Tekniikka ja energia: LED-lamppu

LED-lamppu

LED-lamput tulevat kovalla tohinalla. Kenellä jo on sellaisia valaisinkäytössä (ei siis merkkivalona)? Itse olen nähnyt jännän virityksen LED-lampuille: saunan valaiseminen.

Tekniikka & Talous-lehdessä oli pitkä juttu LED-lamppujen nykytilasta:
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=788696

Kokonaiskustannuksissa valodiodi on jo saavuttamassa hehkulamppua, saavuttaa loisteputkivalaisimen noin viiden vuoden kuluttua ja painuu lopulta puolet halvemmaksi kuin loisteputki.

[quote author="Vastaaja_s24fi" time="15.10.2005 klo 12:02"]

LED-lamput tulevat kovalla tohinalla. Kenellä jo on sellaisia valaisinkäytössä (ei siis merkkivalona)? Itse olen nähnyt jännän virityksen LED-lampuille: saunan valaiseminen.

Tekniikka & Talous-lehdessä oli pitkä juttu LED-lamppujen nykytilasta:
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=788696
[quote author=""]Kokonaiskustannuksissa valodiodi on jo saavuttamassa hehkulamppua, saavuttaa loisteputkivalaisimen noin viiden vuoden kuluttua ja painuu lopulta puolet halvemmaksi kuin loisteputki.[/quote]

[/quote]

Vastaajalle varoitus 22.5.2008 12:07
viewtopic.php?f=16&t=30635&p=802006#p802006
23.5.2008 12:25 Varoituksien taso: 1
Katso myös viewtopic.php?f=16&t=29857&p=801999#p801999

No ei mulla ledejä minään kattolamppuina ole, jos valaisinkäytöllä sitä tarkoitat. mutta sellainen otsalamppu löytyy jossa on kolme kirkasta valkoista lediä. Monesta syystä parempi kuin hehkulamppu tuohon tarkoitukseen, joten suosittelen.

Useammassakin saunassa olen pieniä kirkkaita valopisteitä nähnyt, jotka lienevät joko ledejä tai luultavammin valokuitujen päitä, en ole syventynyt tutkimaan kumpia olivat.

[quote author="iisakka" time="15.10.2005 klo 12:32"]

No ei mulla ledejä minään kattolamppuina ole, jos valaisinkäytöllä sitä tarkoitat. mutta sellainen otsalamppu löytyy jossa on kolme kirkasta valkoista lediä. Monesta syystä parempi kuin hehkulamppu tuohon tarkoitukseen, joten suosittelen.

Useammassakin saunassa olen pieniä kirkkaita valopisteitä nähnyt, jotka lienevät joko ledejä tai luultavammin valokuitujen päitä, en ole syventynyt tutkimaan kumpia olivat.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

LED-kattolamppu

Kalliita ovat vielä yleisvalaisimiksi. Löysin jenkkisivuilta myytävän sellaista, 240V/1W, vastaa 25-30W hehkulampun valotehoa, E27-kannalla hintaan 30USD: http://www.superbrightleds.com/MR16_specs.htm

[quote author="Vastaaja_s24fi" time="15.10.2005 klo 12:46"]

[quote author="iisakka"]No ei mulla ledejä minään kattolamppuina ole, jos valaisinkäytöllä sitä tarkoitat. mutta sellainen otsalamppu löytyy jossa on kolme kirkasta valkoista lediä. Monesta syystä parempi kuin hehkulamppu tuohon tarkoitukseen, joten suosittelen.

Useammassakin saunassa olen pieniä kirkkaita valopisteitä nähnyt, jotka lienevät joko ledejä tai luultavammin valokuitujen päitä, en ole syventynyt tutkimaan kumpia olivat.[/quote]

Kalliita ovat vielä yleisvalaisimiksi. Löysin jenkkisivuilta myytävän sellaista, 240V/1W, vastaa 25-30W hehkulampun valotehoa, E27-kannalla hintaan 30USD: http://www.superbrightleds.com/MR16_specs.htm

[/quote]

LED-valoja näkee mm. uusissa liikennevaloissa, ainakin täällä Espoossa on Keha II:n liittymässä pirun kirkkaat liikennevalot. Melkein häikäisevät. Olen nähnyt niitä muuallakin.

