mielenkiintoinen asia tupakasta

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Käsitin tupakasta sellaisen asian, että jos polttaa vähän. Niin ajan kuluessa tupakan myrkyt poistuvat elimistöstä. Kehosta tulee sellainen ajankuluessa että ei olisi tupakoinnut ollenkaan. Mutta tämähän toimii vaan silloin jos ei polta joka päivä vaan satunnaisesti.

Mutta syöpää edes auttavat aineet jäävät varmaankin kehoon vaikka muut aineet poistuvat.

Kertokaa jos olen tämä asian suhteen väärässä.

Eli esimerkiksi sydänkohtauksen riski suurenee, mutta jonkin ajankuluessa riski on sama kuin sellaisellakin ihmisellä joka ei ole tupakoinut tai on lopettanut useita vuosia sitten.

Kuitenkaa ei ole terveellistä ollenkaan polttaa tupakkaa.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Sarjasta Anatomy for Beginners jaksosta Circulation, Dr Gunther Von Hagensin vastaus kysymykseesi:
"When you smoke, not for five years, then the risk of getting cancer is nearly reduced to normal provided that you were not a heavy smoker over more than ten years."

Vierailija

Olen kuullut että jos poltat vaikka 5 vuotta ja lopetat, niin 5 vuoden kuluttua elimistösi on ennallaan. Eli jos poltat 20 vuotta niin kestää 20 vuotta päästä tupakan haitoista.

Asia voi olla täysin huuhaata tai sitten ei. Näin vain kuulin jostain, enkä muista mistä.

Vierailija

Tämmöistä sivua olen lukenut kuin eräät Urantiaa taistellessani tupakanhimoa vastaan:

Lopettamisen jälkeen

Tupakoinnin lopettaminen vaatii itsekuria, mutta siitä on sinulle hyötyä koko loppuelämäksesi.

20 minuuttia lopettamisesta

verenpaineesi laskee
sydämen sykkeesi tasoittuu
käsiesi ja jalkojesi lämpötila paranee

8 tuntia lopettamisesta

veren happipitoisuus paranee
elimistösi häkäpitoisuus laskee puoleen
vieroitusoireena tupakan mieliteko (menee ohi esim. nikotiinipurukumilla tai rautaisella itsekurilla)

24 tuntia lopettamisesta

häkä häviää elimistöstä
keuhkot alkavat puhdistua limasta ja muista tupakoinnista aiheutuvista jätteistä
sydänkohtauksen riski alkaa laskea

48 tuntia lopettamisesta

haju- ja makuaisti alkaneet parantua
vieroitusoireiden pahinta aikaa (ks. Lopettamisohjeita)

72 tuntia lopettamisesta

keuhkojen toiminta paranee ja hengittäminen tulee helpommaksi
keuhkoputkien supistustila paranee
vieroitusoireet ovat merkki elimistösi puhdistumisesta

1 viikko lopettamisesta

elimistön verenkierto paranee (miehillä mahdolliset potenssihäiriöt vähenevät)
fyysiset vieroitusoireet helpottavat

2 viikkoa - 3 kuukautta lopettamisesta

käveleminen ja juokseminen on helpompaa
energisyys lisääntyy

3 - 9 kuukautta lopettamisesta

yskä, vinkuva hengitys ja hengitysvaikeudet vähenevät
keuhkojen toiminta paranee edelleen
ruokahalun paranemisesta johtuva painonnousu saadaan hallintaan

1 - 2 vuotta lopettamisesta

sydänkohtauksen ja sydänkuoleman vaara on vähentynyt puoleen tupakoitsijaan verrattuna ja riski sairastua sepelvaltimotautiin laskenut tupakoimattomien tasolle

10 vuotta lopettamisesta

riski sairastua keuhkosyöpään on pienentynyt 20 %:iin, munuaissyövän vaara alenee tupakoimattomien tasolle, vuosien tupakoimattomuus parantaa myös ahtautuneita verisuonia

--------------------------------------------------------------------------------

Tohtori.fi © 2005 Coronaria Media Oy

Vierailija

Matti Wuorta lainatakseni:

"Elämän intensiivisyys ja laatu on tärkeämpää kuin sen pituus"

Joten kuten näillä sanoilla edesmennyt Matti puolusti rakkaiden sikareiden polttoaan. Yhdyn hänen mielipiteeseensä ja pidän hänen kunniakseen pienen tupakkataun kirjoittelusta.

Vierailija

Kohta on neljä kuukautta täynnä savuttomuutta. Nikotiinikorvaustuotteita käytän edelleen, mutta hiukan aiempaa vähemmän. Onhan tupakointihistoriaakin takana kymmeniä vuosia. Hajuaisti on herkistynyt, mutta en ole huomannut sen lisänneen ruokahalua. Ihan yhtä hyvin maistuu kuin aina ennenkin.

Jokainen tupakoikoot ilman syyllistämisiä, minusta se on yksityisasia. Haluan kuitenkin voimakkaasti kannustaa kokeiluvaiheessa olevia lopettamaan. Myöhemmin se on yhtä vaikeaa, kuin

Mummolla

Vierailija

Paastoamisella lähtee karstat elimistöstä. Paastoava voi maistaa vuosientakaiset lääkkeet suussaan kun pastoaa koska ne ainekset varastoituvat soluihin, niinkuin kaikki se mitä tungemme sisäämme - tupakkaa myöten.

