Liitonarkki on tällä hetkellä Etiopiassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eilen iltana klo 17:00 tuli erittäin mielenkiintoinen historia dokumentti radio ykköseltä, sattuiko kukaan kuuntelemaan?? Tässä jotakin tietoa ohjelmasta.

Etiopian kirkko väittää liitonarkkua edelleen säilytettävän Aksumissa sitä ympäröivässä rakennuksessa.

Armenialainen kirjailija Abu Salih kertoi 1200-luvun alussa, että etiopialaisilla on hallussaan Jumalan arkku, liitonarkku. Se "sisältää kaksi kivitaulua, johon Jumalan sormi on kaivertanut kymmenen käskyä, jotka hän määräsi Israelin lapsille" ja Abu Salih kertoi myös, että arkun kuljetti Etiopiaan suuri joukko israelilaisia, jotka polveutuivat profeetta Davidista.

Uudessa testamentissa mainitaan, että liitonarkussa säilytettiin Moosekselle annettujen laintaulujen lisäksi myös Aaronin viheriöivää sauvaa ja mannaruukkua.

Sata vuotta Abu Salihin jälkeen syntynyt Etiopian kansalliseepos Kebra Nagast kertoo, että arkun kuljetti Etiopiaan Saaban kuningattaren ja kuningas Salomon poika Menelik yhdessä 12 000 juutalaisen kanssa, kun Salomo oli määrännyt Israelin jokaisen 12 heimon lähettämään Etiopiaan tuhat jäsentään.

Veikö liitonarkun Jerusalemin temppelistä Menelik apureineen vai hävisikö se temppelistä vasta 300 vuotta myöhemmin? Etiopialainen perimätieto kertoo, että liitonarkkua säilytettiin Sinisen Niilin lähdejärven Tanan saarella Tana Kirkosin luostarissa 800 vuotta ennen kuin se 330-luvulla siirrettiin Aksumiin.

Etiopian kirkko väittää liitonarkkua edelleen säilytettävän Aksumissa sitä ympäröivässä rakennuksessa. Tämän rakennuksen pihassa suomalaisryhmällä oli syyskuun 2005 lopulla harvinainen tilaisuus kohdata liitonarkun vartija, 70-vuotias erakko.

Etiopian ortodoksiselle kirkolle liitonarkku, jonka muotoinen kopio on jokaisessa etiopialaisessa kirkossa, on niin pyhä esine, että ilman sitä kirkollisia toimituksia ei voitaisi suorittaa.

Ohjelmasarjan Kulttuurimatka historialliseen Etiopiaan kolmannen osan "Liitonarkku - Jumalan arkku" toimittajana on Jorma Kallenautio

Kommentit (13)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Paljon on historiallisia esineitä joutunut aikojen saatossa hukkaan. Sellaisiakin, jotka ovat varmasti olleet olemassa. Onko tuolla nyt niin suurta merkitystä jos vaikka pari kivitaulua löytyisikin? Eikö niiden sisältö ole jo tiedossa muutenkin, vai epäiletkö kenties käskyjen oikeellisuutta? Kristityt ja juutalaiset niitä tuskin enää muuttavat etiopilaisten kivitaulujen perusteella.

Lierikki Riikonen

Vierailija
E.N.K
Etiopian kirkko väittää liitonarkkua edelleen säilytettävän Aksumissa sitä ympäröivässä rakennuksessa.

Niinpä väittää, eikä varmuuden vuoksi päästä ketään näkemään arkkua... vai eikös se ole arkki? Aiheesta on tullut TV-dokumenttikin. "Juu, tuolla se on, mutta te ette saa mennä sinne." Uskottavuus karisee kummasti.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Mitä hemmettiä, eikö se olekaan Yhdysvalloissa siinä isossa varastossa, johon se lukittiin Jones ykkösen lopussa?

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Herra Tohtori
Mitä hemmettiä, eikö se olekaan Yhdysvalloissa siinä isossa varastossa, johon se lukittiin Jones ykkösen lopussa?

Kaikkein alkuperäisimpiä ei ole olemassakaan. Mooses pätki ne elämisenoppaat kivikkoon palasiksi suutuspäissään, koska vuorella ollessaan niitä tekemässä, olivat Israelilaiset alkaneet sillä välin epäillä Jumalaansa, Mooseksen puheita myöskin. Alkaneet sitten palvoa kultaista vasikkaa, (voi olla härkäkin uudemmissa käännöksissä.), välillä. Mooses suuttui tästä epäuskoisuudesta palatessaan aikoinaan kansansa keskuuteen ja särki laintaulut.

Pitänee selvitellä mistä se kopio saatiin. Lähdekirja on pakattu jo tulevan muuton vuoksi, niin en heti löydä.

Edit: Se laatikko on ainakin hieno:

2. "Sano israelilaisille, että he kokoavat anteja minulle; jokaiselta, jonka sydän on siihen altis, ottakaa vastaan anti minulle.
3. Ja nämä ovat ne annit, joita teidän on otettava vastaan heiltä: kultaa, hopeata ja vaskea,
4. punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja ja valkoisia pellavalankoja sekä vuohenkarvoja,
5. punaisia oinaannahkoja, sireeninnahkoja, akasiapuuta,
6. öljyä seitsenhaaraista lamppua varten, hajuaineita voiteluöljyä ja hyvänhajuista suitsutusta varten,
7. onyks-kiviä ja muita jalokiviä kasukkaa ja rintakilpeä varten.
8. Ja tehkööt he minulle pyhäkön asuakseni heidän keskellään.
9. Tehkää asumus ja kaikki sen kalusto tarkoin sen kaavan mukaan, jonka minä sinulle näytän.
10. Tehkööt he arkin akasiapuusta, puolenkolmatta kyynärän pituisen, puolentoista kyynärän levyisen ja puolentoista kyynärän korkuisen.
11. Ja päällystä se puhtaalla kullalla, päällystä se sisältä ja ulkoa; ja tee siihen kultareunus yltympäri.
12. Ja vala siihen neljä kultarengasta ja kiinnitä ne sen neljään jalkaan, niin että kaksi rengasta tulee sen toiselle puolelle ja kaksi rengasta sen toiselle puolelle.
13. Ja tee korennot akasiapuusta ja päällystä ne kullalla.
14. Ja pistä renkaisiin arkin sivuille korennot, joilla arkki on kannettava.
15. Korennot jääkööt arkin renkaisiin, älköönkä niitä vedettäkö pois.
16. Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
17. Tee myös armoistuin puhtaasta kullasta, puolenkolmatta kyynärän pituinen ja puolentoista kyynärän levyinen.
18. Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
19. Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
20. Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
21. Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
22. Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.
23. Ja tee pöytä akasiapuusta, kahden kyynärän pituinen, kyynärän levyinen ja puolentoista kyynärän korkuinen.
24. Ja päällystä se puhtaalla kullalla ja tee siihen kultareunus yltympäri.
25. Ja tee sen ympäri kämmenen korkuinen lista ja listan ympäri kultareunus.
26. Ja tee siihen neljä kultarengasta ja kiinnitä renkaat sen neljään kulmaan, kunkin neljän jalan kohdalle.
27. Renkaat olkoot juuri listan alla niiden korentojen pitiminä, joilla pöytä on kannettava.
28. Ja tee ne korennot akasiapuusta ja päällystä ne kullalla, ja niillä on pöytä kannettava.
29. Tee myös siihen vadit ja kupit, kannut ja maljat, joista juomauhrit vuodatetaan; tee ne puhtaasta kullasta

Lamppukin tehtiin, onko siitä kuulunut mitään:

