Valveuni

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Olen kerran nähnyt valveunen, se oli pelottava kokemus.

Aivot toimivat kunnolla niin kuin olisi ollut hereillä, myös pystyin näkemään kunnolla. Tajusin heti valveunessa että tämän täytyy olla valveuni. Tein havaintoja unen aikana jotka sitten muistin aamulla.

Kuulin unen aikana että minun veljeni puhui minulle, mutta kuitenkaan veli ei ollut paikalla.

Ihan kaikkea en muista unesta. Myös näin unen aikana toisen ihmisen joka oli minun tulostimen päällä istumassa.

Minun huoneessa ei ketään ihmisiä pitäisi olla tulostimen päällä istumassa.

Unen aikana tunsin myös kylmää ja suhinaa korvissa.

Kaikkiahan tietävät että valveunet johtuvat psykologisista syistä eikä niillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, ainostaan niissä voi jotain muisti kuvia olla "oikeasta elämästä". AInakin muistelisin että minulla olisi ollut asiat näin.

Aina kuin ihminen kuulee ääniä ne ovat miesääniä???

En tiedä oliko minulla samassa tilanteessa unihalvausta. Mutta en kuitenkaan voinut liikutella mitään muuta kuin päätä.

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/valveuni.html

Tätä juttua en oo keksiny. Tämä on ihan todellinen.

Kommentit (10)

Vierailija

Tuota... jos tämä ei ole provosoivaa eikä kovin pelottavaa hyvä Tiäremiäs, niin ota neuvosta ns. vaari, elikä pää tyynyyn, juo vettä ja nauti olostasi. Rentoudu, hyvä ihminen!

Ei sitä kaikkea mitä tahdotkaan kerralla saa, ja nukkumisen taito on elämäntaidoista ja -iloista niitä tärkeimpiä. Vuosikymmeniä sinulla vielä edessä - opettele jo!

Niitä valveunia tahtoo tulla- tiedätkö mistä? Tähän ETV

49
ikänsä sekä valvomista että rentoutumista harjoitellut
valveilla nyt vain observatorisista syistä

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Itsekin silloin tällöin havahtuu unessaan ja tajuaa näkevänsä unta. Uni jatkuu vielä, mutta pystyn halutessani heräämään ja jopa vaikuttamaan aktiivisesti unen kulkuun. Henk.kohtaisesti tämä tapahtuu usein painajaisen aikaan. Siinä vaiheessa, kun mikä lie kammotus puraisee käden irti, tajuaa, että "tämän on oltava unta".

Olisi mielenkiintoiseta kuulla myös muiden kokemuksista.

Olen kuullut, että jotkut järjestöt harjoittelevat tätä taitoa ja pystyvät hallitsemaan valveunen paremmin kuin tavalliset pulliaiset.

Vierailija

Eipä tuohon unen "hallitsemiseen" mitään ihme oppeja tarvita. Harjoittelemalla siihen kykenee kait jokainen. Kohdallani aloin sitä kehittämään joskus pentuna, kun painajaiset olivat aina jotenkin tyhmiä (lame kait oikea termi nykynuorisolle) ja halusin niihin lisää vauhtia. Aloin katsomaan kauhu elokuvia ja poimimaan niistä osasia uniini - kyllä maittoi unet, kun heitti itse sekaan lisää random pelokkeita.

Myöhemmin unohdin vähäksi ajaksi ko taidon, mutta nykyään etenkin kuumeisena saattaa mennä montakin unta peräkkäin (tai niin ainakin kuvittelen) täysin sen mukaan, mitä itse päätän.

Tämä herättää kysymyksen. Uni on aivojen lepoa ja uudelleen järjestäytymistä sellaiseksi, että ne voivat otimia. Nukun normaalisti 3-4 tuntia yössä ja tuona aikana pitäisi aivojeni saada "nollaantua". Entäpäs jos minä vienkin uneni jotenkin muille raiteille - saavatko aivoni silloin lepoa vai ei? Tuohon en ole vielä saanut kunnollista vastausta.

Eli sitten vaan jokainen lapsi aikuisviihdeunia katsomaan, niin johan saadaan Suomi nousuun.

Vierailija

Kertomasi perusteella on vähän vaikea päätellä mistä oli kysymys. Valveuni on aivan oikeaa unta jossa ihminen tulee tietoiseksi (minä olen nähnyt valveunta muutaman kerrran). Jännä tunne kun yhtä äkkiä tulee täysin tietoiseksi siitä että tämä on unta. Silloin pystyy unessa tekemään mitä haluaa. Ympäristö vaikutta todelliselta mutta silti voi vaikka lentää jos niin päättää. Valveunesta yleensä herää helposti koska on niin hämmästynyt ja joskus innostunut eteen avautuvista mahdollisuuksista Kuvittele: uimaranta, tequila, ympärillä kaksikymmentä kiihkeää kaunista naista ja pieni ryhmä asiantuntioita, kaikki tekevät mitä haluan

Valveunen näkemistä voi harjoitella. Ideana on käyttää jotain tekniikkaa jonka avulla muistaa "herätä" unessa. Jotkin tiibetiläiset munkit hajoittavat ns. unijoogaa. He opettelevat heräämään valveuneen ja valveunessa jatkavat meditaatiota kuten hereillä ollessaankin. Muutamia tekniikkoja valveuneen heräämiseen: Silloin tällöin paivän aikana sano itsellesi tämä on vain unta. Katso käsiäsi illalla ja päätä että muistat näkeväsi unta kun näet kätesi unessa. Katso kuuta ja päätä että näet kuun unessasi ja muistat silloin että näet unta. Kaikissa tekniikoissa ideana on assosioida jokin asia siten että sen ilmestyessä uneen tulee assosiaationa myös muisto siitä että tämähän on vain unta.

Unihalvaus taas on se mitä tapahtuu herätessä. On lähest tai täysin hereillä mutta ruumis on edelleen halvautunut kuten unessa. Jotkut näkee hallusinaatioita tai jotain unentapaista. Unihalvauksessa kuitenkin yleensä tietää olevansa sängyssä ja on hereillä.

Tuo mainintasi "aina kun kuulee ääniä ne ovat miesääniä" taas on se mitä ihmiset jotka kuulevat ääniä hereilläollessaan raportoivat. Ei liity valveuneen eikä unihalvaukseen. Äänien kuuleminen hereilläollessa ei ole niin kovin harvinaista. Monet ihmiset kuulevat ääniä tilapäisesti esim. kovassa stressissä joskus elämänsä aikana. Skitsofreniassa ja psykooseissa se on tietysti paljon yleisempää.

tiäremiäs

Aivot toimivat kunnolla niin kuin olisi ollut hereillä, myös pystyin näkemään kunnolla. Tajusin heti valveunessa että tämän täytyy olla valveuni. Tein havaintoja unen aikana jotka sitten muistin aamulla.

Kuulin unen aikana että minun veljeni puhui minulle, mutta kuitenkaan veli ei ollut paikalla.

Ihan kaikkea en muista unesta. Myös näin unen aikana toisen ihmisen joka oli minun tulostimen päällä istumassa.

Kaikkiahan tietävät että valveunet johtuvat psykologisista syistä eikä niillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, ainostaan niissä voi jotain muisti kuvia olla "oikeasta elämästä". AInakin muistelisin että minulla olisi ollut asiat näin.

En tiedä oliko minulla samassa tilanteessa unihalvausta. Mutta en kuitenkaan voinut liikutella mitään muuta kuin päätä.

Vierailija

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Itsekin sain unihalvauksen armeijassa. Fyysisesti äärimmäisen raskaan päivän ja yön jälkeen (jouduin heräilemään keskellä yötä vartioon ja takaisin) kävin makuupussiini nukkumaan. Aamuyöllä heräsin siihen, että kuulin jonkun huutavan minulle kovaan ääneen. Huusin mielestäni jotain erittäin kovaa takaisin, mutta sitten huomasin, ettei kaikki ollut kohdillaan. Jaloissani tuntui hassulle, tuntui kuin koko sänky nousisi hitaasti ylöspäin.

En saanut silmiäni auki, en pystynyt sanomaan mitään, eikä kehoni liikkunut lainkaan. Iski kauhea paniikki, jonka hieman laannuttua keskityin tosissani silmieni aukaisemiseen.

Noin 15 sekunnin kuluttua sain avattua silmäni, joka vapautti samalla loputkin ruumiistani. Nousin istumaan ja katsoin kavereitani, kaikki nukkuivat.

