Säieteoria?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut että säieteoria on se kaiken teoria.
Mikä se on? Mihin se liittyy?

Kommentit (8)

Messmaker
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt19.5.2005
Bill-Killer

Moonbuggy69llä näyttää olevan useampi tunnus, modelle ilmoitettu.

Vierailija
Messmaker
Bill-Killer

Moonbuggy69llä näyttää olevan useampi tunnus, modelle ilmoitettu.

Kysyinpä vaan.
Ps. Minulla yksi ja sama tunnus!!

Vierailija

Täällä on esitetty asiallinen kysymys, eikä kukaan viitsi vastata, kunhan jauhavat sontaa.

Säieteoriat lähtevät siitä, että on olemassa yhtenäisteoria, joka liittää myös gravitaation samaan populaan kuin heikko ja vahva vuorovaikutus sekä sähkömagneettinen vuorovaikutus. Gravitonihiukkastahan ei ole havaittu.

Säieteorioiden mukaan arkuräjähdystilanteessa on ollut useampia aika-avaruuden ulottuvuuksia kuin neljä, osa surkastuneita. Ja niiden perusteella voidaan pitää mahdollisena, ettei aika-avaruus olekaan ollut singulariteetti ts. äärettömän kaareva.

Jotenkin tähän tyyliin se menee. En tiedä, voiko säieteorioita sinänsä todistaa oikeiksi tai vääriksi.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Kolme tuntia videopätkää säieteoriasta. Ihan mukavaa kateltavaa.

Säieteorian viralliset sivut löytyy osoitteesta

http://www.superstringtheory.com

Lyhyesti: säieteorian mukaan kaikki hiukkaset ovat ns. säikeiden värähtelyä 11 ulotteisessa avaruudessa. Säikeet ovat yksiulotteisia ja kokoluokkaa 1.6*10^-35 m (Planckin pituuden luokkaa).

Teoria on matemaattisesti niin vaikea, että kukaan ei ole pystynyt sitä formalisoimaan. Mahdollisia 11 ulotteisia maailmankaikkeuksiakin on n. 10^500 kappaletta ja yksi niistä pitäisi olla omamme. Menee vielä jonkin aikaa, ennenkuin selviää onko säieteoria "kaiken teoria".

∞ = ω^(1/Ω)

Vierailija

Säieteorian mukaan on vain yksi perusosa, säie, ja hiukkaslajien runsaus yksinkertaisesti heijastelee säikeen erilaisia värähdysmuotoja. Säieteorian säikeet käyttäytyvät kuin sellon/viulun kielet... erillaisilla värähdyksillä saadaan erillaisia ääniä... säie tuottaa vain jonkin hiukkasen ja sen ominaisuudet, kuten massa, sähkövaraus, spin yms. Ei ole siis olemassa mitään "elektronin säiettä" tai "ylös kvarkin säiettä".

Ylimääräisten ulottuvuuksien muotoa kutsutaan Calabin- Yaun muodoksi....

Säieteoria sisältää myös muitakin rakenne osasia kuin säikeet.... Niitä sanotaa braaneiksi.. kaksi ulotteista kalvoa sanotaan kaksibraaniksi ja kolmiulotteista sanotaan kolmebraaniksi.. Säikeet ovat kiinnittyneet näihin braaneihin...

mikään aine ei voi kulkea maailmankaikkeudesta toiseen... Arvellaan kuitenkin että gravitoni pystyy.. Se on selitys miksi gravitaatio (painovoima) havaitaan niin heikkona kuin se on..

toivottavasti joku sai jotakin selvää..

Vierailija
Qark
Säieteorian mukaan on vain yksi perusosa, säie, ja hiukkaslajien runsaus yksinkertaisesti heijastelee säikeen erilaisia värähdysmuotoja.

Hmm.. Varsin mielenkiintoista

Uusimmat

Suosituimmat