Paastoaminen on erittäin terveellinen tapa. En ole itse harrastanut kuin kerran 3 päivän paaston mutta joskus ajattelin että viikko menisi ilman ruokaa, vain vettä litkien. Nälkä on aika pitkälti psykologinen ja himopohjainen asia

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Paasto

Vuosittain, aina noin helmikuussa paastoan tasan viikon.
Juon vain vettä, senkin haaleana, koska kylmä vesi tyhjään vatsaan ei tee hyvää. Ja vettä juon tosi paljon.

Viikko menee ihan hyvin ilman mitään ravintoa tai vitamiinikapselia tms. siis vain vettä, vettä ja vettä.

Olo on senjälkeen kuin uudestisyntyneellä.

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija
tiäremiäs
Käsitin tupakasta sellaisen asian, että jos polttaa vähän. Niin ajan kuluessa tupakan myrkyt poistuvat elimistöstä. Kehosta tulee sellainen ajankuluessa että ei olisi tupakoinnut ollenkaan. Mutta tämähän toimii vaan silloin jos ei polta joka päivä vaan satunnaisesti.

Kuitenkaa ei ole terveellistä ollenkaan polttaa tupakkaa.

Näin todella on!

Olen jostain saanut päähäni, että 10 vuotta tupakoimatta olis aika, jonka jälkeen voi sanoa, että elimistö on puhdistunut. Suurtupakoitsijoilla tuskin silloinkaan. Jos poltat vähän, yritä lopettaa se nyt kokonaan. Mitä myöhemmin yrität, sitä vaikeampaa se on. Jos koet, että tupakointi on merkittävä elämänlaatusi kannalta, yritä pysyä siinä, että tupakoit maximissaan 5/päivä. Siinä tosin on vaikeaa pysyä (tiedän kokemuksesta).

Jotkut harvat ihmiset pystyvät pitäytymään siinä, että polttavat vain juhliessaan, korkeintaan kerran viikossa. Jos sä satut olemaan näitä ihmisiä, tilanne ei ole niin paha. Pahemman krapulan kyllä saat todennäköisesti kuin tupakoimaton... Ja eihän kukaan kohta enää saa polttaa ravintolassa eikä parvekkeellakaan... joten sitä helpompi, mitä aiemmin siitä pääsee eroon omasta tahdosta.

Jonkinverran tupakanhimoa voi hillitä tutustumalla keuhkoahtaumatautiin eli COPD. Siitä on paljon tietoa netissä. Niilläkin sivuilla tuli tuo 5 tupakan raja esiin. Sitten, kun tupakointiin on tullut riippuvuus, nämäkään sivut eivät saa polttamista loppumaan, tekevät vain muutamaksi päiväksi keljun fiiliksen mieleen aina, kun menee röökille.

Itseäni kiinnostais tietää, missä tupakkamerkeissä on eniten ja missä vähiten ureanikotiinia. Itse en löytänyt tietoa muista merkeistä, kuin että Camel-merkkiseen tupakkaan sitä on lisätty valtavasti. (Kyseessä on siis riippuvuutta lisäävä aine, jota tupakkatehtailijat ovat jo pitkään lisänneet savukkeisiin saadakseen meidät pahemmin nalkkiin. Joissakin savukemerkeissä tätä ainetta on 30-kertaisesti toisiin nähden.

Mummolla olikin hyvä lista siitä, miten elimistö puhdistuu, kun tupakoinnin lopettaa.

Vierailija
Wolf
Paasto

Vuosittain, aina noin helmikuussa paastoan tasan viikon.
Juon vain vettä, senkin haaleana, koska kylmä vesi tyhjään vatsaan ei tee hyvää. Ja vettä juon tosi paljon.

Viikko menee ihan hyvin ilman mitään ravintoa tai vitamiinikapselia tms. siis vain vettä, vettä ja vettä.

Olo on senjälkeen kuin uudestisyntyneellä.

Voiko joillekkin käydä huonosti paastotessa? Esim. just jos paastoo viikon niin eikö se voi olla aika vaarallista? Itse oon testannu vaan cocis dieettejä eli pari päivää putkeen colalla. Sen jälkeen olo on kuin uudestisyntyneellä

Vierailija
aleksialeksi
Mä oon ollu polttamatta nyt 54 päivää, eikä oo tehny yhtään mieli, ei YHTÄÄN! Ja se on Jumalan ihmeteko

Jumalan ihmeteko?
Näh, enpä taida sittenkään lopettaa. Se näköjään sekoittaa pään.

Vierailija

Olen ex-ketjupolttaja, kuivilla jo useamman vuoden. Alkoholikaan ei enää usein maistu. Riippuvuuksista olen päässyt irti itsekurilla. Siihen mitään yliluonnollista tarvita. Kuulkaas, tämä elämä on täynnä riskejä, myös kaupungissa asumisessa on omat vaaransa keuhkojen kannalta. Kukin valitsee omat riskinsä ja elämänsä laadun, ja millä huumeella aivonsa sumentaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat