R&D:n merkitys taloudelle ja yhteiskunnalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä olette mieltä tutkimuksen ja tuotekehittelyn osuudesta valtioitten tai kulttuurien selviämiselle? Itse pidän sitä luultavasti tärkeimpänä sektorina joka valtiolla voi olla. Jos esim USA:n tutkimus ja tuotekehittelysektori alkaisi rajusti taantua, niin USA olisi MENNYTTÄ alta-aikayksikön !

Kommentit (2)

Vierailija

Näinhän se on.
Tutkimuksen ja tuotekehityksen kuuluisi olla yhteiskunnan erityisessä suoleluksessa.
Myöskin käytännössä eikä vain juhlapuheissa.
Olen minäkin huolestuneena seurannut yritysten (varsinkin perusteollisuudessa) tutkimustoiminnan vähentämistä.
Varsinkin Fortum on tästä valitettavan hyvä esimerkki.
Nykymaailmassa täytyy juosta, jotta pysyisi edes paikoillaan.
Valitettavasti

Vierailija

Minun mielestä tässä olisi kuitenkin hyvä selventää, että yritysten harjoittama tutkimus ja tuotekehittely tuskin kaipaa mitään kovin suuria ponnistuksia valtiolta, pikemminkin on oikeastaan parempi etteivät valtiot puutu tähän R&D-toimintaan...

Mutta R&D on yleensä aika lyhyen tähtäimen toimintaa, ja jotta se voisi jatkua tarvitaan yleensä taustalle pitkäjänteisempää perustutkimusta yms ja siinä valtioiden apu onkin jo ihan korvaamatonta.

Toisaalta ihan erikseen voitaisiin kuitenkin mainita keksijöiden auttaminen, sillä yrityksistä riippumattomat omatoimiset keksijät tuottavat nekin hyviä ideoita... Harva keksijä kuitenkaan ui rahassa, joten taloudellinen apu, kuten vaikkapa korkotukilainat yms saattaisi tuottaa uusia yrityksiä, ja ehkäpä kokonaisia teollisuuden aloja.

Uusimmat

Suosituimmat