Nukahtaminen ja "nykiminen"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Juuri eilen sain "marmatusta" siitä, että kuinka paljon "säpsähtelen" ja "nyin" juuri ennen nukahtamista. Havahdun välillä itsekin siihen, kuinka esim. televisiota katsellessa rupeaa pilkittämään ja säpsähdän niin, että meinaan sängystä pudota . Mitä\mikä tämä nykimisrefleksi on?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
Armitage
Nukahtaessa lihasjännitys laukeaa, ja se voi joskus sitten tuottaa rajujakin nytkähdyksiä.

Tämähän voisi olla tietenkin yksi selitys. Taidan olla aika jäykkä "kiree" ihminen kun rentoutuminen noin laukeilee

Vierailija

Joo sitähän se todellakin on. Aivot luulevat, että keho on jo unessa ja rentouttavat lihakset äkillisesti. Joo mutta on minulla itselläni ollut nykimistä paljon ennen nukahtamista. Ei tietenkään niin pahoja, kuin juurin ennen nukahtamista.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Itse asiassa kyse ei ole varsinaisesti lihasten rentoutumisesta, vaan ihan oikeista krampeista. Minäkin saan aina sätkyjä ennen nukahtamista, satunnaisesti valittuihin ruumiinosiin. Ärsyttävimpiä on leukaperien sätkyt, tuon tuostakin herään purtuani itseäni kieleen.

Olen jostain lukenut, että sätkyt liittyvät hermosolujen fysiologiaan, eli niissä tapahtuu jotain hallitsemattomia viritystilan purkauksia unimoodiin siirryttäessä. Saattaapa ilmiö liittyä myös unitilassa aktivoituvaan motorisen hermoston lukitukseen, jonka tarkoituksena on unissakävelyn ynnä muun potentiaalisesti epäterveellisen toiminnan ehkäiseminen.

Vierailija

Minulla on ollut noita nykimisiä suuremmissä määrin armeija-aikana. Liittyivät luultavasti siihen, että siellä olin aika kovalla fyysisellä rasituksella ja vähällä unella pitkiäkin aikajaksoja putkeen. Armeijan jälkeen en ole juurikaan noita kokenut, paitsi silloin, kun olen ollut vähällä unella useamman viikon ajan. Eli minulla nuo nytkimiset ovat aivan selkeästi yhteydessä unenpuutteeseen ja rasitukseen.

Vierailija

Noh, eipä niistä mitään haittaakaan ole ollut, parempaa puoliskoa ne ovat lähinnä hauskuuttaneet. Epäilin itse kanssa, että ne liittyisivät jotenkin aivotoimintaan(hmm, toivottavasti ei sen loppumiseen) ja sen siirtymiseen ns. toiselle "vaihteelle".

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kyse on aivan normaalista ilmiöstä, jolla on ihan oma nimensäkin - en nyt vaan tietenkään muista sitä

Ilmiön syynä on nukahtamisen hetkellä tapahtuvat aivokuoren sähöpurkaukset, jotka saavat jäsenet nykimään. Sama ilmiö esiintyy myös muilla nisäkkäillä.

Kyse siis ei ole lihasjännityksistä tms. vaan kyse on puhtaasti aivojen sähkökemialliseen toimintaan perustuva.

Vierailija

Tästä aiheesta näköjään riittää näkemyksiä... Itse olen jostain julkaisusta lukenut, että säpsähtely (siis tämä nykiminen) johtuisi siitä, että nukkumaan mennessä lihakset rentoutuvat ja kun vireystila nousee yli tietyn rajan, niin lihakset jännittyvät "normaaliin" tilaan ja tämä siis aiheuttaisi nykimistä.

Tai sitten vain käsitin väärin sen, mitä aiheen aloittaja tarkoitti.

Vierailija
Volitans
Ilmiön nimi on "hypnagogic myoclonus".

Ei näköjään ole konsensusta ilmiön todellisesta luonteesta.

Täytyykin puolisolle sanoa: Älä naura, hypnagogic myoclonus se vaan on

Vierailija

Mulla on yleensä tullut näitä säpsähdyksiä vain melkoisessa krapulassa tai juominkien jälkeisenä toisena päivänä. Muistaakseni kyllä pari kertaa muutenkin.

Vierailija

Oon kuullut juttua, että nytkähdys liittyisi siihen, että joku osa aivoista liittää lihasten äkillisen rentoutumisen putoamiseen esim. oksalta ja siten lihakset aktivoituvat nopeasti tarttuakseen johonkin kiinni ::think

Vierailija
Hoosi
Oon kuullut juttua, että nytkähdys liittyisi siihen, että joku osa aivoista liittää lihasten äkillisen rentoutumisen putoamiseen esim. oksalta ja siten lihakset aktivoituvat nopeasti tarttuakseen johonkin kiinni ::think

Eli siis että se olisi refleksi..?

Vierailija
Eepos
Hoosi

Eli siis että se olisi refleksi..?
Nii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat