Vitamiinilisät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipa katsottua Prisma-dokumentti ja ikivanha mielipiteeni aiheesta vain vahvistui.

Kun ihminen syö luonnollista suht monipuolista ruokaa: lihaa, kalaa, ruisleipää, järsii porkkanoita ja tomaattia yms tavallista, elimistö kyllä huolehtii siitä, että tarpeellinen määrä vitamiineja niistä otetaan käyttöön ja ylimäärä puhaltuu pihalle.

Näinä pillerien aikoina ihmiset ottavat kapselimuodossa luonnottomia määriä erilaisia vitamiineja ja ravintolisiä muodossa, johon elimistö ei ole sopeutunut. Ja kun se vihdoin pillereihin sopeutuu, normaali talteenotto tavallisesta ruuasta ei enää onnistukaan.

Tavallinen sekaruoka kunniaan ja pillerit lääketieteellisiin poikkeustapauksiin, sanoisin.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Itse katsoin myös tämän päiväisen dokumentin. Täytyy myöntää, että kuulun niihin ihmisiin, jotka syövät päivittäin useita vitamiinipillereitä: monivitamiinipillerin, jossa on A-vitamiinilisä, magnesiumia B-vitamiinilla ja prebiootilla terästettynä sekä omega-3-kapselin. Itse asiassa olen ajatellut vielä hankkia seleeniä.

Olen tutustunut vitamiineihin ja kivennäisaineisiin perusteellisesti ja selvittänyt mistä ruoka-aineista saa mitäkin, kuinka monta micro- tai milligrammaa, ja mikä on päivittäinen suositus. Ihmettelen, miten tavallisesta ruokavaliosta voi saada kaiken tarvitsemansa, varsinkin, jos ei yhtään mieti ja laskeskele. On sitä paitsi yleistä, että suomalaiset kärsivät D-vitamiinin, magnesiumin ja seleenin lievästä puutteesta. Omega-3:n puolestaan on todettu parantavan muistia ja keskittymiskykyä. Suurilla A-vitamiinin (tai sen johdannaisen) annoksilla hoidetaan aknea, josta minäkin kärsin.

Lisäksi, koska lasken kaloreita ja yritän laihduttaa, jää kalorimäärä monesti niin alhaiseksi, etten voi saada kaikkia tarvitsemiani ravintoaineita ruuasta. Vitamiinien lisäksi toki pyrin syömään paljon kasviksia, mutta niistäkään ei saa kaikkia ravintoaineita millään. Ruokavalioni on vähärasvainen, joten en saa tarpeeksi rasvaliukoisia vitamiineja. Lyhyesti sanottuna: en voisi elää ilman vitamiinipillereitä!

Tietysti on hyvä, että vitamiineja tutkitaan ja niiden määriä kontrolloidaan, koska liika-annostuksestakin seuraa riskejä. Minulle oli esim. uusi asia, että A-vitamiinin liiallinen saanti aiheuttaa osteoporoosia.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Ennenkuin joku alkaa täällä siteerata joitain Kuolleen meren kääröjä ja mitä ne sanoivat vitamiineista, annan tässä hyvän tieteellisen lähteen vitamiinilisistä kiinnostuneille.

Hakekaa Googlella sanoilla "rank of world universities". Valitkaa ensimmäinen hakutulos. Siltä sivustolta hakekaa linkin "Top 100" takaa maailman arvostetuin yliopisto. Klikatkaa sen etusivulle.

Sillä sivulla on otsikko "Schools of ..." ja siellä "Public Health". Menkää sinne.

Siinä etusivulla keskimmäisessä palstassa on otsikko "Nutrition Source -- A wealth of information about nutrition news and healthy eating." Klikatkaa sitä.

Uuden sivun vasemmassa laidassa on linkkilista. Hakekaa sieltä kohta "Vitamins". Klikatkaa ja lukekaa se sivu. Siitä saa hyvän perustan kaikelle vitamiinikeskustelulle, joita tässä forumissa syntyy tämän tästä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Ennenkuin joku alkaa täällä siteerata joitain Kuolleen meren kääröjä ja mitä ne sanoivat vitamiineista, annan tässä hyvän tieteellisen lähteen vitamiinilisistä kiinnostuneille.

Hakekaa Googlella sanoilla "rank of world universities"....

Tintti ei sitten voi vai osaa laittaa suoraa linkkiä? Hatuttaa tällainen "seuraa johtajaa" leikki.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Tintti ei sitten voi vai osaa laittaa suoraa linkkiä? Hatuttaa tällainen "seuraa johtajaa" leikki.

Sori, tarkoitus oli vain osoittaa että kyseistä instanssia voi tuota hakuketjua seurattuaan loogisesti pitää vitamiinitutkimuksen korkeimpana auktoriteettina. Tällä forumilla kun on paljon auktoriteettiuskoisia ihmisiä.

