Auto joka valmistaa oman polttoaineensa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.isracast.com/tech_news/231005_tech.htm

A unique system that can produce Hydrogen inside a car using common metals such as Magnesium and Aluminum was developed by an Israeli company. The system solves all of the obstacles associated with the manufacturing, transporting and storing of hydrogen to be used in cars. When it becomes commercial in a few years time, the system will be incorporated into cars that will cost about the same as existing conventional cars to run, and will be completely emission free.

Kommentit (12)

totinen
Seuraa 
Viestejä4875
Liittynyt16.3.2005

Eikös tuo ole vain uudentyyppinen sinkkipolttokenno/akku.

Muokkaus 1.
Eipä ollutkaan, käytetään eri metalleja ja vety poltetaan polttomoottorissa. Vastaavanlaista tankkaussysteemiä on kaavailtu myös sinkkimetallille, mutta niissä suunnitelmissa käytettäisiin polttokennoa energian lähteenä.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoinen tapa toki tuottaa vetyä polttomoottorille, mutta ei kyllä mikään uusi keksintö. Meillä tehtiin jo yläasteella vetyä pudottamalla ykkösryhmän kevyitä metalleja vesikuppiin kemiantunnilla. Menetelmässä on se sama ongelma kuin kaikissa muissakin vetyteknologioissa, että primäärienergianlähde on silti oltava. Se alumiini tai magnesium on jossakin valmistettava ja jollakin energialla. Sinänsä tekniikka muistuttaa erilaisia akkuteknologioita.

Ihmetyttää myös, onko vedyn polttaminen oikeasti tehokkaampi tapa tuottaa energiaa kuin tuottaa sähköä polttokennossa. Noh, ehkä sikäli että tuo vedyntuottomenetelmä vaatii sitä kuumaa höyryä. Kyseinen auto vaan todennäköisesti on tuksin ihan päästötön, sikäli kuin polttomoottoreissa tahtoo typen oksidit yms. olla aina vähintään riesana. Kenties hybridiversio tuosta voimanlähteestä voisi ollakin oikeasti käyttökelpoinen. Ainakin tuon mainospuheen perusteella pitäisi melkein kilpailukykyinen vaihtoehto nestemäisille polttoaineille olla ko. tekniikalla lähempänä kuin muilla vetyteknologioilla.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
LittleAtlas
http://www.isracast.com/tech_news/231005_tech.htm
A unique system that can produce Hydrogen inside a car using common metals such as Magnesium and Aluminum was developed by an Israeli company. The system solves all of the obstacles associated with the manufacturing, transporting and storing of hydrogen to be used in cars. When it becomes commercial in a few years time, the system will be incorporated into cars that will cost about the same as existing conventional cars to run, and will be completely emission free.

Sitten jos jostakin saisi tiedon miten monta kg alumiinia auto syö satasella.

Onko alumiini halvempaa kuin bensa? En usko.

Onneksi senntään alumiinia saadaan helposti ja puhtaasti alumiinikaivoksista...

totinen
Seuraa 
Viestejä4875
Liittynyt16.3.2005
Norppa

Sitten jos jostakin saisi tiedon miten monta kg alumiinia auto syö satasella.

Onko alumiini halvempaa kuin bensa? En usko.

Onneksi senntään alumiinia saadaan helposti ja puhtaasti alumiinikaivoksista...

Alumiini painaa kolme kertaa enemmän kuin vastaavaan matkaan riittävä määrä bensiiniä. Ylimääräistä painoa kertyy hieman yli 100 kg.

Alumiini kierrätetään. Alumiini on huoltoasemilla keloilla, josta sitä syötetään auton kelalle. Autossa taas alumiinikaapelin pää työnnetään tilaan, jossa muodostetaan vetyä ja vesihöyryä. Käytetty alumiinioksidi jätetään huoltoasemalle, josta se toimitetaan regeneroitavaksi.

Alumiinin hinta ei ole ratkaiseva, koska se kierrätetään. Alumiini on joka tapauksessa hyvin yleinen metalli. Ratkaisevampaa on infrastruktuurin luominen ja sähkön tuotanto.

Vierailija

Alumiini on maankuoren yleisin metalli ja kolmanneksi yleisin alkuaine. Sillä puhdistetaan myös vettä vesilaitoksilla. Sitä rikastetaan bauksiitista, jota sijaitsee päiväntasaajan molemmin puolin. Varannot riittävät.

Alumiiniyhtiön Purson sivuilta:

Ympäristöystävällisyys
On totta että alumiinin tuottamiseen bauksiitista tarvitaan paljon sähköenergiaa, noin 16.000 kWh/tonni. Uusia menetelmiä kuitenkin kehitetään ja koelaitoksissa energiankulutusta on jo voitu vähentää 10.000 kWh:iin/tonni. Lisäksi primäärialumiinin tuotannossa käytetty energia "varastoituu" alumiiniin. Sekundäärialumiinin sulatukseen kuluu vain 5 % energiasta, joka tarvitaan primäärialumiinin sulatukseen. Alumiini on myös arvokas kierrätysmetalli, joka voidaan helposti erotella muusta metallista yhä uudelleen hyötykäyttöön. Kaikesta alumiinijätteestä palautuu uusiokäyttöön kolme neljäsosaa, mikä on jo kansantaloudellisestikin merkittävää.

Sotien aikaan "lentokonemetallista" tehtiin sormuksiakin kun kulta kerättiin.

Vierailija
totinen
Alumiini painaa kolme kertaa enemmän kuin vastaavaan matkaan riittävä määrä bensiiniä. Ylimääräistä painoa kertyy hieman yli 100 kg.

Alumiini kierrätetään. Alumiini on huoltoasemilla keloilla, josta sitä syötetään auton kelalle. Autossa taas alumiinikaapelin pää työnnetään tilaan, jossa muodostetaan vetyä ja vesihöyryä. Käytetty alumiinioksidi jätetään huoltoasemalle, josta se toimitetaan regeneroitavaksi.

Alumiinin hinta ei ole ratkaiseva, koska se kierrätetään. Alumiini on joka tapauksessa hyvin yleinen metalli. Ratkaisevampaa on infrastruktuurin luominen ja sähkön tuotanto.

Alumiinin valmistus mineraaleista on energia/sähköintensiivistä.
Al:n kierrätyksessä se pyritään pitämään metallisessa tai muuten
energiaedullisessa muodossa. Jos sillä tuotetaan auton
tms. polttoaineeksi vetyä, lopputuloksena on alumiinihydroksidia tai
jotain vastaavaa. Lopputulos vaatii taas halvatusti sähköä
uudelleen metalliseksi saattamiseen ja prosessissa on tietty
häviöitä.

Taloudelliset realiteetit sanelevat, että öljy se autot
liikkeellä pitää, ellei sähkön hintaa saada paljon alemmas
tai öljy lopu. Öljyyn ei hirveästi tarvitse lisäenergiaa
syöttää jalostusvaiheessa, että siitä polttomoottorikelpoista
saa. Eli se on jo nettoenergiakelpoista
valmiiksi maasta pumpattuna, toisin kuin alumiini.

Sijoittaisin rahani fossiilisen öljyn loppumista
odotellessa mieluummin biopolttoaineisiin kuin alumiiniin.
Biomömmö toimii pohjimmiltaan aurinkoenergialla.
Vaatii tietty viljelypinta-alaa. Tosin sitä saa myös mm.
kalanviljelyn sivutuotteena.

Sähkön hintaa tietty saisi alemmas, jos toimittaisiin järkevästi.
En silti suoralta kädeltä ole vakuuttunut, että alumiinilla
vedyn tuottaminen olisi sittenkään taloudellisin keino.

totinen
Seuraa 
Viestejä4875
Liittynyt16.3.2005
AJT
Lopputulos vaatii taas halvatusti sähköä
uudelleen metalliseksi saattamiseen ja prosessissa on tietty
häviöitä. Taloudelliset realiteetit sanelevat, että öljy se autot
liikkeellä pitää, ellei sähkön hintaa saada paljon alemmas
tai öljy lopu. Sijoittaisin rahani fossiilisen öljyn loppumista
odotellessa mieluummin biopolttoaineisiin kuin alumiiniin.
Sähkön hintaa tietty saisi alemmas, jos toimittaisiin järkevästi.
En silti suoralta kädeltä ole vakuuttunut, että alumiinilla
vedyn tuottaminen olisi sittenkään taloudellisin keino.

