Haluaisitko olla kuuluisa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuolla toisessa ketjussa oli puhetta julkkispolitiikoista ja minä uhkasin aloittaa uuden aiheen kuuluisuudesta itse kun en ymmärrä mikä siinä julkisuudessa viehättää. Itseäni se ei ole koskaan kiinnostanut missään määrin. Olen jopa vältellyt tilanteita jossa olisin voinut päästä televisioon tai radioon.

Ilmeisesti varsin moni haluaa päästä julkkikseksi, riittää kun katselee vaikka Idolsia televisiosta. Hirveät laumat nuoria pyrkii idoliksi, muutama pääsee. 4-5 pääsi viime vuonna. Tietysti pitää olla laulu- ja esiintymisttaitoa että pääsee sijoille, että onhan se minusta ainakin oikeutettuakin julkisuutta.

Tuo vika ei ole vitsi, kirjoittelihan Esko Valtaoja Skepsiksen palstalle jossain vaiheessa. Kvaak.fi -sarjakuvafoorumilla kirjoittelee jokunen Puupää-hatun saanut ja muitakin ainakin sarjakuvapiireissä tunnettuja henkilöitä. Puolijulkkiksia siis. Täällä ei taida olla ketään... Ellei Mummo ole Lenita .

Sivut

Kommentit (30)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Vastasin kettuuttani "Olen jo julkkis", sillä olen ollut telkkarissa ainakin kahdesti ja radiossakin pari kertaa. Toinen telkkarikerroista oli peräti Oslon paikallis-TV, koulun kuoron keikalla...

Jotta on sitä julkisuutta ihan tarpeeksi tullut, kiitos vaan. Minua ette missään hemmetin Idolsissa tai Pig brotherissa näe.

Jolkisuuden voi määritellä niin monella tavalla. Tämäkin voi olla julkisuutta, jollekulle.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Minunkin haastatteluni on kuultu Radio Suomessa ainakin kaksi kertaa. Se oli ainoa kerta kun minua ääniaalloilla kuultiin/kuullaan, luojan kiitos vältyn TV- ja radiotyöltä pääainevalintani ansiosta En kyllä missään nimessä haluaisi olla julkkis, yksityiselämäni on minulle aivan liian arvokasta tuhotakseni sen iltapäivälehtien ja Oho-tyyppisten lehtien riepotuksessa.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä olen ollut TV:ssä ainakin kerran, radiossa kerran, teksti-TV:ssä ja lehdissä kymmeniä kertoja, viimeksi Pamela Anderson -uutisen yläpuolella samalla palstalla. Työtoverit ja sukulaiset huomioivat joskus meikäläisen mediaesiintymiset. Mielummin kuitenkin olisin hiljainen taustavaikuttaja kuin tällainen mediapelle.

Vierailija

Miksi joku haluaa olla julkkis? Siksi, että julkisuudesta hyötyy taloudellisesti. Julkisuus tuo imagolle mainosarvoa ja on ilmaista markkinointia, josta monesti jopa maksetaan mukava korvaus. Onnistumalla tekemään itsestään brändin, tuotteistamalla itsensä julkisuuden alttarille, henkilö lisää markkinayhteiskunnassa haluttavuuttaan, katu-uskottavuuttaan ja hyväuskoisten ihmisten mielestä myös osaavuuttaan. Seurauksena kaikesta tästä sataa työtarjouksia ja rahaa virtaa.. Siis: kelpaako kenellekään teistä raha? Kuka haluaa firman sikahinnoitelluilla koulutuspäivillä kuulla mattimeikeläisen filosofointeja "Kuinka minusta tuli minä - eli tuntemattomuus", vaikka tietotaitoa olisikin yltäkylläisesti. Ei voisi vähempää kiinnostaa!

Katsokaa vaikka Jari Parasvuota, joka on loistava esimerkki itsensä tuotteistamisesta ja myymisestä kalliiseen hintaan yksinkertaisille ostajille, jotka luulevat julkisuuden henkilön valuttavan myös heidän päällensä menestymisen nektaria. Oltakoon Parasvuosta mitä mieltä tahansa, niin markkinoinnin hän osaa.

Lopuksi. Erään ammatin jo kannuksensa hankkinut huippuosaaja tokaisi kesällä, että saadakseen työtä, pitäisi vähintään hakata kaupunginjohtaja! Tätä on kuuluisuus.

Vierailija

Haluaisitko olla kuuluisa? ... hui kahistuksen kananhäkki ... en tahtois. Hyi! Mut haluaisiko sitä, että - vastuullinen elämä - alkais kiinnostaa ihmisii enenevissä määrin .. sille ajatukselle voi huoletta sanoa KYLLÄ.

Vierailija
s&s&s
Miksi joku haluaa olla julkkis? Siksi, että julkisuudesta hyötyy taloudellisesti.

Se on varmasti yksi ja tärkeä syy, toinen lienee se että haluaa olla ihailtu ja ihan vain kuuluisa. Eli se on itseisarvo. Kyllä julkkikseksi voi "joutua" vaikka ei kovasti pyrkisikään. Esimerkkinä Martti Ahtisaari. Hän ei juuri julkisuudesta perusta ja presidenttiyskin oli vähän kynsin hampain kun ei muitakaan ollut. Toisessa ääripäässä Matti Nykänen. Tekee kaikkensa että pysyy julkisuudessa. Hänen touhunsa ovat jo melkein säälittäviä.

s&s&s
Siis: kelpaako kenellekään teistä raha?

Kyllä minä haluaisin olla varakas mutta en missään nimessä julkinen henkilö. Moni rikas muuten ei ole kuuluisa vaikka voisi hyvin helposti olla. Iltapäivälehdistö yrittää tehdä heistä kuuluisia, siinä kuitenkaan kovinkaan onnistumatta kun eivät anna haastatteluja.

s&s&s
Kuka haluaa firman sikahinnoitelluilla koulutuspäivillä kuulla mattimeikeläisen filosofointeja "Kuinka minusta tuli minä - eli tuntemattomuus", vaikka tietotaitoa olisikin yltäkylläisesti. Ei voisi vähempää kiinnostaa!

No minua nyt ainakin kiinnostaisi. Ei julkisuus minun mielestäni tee ihmisestä mitenkään kiinnostavampaa. Julkisen henkilön tietysti tuntee paremmin kuin maijameikäläisen.

s&s&s
Katsokaa vaikka Jari Parasvuota, joka on loistava esimerkki itsensä tuotteistamisesta ja myymisestä kalliiseen hintaan yksinkertaisille ostajille, jotka luulevat julkisuuden henkilön valuttavan myös heidän päällensä menestymisen nektaria. Oltakoon Parasvuosta mitä mieltä tahansa, niin markkinoinnin hän osaa.

Sarasvuon uusin tempaus oli uskoontulo, mutta se ei oikein ottanut tulta. Hän tulee vähän väliä julkisuuteen tarkoituksella. Oli verokapinaa, Diiliä jne. Hän on ottanut omat kasvonsa myyntiartikkeliksi. Asuu muuten tässä lähellä ja olen pari kertaa tavannut kaupassa.

Vierailija
s&s&s
Siis: kelpaako kenellekään teistä raha?

Asimov: Kyllä minä haluaisin olla varakas mutta en missään nimessä julkinen henkilö. Moni rikas muuten ei ole kuuluisa vaikka voisi hyvin helposti olla. Iltapäivälehdistö yrittää tehdä heistä kuuluisia, siinä kuitenkaan kovinkaan onnistumatta kun eivät anna haastatteluja.

Niin, mutta kun köyhästä pitää pyrkyröidä rikkaaksi, niin julkisuus auttaa kummasti.

Asimov: Sarasvuon uusin tempaus oli uskoontulo, mutta se ei oikein ottanut tulta. Hän tulee vähän väliä julkisuuteen tarkoituksella. Oli verokapinaa, Diiliä jne. Hän on ottanut omat kasvonsa myyntiartikkeliksi. Asuu muuten tässä lähellä ja olen pari kertaa tavannut kaupassa.

Tuosta luinkin päivälehdestä. Parasvuo ylitti mielestäni valtuutensa. Kerro hänelle lämpimät "tuntemattoman ihailijan" terveiseni marketissa, sillä oli miten oli: hän on onnistunut jollain ihmeen konsteilla hivuttamaan itsensä markkinointigurun pallille. En ole kade, vaan hämmästyneen vilpittömän kannustava. Tuollaista energiaa on pakko kunnioittaa.

Vierailija

En haluaisi. Tosin vasen käteni on esiintynyt töllössä; johonkin hemmetin tänään kotona ohjelmaan tultiin taannoisessa työpaikassani kuvaamaan materiaalia ja minun käpäläni näkyy siinä avaamassa salpoja tyrmän ovelta...

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Asimov
Tuolla toisessa ketjussa oli puhetta julkkispolitiikoista ja minä uhkasin aloittaa uuden aiheen kuuluisuudesta itse kun en ymmärrä mikä siinä julkisuudessa viehättää. Itseäni se ei ole koskaan kiinnostanut missään määrin. Olen jopa vältellyt tilanteita jossa olisin voinut päästä televisioon tai radioon.

Ilmeisesti varsin moni haluaa päästä julkkikseksi, riittää kun katselee vaikka Idolsia televisiosta. Hirveät laumat nuoria pyrkii idoliksi, muutama pääsee. 4-5 pääsi viime vuonna. Tietysti pitää olla laulu- ja esiintymisttaitoa että pääsee sijoille, että onhan se minusta ainakin oikeutettuakin julkisuutta.

Minä tietyllä tavalla haluaisin julkkikseksi. En siksi että pitäisin näytilläolosta ja yksityisyyden menettämisestä, vaan siksi että toivoisin olevani tunnettu saavutuksistani ja että tunnettuuteni edelleen levittäisi saavutukseni ihmisten tietoon. Se, mistä saavutuksista on kyse, on toissijaista; minulla kun on aika monta rautaa tulessa. Julkkis voisin olla mieluusti yhtä hyvin niin musiikin, urheilun kuin ammattinikin takia, esimerkiksi jonkin mullistavan teknologian kehittämisen saralla. Menestystä monilla aloilla seuraa väistämättä jonkinlainen julkisuus aj toisalata julkisuudesta voi olla apua menestyksen hankkimisessa.

Vippaskonsteihin en kuitenkaan usko, enkä missään nimessä haluaisi olla ns. turha julkkis eli henkilö jonka ainut saavutus on se, että on tullut julkkikseksi ja jonka tätä seuranneet teot ovat ainoastaan sitä että yrittää siellä valokeilassa pysyä. En myöskään suostuisi osallistumaan mihinkään kykkilpailuun tai tosi-tv -pelleilyyn vain julkisuutta saadakseni, tai oikeastaan edes siksi etten vahingossakaan niiden takia julkisuuteen päätyisi. Jos minusta joskus julkkis on tuleva, se tapahtukoon luonnollista tietä.

Politiikasta sen verran, että on luonnollsita että poliitikoista tulee julkkiksia. Sekin on ymmärrettävää että julkkiksista tulee poliitikkoja, kun kerta demokratia perustuu siihen että saa kansaa haalittua äänestämään itseään. Poliitikkoushan sinänsä ei ole sidottu mihinkään poliittiseen menneisyyteen, miksei sitä kuka tahansa voi alkaa osallistua politiikkaan vasta aikuisiälläkin, vaikkapa yhden ammattiuran jo päätyttyä. Tietty nuoresta ja opiskeluajoista asti politiikassa touhunnut on usien kokeneempi poliitikkona, mutta eihän se välttämättä henkilön kyvyistä, ammattitaidosta, älykkyydestä tai muusta sellaisetsa kerro yhtään mitään. Politiikassa tietty tuoreus voi olla jopa hyvästäkin. Ei kaikkien päättäjien tarvitse olla puolueensa ikijäseniä ja aatteen ja perinteen kaavoihin kangistuneita jäsenkirjan ja puoluejohdon ohjelmoimia robottiedustajia. Siksi yleistävä julkkispoliitikkojen paheksunta tai halveksunta on tyhmää ja perusteetonta.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Ihminen voi olla kuuluisa olematta julkkis. Itse ymmärrän julkkikset niiksi ihmisiksi, jotka poseeraavat jatkuvasti lehtien etusivulla. Kuuluisia taas ovat esimerkiksi Nobel-palkintojen voittajat tai toimittajat, joita näkee usein televisiossa. Myös esimerkiksi Harri Koskinen on kuuluisia olematta julkkis. Kuuluisilla ihmisillä on usein enemmän työmahdollisuuksia ja hyviä suhteita yhteiskunnan eri toimijoihin kuin meillä tavallisilla tallaajilla. Siinä mielessä haluaisin olla kuuluisa - mutta julkkis en ikinä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Ilman muuta olen julkkis - mallia Pikku Gen ja Desi.

Jo nuorna ollessani kuvani komeili useasti sekä Satakunnan Kansassa että Aamulehdessä.

Vaikka kieltäydyin kunniasta päästä ammattimalliksi, niin jostain syystä olin sellainen linssilude, että viimeksi tuossa olikos se toissa kesänä kuvani putkahti Hesarin kuukausiliitteeseen aiheena 80-luvun muoti.

TV:ssä olen ollut useammankin kerran liittyen mm. Jyväskylän suurajoihin ja vainajia koskettaneeseen dokumenttiohjelmaan.

V.I.P.
DM
kaikkea ehtii kun vanhaksi elää

Ai niin, ja komeileehan kuvani tuolla Stadin taivaan alla kokoelmassakin.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Tällä kertaa en äänestänyt "olen jo julkkis" huvikseen vaan äänestin "en ole miettinyt asiaa".

Kun asiaa ajattelee niin aluksi varmaan tuntuisi hyvältä olla jonkinlaisen huomion kohteena, mutta pidemmän päälle saattaisi olla rasittavaa, jos saa kuulla ties minkänlaista kommenttia keneltä vain. Nykyisin kun tuntuu selviävän paremmin kun kukaan ei tiedä olemassaoloa. En ole miettinyt asiaa syvällisesti niin en osaa oikein sanoa, haluaisinko olla julkkis.

Ehkä diktaattori olisi hyvä julkisuuden henkilö...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
Hulttio
Yllättävää että 1/3 vastanneista on julkkiksia!

Jaa kuin. Ekssä koskaan kato telkkarista suomalaisia "keskusteluohjelmia". Kyllä niissä vaan välillä vipeltää melkoisen tutunoloista tekstiä

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat