Onko tämä lääketiedettä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Hiljattain totesi eräs arvovaltainen lääketieteellinen julkaisu, Lancet, että lääketieteessä on moni asia mutua tai suorastaan taikauskoa! Kaikista käytetyistä lääketieteellisistä hoidoista vain 15 % oli tieteellisesti perusteltuja. "

"Nykyaikana käytetään aivan liikaa lääkkeitä ja leikkauksia. Kokeneena kirurgina voin sanoa, että kipukirurgia on puoskarointia. "

"Lääketieteestä on tullut merkittävää liiketoimintaa, jonka on tuotettava voittoja sijoittajilleen. Lääketiede on alkanut tuottaa lisääntyvästi haittoja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lääketiede kaikkine haittoineen on kolmannella sijalla kuolinsyytilastoissa. Tuskinpa Suomi paljon poikkeaa tässä suhteessa muusta maailmasta. "

Nämä on siis erään kokeneen ortopedian erikoislääkärin lausuntoja

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Jos sinä olet kokenut kirurgi, niin minä olen George Bush! Lancet vetosi artikkelissaan ns. evidence based medicinen puolesta. Tämä tarkoittaa sitä, että totuttuja hoitokäytäntöjä pitää tutkia tieteellisin perustein.

Suomen käytetyin lääketieteellinen hakuteos, Lääkärin (aiemmin Yleislääkärin) käsikirja ja tietokanta on jo kymmenen vuoden ajan edellyttänyt tällaisia tutkimuksia hoitokäytäntösuositustensa perusteeksi.

Tää on taas niin tätä

Vierailija
Mummo
Jos sinä olet kokenut kirurgi, niin minä olen George Bush!
Ja missä kohtaa Minä olen väittänyt olevani kokenut kirurgi? Tai edes kirurgi? Tai edes kokenut?

Vierailija

Medikalisaatio on yleismaailmallinen ilmiö.
Meillä on paljon terveitä sairaita.

Öh.. Ihminen vieraantuessaan luonnosta vieraantuu samalla omasta kehostaan. Halutaan elää terveysvaikutteinen elämä.

Mitäpä tässä tarkoitetaan tällä kipukirurgisella puoskaroinnilla?

Vierailija
parantunut
Mummo
Ja missä kohtaa Minä olen väittänyt olevani kokenut kirurgi? Tai edes kirurgi? Tai edes kokenut?

Tuo ylläoleva pätkäsi hämäsi alkuun minutkin. Vinkiksi jatkossa: erota suorat sitaatit muusta tekstistä vaikka lainausmerkeillä.

Vierailija
parantunut
Mummo

Kirjoitit:

"Kokeneena kirurgina voin sanoa, että kipukirurgia on puoskarointia."

Jos lausuma ei ollut omasi, niin silloin se tulisi laittaa lainausmerkkeihin. Kuten yllä.

Vierailija
Harmiton
Luulenpa, että siinä viitataan niihin leikkauksiin, kun välilevyn pullistumia ja luiskahduksia leikataan, eikä paranneta sitä syytä miksi niitä tulee, vaan vain niitä oireita.

Ja kun olkapää- ja käsikipujen takia postetaan kaulaluita, lyhennetään olkaluuta tai katkotaan hauislihaksia, eikä lainkaan korjata kipujen todellista syytä. Korjataan vain niitä oireita.

Vierailija
Bomt Kneder
Jos lausuma ei ollut omasi, niin silloin se tulisi laittaa lainausmerkkeihin. Kuten yllä.

Ja se ei riitä, että sanon lopussa: "Nämä on siis erään kokeneen ortopedian erikoislääkärin lausuntoja"

Enpä osaa kaikkia lainaushienouksia, sori. Huonosti siis laitettu. Pyydän anteeksi ja asia korjattu.

Vierailija
parantunut
Harmiton
Luulenpa, että siinä viitataan niihin leikkauksiin, kun välilevyn pullistumia ja luiskahduksia leikataan, eikä paranneta sitä syytä miksi niitä tulee, vaan vain niitä oireita.

Ja kun olkapää- ja käsikipujen takia postetaan kaulaluita, lyhennetään olkaluuta tai katkotaan hauislihaksia, eikä lainkaan korjata kipujen todellista syytä. Korjataan vain niitä oireita.

No juu.. Yleensä tulee miellettyä, että kirurginen toimenpide on parantava operaatio, ei niinkään vain oireen hoitamista.

Tosin potilaan kannalta väliaikainenkin tilanteen kohentuminen saattaa olla mielekästä.
Lienevät kustannuspoliittisia asioita nämäkin.

Kipu tulee tietenkin hoitaa.

Toisinaan kirurgisen toimenpiteen toteutusta venytetään niin, että tämä mahdollinen säästö kostautuu yhteiskunnassa toisenlaisina kustannuksina, säästö menetetään.

Ylipäätään olen kyllä sitä mieltä, että lääketiede pyrkii nimenomaan hoitamaan oiretta. Ihmistä ei nähdä kokonaisuutena.
Respetin saa herkästi, sen kirjoittamiseksi riittää, että esittelee itsensä. Tosin on maita, joissa tätäkään ei tarvitse tehdä. Riittää, että tiedät nimen lääkkeelle, jota olet ostamassa.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
parantunut
Ja se ei riitä, että sanon lopussa: "Nämä on siis erään kokeneen ortopedian erikoislääkärin lausuntoja".

Ei riitä, virhe kielenkäytössä oli aivan strateginen ja esti viestin perillemenon, koska virheestä johtuvan inkonsistentin aloitusviestisi perusteella ehdin jo epäillä trollailua. Hyvä, että korjasit.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minun katkennut jalkani, urheiluvammani ja umpisuoli hoituivat ihan kelvollisesti, siitä kiitos kirurgeille. Selkäkin parani yhdellä neuvolla 10 vuotta sitten vastaanotolla.

Onhan näitä lääketieteen varjopuoliakin tullut ennenkin esille.

Vuosia sitten kun kolesteroliarvoni olivat vähän koholla, lääkäri kehotti välttämään munia. Huono neuvo, koska munien syönti ei tutkimusten mukaan kohota LDL-kolesterolitasoa. Lääkärit eivät tunne ravintotiedettä kovin hyvin. Jotkut lääkärit suorastaan halveksivat ravitsemusoppien hyödyntämistä terveyden hoidossa.

Medikalisaatio on mennyt liiallisuuksiin. Kalliimpia kolesterolilääkkeitä tyrkytetään ihmisille vaikka halvempia olisi, puhumattakaan kalaöljystä joka on kolesterolilääkitystä tehokkaampaa, halvempaa ja turvallisempaa. On toki ihmisten oma vika jos elintapoja ei haluta muuttaa.

Lääketeollisuus lahjoo lääkäreitä ja terveysviranomaisia avoimesti niin että siihen on jouduttu jo virallisesti puuttumaankin myös Suomessa. Lääketehtaat väärentävät lääkkeidensä haittavaikutuksista kertovia tutkimuksia.

Lääkäreitä koulutetaan niin vähän ja lääkäreistä on tullut niin ahneita että edes 10,000 euron kuukausipalkalla ei saada houkuteltua lääkäreitä syrjäkuntiin. Osa lääkäreistä (minunkin tuttavaperheeni) muuttaa Ruotsiin tai Norjaan koska siellä saa vieläkin enemmän palkkaa.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005

Eihän sitä edes vaadita noudattamaan virallisenkaan ohjesäännön perusteella. Eikä sitä pidä lääkäriä syyttääkään, jos ei siihen pysty. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, ahneita, kunninahimoisia ja arvostettuja. Ainahan kunnioitetut ihmiset haluavat kokea arvostusta pääasiassa palkkanauhan luvun mukaan.

Nykyaikana tosin paradigmauskovaisuus ei yksin riitä selittämään vaihtoehtoisia hoitokeinoja esille tuovien lääkäreiden ajojahtia. Kyseessä on arvovaltaselkkaus, missä oma hoito halutaan perustella paremmaksi kuin toisen, jos ei muuten niin "yleisillä perusteilla". Mitä potilas siitä tappelusta hyötyy?

Ding Ding
Lääketehtaat väärentävät lääkkeidensä haittavaikutuksista kertovia tutkimuksia.

Ai jaa? Johtuisikohan tuosta se, miksi uusi lääke on aina niin "helvetin hyvä, ettei mitään rajaa". Silti aspiriinista löydetään uusia terveysvaikutuksia ihan kuukausittain ja uusia lääkkeitä joutuu banaaniin minkä ehtii.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Joka tapauksessa en tiedä onko lääkkeillä mitää tekoa.

Minulle on sanottu, että on, ja kaippa pitäisi uskoa, mutta epäilyttää pirusti.

Mikä johtaa maailmaa: Lääkefirmojen rakkaus ihmisiä kohtaan vai raha?

Vierailija

parantunut > "Hiljattain totesi eräs arvovaltainen lääketieteellinen julkaisu, Lancet, että lääketieteessä on moni asia mutua tai suorastaan taikauskoa! Kaikista käytetyistä lääketieteellisistä hoidoista vain 15 % oli tieteellisesti perusteltuja. "

Kyllä, kaiketi ei taikausko ole vain ns. tavisten käytössä.

>"Nykyaikana käytetään aivan liikaa lääkkeitä ja leikkauksia. Kokeneena kirurgina voin sanoa, että kipukirurgia on puoskarointia. "

Voip olla, mutta myös on niin, ettei vielä ole parempaakaan keksitty...

>"Lääketieteestä on tullut merkittävää liiketoimintaa, jonka on tuotettava voittoja sijoittajilleen. Lääketiede on alkanut tuottaa lisääntyvästi haittoja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lääketiede kaikkine haittoineen on kolmannella sijalla kuolinsyytilastoissa. Tuskinpa Suomi paljon poikkeaa tässä suhteessa muusta maailmasta. " Nämä on siis erään kokeneen ortopedian erikoislääkärin lausuntoja

Tärkeästä asiasta avasit aiheen.

Vierailija
qaz
Voip olla, mutta myös on niin, ettei vielä ole parempaakaan keksitty...
Kyllä on. Katso sivuiltani: tuosta www-napista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat