Suomalaisuuden määritelmästä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tätä aihetta viime aikoina kierrellyt ja kaarrellut mutten ole saanut oikein mistään kiinni. Mistä eri aspekteista suomalaisuus, tai laajemmin kansalaisuus, koostuu ja miksi juuri niistä? Mitä on suomalaisuus ilmeisimpien presentaatioiden takana ja miksi nämä presentaatiot ovat usein niin tärkeitä? Voiko suomalaisuutta määritellä konkreettisesti virastotulkinnan ulkopuolella?

Kommentit (2)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olen joskus ajatellut, että olisi tekemistä suomen kielen kanssa ja tulevaisuuden suomalaiset olisivat perimän kautta tummemmepia, jollei mustia. Mutta ei, ruotsia ja saamea puhuvatkin kokevat itsensä hyvin suomalaisiksi. Kysymyksessä voi olla jonkinlainen kulttuuriperimä, joka opitaan, Siinäkin on vaihteluita eri kansanosien kesken. Mustalaisetkin ovat suomalaisia. Suomenmustalaisia.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Tässä keskustelussa näyttäisi heti lähtöön sekoittuvan kaksi asiaa, kansalaisuus ja kansallisuus. Yleisessä kielenkäytössä 'suomalainen' voi tarkoittaa ainakin kahta asiaa, toisaalta suomen kansalaista ja toisaalta ihmistä joka kokee itsensä kansallisuudeltaan suomalaiseksi.

Ilmeisesti tästä sekaannuksesta seuraa väite, että Suomessa asuvat saamelaiset kokisivat itsensä "suomalaisiksi". Saamelaisia asuu myös Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä, ja ainakin sikäli kun minä olen Suomen ja Norjan saamelaisilta asiasta kuullut, he katsovat kuuluvansa keskenään samaan kansaan. Siksi Suomen saamelaiset eivät ole "suomalaisia" (tai Norjan saamelaiset "norjalaisia") missään muussa mielessä kuin että ovat näiden valtioiden kansalaisia.

Uusimmat

Suosituimmat