31. Ja tee myös seitsenhaarainen lamppu puhtaasta kullasta. Tee lamppu jalkoineen ja varsineen kohotakoista tekoa; sen kukkakuvut, nuput kukkalehtineen, olkoot samaa kappaletta kuin se.
32. Kuusi haaraa lähteköön lampun sivuista, kolme haaraa toisesta sivusta ja kolme haaraa toisesta sivusta.
33. Toisessa haarassa olkoon kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen, ja toisessa haarassa samoin kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen; näin olkoon jokaisessa kuudessa haarassa, jotka lampusta lähtevät.
34. Mutta lampussa itsessään olkoon neljä mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen.
35. Yksi nuppu olkoon aina jokaisen haaraparin alla niistä kuudesta haarasta, jotka lampusta lähtevät.
36. Nuput ja haarat olkoot samaa kappaletta kuin se; olkoon se kauttaaltaan samaa kohotakoista tekoa, puhdasta kultaa.
37. Ja tee siihen seitsemän lamppua, ja lamput asetettakoon niin, että seitsenhaarainen lamppu heittää valonsa etupuolelle.
38. Ja sen lamppusakset ja karstakupit olkoot puhdasta kultaa.
39. Yhdestä talentista puhdasta kultaa tehtäköön sekä se että kaikki nämä kalut.
40. Ja katso, että teet ne sen kaavan mukaan, joka sinulle niistä vuorella näytettiin."

Ja vaikka mikälaisia hämmervenkkejä:

1. "Ja tee asumus kymmenestä telttakankaan kaistasta, jotka ovat
valmistetut kerratuista valkoisista pellavalangoista ja punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista, ja tee niihin taidokkaasti kudottuja kerubeja

Lukekaa itse, jos on mielenkiintoa:

http://www.funet.fi/pub/doc/religion/christian/Bible/html/finnish/1933,3...

Löytyikin parempi linkki, laitoin kirjanmerkkeihin:

http://www.evl.fi/raamattu/

Ainakin kahdet käännökset ovat tuolla, niin voi vertailla kukin uskonsa mukaan, Jehovilla on ainakin vielä omansa.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Näitä lakeja on hirveän paljon, tuskinpa niitä kaikkia olisi kaiverrettu tuhanteenkaan kivitauluun, jäi vähän epäselväksi oliko niissä vain kymmenen käskyä. Luulisin niin. Eivät juutalaiset tavallisesti noudata noita enää, mahdotonta olisikin vaikka Ben Zyzkoscxvitsin noudattaa pohjolan talvessa näitä. Eduskunnassa voisi lämpimässä pukeutua kylla seraavasti ja ottaa ohjeesta vaarin:

""Käske israelilaisten tehdä viittansa kulmiin tupsut ja sitoa jokaiseen tupsuun sinipunainen lanka. Näin on tehtävä sukupolvesta toiseen. Teillä tulee olla tällaiset tupsut, jotta niitä katsoessanne muistaisitte kaikki Herran käskyt ja täyttäisitte ne. Silloin ette antaudu sydämenne ja silmienne mielihalujen valtaan, kun ne viekoittelevat teitä luopumaan minusta. "

Lierikki Riikonen

Vierailija
Alkaneet sitten palvoa kultaista vasikkaa, (voi olla härkäkin uudemmissa käännöksissä.)

Anteeksi, pistipä silmään, eikös kultainen vasikka ole myös symbolinen kuvaus kaanalaiselle jumala Baalille, jota myös Belsebuubiksi raamatussa kutsutaan?

Vähän offtopicseksi meni kylläkin...

Vierailija

Eikös just tuommoinen kynttilänjalka, menora, ole edelleen juutailaisissa kodeissa hyvin tärkeä kapistus?

Onhan niillä ortodoksijuutalaisilla kaikenmoisia pukeutumisohjeita vielä tänäkin päivänä. Miehillä kupuhatut ulkona ja kipa-kalotti sisällä. Naineilla naisilla ei saa näkyä yhtään tukkaa, useat sheivaavatkin päänsä ja käyttävät peruukkia tai ainakin peittävää hattua.

Kaikki ohjeet löytyy vanhasta testamentista

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Syncis
Alkaneet sitten palvoa kultaista vasikkaa, (voi olla härkäkin uudemmissa käännöksissä.)

Anteeksi, pistipä silmään, eikös kultainen vasikka ole myös symbolinen kuvaus kaanalaiselle jumala Baalille, jota myös Belsebuubiksi raamatussa kutsutaan?

Vähän offtopicseksi meni kylläkin...

Sellaisista belsepuupeista ei ainakaan Mooses itse puhu mitään. pelkästä patsaasta, eikö se liene sama mitä se sonni (uusi suomennos, vanhempi on käännös näköjään) kuvastaa. Patsaitahan Jeesus ristillä kuvatkin ovat. Luin tämän ennen kauppaan lähtöä. Pitää tutkia aikaisemmat lähteet asiasta.

"Herra sanoi minulle silloin: 'Laskeudu heti vuorelta, sillä sinun kansasi, jonka johdit pois Egyptistä, on syössyt itsensä turmioon. Näin pian he ovat kääntyneet pois siltä tieltä, jota käskin heidän kulkea. He ovat valaneet itselleen patsaan. Herra sanoi minulle vielä: 'Minä näen, että tämä kansa on uppiniskainen. Mene nyt. Minä aion hävittää sen ja pyyhkiä sen nimen maan päältä. Mutta sinusta minä teen tätä kansaa mahtavamman ja suuremman kansan.'

"Minä laskeuduin vuorelta nuo kaksi liitontaulua käsissäni, ja vuori loimusi liekeissä. Minä näin, että te olitte rikkoneet Herraa, Jumalaanne, vastaan ja valaneet itsellenne sonnipatsaan. Kovin pian te poikkesitte siltä tieltä, jota Herra käski teidän kulkea! Niin minä tartuin tauluihin ja paiskasin ne murskaksi teidän silmienne edessä.

Löytyi tuo kopiotaulujen tekokin:

"Herra sanoi minulle silloin: 'Tee kaksi aikaisempien kaltaista kivitaulua ja nouse minun luokseni vuorelle. Tee myös puinen arkku. Minä kirjoitan tauluihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit. Pane taulut arkkuun.' Minä tein akasiapuusta arkun, valmistin kaksi aikaisempien kaltaista kivitaulua ja nousin taulut mukanani vuorelle. Herra kirjoitti tauluihin saman kirjoituksen, joka oli ollut ensimmäisissä tauluissa, ne kymmenen käskyä, jotka hän kansan ollessa koolla oli julistanut vuorella tulen keskeltä, ja hän antoi taulut minulle. Laskeuduttuani vuorelta minä panin taulut arkkuun, jonka olin tehnyt, ja siellä niitä pidetään, kuten Herra on määrännyt.

Mummo kirjoittaa alhaalla:

Kaikki ohjeet löytyy vanhasta testamentista

Sekö kupuhattukin, en kyllä usko. Outo kapistus Lähi-Idän paimentolaisen päässä.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tällaisia sääntöjä tai niistä oletettavia on pukeutumisesta mm.

Hän pyhitti ja puhdisti israelilaiset, ja he pesivät myös viittansa.

Älkääkä tehkö minun alttarilleni portaita, ettei niitä noustessanne häpynne paljastuisi.

Jos otat pantiksi lähimmäisesi viitan, palauta se hänelle auringonlaskuun mennessä; onhan se hänen ainoa peitteensä, hänen ruumiinsa ainoa suoja.

"Spitaalitautia sairastavan tulee käyttää repaleisia vaatteita, pitää hiuksensa hajallaan ja kasvojensa alaosa peitettynä sekä huutaa: 'Saastainen, saastainen!' Niin kauan kuin hän potee tautiaan, hän pysyy saastaisena. Hänen on asuttava erillään leirin ulkopuolella.

Spitaalin leviämisen ehkäisyn loppu:

Tähän päättyy laki, joka koskee villa- tai pellavavaatteessa, loimessa tai kuteessa tai missä tahansa nahkaesineessä esiintyvää spitaalia; tämän lain mukaan esineet julistetaan puhtaiksi tai saastaisiksi.

"Papit eivät saa ajaa päätään paljaaksi, eivät leikata partaansa sivuilta eivätkä viillellä merkkejä ruumiiseensa."

Pappien vaatteista pitkät litaniat, tuollaisia en ole nähnyt edes scifi-elokuvissa, voisi sirkuksessa olla jollain. Tätä kyllä sovelletaan:

"Tee heille myös vyötäröltä reisiin ulottuvat pellavahousut, jotka peittävät heidän alastomuutensa"

Seuraavana pellevaatteet.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.28.html

Tätä ei olla otettu opiksi, vaikka kuolemalla uhataan:

"Tätä määräystä on hänen ja hänen jälkeläistensä aina noudatettava."

Koskenee lukuisia lakeja, jotkut tuntuvat nykyaikana aika tyhmiltä, ja oikeukäsitysten vastaisilta. Monet ovat suoraan sovellettavissa nykypäivään. Niitä ei vain välitetä noudattaa, tieten missään. Poimitaan itselle mieluisat kohdat.

En kyllä niitä Mummon otaksumia pukeutumisohjeita vieläkään, ainakaan Moosekselta, löytänyt. Nuo kupuhatut ja kalotit lienevät myöhempää perua. Oletan tässä, että kirjoitusten kronologinen järjestys lähtee Mooseksesta.

Mummo:

Eikös just tuommoinen kynttilänjalka, menora, ole edelleen juutailaisissa kodeissa hyvin tärkeä kapistus?

Tarkoitin sitä alkuperäistä, vaikka onhan tuollaisella ottajia. Niinkuin liitonarkullakin. Mayojen kultaiset taide-esineetkin sulatettiin suurimmaksi osaksi paremmin käyttöön sopiviksi, tieten rahoiksi jossain vaiheessa.

Lierikki Riikonen

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

*viaton ilme*

Jumalalla oli aika terävä sormi, jos se pystyi kerta kaivertamaan ensin kiveen ja sitten kultaan...

*Svät* Taivaallinen kampela heilahti ja osui. Sori.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Mitäs kummallista tuossa on kun puhutaan kaikkivoivasta olennosta?

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Pikku Gen
*viaton ilme*

Jumalalla oli aika terävä sormi, jos se pystyi kerta kaivertamaan ensin kiveen ja sitten kultaan...

Missään ei väitetä, että olisi sormella kaivertanut. Mutta kuten Herra Tohtori esittää, sitäkään ei kannattaisi ihmetellä. Jumalien teot ovat aina olleet osin erilaisia kuin ihmisten. Siksi juuri ovat jumalia, että hallitsevat kaikkea mitä ihmiset eivät ainakaan sillä hetkellä kun Hänet huomataan olemassaolevaksi. Säänjumala on aina ollut oikukas, noudattaa kuitenkin jotain sääntöjä. Kannattaa uskoa, että lumeton Juhannus koittaa, ainakin Keski-Eurooppaan vieläkin. Voipa hyvässä lykyssä tulla meillekin.

Tuntuu kyllä että hänenkin toimiinsa on ihminen puuttunut teoillaan nykyisin. Säänjumala ei ole niin hirveän kaikkivaltias, kuin olettaisi.

Edit: Tuossa oli paha lauserakennevirhe. Muutin pienen hoon isoksi. Siis en Herra Tohtorin kohdalla, se oli oikein.

Lierikki Riikonen

Uusimmat

Suosituimmat