Alumiini tai sinkki olisikin vain energian siirtomuoto. Ajatuksena on ilmeisesti tuottaa niitä aurinko-, aalto tai tuulivoimalla tai mahdollisesti ydinenergialla. Israelissa on kehitetty menetelmä sinkin edulliseen regeneroimiseen aurinkovoiman avulla. Samantapaisen systeemin luulisi toimivan alumiininkin kanssa.

Vierailija
totinen
AJT
Lopputulos vaatii taas halvatusti sähköä
uudelleen metalliseksi saattamiseen ja prosessissa on tietty
häviöitä. Taloudelliset realiteetit sanelevat, että öljy se autot
liikkeellä pitää, ellei sähkön hintaa saada paljon alemmas
tai öljy lopu. Sijoittaisin rahani fossiilisen öljyn loppumista
odotellessa mieluummin biopolttoaineisiin kuin alumiiniin.
Sähkön hintaa tietty saisi alemmas, jos toimittaisiin järkevästi.
En silti suoralta kädeltä ole vakuuttunut, että alumiinilla
vedyn tuottaminen olisi sittenkään taloudellisin keino.

Alumiini tai sinkki olisikin vain energian siirtomuoto. Ajatuksena on ilmeisesti tuottaa niitä aurinko-, aalto tai tuulivoimalla tai mahdollisesti ydinenergialla. Israelissa on kehitetty menetelmä sinkin edulliseen regeneroimiseen aurinkovoiman avulla. Samantapaisen systeemin luulisi toimivan alumiininkin kanssa.

Jep, varsinainen energia pitää saada jostain muualta. Mahdollisesti
alumiinillekin (AlOH?) olisi löydettävissä jokin sopiva prosessi.
Biomömmöjen tuotantohinta taitaa olla kuitenkin aika kilpailukykyinen,
tai lähes, jo nykyään fossiilisten kanssa. Joku juuri lupasi Suomessa
myydä kalanperkeistä valmistettua biodiisseliä alle euron litra.
Alumiini->vety järjestely olisi kuitenkin ehkä puhtaampi ainakin
pakokaasupäästöjen kannalta. Kokonaispuhtaudesta on vaikea sanoa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
totinen
AJT
Lopputulos vaatii taas halvatusti sähköä
uudelleen metalliseksi saattamiseen ja prosessissa on tietty
häviöitä. Taloudelliset realiteetit sanelevat, että öljy se autot
liikkeellä pitää, ellei sähkön hintaa saada paljon alemmas
tai öljy lopu. Sijoittaisin rahani fossiilisen öljyn loppumista
odotellessa mieluummin biopolttoaineisiin kuin alumiiniin.
Sähkön hintaa tietty saisi alemmas, jos toimittaisiin järkevästi.
En silti suoralta kädeltä ole vakuuttunut, että alumiinilla
vedyn tuottaminen olisi sittenkään taloudellisin keino.

Alumiini tai sinkki olisikin vain energian siirtomuoto. Ajatuksena on ilmeisesti tuottaa niitä aurinko-, aalto tai tuulivoimalla tai mahdollisesti ydinenergialla. Israelissa on kehitetty menetelmä sinkin edulliseen regeneroimiseen aurinkovoiman avulla. Samantapaisen systeemin luulisi toimivan alumiininkin kanssa.

Tokihan tuo (metalli vain energian varastointi- ja siirtomuoto) tuli selväksi, mutta silti tuon järjestelmän laajamittaisempi hyödyntäminen vaatii melkoista alumiinin (tai muun käyttökelpoisen metallin) louhimista. Kun kuitenkin sitä alumiinia pitää olla systeemissä kierrossa koko ajan ehkä jopa moninkertainen määrä sen käyttötarpeeseen nähden. Siis kun on kilo alumiinia auton "tankissa" niin tarvitaan kilo huoltsikan hyllylle odottamaan "alumiiniakun" vaihtajaa, toinen kilo johonkin antioksidointiprosessiin, jotta saadaan sinne hyllylle heti uusi kilo kun se edellinen sieltä lähtee, jne. Ihan niinkuin nykyisin bensaa pidetään varastoissa siellä täällä, täytyisi alumiiniakin olla kierrossa ylimääräistä. Ja tietnekin kulutuksen lisääntyessä täytyy kiertoon saada lisää alumiinia. Se pitää kuitnekin jostakin hankkia eli siis kaivoksista.

Ei silti, varmasti tuo menetelmä parantaisi ympäristökuormittavuutta reippaasti verraattuna fossiilipolttoaineisiin, mutta ei se ihan puhdaskaan olisi. Toisin kuin kenties jokin sellainen ratkaisu jossa vety tuotettaisiin esim. päästöttömästi tuotetulla sähköenergialla.

Yksi käytännön juttu muuten jäi mietityttämään; kuinkakohan paljon on ajoneuvon toimintasäde alumiinikilolla? Eli kuinka usein joutuu alumiinia tankkaamaan? Meinaan saattaa olla melkoinen käytännön rajoite, jos joutuu parinsadan kilometrin välein punnertamaan johonkin auton lastiruumaan ja sieltä pois satakin kiloa metallia. Verrattuna neste- tai kaasumaisten aineiden tankkaamiseen tuo on melkoinen rasite, jos ajatellaan sitä että tekniikka saataisiin yleistymään kuluttajamarkkinoilla.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

totinen
Seuraa 
Viestejä4875
Liittynyt16.3.2005
Kosh

Yksi käytännön juttu muuten jäi mietityttämään; kuinkakohan paljon on ajoneuvon toimintasäde alumiinikilolla? Eli kuinka usein joutuu alumiinia tankkaamaan? Meinaan saattaa olla melkoinen käytännön rajoite, jos joutuu parinsadan kilometrin välein punnertamaan johonkin auton lastiruumaan ja sieltä pois satakin kiloa metallia. Verrattuna neste- tai kaasumaisten aineiden tankkaamiseen tuo on melkoinen rasite, jos ajatellaan sitä että tekniikka saataisiin yleistymään kuluttajamarkkinoilla.
Toimintasäde alumiinikilolla on kolmasosa bensiinikiloon verrattuna. Jos autoon lastataan painoltaan kolminkertainen polttoainelasti, niin toimintasäde pysyy suunnilleen samana. Kyseisessä konseptissa alumiini varastoidaan kaapelina, josta se kelataan autossa olevalle kelalle automaattisesti.

Tuosta kaavakuvasta näkee aika mielenkiintoisen seikan. Moottorihan on polttomoottori - höyrykone hybridi.

Vierailija
totinen
Israelissa on kehitetty menetelmä sinkin edulliseen regeneroimiseen aurinkovoiman avulla. Samantapaisen systeemin luulisi toimivan alumiininkin kanssa.



Huomasin juuri netissä jutun tuosta. Aurinkoenergiaa voidaan siis varastoida sinkkiin hyvällä hyötysuhteella. Jonkin sortin lämpökemialliseen prosessiin tuo perustuu:

In this process the zinc is combined with coal, coke or carbon biomass which acts as a reactive agent, yet in this reactor only a fifth of the usual amount of agent is used. The sun's rays are concentrated on this mixture by a system of mirrors and the zinc forms as a gas which is then condensed to a powder.

Ilmeisesti tuossa sinkkioksidi reagoi hiilen kanssa, jolloin sinkki "pelkistyy". Alumiinin elektronegatiivisuus on melkein sama kuin sinkillä, joten luulisi menetelmän toimivan silläkin. Kuitenkin Google antaa viitteitä, ettei menetelmä toimi alumiinin kohdalla, mutten saanut selville, miksi ei. Sen takia alumiini joudutaan kuulemma pelkistämään elektrolyysin avulla.

Uusimmat

Suosituimmat