Tietoa hiidenkirnuista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua kiinnostaa hiidenkirnut, niiden sijainti, syntymistapa etc. Onko jollain tietoa niistä tai paikasta josta tietoa löytyy? Mielellään suomenkielistä, mutta englanniksikin kelpaa.

Sivut

Kommentit (51)

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Taitaa olla suurimpia nuo ASKOLAN HIIDENKIRNUT

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Eikös Lohjallakin tai jossain naapurikylässä ole tuollainen?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Kuinka nopeasti kirnu on voinut syntyä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Hyvä kymysys. Selailin noita sivuja mitä annoitte ja sekä Askolan, että Rovaniemen sivuilla oli teoriaa niiden synnystä. Askolassa melko vanhassa esitteessä puhuttiin jäätikön railosssa olevasta vesiputouksesta. Rovaniemellä taasen sulamisvirran pyörittämistä lohkareista, jotka jauhoivat hiidenkirnut. Kumpi mahtaa olla oikeammassa?

Vierailija
Ed
Hyvä kymysys. Selailin noita sivuja mitä annoitte ja sekä Askolan, että Rovaniemen sivuilla oli teoriaa niiden synnystä. Askolassa melko vanhassa esitteessä puhuttiin jäätikön railosssa olevasta vesiputouksesta. Rovaniemellä taasen sulamisvirran pyörittämistä lohkareista, jotka jauhoivat hiidenkirnut. Kumpi mahtaa olla oikeammassa?

Koulussa opetettiin tuo jälkimmäinen versio minulle.

Vierailija

Rautiosaaressa olevissa opastustauluissa muistaakseni mainittiin kirnujen pohjalta löytyneistä "jauhinkivistä".

Pyörivän ja hiertävän lohkareen teoria minullekkin koulussa opetettiin, muistaakseni, kai

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Suurin suomalainen hiidenkirnu on Helsingissä Pihlajamäessä. Löysivät sen tuossa joitakin vuosia taapäin, kun olivat tekemässä pyörätien pätkää.
http://www.somafilm.com/Kulttuuri/Pihla ... nkirnu.htm

Toiseksi suurin on Vartsalassa tai Halikkoako se paikka on, menen ja tiedä.
http://www.salonseutu.fi/kulttuuri/sela ... kat&id=140

Jääkauden aikaisia luonnon tekeleitä ovat. Kun jääkauden aikana ne jäät liikkui, niin niiden alla oli vesipatja jossa pyöri mukana maa-aineksia. Jauhoivat ne kivenmurikat sitten kallioon koloja (monesti on useampi kirnu vierekkäin).

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
DedMoroz
Suurin suomalainen hiidenkirnu on Helsingissä Pihlajamäessä.

Arvon DM, ehkä kuitenkin tuo Rautiosaaren suurin, leveys 8 metriä syvyys 15 metriä, on hieman suurempi.

Vai eikö Lapin lääniä enää lasketa Suomeen kuuluvaksi

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
Phobos
Arvon DM, ehkä kuitenkin tuo Rautiosaaren suurin, leveys 8 metriä syvyys 15 metriä, on hieman suurempi.

Vai eikö Lapin lääniä enää lasketa Suomeen kuuluvaksi

Arvon Phobos. Sepä nyt ei olle minun keksintöäni tuo. Aikoinaan kun tuo hiidenkirnu löytyi oli siitä melkoista hypetystä aina töllöä myöden.

Minä en tiedä muuta kuin mitä minulle on viisaammat väittäneet. Elikkäs jos siittä minun linkistäni katsot, niin...

Mutta siitä en toki ala kinaamaan, etteikö 15 m syvä olisi syvempi kuin 8 m syvä

Edit: toinen linkki sanoo: Pihlajamäen kahdesta hiidenkirnusta suurempi on halkaisijaltaan Suomen suurin.
http://nk.hel.fi/talot/askiskontula/pol ... irnut.html

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Eiväthän ne minun kirnujani ole

Olen siellä joskus 70 -luvun alkupuolella ensimmäisen kerran vieraillut ja silloin jo oli opasteita ja kulkureittejä. Ei siis kovinkaan tuore löytö.

Kuitenkin jossakin takaraivon takaosan takana on jonkinmoinen muistikuva siitä, ettei tuolla kuitenkaan ole ne Suomen suurimmat hiidenkirnut.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
Phobos
Eiväthän ne minun kirnujani ole

Huomasin tuon ja se jäi vaivaamaan juuri tuon mahdollisen ajatuksen vuoksi ja vaihdoin hieman sanojani

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat