Vauhdista sisään rekan lavalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yksi kysymys "normaalista elämästä", jonka vastauksesta ei toivottavasti pystytä olemaan eri mieltä riippuen siitä, kuka on vastaajana.

Skenaario:
Ajat henkilöautoa. Edessäsi on rekka. Rekan perässä on luiska, jota pitkin voit ajaa rekan kyytiin. Teet sen.

Jos et jarruta heti kun pääset kyytiin niin "lennätkö yli"? Eli jos sinulla on vauhtia 101km/h ja tulevalla kyydittäjällä on vauhtia 100km/h niin onko vauhtisi tämän jälkeen 201km/h, vai pyrkiikö alusta "lähtemään alta" täten helpottaen "telakoitumista"?

(A: näsäviisaudet voi jättää pois)
(B: en kysy seuraavaksi, että päteekö tämä valon nopeuden ylittämisessä - siihen tiedän vastauksenne jo valmiiksi)

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Kyllähän tuo rekan sisään ajaminen aina Ritari Ässältä onnistui...

Mutta olen kyllä itsekin miettinyt samaa. Autoon ja maahan nähden ramppi on kuitenkin lähes staattinen, eli kyytiin nousevan auton pyörien olisi hidastuttava valtavasta kierrosnopeudesta nopeasti, ja silloinkin mennään hetki puolittain ilmassa roikkuen niin, että etupyörät ovat rampilla lähes pysähdyksissä ja takapyörät tienpinnassa täydessä vauhdissa. Mutta näköjään se toimii.

Vierailija
Andúril
Kyllähän tuo rekan sisään ajaminen aina Ritari Ässältä onnistui...

Rekka ajoi varmaan 20 - 30 km / h...

Vierailija

Nopeusero on heti telakoitumisen jälkeen 1km/h, mutta koska kaasu on kovalla, alkaa henkilöauto kiihdyttää nopeasti rekan sisällä, ellei kaasua päästetä. Jos kaasu höllätään heti, tulee ekstravauhtia vain se, mitä renkaiden pyörimisenergiasta siirtyy auton liike-energiaksi.

Vierailija
Andúril
Kyllähän tuo rekan sisään ajaminen aina Ritari Ässältä onnistui...



Totta. Mutta se olikin ihan ässä jätkä..

Andúril
..kyytiin nousevan auton pyörien olisi hidastuttava valtavasta kierrosnopeudesta nopeasti, ja silloinkin mennään hetki puolittain ilmassa roikkuen niin, että etupyörät ovat rampilla lähes pysähdyksissä..

Ehkäpä siinä "puolitilantenteessa" etupyörille tapahtuu jonkinlainen lukkojarrutusta vastaava tilanne kun alusta meneekin yhtäkkiä nopeammin karkuun kuin mitä maa hetkeä aikaisemmin..(?) Tällöin kyytiin noustessa jarruttajalta ei tarvittaisi niin ankaraa refleksiä kun auto nykäisevästi hidastaa vauhtiaan muutenkin kyytiin noustessa..

Harmi kun tuolla http://davidhasselhoffonline.com/ ei ole foorumia, voisi yrittää kysyä hardcore-ritari ässä faneilta miten tämä homma tarkalleen ottaen menee On muuten aika rankka saitti.. Varsinkin sivustolta löytyvät David Hasselhoff-pelit ovat taattua laatutavaraa..

Vierailija
Andy
Nopeusero on heti telakoitumisen jälkeen 1km/h, mutta koska kaasu on kovalla, alkaa henkilöauto kiihdyttää nopeasti rekan sisällä, ellei kaasua päästetä. Jos kaasu höllätään heti, tulee ekstravauhtia vain se, mitä renkaiden pyörimisenergiasta siirtyy auton liike-energiaksi.

Okei, tämä kuulostaa hyvältä. Eli "hellä" jarrutus kyytiin nousemisen jälkeen riittää..

Vierailija

Etupyörien pitäisi siis jarruttaa eri aikaan eli aiemmin kuin takapyörät... takapyörien pitäisi olla vielä täydessä vauhdissa silloin kun etupyörät ovat rampilla! Onnistuneeko millään autolla pelkästään etu/takapyörillä jarruttaminen?

Vierailija
Andúril
Etupyörien pitäisi siis jarruttaa eri aikaan eli aiemmin kuin takapyörät... takapyörien pitäisi olla vielä täydessä vauhdissa silloin kun etupyörät ovat rampilla! Onnistuneeko millään autolla pelkästään etu/takapyörillä jarruttaminen?

Miksi niitä pitäisi jarruttaa? Jarruttuvathan ne itsestäänkin kun nousevat rampille, tossahan joku sanoi siitä kiihdyttävästä voimasta joka on ainoastaan renkaiden pyörimismäärän muuttuminen auton liike-energiaksi. Eli ehkä ne etupyörät vähän sutasevat tyhjää, niinkuin esim lentokoneen kun se laskeutuu (sininen pilvi), mutta mitä sitten. Ja Kitt on takavetonen, ajaa siis etupyörät rampille, kiihdyttää hieman ja iskee kytkimen pohjaan. Ja shit vaan Enjoy The Ride ja eiku kahville.

Vierailija
Andúril
Etupyörien pitäisi siis jarruttaa eri aikaan eli aiemmin kuin takapyörät... takapyörien pitäisi olla vielä täydessä vauhdissa silloin kun etupyörät ovat rampilla! Onnistuneeko millään autolla pelkästään etu/takapyörillä jarruttaminen?

Seisontajarru vaikuttaa kaksivetoisissa autoissa autosta riippuen vain joko etu tai takapyöriin. Ja jarrutasapaino on niin etupainotteinen, että esimerkin tapauksessa etupyörillä saadaan aikaan riittävän tehokas jarrutus, takapyörien vielä pyöriessä vaivatta.

Kaksivetoisella autolla rampille ajaminen ei periaatteessa ole yemppu eikä mikään, nelivedolla taas menee turhan hankalaksi.
Ritari Ässän takavetoinen pommi olikin varsin hyvä laite kyseiseen tarkoitukseen; ajetaan etupää rampille, tasataan nopeus, kiihdytetään riittävään nopeuseroon ja juuri ennen takapyörien rampille osumista höllätään kaasu ja painetaan kosketuksesta sitä uudestaan. Ottaa koville voimansiirtoa ajatellen, enkä itse lähtisi tuollaista kokeilemaan.

Vierailija

Luulisi moottorin leikkaavan kiinni.
K.I.T.T.iä ei lasketa koska se on luja auto (hässelhövin tukka vielä lujempi)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Liittynyt: 05 Nov 2005
Luulisi moottorin leikkaavan kiinni.
K.I.T.T.iä ei lasketa koska se on luja auto (hässelhövin tukka vielä lujempi)

Jos ei puhuta tuosta nimenomaisesta autosta, niin ilman tomaattia asia on aika helposti toteutettavissa painamalla kytkintä. Tuskin se tomaattikaan tuossa hajoaisi, kun ne kestää lukkojarrutuksetkin jäällä. (tilanne suunnilleen sama)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Jossain dokkarissa joltain kanavalta joskus aikoja sitten tuli joku ohjelma, jossa näytettiin, että ritariässä todella ajaa transaminsa rekan liukskalta vauhdista sisään. Eli tosi juttu on.

Mitä katsojille ei vain näytetty oli se, että rekan liuska oli itseasiassa kumimatto (tms), joka pyöri täsmälleen samaa vauhtia, kuin alla oleva tie.

Hauska viritys. Siististi meni, vaikka olikin kuvattu siten, että liuskan "telaketjut" näkyivät.

Vierailija
Volitans
Mitä katsojille ei vain näytetty oli se, että rekan liuska oli itseasiassa kumimatto (tms), joka pyöri täsmälleen samaa vauhtia, kuin alla oleva tie.

Eli vähän niin kuin juoksumatto? No tämähän selittää asian. Muuten tavalliselle rampille ajaminen voisi varsinkin nelivedolla olla melkoinen kokemus.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

Ei tuossa pitäisi olla suuria ongelmia. Pyörän pyöriminen pysähtyy nopeasti, kun se osuu ramppiin. Rengas on mitoitettu pysäyttämään hätätilanteessa koko auton liike-energia lukkojarrutuksella. Ramppiin osuvan pyörän pitää vain hidastaa oma pyörimisenergiansa, siis pieni murto-osa siitä mihin se joutuu lukkojarrutuksessa. Vähän ennen kun vetopyörät nousevat rampille, pitää painaa kytkintä, jotta moottori ei sammu vetpyörien lähes pysähtyessä ison vaihteen ollesa päällä. Helpointa on ottaa sen verran ylimääräistä vauhtia, että auto noudee omalla liike-energiallaan rekan lavalle ja jarruttaa sitten auto pysähdyksiin.

Ei tuon luulisi olevan stunttitempuksi edes mikään haastava, vaikka ehkä kadunmiehen kannattaakin harjoitella hieman halvemmalla autolla kytkin tai voimasiirtorikon vaaran vuoksi. En oikein käsitä, miksi ritari ässän kuvauksissa olisi turvauduttu tuollaiseen laitteistoon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat