Kaasun käyttö kulkuneuvoissa

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Juttu muuten onkin niin, että jo vuoden 2004 alusta on voinut käyttää kaasua ilman rangaistusveroa. Tuohon asti vero oli 20-kertainen vuotuinen dieselvero. En tiedä mikä mielenhäiriö lainsäätäjällä on käväissyt, mutta noin on nyt kuitenkin asiat.

Eli nyt kannattaakin ainakin haja-asutusaluella tehdä vessajätöksille mädätyssäiliö kaasun talteenotolla. Bensa-autoissa voi kaasua laskea pieniä määriä ottoilmaan, jos ei parempaa kaasutussysteemiä satu tietämään. Ehkä joku alipaineeseen perustuva säätöventtiili olisi käyttökelpoinen.

Tavallisella kompressorilla pakataan kaasua mädättämöstä 15 bar paineisena vaikka 30 litran säiliöön yön aikana ja aina ajoon lähdettäessä lasketaan säiliö tyhjäksi paloilman joukkoon ensimmäisten kymmenten kilometrien aikana. Säiliön voi sijoittaa vararenkaan tilalle.

Tämä ei ole pelkkää satiiria. Näin jo vuosia sitten eräässä dokumentissa, että Intiassa on tuollaisia mädättämöjä ja käyttävät kaasua kotitaloudessa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (9)

Vierailija

Jaa. Olisihan se energian säästämistä. Mutta mitäpä jos semmoinen säiliö alkaa vuotaa? Tuleeko korjausmiehelle likaisen työn lisä?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Tulee. Mutta eivät kaasusäiliöt usein vuoda. Toisaalta tuossa olisi hyvä olla venttiili takapuskurissa roikkuvaa varten.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Miten se tankkaus sitten hoidetaan? Kipataanko jo tehonsa menettänyt sonta viemäriin vai vaihdetaanko tilalle täysin uusi?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Jos WC-jäte hajaantuu kunnolla, niin jäljelle jää muutama prosentti kiintoainesta. Systeemi vaatii kiintoaineksen välppäyksen mädättämöön. Liika vesi joutaa haihduttaa systeemistä tulevalla lämmöllä. Mädättämö nimittäin lämpenee. Systeemi on täysin saasteeton, jos metaania ei lasketa ilmakehään. Loka-autoa ei tarvita koskaan. Jos on tarpeen, niin ämpärillisen kiintoainesta voi viedä kerran vuodessa jonnekin, jotta Euvostoliiton direktoraatit pysyvät tyytyväisinä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Jos WC-jäte hajaantuu kunnolla, niin jäljelle jää muutama prosentti kiintoainesta. Systeemi vaatii kiintoaineksen välppäyksen mädättämöön. Liika vesi joutaa haihduttaa systeemistä tulevalla lämmöllä. Mädättämö nimittäin lämpenee. Systeemi on täysin saasteeton, jos metaania ei lasketa ilmakehään. Loka-autoa ei tarvita koskaan. Jos on tarpeen, niin ämpärillisen kiintoainesta voi viedä kerran vuodessa jonnekin, jotta Euvostoliiton direktoraatit pysyvät tyytyväisinä.

Jotta kuva ei olisi niin ruusuinen, kaasuntuotto luonnollisesti heikkenee kun mätänevä materiaali vähenee.

Epäilen, että on olemassa tietyt vaiheet prosessissa, jolloin kaasua saadaan tarpeeksi, että sitä kannattaa pumpata säilöön. Tietyn ajan jälkeen mätänemisprosessi vaihtuu toisenlaiseksi hajoamiseksi, eikä päästä optimaaliseen hajotukseen, jossa läheskään kaikki biomateriaali muuttuu hyötykaasuksi.

Näinollen järjestemästä joudutaan lappamaan ulos keskenkäynyttä paskaa kuin ydinreaktorista käytettyä polttoainetta, josta ei ole käytetty kuin muutama prosentti.

