Vitamiinit mehustus ja keittäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipa tässä pohdittua, kesällä mehumaijalla valmistetun ja pakastetun mustaherukkamehun c-vitamiini pitoisuutta, että onkohan siitä c-vitamiinista kuinka paljon jaljella ja hajoamattomana nyt näin talven kynnyksellä vai onko mustaherukan korkea c-vitamiini pitoisuus saatavissa vain tuorepuristus tai muilla mehun valmistus menetelmillä?

Ja kiehuuko mehumaijassa yleensä tuo lopullinen tuote missään vaiheessa tai nouseeko yli c-vitamiinin säilymis asteiden?

Kommentit (9)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
Kyrsa
Ja kiehuuko mehumaijassa yleensä tuo lopullinen tuote missään vaiheessa tai nouseeko yli c-vitamiinin säilymis asteiden?

Ei kiehu.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

kysyin martoilta asiaa eikä heillä ollut tietoa asiasta, ainoa mitä sanoivat, että jää sinne paljon... mikä tuntui hyvinkin "mutu" vastaukselta sillä, jonkun mehuvalmistajan sivuilla oli juuri tuosta heidän puristus tavastaan jossa pastorointilämpötila on maksimissaan 80 astetta ja tuon takia sailyy yli 40% vitamiineista

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ei tuohon kyssäriin, mutta esim. siihen, miksei kannata syödä liikaa purkkivitamiineja...

Pikku Gen

joka oli koko ajan oikeassa väittäessään, että parhaiten vitamiinit saa ruuasta...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
How do cooking, storage, or processing affect vitamin C?

Vitamin C is highly sensitive to air, water, and temperature. About 25% of the vitamin C in vegetables can be lost simply by blanching (boiling or steaming the food for a few minutes). This same degree of loss occurs in the freezing and unthawing of vegetables and fruits. Cooking of vegetables and fruits for longer periods of time (10-20 minutes) can result in a loss of over one half the total vitamin C content. When fruits and vegetables are canned and then reheated, only 1/3 of the original vitamin C content may be left. Consumption of vitamin C-rich foods in their fresh, raw form is the best way to maximize vitamin C intake.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tnam ... processing

Uusimmat

Suosituimmat