Kopiosuojauksista ei oikeasti hyötyä kellekään.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uudessa tekijänoikeuslaissahan mainitaan, että on rikos kopioida levy, jos siinä on kopiosuojaus. Mutta, kun keinot loppuu, niin konstit vasta alkaa.
Varmasti kaikkien aikojen ensimmäinen ja simppelein tapa piraattilevyn tekemiseen on sen nauhoittaminen alkuperäiseltä medialta toiseen analogisesti.

Esimerkiksi kokenut piraattituotteiden levittäjä ja myyjä Piraatti-Pete (nimi muutettu) ostaa kaupasta uunituoreen Nightwish levyn, jossa on kopiosuojaus, mikä saattaa estää sen muuntamisen tietokoneella suoraan mp3:ksi. Pete kuitenkin asettaa levyn CD-soittimeensa ja vetää siitä piuhan koneen persiiseen line-in reikään ja nauhottaa biisin kerrallaan analogisesti koneelle ja tallentaa mp3 muotoon. Äänenlaatu säilyy laitteista riippuen lähes samana, kuin jos oltaisiin kopioitu softapohjaisesti suoraan mp3:ksi, eikä tullut kopiosuojaustakaan kierrettyä. Tämän jälkeen Pete laittaa levyn massapolttoon, hankkii kannet ja marssii torille kauppaamaan niitä.

Päätelmä: Musiikkiäänitteiden piratismia ei voida koskaan kitkeä pois, sillä vaikka keksittäisiin kuinka ovela kopiosuojaus, niin aina voidaan nauhoittaa analogisesti.

Herää kysymys: Mitä järkeä edes laittaa musiikkilevyihin kopiosuojauksia, sillä niistä on pelkkää haittaa, kun monet kopiosuojatut levyt eivät tunnetusti toimi läheskään kaikissa CD-soittimissa, kuten mm. autostereoissa tai kannettavissa soittimissa?

Kopiosuojauksen idea voi toimia ainoastaan peleissä tai tietokoneohjelmistoissa, niitä kun ei voi analogisesti kopioida. Musiikkiäänitteissä suojauksesta ei kuitenkaan kukaan hyödy mitenkään, vaan päinvastoin kuluttajat saavat harmaita hiuksia huomatessaan, ettei kaupasta ostettu levy soi autossa ja levyjen tuottajat taas joutuvat mättämään rahaa aina vain parempiin suojauksiin digitaaliselta ryöstöltä.

Kommentit (1)

Uusimmat

Suosituimmat