tiedän kuinka monta elektrodia kumpikin alkuaine luovuttaa ja vastaanottaa esim: Zn2+ + 2e- -----> Zn

Kolmas kysymys: 3

Miksi hopea on kahtena hopea ionina, eikä yhtenä, tässä reaktiossa jossa kupari hapettuuu ja hopea pelkistyy?

2Ag+ + Cu -----> 2Ag+ + Cu2+

Viimeinen kysymys: 4

Jos sinkkikloridin vesiliokseeen pannaan kaksi hiilisauvaa katodi ja anodi.
miksi sinkki ionit alkavat liikkua katodia kohden ja pelkistyvät. Ja miksi klorisi ionit kulkeutuvat anodia kohden ja hapettuvat?

Vastaa niihin heti, joista olet vähänkin tietoinen!!!!

Sellaiset aineet ovat hapettimia jotka itse pyrkivät pelkistymään, niiden pelkistyessä vapautuu valensseja, jotka hapettuva aine ottaa vastaan.
Esim. halogeenit sitoutuvat halukkaasti halogenideiksi, jolloin niiden valenssi pienenee nollasta miinus yhteen.
Halogeenit ovat vahvoja hapettimia.
Mitä suurempi aineen pelkistymispyrkimys on, sitä voimakkaampi hapetin kyseessä.
Pelkistimiä ovat aineet jotka itse pyrkivät hapettumaan.
Reaktioyhtälöissä käytetään riittävä määrä atomeita tarvittaessa.
4. Katso vaikka googlella elektrolyysi.

Vierailija
nuclear

Kokeile jaksollisen järjestelmän taulukkoa...

Vierailija

Jos ajat ovat kuin entiset, saanette käyttää MAOL-taulukkokirjaa. Minun muinaispainoksessani on sivu, jossa on Alkuaineiden ominaisuuksia. Siinä taulukossa on sarake "tavallisimmat hapetusluvut". Sinkin (Zn) kohdalla on +II. Se tarkoittaa, että sinkki vastaanottaa 2 elektronia. Hapen kohdalla on -II, eli happi luovuttaa kaksi elektronia.

Tässä vaiheessa huomaan, että olit kirjoittanut, että kemian kokeesi on huomenna, eli nykyhetkestä katsottuna eilen. En taida jaksaa kommentoida siis tältä erää enempää!

Uusimmat

Suosituimmat