Toki tämä käy hyvin apulannaksi, mutta yksittäiselle taloudelle järkevän kokoisesta yksiköstä tuskin saadaan tarpeeksi nopeasti hyötykaasua, että sillä olisi merkitystä. Kaasuntuottolaitokset toimisivat ehkä paremmin suurissa keskitetyissä yksiköissä, mutta silloin hyötysuhdetta heikentää logistiikan tarve ja varastoinnin sekä jakelujärjestelmän syömä energia.

Lisäys:

Sitäpaitsi, yksittäinen kotitalous tuottaa jätettä siinä määrin, ettei sitä todennäköisesti saada mädätettyä tarpeeksi nopeasti, tarpeeksi optimaalisin tuloksin.

Lisäksi, metaanin polttaminen ei suinkaan ole saasteetonta, vaikka se onkin ekologisempi vaihtoehto kuin perinteiset fossiiliset polttoaineet.

Tosin, mikä bioperäisestä materiaalista poltetaan, sen kasvit käyttävät rakennusaineenaan. Kasvi ottaa hiiltä ilmasta, se muuttuu mädätessään hiilivedyksi, se muuttuu polttaessa hiilidioksidiksi, se muuttuu kasvissa hiileksi. Tämä pätee tosin vain silloin, kun palotapahtumassa muodostuu pelkkää hiilidioksidia, mikä ei useinkaan päde hiilivetyjä polttaessa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Kiitoksia kaikille sontamoottoria kannattaneille. Vastustajat voivat ostaa avannon apteekista ja hukuttautua siihen, kuten joku nasevasti jo aikoja sitten oivalsi. Ei vaan. Kunhan lämpimikseni tässä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Juttu muuten onkin niin, että jo vuoden 2004 alusta on voinut käyttää kaasua ilman rangaistusveroa. Tuohon asti vero oli 20-kertainen vuotuinen dieselvero. En tiedä mikä mielenhäiriö lainsäätäjällä on käväissyt, mutta noin on nyt kuitenkin asiat.



Ihme tosiaan. Vai kaavaillaanko verokarhun konttorissa sitä, että kun ihmiset ensin investoivat tuohon tekniikkaan, voidaan lätkäistä vero 40 kertaisena. Ei niihin kieroihin koijareihin kannata koskaan luottaa.


Eli nyt kannattaakin ainakin haja-asutusaluella tehdä vessajätöksille mädätyssäiliö kaasun talteenotolla. Bensa-autoissa voi kaasua laskea pieniä määriä ottoilmaan, jos ei parempaa kaasutussysteemiä satu tietämään. Ehkä joku alipaineeseen perustuva säätöventtiili olisi käyttökelpoinen.



Noikohan on. Jos lasketaan, että ihminen paskantaa puoli kiloa päivässä ja siitä on 80 % vettä (luvut hatusta, mutta kertaluokka lienee oikeansuuntainen). Kiinteää ainetta on siis sata grammaa ja siitä metaaniksi menee luultavasti pieni osa, sanotaan vaikka puolet. Nelihenkinen perhe tuotaisi siis pari sataa grammaa metaania päivässä. Ei sillä tuotannolla kannata mitään kovinkaan tyyristä investoida, ainakaan jos ajattelee taloudellisesti.

Ja miten nykyaikaiset autot suhtautuvat tuohon palavan kaasun lisäämiseen imuilman joukkoon. Osaako ruiskutusjärjestelmä huomioida asian vai toimiiko kone liian rikkaalla seoksella, mahdollisesti tuottaa normalia enemmän saasteita ja pahimmillaan rikkoo kalliin katalysaattorin. Enpä menisi tuota kokeilemaan mihinkään 90-luvun tai uudempaan autoon, ainakaan omaan.


Tämä ei ole pelkkää satiiria. Näin jo vuosia sitten eräässä dokumentissa, että Intiassa on tuollaisia mädättämöjä ja käyttävät kaasua kotitaloudessa.

Kotitaloudessa parilla sadalla kaasugrammalla keittelee melkoiset safkat. Autolla sillä ei pitkälle pötkitä. Kehitysmaiden ihmisille tuollainen energiamäärä on merkittävä, mutta länsimaiselle lähinnä näpertelyä.

Uusimmat

Suosituimmat