Kompassi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toimiiko kompassi aina samalla tavalla, eli osoittaen pohjoiseeen?
Onko näin myös päiväntasaajalla???

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005

Kompassi osoittaa ympäristössä vallitsevan magneettikentän (vaakakomponentin) suunnan. Useimmilla aluella se on kohtuullisella tarkkuudella etelästä pohjoiseen. Päiväntasaajalla ei ole siinä suhtessa mitään erikoista, mutta magneettisten napojen lähellä kompassisuunta voi poiketa huomattavasti maantieteellisistä ilmansuunnista.

Vierailija

Mutta meneppä päiväntassajalle ja hommaa ämpäri jossa on reikä.. laita ämpäriin vettä ja puutikku... mene ensin toiselle puolelle päiväntasaajaa ja sen jälkeen toiselle...

Muistaakseni tikku pyörii eri suuntiin...oFFtOPIc

Vierailija

Kompassit tulevat tarpeettomiksi suunnilleen 200 vuoden kuluttua koska napojemme magneettikentät heikkenevät kokoajan. magneettikenttien heikentyessä kompassin luotettavuus kärsii lopulta niin paljon ettei sillä käytännössä ole enää navigoinnin kannalta merkitystä.
Asia erikseen onkin sitten hyrräkompassit jotka osoittavat aina tosipohjoiseen ja joiden kanssa ei siis tarvitse laskea erantoa tai eksymää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Ehke sittenkään ihan 200 v kuluttua katoa maan magneettikenttä?
Hyrräkompassi näyttää pohjoiseen, jos ei sitä liikuttele tai hölskyttele.
Jos liikutat hyrräkompassia, niin se näyttää jonnekin ihan muualle.
Asiasta seuraavaan: miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Miten niin ei lentokoneessa käytetä hyrräkompassia?
Maastopalojen paljastaminen ja hallinta ilmakuvien, GIS:n ja telekommunikaation avulla

AIRDAS-laitteisto

AIRDAS tulee sanoista Airborne Infrared Disaster Assessment System. NASA:n lentokoneessa on AIRDAS-laitteisto (line-scan sensor) ja lentokoneesta otetaan tutkakuvia (thermal-infrared line-scanned imagery) paloalueesta ja sen ympäristöstä. Kuvat siirretään ilmassa olevasta lentokoneesta lähes tosiaikaisesti NASA:n palvelimen ja sen jälkeen satelliittien välityksellä ICC:n tietokoneelle. Tietokoneella kuvat oikaistaan ja siirretään käytössä olevaan GIS-järjestelmään.

AIRDAS-laitteistoon kuuluu tutkain, esivahvistin, digitointiyksikkö, suodattimia, 386-tietokone, A/D-muunnin, nauha-asema, GPS-paikannin ja hyrräkompassi. GPS-paikannin on yhdistetty tutkaimeen, joten tieto lentokoneen sijainnista tulee suoraan kuvatiedostoon. Hyrräkompassi lähettää taas tietoa lentokoneen asennosta laitteistolle. Tutkaimen kuvanottonopeus on 5-24 kertaa sekunnissa ; tutkain toimii korkeudella 900 - 10 400 metriä ja lentokoneen nopeudella 50 - 130 m/sekunnissa. Resoluutioksi saadaan 8 metriä, jos lentokorkeus on 3 000 metriä.


How Gyroscopes Work
Gyroscopes can be very perplexing objects because they move in peculiar ways and even seem to defy gravity. These special properties make gyroscopes extremely important in everything from your bicycle to the advanced navigation system on the space shuttle. A typical airplane uses about a dozen gyroscopes in everything from its compass to its autopilot. The Russian Mir space station used 11 gyroscopes to keep its orientation to the sun, and the Hubble Space Telescope has a batch of navigational gyros as well. Gyroscopic effects are also central to things like yo-yos and Frisbees!

Edit: Lisäsin vielä englanninkielisen linkin. Lihavoinnit minun.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Toki lentokoneissakin, etenkin isommissa gyrokompasseja käytetään. Lentokoneen tavallinen magneettinen kompassikin voi olla gyroskoopilla stabiloitu. Lisäksi isoissa lentokoneissa yleinen inertiasuunnistuslaitteisto sisältää oleellisena komponenttina gyrokompassin. Uudemmissa laitteissa tämä mekaaninen gyrokompassi on tosin korvattu ns. lasergyrokompassilla.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Kysymys kuuluu edellenkin, että miksi lentokoneessa ei käytetä hyrräkompassia?
Gyro tai hyrrä _EI_ ole sama asia kuin hyrräkompassi. Suuntahyrriä on runsaasti käytössä, mutta ne eivät näytä pohjoiseen, jos niitä aseta näyttämään sinne.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Vierailija

Ja vastaus kuuluu edelleen, että gyrokompasseja kyllä käytetään lentokoneissa. Niitä vain englanninkielessä usimmiten kutsutaan nimellä "Heading Indicator". Mutta kyseessä on ihan tavallinen gyrokompassi, jota lennon aikana aina säännöllisin välein pitää kalibroida eli asettaa vaikkapa magneettisen kompassin avulla näyttämään pohjoista kohti.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Vastaus on edelleen: Miten niin ei käytetä?
Eihän tuollainen inttäminen ilman perusteluita tai viitettä johonkin luotettavaan lähteeseen ole mistään kotoisin.
http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploa ... e8tvsw.pdf

Jäiden lähdettyä tehtiin onnettomuuspaikalla sukelluksia pohjamutaan uponneiden lentokoneen mittareiden löytämiseksi. Löydetyt osat olivat pääasiassa pieniä peltipaloja, moottoritilan putkia ja mittareiden jäännöksiä. Mittareista löytyivät nopeusmittarin ja variometrin taulut, moottorin pyörimisnopeusmittari, hyrräkompassi, kaarto- ja kallistusmittari, seoksenlämpömittari ja hyrrämittarien alipainemittari. Kaikki löydetyt mittarit olivat pahoin ruhjoutuneet ja niistä puuttui osia.

Asiasta en enempää tiedä, mutta esimerkiksi tuossa edellisessä lainauksessa onnettomuustutkintalautakunta oli löytänyt ruhjoutuneen hyrräkompassin lentokoneesta. Lieneekö ollut käytössä, ehkä se oli vahingossa laitettu koneeseen ja lautakunta mainitsi sen kiusatakseen o_turusta.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Kompassi on tunnetusti laite, jota aina välillä autetaan näyttämään oikeaan suuntaan, kun se ei sitä osaa ihan omin nokkineen tehdä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Vierailija

Tietääkseni kuitenkaan vaikkapa Suomesta ostettu tavallinen neulakompassi ei välttämättä toimi päiväntasaajalla. Syynä tähän on se, että kun magneettikenttä päiväntasaajalla on maan pinnan suuntainen, on se suomessa muistaakseni n. 60 asteen kulmassa maanpintaan nähden. Tästä johtuen kompassineula on tasapainotettava, jotta se toimisi halutulla leveysastella. Ilman tasapainotusta neula siis ei pysy vaakasuorassa ja hinkkaa neularasian pohjaa ja kattoa vasten.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

snaut tuossa edellä:

"Ja vastaus kuuluu edelleen, että gyrokompasseja kyllä käytetään lentokoneissa. Niitä vain englanninkielessä usimmiten kutsutaan nimellä "Heading Indicator". Mutta kyseessä on ihan tavallinen gyrokompassi, jota lennon aikana aina säännöllisin välein pitää kalibroida eli asettaa vaikkapa magneettisen kompassin avulla näyttämään pohjoista kohti."

Muistaakseni laivoissa käytetään hyrräkompasseja, joita ei tarvitse asettaa osoittamaan mihinkään suuntaan, ne löytävät pohjoissuunnan ihan itse.
Siis: onko kompassi kompassi, vai ei?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Uusimmat

Suosituimmat