Kvanttikenttä - Taustarakenne joka synnyttää kvantit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyselisin mitä itse asiassa sana kvanttikenttä tarkoittaa.
Eikö se ole "taustarakenne" joka synnyttää kvantit eli hiukkaset? Kaikkialla avaruudessahan, jopa tyhjiössä, vaikuttaa tämä kenttä, joka täyttyy & rakentuu kvanteista eli hiukkasista.

Mikä itse asiassa erottaa tämän taustarakenteen vaikkapa vanhasta eetteriajatuksesta, substanssista jonka värähtely luo aallot ja aaltopaketit eli hiukkaset, sekä siirtää niitä?
Samoin säieteorian säikeet, joiden eritaajuinen värähtely luo eri perushiukkaset eli peruskvantit? Ovatko nämä värähtävät säikeet se samainen taustarakenne eetteri, joka värähtelee ja synnyttää aalto-hiukkasilmiöt?

On siis yksi taustarakenne joka synnyttää hiukkaset (kvantit) ja siirtää niitä. Nämä hiukkaset ovat värähtelyä eli aaltopaketteja tässä taustasubstanssissa, jonka rakenne määrää luonnonlait.

Onko kvanttiteoria jotenkin osoittanut että tämä "taustarakenne" = kvanttikenttä, eetteri, "säieverkko" on todellakin todennäköisyysluonteinen, eikä fysikaalinen tarkasti määritetty reaalirakenne, jossa tapahtuvat geometriset muutokset synnyttävät hiukkaset eksakteina ilmiöinä?

Tietynlainen taustarakenteen geometrian muutos tai värähtely olisi siis vaikkapa elektroni ja toisenlainen fotoni ja nämä olisivat reaalisia täsmällisiä muutoksia, eivät epämääräisiä ja todennäköisyysluonteisia.

Kommentit (3)

Vierailija
Y.Mäki
Eikö se ole "taustarakenne" joka synnyttää kvantit eli hiukkaset? Kaikkialla avaruudessahan, jopa tyhjiössä, vaikuttaa tämä kenttä, joka täyttyy & rakentuu kvanteista eli hiukkasista.

Kyllä se on. Jokaisella hiukkasella on oma "taustarakenteensa", jolla sitä kuvataan. Ajatus sinänsä, että se makaisi tyhjiössä jonkinlaisena rakenteena on konstruktiosta aika naiivi ja kyse on huomattavasti monimutkaisemmasta asiasta.

Toisekseen, nykyään on vallalla käsitys, että (myös hiukkas-) fysiikan pitäisi olla tietyllä tavalla kirjoitettavissa taustarakenteettomasti tai tarkemmin sen pitäisi olla diffeomorfismi-invariantti. Tämä johtuu minun mielestäni syvällisestä "action-reaction"-oivalluksesta, joka esiintyy monessa muodossa fysiikassa. Eli, mikään - edes se taustarakenne - ei voi olla absoluuttinen.

Mikä itse asiassa erottaa tämän taustarakenteen vaikkapa vanhasta eetteriajatuksesta, substanssista jonka värähtely luo aallot ja aaltopaketit eli hiukkaset, sekä siirtää niitä?

Jos haluat sanoa sitä eetteriksi niin minun puolestani saat siksi sitä sanoa. Tuolla kielipelillä ei ole mitään merkitystä, koska 1800-luvun eetteriä ei edes ollut matemaattisena rakenteena olemassa, vaan tietynlaisena ideana, joka on jopa ideatasolla todella kaukana esim. kvanttikenttäteoriasta.

Olet kuullut varmaan tarinan yksinäisestä miehestä, joka rupesi sanomaan kirjaa kynäksi, lasia lautaseksi ja lopulta menetti kyvyn ymmärtää kokonaan muita ihmisiä.

on todellakin todennäköisyysluonteinen, eikä fysikaalinen tarkasti määritetty reaalirakenne, jossa tapahtuvat geometriset muutokset synnyttävät hiukkaset eksakteina ilmiöinä?

Tietynlainen taustarakenteen geometrian muutos tai värähtely olisi siis vaikkapa elektroni ja toisenlainen fotoni ja nämä olisivat reaalisia täsmällisiä muutoksia, eivät epämääräisiä ja todennäköisyysluonteisia.

Tässä sepustuksessa ei ole juurikaan järkeä. Esimerkiksi spinorikenttää kuvaava Lagrangen tiheys on täydellisen nätisti määritelty. Jos haluat kapinoida vaikutusintegraalin funktionaalisuutta vastaan, niin valita sille elektroni(systeemille) äläkä meille. Maailma nyt vaan sattuu toimimaan niin.

Jos vieläkin tinkaat, että se integraali lasketaan väärin, niin sitten saat luvan laskea tuon:
[image]http://scienceworld.wolfram.com/physics/gimg473.gif[/image]
ilman sitä epämääräisyyttä (ts. funktionaalista integraalia).

Vierailija
Y.Mäki

Kvanttikenttä on matemaattinen käsite. Selvyyden vuoksi kannattaa puhua kvanttikenttäteoriasta eikä kvanttikentistä. Kvanttikenntäteoriaa käytetään laskuissa. Sille on turha olettaa mitään itsenäistä olemassaoloa kaavojen ulkopuolelta. Kvanttikenttäteoria koostuus operaattoreista joita sovelletaan Hilbertin avaruuksiin. Toisinkuin kuin kvanttimekaniikassa, operaattorit parametrisoituvat paikan mukaan. Tämä tarkoittaa että operaattorit ovat lokalisoituvia. Aika kaukana mistään etteristä sanoisin.

Uusimmat

Suosituimmat