Näin painamme atk-tuotteiden hinnat alas

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aina, kun hankitte atk-tuotteita, katsokaa osoitteesta http://www.mbnet.fi/hintaseuranta , mistä kyseisen tuotteen saa halvimmalla, ja tilatkaa sieltä, postituskuluista ja vaivasta välittämättä. Yrittäkää saada kaikki muutkin menettelemään samalla tavalla.

Seuraus: Kun kaupat huomaavat myyvänsä vain niitä tuotteita, joita ne myyvät halvemmalla kuin kaikki muut, seuraa hirmuinen hintakilpailu, ja tuotteet joudutaan myymään melkein sisäänostohinnoin.

Tällä hetkellä havittelemastani Acer Ferrari 4005WLMi kannettavasta pulittaa Verkkokauppa.com:ssa 1957.90 euroa , kun AcroNetistä sen saa 1791.91 eurolla. Kuten huomaatte, hintaerot ovat huikeita.

Kommentit (14)

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Mainitsemasi Acer Ferrari on kovin keskinkertainen ostos, maksoi se sitten 1800e tai 2000e, sillä Acerin laitteet eivät ole kovin vikasietoisia ja takuuvaihto voi kestää yllättävänkin kauan. Yllättävää kyllä, eivät Saksassakaan myy tuota vekotinta juurikaan halvemmalla.

Sinänsä harmillista, ettei WSXGA+ -näytöillä ole edes tuossa painoluokassa vielä kovinkaan montaa läppäriä.

Nervus rerum

Vierailija

Nyt on tainnut hieman unohtua kaikki ne muut palvelut, joita kuluttaja voi saada. Minua ei ainakaan kiinnosta yhtään tuotteen hinta vaan kokonaispalvelun laadukkuus. Ei ole mitään järkeä olla niin tyhmä kuluttaja, että osoittaa pelkästään hinnan merkitsevän - kohta kaikki kauppamme ovat itsepalvelua ja lopulta meillä on käsissä (jälleen kerran) yhteiskuntamuutos, joka johtuu siitä, että esim. päivittäistavarakauppa työllistää murto-osan verrattuna siihen, kun vielä asikkaita palveltiin

Eli pointtini. Millä te perustelette järjellisesti sen, että jokaisen asiakkaan pitäisi ainoastaan olla kiinnostunut hinnasta ? Uskotteko te todella, että ostamalla aina halvimman vaihtoehdon päädymme yhteiskuntamalliin, jossa te haluatte elää

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005
Kalevi
Ja näin saadaan kaikki hinnat alas: alkakaa vertaiemaan hintoja ja ostakaa vain halvinta.
Suomessa tulevat lähivuosina selviämään vain suurimmat jälleenmyyjät sekä muutamat pienemmät menestyjät. Hinnat painuvat alas joka tapauksessa ja pudottavat kannattamattomia yrittäjiä pelikentältä kymmenittäin. Näinhän kävi jo pitkään korkeahkon hintatason kanssa kituuttaneelle PC Superstorelle, jonka konsepti toimi hyvin vielä kuusi vuotta sitten, kun todellista kilpailua ei juurikaan ollut.

Nervus rerum

Vierailija
JRepo
Nyt on tainnut hieman unohtua kaikki ne muut palvelut, joita kuluttaja voi saada.
...
Millä te perustelette järjellisesti sen, että jokaisen asiakkaan pitäisi ainoastaan olla kiinnostunut hinnasta?

Mutta eihän toki haittaa, jos osa asiakkaista kaipaa ylimääräisiä palveluita. Silloinhan kaupat jakaantuvat kahteen ryhmään: niihin, jotka tarjoavat ylimääräisiä palveluita niitä kaipaaville asiakkaille (1) ja niihin, jotka myyvät vain tuotteen mahdollisimman halvalla (2). 2. ryhmä ajautuu kovaan sisäiseen kilpailuun, ja me saamme haluamamme, kun taas te voitte edelleen ostaa lisäpalveluita ryhmän 1 kaupoista.

JRepo myöskin
Uskotteko te todella, että ostamalla aina halvimman vaihtoehdon päädymme yhteiskuntamalliin, jossa te haluatte elää?

Mainiota, mainiota!!

Vierailija
Euphemos
. . . Acerin laitteet eivät ole kovin vikasietoisia ja takuuvaihto voi kestää yllättävänkin kauan. . . .

Teillä on ilmeisesti kokemusta Acerin laitteista? Onko teillä tuon kaltaisia kokemuksia läppäreistä vai lähinnä tulostimista? Sellaisen huhun olen kyllä kuullut, että tuo 4005WLMi kuumentuu turhankin paljon käytössä. Mikäköhän mahtaa ylipäänsä olla kannettavien tietokoneiden fyysinen elinikä näinä aikoina, ja mikä osa hajoaa ensimmäisenä?

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005
Bender
Euphemos
. . . Acerin laitteet eivät ole kovin vikasietoisia ja takuuvaihto voi kestää yllättävänkin kauan. . . .

Teillä on ilmeisesti kokemusta Acerin laitteista? Onko teillä tuon kaltaisia kokemuksia läppäreistä vai lähinnä tulostimista? Sellaisen huhun olen kyllä kuullut, että tuo 4005WLMi kuumentuu turhankin paljon käytössä. Mikäköhän mahtaa ylipäänsä olla kannettavien tietokoneiden fyysinen elinikä näinä aikoina, ja mikä osa hajoaa ensimmäisenä?

Ensinnäkään ei tarvitse teititellä. Toiseksi 4005WLMi:ssä on Turion 64 (edeltävissä malleissa oli perustyöpöytäprossu A64), joten sen ei pitäisi kuumentua niin paljon kuin edeltäjänsä. Itse en ole ikinä omistanut Acerin kannettavaa, mutta yhdellä kaverilla on ollut 2 viikon käytön jälkeen takuuseen mennyt Travelmate ja useista ulkopuolisista lähteistä olen kuullut huonoa erityisesti Aspire-mallistosta. Firman harjoittama takuupolitiikka onkin sitten oma tarinansa, jota en lähde tähän manaamaan - asiasta löytyy paljon keskustelua esim. MuroBBS:stä.

Kannettavien tietokoneiden elinikä on sitä pidempi, mitä vähemmän lämpöä ne tuottavat, joten vähävirtaisesta mobiiliprossusta on hyötyä myös sen suhteen. On aika paha mennä sanomaan, mikä komponentti menisi ensimmäisenä, sillä tyyppivikoja on monenlaisia... jos joku pitäisi valita, niin se olisi todennäköisesti paljon rasitettu optinen asema tai vinhaa 7200rpm vauhtia pyörivä kiintolevy (joita alkaa kannettaviinkin tulla). Keskimääräinen elinikä kannettavalle tänäpäivänä on kutakuinkin kaksi ja puoli vuotta.

Nervus rerum

Vierailija
Euphemos
...

Kiitoksia tiedoista ja MuroBBS:stä. Sitä kautta löytyikin hyvä saksalainen hintavertailusaitti ja vaikka mitä.

Tuo kannettavan keskimääräinen elinikä kuulostaa kyllä järkyttävän lyhyeltä. Tiedätkö jonkun saitin missä noita elinikiä vertaillaan - olen turhaan yrittänyt etsiä.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Täysin objektiivista vertailua on täysin mahdotonta tehdä, koska valmistajien tuotantolinjoja ja laaduntarkkailuja ei pääse suoraan vertailemaan keskenään ja kuluttajien käyttötottumuksetkin eriävät sen verran, että laadukkuuden jonkinasteiseksi takeeksi voi määritellä vain yli 2000 euron hintalapun.

Nervus rerum

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Bender
Aina, kun hankitte atk-tuotteita, katsokaa osoitteesta http://www.mbnet.fi/hintaseuranta , mistä kyseisen tuotteen saa halvimmalla, ja tilatkaa sieltä, postituskuluista ja vaivasta välittämättä. Yrittäkää saada kaikki muutkin menettelemään samalla tavalla.

Miksi ihmeessä en saisi maksaa siitä, että saan haluamani tavaran vähällä vaivalla lähikaupasta heti mukaani, kun käyn työmatkalla ostamassa? Ja usein vielä asiantuntevan myyjän opastuksen päälle. Ikävä kyllä juuri halvimman hinnan havittelijoiden (myös minä itse olen syypää) vuoksi tuollaisia kauppoja ei enää paljoa ole. Tässä sitten tilaillaan kamaa eri puolilta Eurooppaa ja toivotaan, että tilaus tulee samana vuonna ja sisältää edes suunnilleen sitä mitä tilattiin.

Minun kokemukseni ulkomailta ostoista ovat kyllä olleet hyviä, ei siinä mitään. Olen tosin tilannut luotettavaksi tiedetyistä kaupoista kaikkein halvimpien sijaan. Enemmän minua harmittaakin se, että halvan hinnan tuijottajien takia nykyään ei enää kannata tehdä laadukasta kodinelektroniikkaa. Sitä ei saa edes rahalla, sillä kalliimmissa malleissa on vain enemmän umpiturhia toimintoja. Kaikki on nykyään vuoden kestävää muovirihkamaa, jota ei edes saa korjattua.

