Punaiset vuosirenkaat sireenissä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En ole kasvitieteilijä, joten kysäisenpä täältä. Tuuli katkaisi vanhan ja kumaran sireenin. Katkaisin sitten saman tien toisenkin vanhan haaran samasta juurakosta ja sahasin ne klapeiksi. Molemmissa oli sama erikoinen piirre.

Muutaman vuoden kasvu oli väriltään punaruskea. Laskujeni mukaan noin neljän, yhdeksän ja 15 vuoden takaiset. Puut olivat juuresta lahonneet, mutta nämä punaiset vuosikasvut ovat kovaa ja tiivistä puuta. Väri on täysin selvästi erotettavissa juuresta latvaan saakka koko puun pituudelta ja se on todellakin koko vuosikasvaimen läpi menevä. En usko että kyseessä on sieni tai vastaava, koska silloin siinä todennäköisesti olisi vaihtelua.

Olisiko jotain ideaa mistä on kysymys?

Kommentit (10)

Vierailija

hyvä alamaiseni.!
Sireenit ovat hälytysajoneuvon katolla!
Se puska joka kasvaa puutarhassasi on Syreeni!!

Itse tuohon värijuttuun en osaa todeta, kuin ehkä nuo vuodet ovat olleet jotenkin suotuisampia kasvulle..?
Olivatko nuo renkaat muita paksumpia?
Oliko Puuaines muuten lahoa?
Kovempi puuaines kasvaa hitaammin...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Luultavasti aivan normaali ilmiö syreenin ollessa kyseessä. Itse olen useaankin otteeseen törmännyt tuohon samaan puna-ilmiöön vanhoja syreenipensaita karsittaessa.

Mistä se väri johtuu - ei niin pienintäkään hajua.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Voisiko kyseessä olla kaksi tai jopa useampi "huono" vuosikasvu?
Silloin se saattaisi näyttää tuolta kun ei ole näkyvissä juurikaan vuosikasvujen pehmeämpää "kesäpuuta"...?

Vierailija
kunkku
hyvä alamaiseni.!
Sireenit ovat hälytysajoneuvon katolla!
Se puska joka kasvaa puutarhassasi on Syreeni!!

Itse tuohon värijuttuun en osaa todeta, kuin ehkä nuo vuodet ovat olleet jotenkin suotuisampia kasvulle..?
Olivatko nuo renkaat muita paksumpia?
Oliko Puuaines muuten lahoa?
Kovempi puuaines kasvaa hitaammin...

Sekä syreeni, että sireeni ovat vakiintuneita nimityksiä ja ymmärtääkseni molempien käyttö on nykyisin sallittua. Ero eri sireenien välillä lienee erotettavissa asiayhteydestä.

Kyseessä on muuten unkarinsireeni. Vuosirenkaat ovat täysin keskimääräisen vuosikasvun kokoisia. Puun juuresta runko oli lahonnut osittain. Nimen omaan nämä punaiset osat eivät olleet lahonneet. Eli se ainakin torjuu lahoa.

Huomasin että väri on hieman muuttunut tuoreessa puussa renkaat näkyivät voimakkaan violetinpunaisina. Nyt kun se on kuivunut, niin väri on tummunut ruskeammaksi, eikä enää ole niin räikeä, mutta kuitenkin selvästi erottuva.

Olen nähnyt ennenkin eri värisiä renkaita eri puissa, mutta en koskaan tuollaista selvästi punaista.

Vierailija

Vakiintunutta tai ei... Unkarinsyreenin tieteellinen nimi on "Syringa josikaea".
Eli oikesaoppinen johdatus tuosta lie Syreeni..?
Mistä nimitys "Sireeni" on tullut on epäselvää. Mahtaako olla kieleemme paremmin sopiva, kun usein kuulee noita sireeneitäkin..?
Syreenin kannalla on myös Hortonomikuningattareni, joka tuomitsee sireeninhuudattajat alimpaan kompostiin ( ).

Sireenistä lähtee ääni, Syreenistä ei juurikaan...

Vierailija
Bomt Kneder
Muutaman vuoden kasvu oli väriltään punaruskea. Laskujeni mukaan noin neljän, yhdeksän ja 15 vuoden takaiset.

Eli puutarhassasi tapahtuu noin viiden vuoden välein jotakin hämäräperäistä...

Toisaalta, ilmiö vaikuttaa olevan laajempikin, kuten DedMoroz kertoo. Liekö tuo syreenille ominainen ominaisuus vai tapahtuuko ilmastossa viiden vuoden välein joitakin tilapäisiä muutoksia?

Vierailija

Uhka puun selviämiselle talven yli ovat lämpötilan laskusta ja siten puuaineksen kutistumisesta johtuvat pakkashalkeamat. Halkeamat tulevat aina tavallista kosteampaan pintapuuhun, jonka lämpötila on alhaisin johtuen kosketuksesta kylmään ilmaan. Herkimmin halkeamia saavat maamme kylmään ilmastoon huonosti sopeutuneet jalot lehtipuut, joskin myös väljässä kasvavat metsänreunan puut joutuvat helposti halkeamien uhriksi.

Jotain tuollaista tuli mieleen, mutta ei sinällään selitä väriä. Oliko runko muuten ehyt ja symmetrinen?
Ajattelin lähinnä pakkashalkeamaa jonka jälkeen puu tavallaan "kylestää" halkeamaa umpeen ja saa siihen vuosikasvuun "vaurion".
Voi kai olla syreenille myös ominaista..?

Tuolta voi saada lisätietoa...
http://www.dendrologianseura.fi/

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Kunkun pakkashalkeamia ei ole näkynyt kuin riikunoissa ja joissain herkissä omenapuissa, muttei ajatuksena mahdoton ollenkaan.
-------
Kun ei kerran tietoa lyödy, niin heitetään arvaten.

Luultavasti kyseessä on vaurioituneesta tyvestä puuhun päässyt sieni tai bakteeri. Tällaisen diagnoosin sain aikanaan, kun vanhassa omenapuussa oli lahoa ja tuollaista tummaa vuosirengasta melko ylös asti. Molemmat puut ovat luonnostaan melkoisen kovia ja voisi luulla, että siksi se tauti ei oikein pääse muualle kuin silloiseen pintakerrokseen.
--------
Syreeniä kannattaa leikellä aika ajoin (uudistaa katkomalla paksut ja vanhat varret tyvestä), jolloin vältetään pensaan kituuttamiselta ja lahovaurioilta. Ja kukkia on muuallakin kuin latvassa.

Arpa on heitetty

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Kuten sanoin rungot olivat juuresta lahonneet, mutta nimenomaan nämä punaiset vuosirenkaat eivät olleet lahonneet. Väritys oli tasainen koko vuosirenkaassa juuresta latvaan asti. Pakkasvaurioita oli ehkä vähän, mutta ne eivät vaikuttaneet värin esiintymiseen.

Olen leikannut puskia joka kevät, enkä ole aikaisemmin huomannut tuollaista. Voisiko vuodenaika vaikuttaa siihen? Ajatus että puun osat muuttavat väriä talvea vasten on hieman outo, muttei mitenkään mahdoton.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Eipä tuokaan kuulosta hullulta ei, varsinkin kun syreeni puuhastelee ne silmuset valmiiksi jo nyt eikä vasta keväällä. Itse olen havainnut noita renkaita alkukesästä.

Tosin jotkin bakteerit ja sienet värjää aika hyvin ja väriaineet etenevät melkoisen nopeasti nestekierrossa, vähän niinkuin kapillaarielektroforeesissa.
>Tuhovaikutus elikkäs laho tulee pitkän ajan kuluessa perässä.

Mutta taas ihan arvauksilla ratsastan.

Uusimmat

Suosituimmat