Onneksi olin lukenut unihalvauksista ennekin, etten aivan järkyttynyt. Tuossa omakohtainen kokemukseni siitä/ellei kyseessä ollut tupakaverieni suorittama raiskaus.

(jos joku ihmettelee, miksi olin makuupussissa ja samaan aikaan sängyssä, niin kyseessä oli vartio ja valmius-seikkailu spollemiesten tuvassa.)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
niih
Kertomasi perusteella on vähän vaikea päätellä mistä oli kysymys. Valveuni on aivan oikeaa unta jossa ihminen tulee tietoiseksi (minä olen nähnyt valveunta muutaman kerrran). Jännä tunne kun yhtä äkkiä tulee täysin tietoiseksi siitä että tämä on unta. Silloin pystyy unessa tekemään mitä haluaa. Ympäristö vaikutta todelliselta mutta silti voi vaikka lentää jos niin päättää. Valveunesta yleensä herää helposti koska on niin hämmästynyt ja joskus innostunut eteen avautuvista mahdollisuuksista Kuvittele: uimaranta, tequila, ympärillä kaksikymmentä kiihkeää kaunista naista ja pieni ryhmä asiantuntioita, kaikki tekevät mitä haluan

Valveunen näkemistä voi harjoitella. Ideana on käyttää jotain tekniikkaa jonka avulla muistaa "herätä" unessa. Jotkin tiibetiläiset munkit hajoittavat ns. unijoogaa. He opettelevat heräämään valveuneen ja valveunessa jatkavat meditaatiota kuten hereillä ollessaankin. Muutamia tekniikkoja valveuneen heräämiseen: Silloin tällöin paivän aikana sano itsellesi tämä on vain unta. Katso käsiäsi illalla ja päätä että muistat näkeväsi unta kun näet kätesi unessa. Katso kuuta ja päätä että näet kuun unessasi ja muistat silloin että näet unta. Kaikissa tekniikoissa ideana on assosioida jokin asia siten että sen ilmestyessä uneen tulee assosiaationa myös muisto siitä että tämähän on vain unta.

Unihalvaus taas on se mitä tapahtuu herätessä. On lähest tai täysin hereillä mutta ruumis on edelleen halvautunut kuten unessa. Jotkut näkee hallusinaatioita tai jotain unentapaista. Unihalvauksessa kuitenkin yleensä tietää olevansa sängyssä ja on hereillä.

Tuo mainintasi "aina kun kuulee ääniä ne ovat miesääniä" taas on se mitä ihmiset jotka kuulevat ääniä hereilläollessaan raportoivat. Ei liity valveuneen eikä unihalvaukseen. Äänien kuuleminen hereilläollessa ei ole niin kovin harvinaista. Monet ihmiset kuulevat ääniä tilapäisesti esim. kovassa stressissä joskus elämänsä aikana. Skitsofreniassa ja psykooseissa se on tietysti paljon yleisempää.

tiäremiäs

Minä kuulin valveunen aikana miehen puhuvan, minun veljen äänellä.

Että unessa kuulin enkä ollut hereillä.

Myös oli Olentokin tulostimen päällä. Olennon näin sellaisena kuin kuvittelen Jeesuksen. Olin kyllä ajatellut että mikähän raamatussa on totta. Niin sieltä ilmeisesti tuli kasvot näille unissa taphtuville asioille.

Ääni tuli jostain muualta. Onneksi olen ateisti, muuten olisin varmaan saanut merkin jumalalta . Minulla oli varmaan molemmat unihalvaus ja valveuni.

omaKOHTANENtutkija
Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt29.9.2014

olen omakohtasesti tutkinut kaikkea yli-luonnillista (syntymästä-kuolemaan ja sen jälkeiseen) ja eri uskontoja

varmaankin siitä johtuen että itsellä on skitsofrenia niin yritän löytää kaikesta "todellisen" puolen

kello on nyt 04.56 eli noin 30min sitten näin varmaankin valveunen

se oli mailman realistisin valveuni koska kaikki oli täysin todellisisen tuntusta kaikki reaktiot oli samoja mitä ne on normaalisti ja koko sen unen ajan olin sitä mieltä että yritän vieläkin nukkua myös oli se tunne etten ole yksin                en muista kovin hyvin mutta näin useasti että varjoja liikku mutta vain yksi varjo sitten unen lopussa                             oli pelkotila ja oli pakko lähtee ulos tupakalle joten nousin sohvalta oven edessä (n.3m päässä) oli ihmisen muotonen  musta varjo sitten se katsoi ja näin kasvot (kasvoista ei ole muistikuvaa) sanoin sille kovaan ääneen "päästä mut ulos!!" se sanoi: "älä pelkää kaikki uskomuksen jota uskot osin ja tutkit niitä on todellisia meidän ainut keino välittää viestejä ja näyttää todellisuutta saattaa olla karmiva mutta sinä olet vahva" enempää en muista..(ääni oli naisen)

(wicca uskontoon mitä olen lukenut kuuluu "telepaattinen yhteys" johon kuuluu itse telepaattinen yhteys ja astraalikehoon vaipuminen ja sen hallitsiminen (lukemani perusteella astraalikehossa pystyy saamaan yhteyden muihin osaaviin ja jopa keskustella kasvotusten) joten jää mieleen tälläsen kokemuksen jälkeen pystyykö se olla mahdollista? )

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
omaKOHTANENtutkija

olen omakohtasesti tutkinut kaikkea yli-luonnillista (syntymästä-kuolemaan ja sen jälkeiseen) ja eri uskontoja

varmaankin siitä johtuen että itsellä on skitsofrenia niin yritän löytää kaikesta "todellisen" puolen

kello on nyt 04.56 eli noin 30min sitten näin varmaankin valveunen

se oli mailman realistisin valveuni koska kaikki oli täysin todellisisen tuntusta kaikki reaktiot oli samoja mitä ne on normaalisti ja koko sen unen ajan olin sitä mieltä että yritän vieläkin nukkua myös oli se tunne etten ole yksin                en muista kovin hyvin mutta näin useasti että varjoja liikku mutta vain yksi varjo sitten unen lopussa                             oli pelkotila ja oli pakko lähtee ulos tupakalle joten nousin sohvalta oven edessä (n.3m päässä) oli ihmisen muotonen  musta varjo sitten se katsoi ja näin kasvot (kasvoista ei ole muistikuvaa) sanoin sille kovaan ääneen "päästä mut ulos!!" se sanoi: "älä pelkää kaikki uskomuksen jota uskot osin ja tutkit niitä on todellisia meidän ainut keino välittää viestejä ja näyttää todellisuutta saattaa olla karmiva mutta sinä olet vahva" enempää en muista..(ääni oli naisen)

(wicca uskontoon mitä olen lukenut kuuluu "telepaattinen yhteys" johon kuuluu itse telepaattinen yhteys ja astraalikehoon vaipuminen ja sen hallitsiminen (lukemani perusteella astraalikehossa pystyy saamaan yhteyden muihin osaaviin ja jopa keskustella kasvotusten) joten jää mieleen tälläsen kokemuksen jälkeen pystyykö se olla mahdollista? )

Tiede-palstalla sinulle vastataan että ei ole mahdollista. Ne jotka ovat itse kokeneet irtoavansa kehostaan, kokevansa telepatiaa muiden ihmisten kanssa yms. vastaavat että on mahdollista. Loppujenlopuksi joudut päättämään sen ihan itse, omien kokemustesi pohjalta. Mikäli moisia kokemuksia ei tule, voit ajatella että jätät vastauksen avoimeksi. Mikäli kokemuksia tulee, voit päättää että ne ovatkin vain harhaa, tai voit päättää että ne ovat todiste. Mutta muille, tai varsinkaan tieteen harjoittajille, ne eivät todisteeksi kelpaa.

Mutta emmehän me heitä varten elä ja ole olemassa, vaan itseämme.

Jos haluaa keskustella ilmiöistä tiedepohjalta, niin silloin ajattelee että valveuni (ja selkouni) on vain aivojen aiheuttama ilmiö. Tiede ei hyväksy sitä että ajattelisi että unitilassa olisikin kyse siitä että ns. sielu irtoaa ruumiista tai mieli keskittyy toisenlaiseen "taajuuteen" kuin valvetilassa. Vähän niin kuin että mieli olisi radio joka ottaa vastaan aina jotain tiettyä asemaa. Valveella yhtä ja unessa jotain toista.

Uusimmat

Suosituimmat