Vierailija
Neutroni
Enemmän minua harmittaakin se, että halvan hinnan tuijottajien takia nykyään ei enää kannata tehdä laadukasta kodinelektroniikkaa. Sitä ei saa edes rahalla, sillä kalliimmissa malleissa on vain enemmän umpiturhia toimintoja. Kaikki on nykyään vuoden kestävää muovirihkamaa, jota ei edes saa korjattua.

Olet ihan oikeassa. Käsitin kuitenkin aiheen aloittajan tarkoittavan sitä, että täysin saman valmistajan täysin saman tuotteen saa toisesta liikkeestä huomattavastikin halvemmalla kuin toisesta. Eikä se suinkaan aina ole niin, että halvemmalla myyvissä paikoissa olisi jotenkin huonompi palvelu, tai että ne olisivat automaattisesti jotain suuria marketteja (niin kuin joku tässä ketjussa on väittänyt).

Itse ostan ATK-tuotteeni yleensä Tampereelta, ja täällä suosin kahta liikettä ylitse muiden. Tämä siksi, että kyseiset liikkeet tarjoavat tuotteensa - siis täysin samat tuotteet kuin kilpailijoilla - lähes poikkeuksetta halvemmalla. Ja kun näiden kahden liikkeen hintoja vielä vertailee keskenään, niin saa ostettua jokaisen osan sieltä mistä saa edullisimmin. Muutaman euron hintaero ei äkkiseltään tunnu suurelta, mutta esim. konepakettia kootessa hintaero saattaa nousta huimaksi. Markka-aikaan muistan säästäneeni yhden koneen hankinnassa yli 1000 mk pelkästään hintoja vertaamalla.

Ja lisätään vielä, että molemmissa liikkeissä palvelu on todella ystävällistä, eli siitäkään ei tarvitse tinkiä.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005
Noor
Itse ostan ATK-tuotteeni yleensä Tampereelta, ja täällä suosin kahta liikettä ylitse muiden. Tämä siksi, että kyseiset liikkeet tarjoavat tuotteensa - siis täysin samat tuotteet kuin kilpailijoilla - lähes poikkeuksetta halvemmalla.

Toinen on Mediakulma, mutta mikähän se toinen sitten on? Menet suoraan maahantuoja GNT Finlandin varastolta hakemaan?

Nervus rerum

Vierailija
Kalevi
Ja näin saadaan kaikki hinnat alas: alkakaa vertaiemaan hintoja ja ostakaa vain halvinta.

Näin saamme huonolaatuisen krääsän tuotannon maksimoitua.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Noor

Olet ihan oikeassa. Käsitin kuitenkin aiheen aloittajan tarkoittavan sitä, että täysin saman valmistajan täysin saman tuotteen saa toisesta liikkeestä huomattavastikin halvemmalla kuin toisesta.

Joo, hintaerot voivat olla isoja. Silti noilla liikkeillä voi olla eroja. Toinen voi olla työmatkan varrella, ja toinen jossain maan äärissä, josta joutuu tilaamaan ja toivomaan, että tuote joskus tulisikin. Toinen voi suhtautua takuuasioihin nuivasti ja toinen ei (tämä kyllä liittyy enemmän liikkeen asenteeseen eikä hintatasoon). Ja niin edelleen. Silloin kannattaa miettiä minkä arvon millekin asialle antaa. Usein se on se hinta joka ratkaisee, mutta ei välttämättä aina.

Itse lähinnä pidin alkuviestiä kehoituksena nähdä vaivaa viimeisen sentin metsästykseen. Siinä en näe järkeä.

Muutaman euron hintaero ei äkkiseltään tunnu suurelta, mutta esim. konepakettia kootessa hintaero saattaa nousta huimaksi. Markka-aikaan muistan säästäneeni yhden koneen hankinnassa yli 1000 mk pelkästään hintoja vertaamalla.

Tuo on jo merkittävä säästö, mutta kyllä minä lasken jotain sillekin, että käytän paljonkin aikaa vertailemalla ja kuljen ostamassa ympäri kaupunkia komponentin kerrallaan. Vielä pahemmaksi homma menee, jos vielä tilaa jotain, usein halvimmat liikkeet ovat juuri suuria postimyyntiliikkeitä. Lisäksi ostamalla kaikki samasta paikasta voi saada jonkinlaisen pakettialennuksen.

Mutta tässä tietysti vaikuttaa taas henkilökohtaiset syyt. Esimerkiksi opiskelijalla on usein paljon vapaa-aikaa mutta vähän rahaa, kun taas työssäkäyvällä tilanne on päinvastoin.

Uusimmat

Suosituimmat