Tässä suora linkki:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... amins.html

Vierailija

Kiitos Ding linkistä! En jaksanut ihan kaikkea lukea, mutta lopusta löytyi hyvä yhteenveto:

"The Bottom Line

A standard multivitamin supplement doesn't come close to making up for an unhealthy diet. It provides a dozen or so of the vitamins known to maintain health, a mere shadow of what's available from eating plenty of fruits, vegetables, and whole grains. Instead, a daily multivitamin provides a sort of nutritional safety net.

While most people get enough vitamins to avoid the classic deficiency diseases, relatively few get enough of five key vitamins that may be important in preventing several chronic diseases. These include:

Folic acid
Vitamin B6
Vitamin B12
Vitamin D
Vitamin E

A standard, store-brand, RDA-level multivitamin can supply you with enough of these vitamins for under $40 a year. It's about the least expensive insurance you can buy."

Ja kyseessä ei ole vitamiinien mainostaminen, vaikka lopussa dollarinkuva löytyykin

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13265
Liittynyt23.6.2005

Joku neiti ahkera voisi linkata tänne vielä sen ehdotetun Harvardin uuden ravintopyramidin. On nimittäin aika tuhti ero vitamiinien saannin suhteenkin entiseen ja meillä käytettyyn. Mitä helvettiä ne leivokset vanhassa tekee!?

laskisin mukaan keskusteluun myös hivenaineet ja välttämättömät rasvahapot. Ne kun ovat pirun tärkeitä myös ja unohtuvat koko ajan. Antioksidanttikeskustelukin piristäisi meininkiä. Ja ruokaohjeet.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Jaa, eipä tuo Prisman dokumentti antanut juuri aihetta muuttaa vitamiinipillerien käyttöäni, vaikka jokin karmaiseva "totuus vitamiineista" uhattiin paljastaa jo nimessä. A-vitamiinia, jonka haitallisuudesta suurissa määrissä esitettiin eniten näyttöä, en ole koskaan pillereinä syönytkään. D-vitamiiniä täytyy syödä suurimman osan vuodesta koska näillä pituusasteilla iho ei saa tarpeeksi auringonvaloa tuottaakseen sitä. C-vitamiinin nykyistä suositusta paljon suuremmasta tarpeesta on runsaasti näyttöä. B-vitamiini täytyy saada pillereistä kun en lihaa syö.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Nykkö mulla on ollu tuo rievatun flunssa ,joka ei sitte milhän meinaa ees parantua, niin on tullu syötyä nuita vitamiinipillereitä niin , että kusiki on ihan keltasta. Ja suussa on jatkuvasti niitten pillerien maku.
Mutta ei niistä ole apuva ollu.
Annappako sen verran tokenis ,että väärtin tykö kylhän.
Luulempa että flunssa lähtis ja huutas vielä menneshäns.

Vierailija

Nyt on niin lentsu riivannu Aslakkia, että on jäänyt tiedustelematta se takajalan tilanne. Jotta tuleeko siitä polvesta enää kunnollista?

Mummo
vähävaivainen

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Aslak, ei B-vitamiini flunssaa paranna.

Minä aloin syömään 30 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin vuosi sitten, ja ensi viikolla tulee 14 kuukautta täyteen ilman flunssaa - oma ennätys. Voipi olla sattumaakin, mutta jatketaan testausta ja koputetaan puuta...

Vierailija

kyllä kun kyseessä on perusjannu torniosta.

Asia erikseen jos urheilet todella aktiivisesti. Syömällä on todella vaikeaa ellei mahdotonta saada optimia määrää kaikkia mikro/makroaineita.

Eräs hyvä esimerkki on C-vitamiini. Se 60 mg suositeltu päiväannos riittää juuri ja juuri pitämään keripukin loitolla. Mielenkiintoiset vaikutukset alkaa vasta siinä 2 grammaa / pv kohdilla, kollageenisynteesi nopeutuu. Tämän myös urheilijat/valmentajat tietävät.

Vierailija

Voisko joku heittää linkin sivustolle, jossa kerrotaan mitä vitamiinia saa mistäkin ruoasta?
Muiden kuin C-vitamiinin kanssa täytyy myöntää olevansa aikasta pahasti hukassa, enkä ole toistaiseksi tuollaiseen sopivaan sivustoon törmännyt.

Vierailija
Ding Ding
Volitans
Tintti ei sitten voi vai osaa laittaa suoraa linkkiä? Hatuttaa tällainen "seuraa johtajaa" leikki.

Sori, tarkoitus oli vain osoittaa että kyseistä instanssia voi tuota hakuketjua seurattuaan loogisesti pitää vitamiinitutkimuksen korkeimpana auktoriteettina. Tällä forumilla kun on paljon auktoriteettiuskoisia ihmisiä.

Tässä suora linkki:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... amins.html

Älkää uskoko kuolleen meren kääröjä - behold, the Google is here!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat