Miehistötön aurinkoenergia-rahtilaiva.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lähiruokakysymyksen innoittamana mietin(niinkuin 10^n muutakin hlöä on joskus miettinyt) mahdollisuutta kuljettaa tavaroita meriteitse ympäristöä rasittamatta. Purkki liikkuisi avomerellä kauko-ohjauksella, satamissa ym. henkilökuntaa tarvittaisiin tietty.

Riittäisikö lentotukialuksen kannen tms. kokoinen aurinkopaneeli laivan liikuttamiseen, nopeuden ei tarvitsisi olla suuri, kun ei ole henkilökuntaakaan?

Laiva olisi tietysti hitaahko, niin se sopisi sellaisten materiaalien kuljetukseen, jotka eivät pilaannu ja joilla ei ole muutenkaan erityinen kiire esim. malmi.

Kustannustehokkuudessa alus ei vielä varmaankaan pärjäisi kilpailussa, vielä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

SIti pitäisi olla jokin varavoima. Aurinko ei ainakaan täällä pohjoisessa niin paljon paista, että ainakaan ympärivuotiseen käyttöön riiitäisi. Kennojen likaantuminen voi olla kanssa aika ongelma, sekä myrskyyn joutuminen, jolloin aurinkovoima-aluksen tehot eivät riitä.

Vierailija

Aurikopaneeleiden puhdistus onnistuisi varmaankin automaattisella painepesulla tms(jos paneelien pintojen likaantumista tarkoitit). Varavoima olisi todennäköisesti välttämättömyys, mutta aurinkoenergiaa voitaisiin varastoida, ja ottaa hätätilanteessa käyttöön.

Vierailija
Espi000
Lähiruokakysymyksen innoittamana mietin(niinkuin 10^n muutakin hlöä on joskus miettinyt) mahdollisuutta kuljettaa tavaroita meriteitse ympäristöä rasittamatta. Purkki liikkuisi avomerellä kauko-ohjauksella, satamissa ym. henkilökuntaa tarvittaisiin tietty.

Riittäisikö lentotukialuksen kannen tms. kokoinen aurinkopaneeli laivan liikuttamiseen, nopeuden ei tarvitsisi olla suuri, kun ei ole henkilökuntaakaan?

Laiva olisi tietysti hitaahko, niin se sopisi sellaisten materiaalien kuljetukseen, jotka eivät pilaannu ja joilla ei ole muutenkaan erityinen kiire esim. malmi.

Kustannustehokkuudessa alus ei vielä varmaankaan pärjäisi kilpailussa, vielä.

Kyllähän tossa ideaa on. Ihme olisi, jos joku ei ole jo vakavasti harkinnutkin jotain vastaavaa lyhyillä matkoilla (vaijerilla olevia losseja ei lasketa tähän joukkoon).

Alus voisi myös hyödyntää aaltoenergiaa akuston lataamiseksi tai vedyn tuottamiseksi. Tuulienergia pitäisi hyödyntää suoraan eteenpäin viemiseen.

Lisäys: merirosvot?

Vierailija
Espi000
Aurikopaneeleiden puhdistus onnistuisi varmaankin automaattisella painepesulla tms(jos paneelien pintojen likaantumista tarkoitit). Varavoima olisi todennäköisesti välttämättömyys, mutta aurinkoenergiaa voitaisiin varastoida, ja ottaa hätätilanteessa käyttöön.

Akselitehot alkaa olemaan esim. isoissa rahtilaivoissa jo sitä luokkaa >10MW, puhumattakaan sitten konetehoista, että aurinkoenergisovellus jatkuvana tehonantajana tekisi yhtälöstä mahdottoman. Saisihan sillä varmasti energiaa tuotettua hieman johonkin laivan muihin käyttötarkoituksiin. Lämpimät suihkut miehistölle?

Vierailija

Tarkoitus ei ollut päästä niihin nopeuksiin, joihin alukset nykyisin pääsevät huipputehoillaan. Tuulivoimalla kuitenkin kuljetettiin kaikki tavara, ennen höyryalusten yleistymistä. Jos onnistui 1500-luvun tekniikalla, luulisi onnistuvan nykyisin paremmin.

Olisi kai pitänyt jättää korostamatta sanaa aurinkoenergia, ajatuksena oli kuitenkin suurten tavaramäärien kuljetus ilman fossiilista polttoainetta ja miehistöä.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Tuulivoimasta luopumisen syy ei ole myöskään poistunut. Ei kai ne tuulet nykyäänkään erityisen ennustettavasti ja yhtäjaksoisesti sopivalta suunnalta puhalla.

