Placebo-huumeet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos tehtäisiin koe, jossa suoneen pistettäisiin suolaliuosta ja väitettäisiin sen olevan vaikkapa heroiinia, niin muuttuisikohan testattavan tajunnantila mitenkään?

Kommentit (8)

Vierailija
Heppu
Jos tehtäisiin koe, jossa suoneen pistettäisiin suolaliuosta ja väitettäisiin sen olevan vaikkapa heroiinia, niin muuttuisikohan testattavan tajunnantila mitenkään?

Riippuu varmaan kuinka pahat vieroitusoireet koekaniinilla olisi.

Mutta tuskin tai mistä sitä tietää onhan ihmismieli tehnyt kummempiakin temppuja. Tai jos laittaisi vaikka jotain miedompaa ainetta, kuten kofeiinia, ja väittäisi sitä heroiiniksi ja sitten katsoisi, mitä mielikuvitus saa aikaiseksi..

Vierailija

Mielenkiintoinen ajatus. Luulisi, että on jo jossain kokeiltu. Jos joku löytää tulosia niin kertokaa ihmeessä.

Paras vieroitushoito on yksinkertainen, ainakin Venäjällä käytetty, sänkyyn kiinni sitominen. Narkkarit kierivät siinä pari viikkoa ja lykätään ruokaa aina välillä suuhun niin jää eloonkin vielä.

Vierailija
Heppu
Asiasta on tehty psykologinen testi. Valvotuissa olosuhteissa osalle koehenkilöitä uskoteltiin että heidän juomassaan oli alkoholia. Monet pelkästään vettä juoneet rupesivat käyttäytymään kuin olisivat maistelleet alkoholia, sosiaalinen kanssakäyminen lisääntyi jne. En usko että sama toimisi jonkun heroiinin suhteen. Itsekin olen huomannut sen että joskus humalaisessa seurassa rupeaa mukautumaan toisten käyttäytymiseen vaikkei olisi juonut kuin muutaman tipan. Onhan moni teinikin yhden oluen juotuaan niin vitun kännissä olevinaan ettei suoraan pysty kävelemään.

Vierailija

Piikin ja mielihyvän välille syntyy Pavlovin koira- efekti. Yksi ihminen sanoi, että kun hänellä oli kovat vieroitusoireet, veden pistäminen ruiskulla auttoi. Ensin hän luuli, että ruiskuissa oli vielä huumetta jäljellä, mutta monen vesipiikin jälkeen vakuuttui siitä, että pelkkä pistäminen vaikutti vieroitusoireisiin. Aivot olivat tottuneet siihen, että piikki auttaa oireisiin ja siitä saa mielihyvää. Niinpä piikki itsessään aiheutti mielihyvää???

Tupakan loputtua eräs ystäväni alkoi polttaa mausteita kuten oreganoa (hahhah) ja sanoi sen helpottavan vierotusoireita. Aivot ilmeisesti ovat oppineet, että savun hengittämisestä tulee hyvä olo.

Näiden perusteella sanoisin, että placebo-huumeet saattavat toimiakin.

Vierailija
Heppu
Jos testattava on koukussa heroiiniin, ei taatusti toimi. Jos testaaja on edes tutustunut omakohtaisesti opiaatteihin, placebo tuskin toimii. Suolaliuos-vieroitushoitoako suunnittelet pollenisteille ?

pepe+
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt16.3.2005

[quote="Echi. Itsekin olen huomannut sen että joskus humalaisessa seurassa rupeaa mukautumaan toisten käyttäytymiseen vaikkei olisi juonut kuin muutaman tipan. .[/quote]

Olen henkilökohtaisesti kokenut tämän vesiselvänä. Kaverit joivat ja minä tulin känniin. Halvat kännit .

yst. pn

Vierailija
rattus
Piikin ja mielihyvän välille syntyy Pavlovin koira- efekti. Yksi ihminen sanoi, että kun hänellä oli kovat vieroitusoireet, veden pistäminen ruiskulla auttoi. Ensin hän luuli, että ruiskuissa oli vielä huumetta jäljellä, mutta monen vesipiikin jälkeen vakuuttui siitä, että pelkkä pistäminen vaikutti vieroitusoireisiin. Aivot olivat tottuneet siihen, että piikki auttaa oireisiin ja siitä saa mielihyvää. Niinpä piikki itsessään aiheutti mielihyvää???

Tupakan loputtua eräs ystäväni alkoi polttaa mausteita kuten oreganoa (hahhah) ja sanoi sen helpottavan vierotusoireita. Aivot ilmeisesti ovat oppineet, että savun hengittämisestä tulee hyvä olo.

Näiden perusteella sanoisin, että placebo-huumeet saattavat toimiakin.

Höpöhöpö. Miksi ihmeessä vieroitushoitoon käytetään subutexia, jos placebo toimisi? Kertomasi kyllä voi olla totta, mutta ei kuule suolaliuoksen/placebon potku riitä heroiiniaddiktille korvaukseksi. Käyttääkö kaverisi nyt sitten heroiinin sijasta vettä esim. vaikka rahapulassa?

Vierailija
pepe+
[quote="Echi. Itsekin olen huomannut sen että joskus humalaisessa seurassa rupeaa mukautumaan toisten käyttäytymiseen vaikkei olisi juonut kuin muutaman tipan. .

Olen henkilökohtaisesti kokenut tämän vesiselvänä. Kaverit joivat ja minä tulin känniin. Halvat kännit .

yst. pn[/quote]

haha.. tuo on muuten aika paha ! meikällä on ollu aika samantapaista, mut onneksi kaveri väläytti sitten, että enhän mie oo mittään ottanu.. ei sitten kovin noloksi kerenny mennä

Uusimmat

Suosituimmat