Vievätkö LEDit vähemmän sähköä kuin muut valaisimet? Tuosta jutusta ei selvinnyt ainakaan minulle.

[quote author="Vierailija" time="15.10.2005 klo 12:50"]

LED-valoja näkee mm. uusissa liikennevaloissa, ainakin täällä Espoossa on Keha II:n liittymässä pirun kirkkaat liikennevalot. Melkein häikäisevät. Olen nähnyt niitä muuallakin.

Vievätkö LEDit vähemmän sähköä kuin muut valaisimet? Tuosta jutusta ei selvinnyt ainakaan minulle.

[/quote]

Jep, LED-liikennevaloihin olen itsekin kiinnittänyt huomiota, ja hyviä ovat:
http://guelph.ca/newsroom_display.cfm?itemID=68655

Täällä taas kehutaan, että energiankulutus on vain 1/10 hehkulamppuihin verrattuna:
http://www.omron.com/news/n_241202.html

[quote author="iisakka" time="15.10.2005 klo 12:57"]

Täällä taas kehutaan, että energiankulutus on vain 1/10 hehkulamppuihin verrattuna:
http://www.omron.com/news/n_241202.html

[/quote]

LED-liikennevalot

ööö... tota... tommosesta rakenteestako ne liikennevalot tunnistaa LED-lampuilla varustetuiksi? Vaiko hillittömästä kirkkaudesta?

[quote author="Vastaaja_s24fi" time="15.10.2005 klo 13:50"]

[quote author="iisakka"]Jep, LED-liikennevaloihin olen itsekin kiinnittänyt huomiota, ja hyviä ovat:
http://guelph.ca/newsroom_display.cfm?itemID=68655 [/quote]

ööö... tota... tommosesta rakenteestako ne liikennevalot tunnistaa LED-lampuilla varustetuiksi? Vaiko hillittömästä kirkkaudesta?

[/quote]

Re: LED-liikennevalot

Heh, tuo kuva nyt ei ollut tuossa mitään sellaista mihin halusin kiinnittää huomiota, vaan linkki vaan "todisteeksi" siitä että liikennevalot ovat nykyään yksi yleinen LEDien käyttötapa.

No LED-liikennevalot tunnistaa siitä, että lamppu lähempää (muutaman metrin päästä jo näkee) katsottuna muodostuu valopisteistä, siis isosta joukosta pieniä LEDejä. Perinteisen liikenevalon pinta, jos oikein muistan, näyttää vähän kuin jonkinlaiselta verkolta. Tämä vaikutelma syntynee lampun päällä olevasta lasista. Kohta täytyy kai juosta tuonne lähimpään risteykseen tsekkaamaan...

Ja aivan oikein, LED-liikennevalot tunnistaa myös siitä, ettei niitä kirkkaalla päivänvalollakaan tarvitse tihrustaa, vaan näkee aika selvästi mikä valo tolpassa milloinkin palaa.

Tuli mieleen myös toinen liikennesovellus. Joidenkin uusimpien autojen takavalot ainakin näyttävät myös LEDeiltä. Niin suuritehoisia LEDejä että ne kelpaisivat auton etuvaloiksi ei luullakseni ole vielä käytössä.

[quote author="iisakka" time="15.10.2005 klo 14:04"]

[quote author="Vastaaja_s24fi"][quote author="iisakka"]Jep, LED-liikennevaloihin olen itsekin kiinnittänyt huomiota, ja hyviä ovat:
http://guelph.ca/newsroom_display.cfm?itemID=68655 [/quote]
ööö... tota... tommosesta rakenteestako ne liikennevalot tunnistaa LED-lampuilla varustetuiksi? Vaiko hillittömästä kirkkaudesta?[/quote]

Heh, tuo kuva nyt ei ollut tuossa mitään sellaista mihin halusin kiinnittää huomiota, vaan linkki vaan "todisteeksi" siitä että liikennevalot ovat nykyään yksi yleinen LEDien käyttötapa.

No LED-liikennevalot tunnistaa siitä, että lamppu lähempää (muutaman metrin päästä jo näkee) katsottuna muodostuu valopisteistä, siis isosta joukosta pieniä LEDejä. Perinteisen liikenevalon pinta, jos oikein muistan, näyttää vähän kuin jonkinlaiselta verkolta. Tämä vaikutelma syntynee lampun päällä olevasta lasista. Kohta täytyy kai juosta tuonne lähimpään risteykseen tsekkaamaan...

Ja aivan oikein, LED-liikennevalot tunnistaa myös siitä, ettei niitä kirkkaalla päivänvalollakaan tarvitse tihrustaa, vaan näkee aika selvästi mikä valo tolpassa milloinkin palaa.

Tuli mieleen myös toinen liikennesovellus. Joidenkin uusimpien autojen takavalot ainakin näyttävät myös LEDeiltä. Niin suuritehoisia LEDejä että ne kelpaisivat auton etuvaloiksi ei luullakseni ole vielä käytössä.

[/quote]

Re: LED-liikennevalot

No LED-liikennevalot tunnistaa siitä, että lamppu lähempää (muutaman metrin päästä jo näkee) katsottuna muodostuu valopisteistä, siis isosta joukosta pieniä LEDejä. Perinteisen liikenevalon pinta, jos oikein muistan, näyttää vähän kuin jonkinlaiselta verkolta. Tämä vaikutelma syntynee lampun päällä olevasta lasista.

Se on kaiketi panssarilasia (rautaverkko sisällä) ettei hajoa kiveniskemisistä joista renkaista saattaa lentää. Nuolivalo tehdään niin, että on pyöreä lamppu jossa musta tarra tai maalia päällä. Ruotsissa on muuten vilkkuva vihreä autoillekin. Samoin valot vaihtuvat suoraan punaiselta vihreälle. Muulla saa kääntyä oikealle vaikka punainen palaa.

Kuulemma mooottoripyörien takavaloissa käytetään, varmaan jo autoissakin. Lienee punainen LED halvin.

[quote author="Vierailija" time="15.10.2005 klo 14:13"]

[quote author="iisakka"]No LED-liikennevalot tunnistaa siitä, että lamppu lähempää (muutaman metrin päästä jo näkee) katsottuna muodostuu valopisteistä, siis isosta joukosta pieniä LEDejä. Perinteisen liikenevalon pinta, jos oikein muistan, näyttää vähän kuin jonkinlaiselta verkolta. Tämä vaikutelma syntynee lampun päällä olevasta lasista. [/quote]
Se on kaiketi panssarilasia (rautaverkko sisällä) ettei hajoa kiveniskemisistä joista renkaista saattaa lentää. Nuolivalo tehdään niin, että on pyöreä lamppu jossa musta tarra tai maalia päällä. Ruotsissa on muuten vilkkuva vihreä autoillekin. Samoin valot vaihtuvat suoraan punaiselta vihreälle. Muulla saa kääntyä oikealle vaikka punainen palaa.

[quote author=""]Tuli mieleen myös toinen liikennesovellus. Joidenkin uusimpien autojen takavalot ainakin näyttävät myös LEDeiltä. Niin suuritehoisia LEDejä että ne kelpaisivat auton etuvaloiksi ei luullakseni ole vielä käytössä.[/quote]
Kuulemma mooottoripyörien takavaloissa käytetään, varmaan jo autoissakin. Lienee punainen LED halvin.

[/quote]

Led valojen ongelmana on ollut valotehon hiipuminen iän mukaan. Kuuntelin erästä kauppamiestä joka väitti että siihen ongelmaan olisi saatu parannusta. Minä vaan en, sattuneista syistä, ihan heti usko kauppiaitten puheisiin ainakaan ilman suodatusta. Niin että kyllähän ne varmaan on parantunu, mutta kuinka paljon. Värejäkin saa jo hyvin. Energiataloudellisia ne ovat jos vaan valoteho riittää. Energia vertailua kannattaisi suorittaa pikemminkin pienoisloistelamppujen suuntaan kuin taas huonoinmman eli hehkulampun välillä.

yst. pn

[quote author="pepe+" time="15.10.2005 klo 14:20"]

Led valojen ongelmana on ollut valotehon hiipuminen iän mukaan. Kuuntelin erästä kauppamiestä joka väitti että siihen ongelmaan olisi saatu parannusta. Minä vaan en, sattuneista syistä, ihan heti usko kauppiaitten puheisiin ainakaan ilman suodatusta. Niin että kyllähän ne varmaan on parantunu, mutta kuinka paljon. Värejäkin saa jo hyvin. Energiataloudellisia ne ovat jos vaan valoteho riittää. Energia vertailua kannattaisi suorittaa pikemminkin pienoisloistelamppujen suuntaan kuin taas huonoinmman eli hehkulampun välillä.

yst. pn

[/quote]

Nuo valmiit saunaledisarjat ja vastaavat ovat todellakin melko kalliita (250 € 12 ledin sarjasta) siihen nähden mitä komponentit maksavat. Mutta ellei peukalo ole ihan keskellä kämmentä, niin sellainen on helppo itsekin rakentaa.

Eli kannattaa käyttää ns. superbright valkoisa noin 20-30 kandeelan ledejä. Nämä maksavat 1-2 €/kpl. Kuhunkin lediin tarvitaan vielä etuvastus ja kaulus sekä mahdollisesti holkki. Nämä maksavat yhteensä noin 2 € lediä kohti. Tämän lisäksi tarvitaan vielä johtoa sekä noin 0,5 A mieluiten 12 V verkkolaitteen. Yhteensä 12 ledin sarja tulee itse rakennettuna siis kustantamaan ehkä noin 50-70 €, riippuen vähän siitä mitä kamaa nurkista löytyy.

Lisättäköön vielä, että tuon valkoisen "superkirkkaan" ledin ostossa kannattaa olla tarkkana, että se todella on mahdollisimman valkoinen. Nimittäin kaikki ns. valkoiset ledit ovat enemmän tai vähemmän sinertäviä, mikä ei ehkä ole esim. saunassa kovin miellyttävä väri. Sinisyyttä pystyy tosin huomattavasti lieventämään kullanvärisellä kauluksella (eikä siis kromatulla).

[quote author="Snaut" time="15.10.2005 klo 15:40"]

Nuo valmiit saunaledisarjat ja vastaavat ovat todellakin melko kalliita (250 € 12 ledin sarjasta) siihen nähden mitä komponentit maksavat. Mutta ellei peukalo ole ihan keskellä kämmentä, niin sellainen on helppo itsekin rakentaa.

Eli kannattaa käyttää ns. superbright valkoisa noin 20-30 kandeelan ledejä. Nämä maksavat 1-2 €/kpl. Kuhunkin lediin tarvitaan vielä etuvastus ja kaulus sekä mahdollisesti holkki. Nämä maksavat yhteensä noin 2 € lediä kohti. Tämän lisäksi tarvitaan vielä johtoa sekä noin 0,5 A mieluiten 12 V verkkolaitteen. Yhteensä 12 ledin sarja tulee itse rakennettuna siis kustantamaan ehkä noin 50-70 €, riippuen vähän siitä mitä kamaa nurkista löytyy.

Lisättäköön vielä, että tuon valkoisen "superkirkkaan" ledin ostossa kannattaa olla tarkkana, että se todella on mahdollisimman valkoinen. Nimittäin kaikki ns. valkoiset ledit ovat enemmän tai vähemmän sinertäviä, mikä ei ehkä ole esim. saunassa kovin miellyttävä väri. Sinisyyttä pystyy tosin huomattavasti lieventämään kullanvärisellä kauluksella (eikä siis kromatulla).

[/quote]

yst. pn

Mikset usko, ei se sitä kuitenkaan tarkoita että ne olivat heti käytössä.

[quote author="tiäremiäs" time="15.10.2005 klo 17:50"]

[quote author="pepe+"]Led valojen ongelmana on ollut valotehon hiipuminen iän mukaan. Kuuntelin erästä kauppamiestä joka väitti että siihen ongelmaan olisi saatu parannusta. Minä vaan en, sattuneista syistä, ihan heti usko kauppiaitten puheisiin ainakaan ilman suodatusta. Niin että kyllähän ne varmaan on parantunu, mutta kuinka paljon. Värejäkin saa jo hyvin. Energiataloudellisia ne ovat jos vaan valoteho riittää. Energia vertailua kannattaisi suorittaa pikemminkin pienoisloistelamppujen suuntaan kuin taas huonoinmman eli hehkulampun välillä.

yst. pn[/quote]

Mikset usko, ei se sitä kuitenkaan tarkoita että ne olivat heti käytössä.

[/quote]

http://twitter.com/aimo666

Keskusteluun osallistuminen vaatii kirjautumista.