Paitsi tietysti tuulimyllytuulet.

Mitähän sellainen automaattinen aurikolaiva tekisi hirmumyskyn yllättäessä? Tai jos virus pääsisi ohjaustietokoneeseen? Sehän oli yksi niistä ydinvoimalankin uhkista. Tulee myös mieleen avaruusörkkien vehkeet, jotka yksi maanihminen (örkkien mielestä varmaan terroristi!) pudotti ohjelmoimalla tuntemattomaan tietojärjestelmään haittakoodin.

Kummallista muuten miten helppoa tuollaisten automaattisten valtamerialusten suunnittelu tuntuu olevan verrattuna vaikkapa Suomenlinnan lautan kaltaisten pikkupaattien ohjailulaitteisiin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Mitä nykyiset alukset tekevät myrskyn yllättäessä?

En esittäny ratkaisua, vaan kysymyksen siitä olisiko ko. alus mahdollinen.
"Olisi kai pitänyt jättää korostamatta sanaa aurinkoenergia, ajatuksena oli kuitenkin suurten tavaramäärien kuljetus ilman fossiilista polttoainetta ja miehistöä."

Vierailija

Kannelle aurinkopaneeleja ja tuulimyllyjä. Kannen alle sen sijaan ydinvoimaa. Nykyisissä suurissa lentotukialuksissahan on ydinvoima käytössä. Tietenkin unohtamatta sukellusveneet.

Ei taida automaattiseen kuitenkaan sopia...
Kuten vastaaja sanoi, merirosvot voisivat olla ongelma. Ydinreaktori saatettaisiin helposti kriittiseen tilaan ja buum: laiva on meren pohjassa ja radioaktiivinen pilvi leviäisi.

Vierailija

Omillaan valtamerellä lilluva ydinreaktori ei ajatuksena houkuttele. Merirosvousta en tullut ajatelleeksi lainkaan, hyvä huomio.

Tavaroiden rahtaaminen ympäri palloa on ympäristöä rasittavaa puuhaa. Ajatus kaikien siirtymisestä lähiruokaan jne. kuulostaa kuitenkin utopistiselta, eikä banaaninkasvatus Pihtiputaalla ole sekään ympäristöystävällistä puuhaa.
Vaihtoehtona olisi siis tehdä kuljetuksista ympäristöystävällisempiä.

Vierailija

Laiva ilman miehistöä ja kyydissä kalliita aurinkopaneeleita ja elektroniikkaa. Meinaatko että ne sais rauhassa seilata eikä kukaan kävis niitä sorkkaraudan kanssa tutkimassa? Venäläinen kalastusalus tekee visiitin niin voitte sanoa paneeleille hyvästit. Tai voihan se olla brasilialainen tai kuubalainenkin.

Vierailija
Espi000
Omillaan valtamerellä lilluva ydinreaktori ei ajatuksena houkuttele. Merirosvousta en tullut ajatelleeksi lainkaan, hyvä huomio.

Tavaroiden rahtaaminen ympäri palloa on ympäristöä rasittavaa puuhaa. Ajatus kaikien siirtymisestä lähiruokaan jne. kuulostaa kuitenkin utopistiselta, eikä banaaninkasvatus Pihtiputaalla ole sekään ympäristöystävällistä puuhaa.
Vaihtoehtona olisi siis tehdä kuljetuksista ympäristöystävällisempiä.

Älä ny vielä luovuta. Ajatusta voisi rankasti yksinkertaistaa, lähteä vähän pienemmästä. Jos vaikka sisävesialus olisi kauko-ohjattava? Myönnän: en tiedä mitä tavaraa sisävesillä kuljetetaan ja mitä ois järkevää kuljettaa.

Eikähän laskelmia estä mikään tekemästä :)

Vierailija
tupakka
Kannelle aurinkopaneeleja ja tuulimyllyjä. Kannen alle sen sijaan ydinvoimaa. Nykyisissä suurissa lentotukialuksissahan on ydinvoima käytössä. Tietenkin unohtamatta sukellusveneet.

Ei taida automaattiseen kuitenkaan sopia...
Kuten vastaaja sanoi, merirosvot voisivat olla ongelma. Ydinreaktori saatettaisiin helposti kriittiseen tilaan ja buum: laiva on meren pohjassa ja radioaktiivinen pilvi leviäisi.

Olisi mielenkiintoista tietää miten reaktori helposti saatetaan niin kriittiseen tilaan että se sanoo BOOM. Räjäytä reaktori-nappi voitaisiin vaikka sijoittaa lukittuun komeroon. Tai sitten voisi hämätä ja vaihtaa kylttejä. Napissa voisi lukea "Hätäkutsu" tai "Huonepalvelu"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Norppa

Olisi mielenkiintoista tietää miten reaktori helposti saatetaan niin kriittiseen tilaan että se sanoo BOOM. Räjäytä reaktori-nappi voitaisiin vaikka sijoittaa lukittuun komeroon. Tai sitten voisi hämätä ja vaihtaa kylttejä. Napissa voisi lukea "Hätäkutsu" tai "Huonepalvelu"

Niin, tai jos oltaisiin oikein fiksuja, jätettäisiin reaktorin räjäytyssignaali kytkemättä mihinkään nappiin. (Voin ottaa rojaltit tämän idean hyödyntämisestä). Se voisi olla huoltopistokkeessa valtuutetun huoltomiehen aktivoitavissa.

Mutta itse ongelmaan, joka on itse asiassa varsin merkittävä monella seudulla maailman merillä. Merirosvoilla ei ole kiinnostusta räjäytellä laivoja, vaan ryöstää rahanarvoinen lasti. Automaattiselta laivalta lastin vieminen tuskin olisi kovin vaikeaa, miehistö kun voi hätäpäissään ampua takaisin. Itse asiassa automaattinen laiva varmasti varastettaisiin kokonaan ja varustettaisiin normaaleilla ohjauslaitteilla. Vaikka sillä ei länsimaihin paranisikaan tulla, banaanitasavaltojen väliä voisi huoletta seilata varastetullakin laivalla. Siellä tulliviranomaiset saa halvalla katsomaan muualle, kun nimikyltti vaihdetaan.

Vierailija
Espi000
Tarkoitus ei ollut päästä niihin nopeuksiin, joihin alukset nykyisin pääsevät huipputehoillaan. Tuulivoimalla kuitenkin kuljetettiin kaikki tavara, ennen höyryalusten yleistymistä. Jos onnistui 1500-luvun tekniikalla, luulisi onnistuvan nykyisin paremmin.

Olisi kai pitänyt jättää korostamatta sanaa aurinkoenergia, ajatuksena oli kuitenkin suurten tavaramäärien kuljetus ilman fossiilista polttoainetta ja miehistöä.


No 1500 luvulla oli hieman toisenlaninen aika käsitys. Ei sillä ollut niin välitä tuleeko tavarat perille tänä- vai ensi vuonna koska matkaan kaukomaille meni vähintäänkin muutama vuosi. Ja atlantin ylitykseenkin turautui aikaa useampi viikko.

Eipä taida nykyisin olla montaakaan tuotetta, jossa pelkään kuljetusmatkaan voidaan varata vuoden pituinen aika pelkkään kuljetukseen. Otetaan pikkuinen esimerkki. Kiinassa tehdään laivalastillinen T-paitoja. Ne pakataan hitaasti liikkuvaan kuljetus alukseen. Matkaan menee Kiinasta Suomeen vuosi.
Missä vaiheessa tilaaja maksaa T-paidat? Silloin kun ne on toimitettu? Valmistaja ei tykää tästä. Siinä vaiheessa kun ne lähtevät Kiinasta Suomeen. Tilaaja ei tykkää tästä. Entä jos lasti robottialuksessa pilaantuukin(homehtuu). Entä jos T-paitojen painatukset eivät olekaan enää muodikkaita vuoden kuluttua. Kauppias ei tykkää tästä.

Toinen esimerkki:
Lastataan laiva kivihiilellä australiassa. Matkaan menee taas vuosi. Edelleenkin kuka maksaa ja missä vaiheessa. Entä jos kivihiilen hinta muuttuu matkalla? Jos kivihiilen toimitus on vain kerran vuodessa ehkä toukokuussa tai elokuussa tai joskus sillä välillä riippuen siitä milloin proomu suvaitsee saapua, niin tuo Helsingin kupeessa oleva kivihiilikasa/varasto pitäisi kasvattaa moninkertaisesksi nykyisestä.

Jos taas kivihiili toimitetaan pienemmissä erissä, niin proomuja tarvitaan sitten todella paljon.

Joten omaa voimaa käyttäviin aluksiin siirryttiin siksi, että ne ovat tehokkaampia, nopeampia ja ennustettavampia kuin purjelaivat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat